Recenze: Trexo – patrové piškvorky

trexo-01

Křížky a kolečka si vždycky rozuměly. Jsou to nerozluční kamarádi, kteří se na každém papíru vedle sebe vyjímají úplně nejlépe. A staletími experimentování lidstvo přišlo na to, že pět křížků nebo pět koleček je tím nejelegantnějším uskupením. Jenže o něj oba znaky tvrdě bojují.

No a my se do takové bitvy zase jednou přimotáme v deskové hře Trexo. Jejím autorem je Jan Ake Hansson. Vznikla v roce 2015 pod záštitou malého švédského vydavatelství förlAgo a přidali ji k dalším distribuovaným hrám jako Duco či Triovision. Tahle novinka je ale přímo jejich vydavatelským počinem a prezentovali ji i na veletrhu Spiel 2016 v Essenu.

Hra se ukrývá v protáhlé zelené krabici s náhledem na rozehranou partii. V nitru krabice najdou noví majitelé herní plán z tvrdého kartonu, který je plný čtvercových políček. Celkem mají rozměr deset krát deset čtverečků. Hlavní součástí je ale pětačtyřicet kamenů. Každý na sobě má jedno červené kolečko a modrý křížek.

trexo-05

Na začátku partie mezi sebe dvojice hráčů položí právě tu čtvercovou mapu a hned vedle vysypou celou zásobu hracích kamenů. Hráči si vyberou svůj symbol – křížek nebo kolečko – a právě o jejich skládání se budou snažit.

V tazích se oba protivníci střídají. Jejich úkolem je pokaždé položit jeden kámen a při tom vždy respektovat mřížku plánu. Nejdříve tak přikládají dílky do roviny a jednoho patra. Postupně ale mohou překrýt již vyložené symboly novými a začít tak stavět do výšky. Ta není ve hře nijak omezena. Vždy ale takové přidání do patra musí proběhnout tak, aby nový dílek ležel napříč nad dvěma již přidanými kameny. Nikdy nesmí kopírovat hrany kamene pod sebou.

Cíl hráčů je naprosto očekávaný. Jde o vytvoření souvislé linie pěti symbolů a to bez ohledu na patra, na kterých jsou umístěné. Vždy je rozhodující pouze pohled shora. A pokud se pak ukáže řada symbolů, tak je o vítězi rozhodnuto. Slaví ten hráč, který si tento symbol na začátku vybral.

trexo-07

Trexo je čistě logická a abstraktní hra, která je založena na notoricky známých piškvorkách. Díky tomu je to hra nejen lehce naučitelná, ale především jednoduchá a rychlá. Hráči ji už znají z dřívějška a naučí se pouze stavět symboly na sebe a nechají je tak vystoupat do třetího rozměru.

Naštěstí kromě základních parametrů křížků a koleček nabízí Trexo něco nového. Při každém položení kamene ale musí hráči počítat s tím, že pokládají nejen symbol svůj, ale také soupeřův. S tím musí takticky počítat a dílky natáčet tak, aby z toho měli výhodu sami pro sebe.

Hra je čistě o logickém uvažování a v žádném směru ji neovlivňuje náhoda. Výsledek závisí pouze na schopnostech hráčů a schopnosti dobře plánovat a reagovat na tahy druhého hráče. Protože se jedná o čistý duel bez možnosti zásahu více protivníků, je vše jen o reakci jednoho na druhého.

trexo-11

Partie je zcela pochopitelně velmi rychlá, protože zde není příliš co vymýšlet. Hráči jasně sledují svůj cíl a k tomu mají jasné prostředky. Jde hlavně o to připravit si šanci, kterou soupeř neprokoukne a překvapit jej. To platí stejně, jako v piškvorkách. I tady je hlavním základem úspěchu pozornost a všímavost. Stačí jedno přehlédnutí a všechno může být jinak.

Jenže stavění kamenů do výšky skýtá hráčům nepoznané možnosti. Mohou tak nejen zakrývat už připravené symboly, ale také budovat úplně nová propojení a šance. Výška není nijak omezená, takže lze stavět na sebe i více kamenů vždy kolmo na sebe a tím různě měnit herní plán. Díky tomu je hra velmi zajímavá, ale také končí překvapivě a rychle.

Dalo by se říct, že piškvorky si můžete zahrát kdekoliv a nemusíte si nic kupovat. Ale tady je nákup opravdu dostatečně opodstatněný, i když samotných komponent je na první pohled málo. Kameny jsou ale kvalitně provedené a celkově tak hra funguje. Jen není úplně na cesty, protože díky skládání dílků na sebe by asi partie neobstála test jízdy vlakem nebo autobusem.

trexo-12

Trexo je šikovnou nadstavbou klasických piškvorek. I když by se zdálo, že pozvednutí křížků a koleček do třetího rozměru nepřinese nic podstatně nového, opak je pravdou. Překrývání již umístěných kamenů totiž zcela mění možnosti, kterých je mnohem více. To všechno má za následek mnohem rychlejší a ne tak protahovanou hru. Trexo je pro nás budoucností piškvorek.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJan Åke Hansson
VydavatelEgmont Polska, förlAgo AB
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 2
Herní doba20
Minimální věk7 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(2 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyPattern Building, Tile Placement
RodinaCategory: n in a row, Components: 3-Dimensional (3D), Players: Two Player Only Games

Více o hře.

Recenze: Trexo – patrové piškvorky
Trexo je hra, ke které přistupujete s určitou mírou skepse. Vypadá to jako piškvorky a hraje se to jako piškvorky. Jenže to platí pouze v několika prvních tazích. Jakmile začnou hráči stavět kameny na sebe, najednou je všechno jinak, situace se mění s každým tahem a není jednoduché se adaptovat na nové možnosti. Hráče tak partie mnohem více prověří a díky tomu se nám hodně líbí. Trexo je příjemným překvapením, které sráží dolů snad pouze finanční náročnost v porovnání s originálem.
Klady:

+ třetí rozměr přidává nové možnosti
+ kvalitní kameny
+ rychlejší než piškvorky
+ prověří pozornost
Zápory:

- klasické piškvorky jsou zdarma
- nelze koupit v ČR
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Planet Apocalypse – když peklo povstane