Recenze: Zbloudilí – přiveďte je domů!

Zdálky vypadají jako duše, které se jen tak bezcílně potulují po planinách. Nic nehledají, jen putují z místa na místo prostě proto, aby mohly na chvíli utéct před svým údělem. Jenže ve skutečnosti tato stvoření jsou ztracení kamarádi a rodinní příslušníci, kteří nenalezli cestu zpět. Už dávno to hledání vzdali, ale ze setrvačnosti se i nadále krok za krokem vláčí místo toho, aby někde nečinně spočinuli.

Všechny ty postavy se nachází v populárním světě Arzium, který pro nás hráče vytvořil Ryan Laukat a již do něj zasadit několik svých her (například Cestou necestou) pod záštitou svého vydavatelství Red Raven Games. Sám se znovu postaral i o ilustrace. A protože tento svět je opravdu uhrančivý, vyhlédli si jeho novinku Zbloudilí ve firmě REXhry.

Na hráče možná trochu překvapivě čeká menší krabička, která na víku zobrazuje dva takové poutníky. Hráči je budou moci zachránit a dovést zpět, protože zmínka o domově jim navrátí smysl života. Uvnitř objeví hráči spoustu karet. Vezmou balíček karet oblastí, položí jej jako hromádku stranou, doberou šest horních a vytvoří z nich herní plán o rozměrech 3 krát 2, a vytvoří tak mapu místa, kde se jejich postavy nachází. Hráči si každý rozeberou po třech kartách postav stejné barvy, položí je k jedné straně mapy. Svoji startovní výbavu doplní kostičkami průzkumu.

V hledání ztracených stvoření se hráči střídají po směru hodinových ručiček. V rámci svého tahu hráč vyšle jednoho ze svých hrdinů, jehož kartu má před sebou, a vytvoří ze svých kostiček na mapě tvar, který je vyznačený na kartě, ale pouze plná místa. Při tom jej nesmí otáčet ani s ním vyputovat mimo šachovnici vymezenou mapou. Vynechat může pouze místo, které je jich obsazené soupeři. Když tímto průzkumem obsadí políčko s natištěnými mincemi, pak si je může hráč vzít z banku.

Pokud je ve znaku vyobrazeno i nějaké čárkované prázdné místo, pak za položení žetonu na toto místo je třeba zaplatit mincí. Pokud ji nemá, nemusí nic platit, ale zabere jen políčka plných čtverečků.

Hráči svými čtverečky plní jeden po druhém mapu. Situace se změní ve chvíli, kdy některá z karet je kompletně prozkoumaná. Aktuální aktivní hráč vyhodnotí převahu. Ten, kdo prozkoumal nejvíce oblastí této karty, našel ztracenou postavu a získá ji pod svoji kontrolu. V případě rovnosti draží zainteresovaní protivníci s pomocí mincí. Ostatní hráči, kteří přispěli k průzkumu, ale postavu nezískají, dostanou alespoň minci za svoji snahu.

Volné místo na mapě zaplní novou kartou, aby se mohli všichni hledači rozprchnout a znovu hledat dalšího ztraceného obyvatele. Hráči tak prozkoumávají a otáčí své postavy. Jakmile využijí kompletní sadu svých hrdinů a průzkumníků, mohou všechny otočit obrázkem zpět vzhůru. Nepřijdou o tah, mohou hned pokračovat.

Ve svém tahu může ale hráč navíc využít mince k další důležité činnosti a tou je nákup artefaktů. Jejich nabídka je viditelná vedle plánu, lze je získat a využívat jejich schopnosti v rámci tahu.

Ten, kdo prozkoumá a úspěšně získá pod svoji kontrolu sedmou postavu (a dostane se tak na sadu deseti karet), partie končí. Tento hráč se stává vítězem, protože dovedl zpět domů nejvíce ztracených duší.

Zbloudilí jsou nádherně vypadající převahovou hrou, která je kombinovaná se skládáním tetrisových dílků. Hra sice účastníky v jejich pokládání nijak extrémně neomezuje, ale při tom jejich co nejefektivnější využití je jedním z momentů, který rozhoduje.

Druhým důležitým prvkem je sbírání a využití mincí. Lze je získat opět kvalitní poziční hrou na spojených mapkách, ale nemohou být jediným cílem. Hráč musí při obsazování myslet i na převahu na jednotlivých mapách, což vytváří zajímavé rozhodovací vzorce. Každá partie je navíc jiná, protože rozložení karet mapy je pokaždé odlišné, a tím se mění i způsob, jak je budou hráči chtít překrýt a získat.

Základním prvkem, který ji odlišuje od ostatních aktuálních tetrisových her, je hra na společném plánu. Zatímco s kočkami, městy a dalšími hrami si každý staví na svém plánu a ostatní jej netrápí, tady se všechno mění. Navíc jsou tu postavy, které dále mění situaci, jakmile je někdo získá. Díky tomu se partie neustále vyvíjí a nestagnuje.

Hra je vynikající ve třech, ale sluší jí všechny dostupné počty hráčů. Navíc žádná z partií se netáhne zbytečně dlouho a během třiceti minut je obvykle hotovo. Díky tomu si hra najde na stůl cestu překvapivě často a vynikne i její znovuhratelnost.

Výjimečná je grafika, která náleží krásně do populárního světa, který si v Red Raven Games vybudovali a která je prostě kouzelná. Do Arzia se prostě budeme rádi vracet zas a znovu. Zbloudilí jsou parádní vyváženou zábavou, která balancuje mezi propojováním tetrisových dílků – aktuálně populárními playominy – a sbíráním karet, které otevírají nové možnosti. Bude vás bavit zas a znovu a velmi snadno se stane oblíbenou, bez ohledu na zkušenosti hráčů. Zbloudilí totiž baví nováčky i zkušené hráče a jejich soupeření je i tak překvapivě vyrovnané.

Recenze: Zbloudilí – přiveďte je domů!
Zbloudilí je jedna z těch malých her, které s sebou táhnou pořádný pytel zábavy. Od této novinky se budete těžko odtrhávat, ať už za to může nádherná kreslená grafika, jednoduchost nebo fakt, že hráči spolu s tetrisovými dílky bojují na jedné mapě. Nakonec ale po každé partii zůstane super pocit, že jste se skvěle bavili. No a co můžete chtít víc? Zbloudilí jsou jedním z jasných hitů letošních Vánoc.
+ propojení map vytváří nové výzvy
+ sbírání postav
+ rychlost partie