Recenze: Oltrée – společně za království

5

Svět je na pokraji svého konce. A přesto mi připadá, že právě nyní je kolem mnohem více naděje, než bylo před tím strašným zánikem. Lidé neutíkají pryč a nezavírají před námi okenice, ale zvedají hlavu a vítají nás. Je to povzbudívé. Zvlášť protože po cestě vidíme stále spousty utrpení. Příšery čarodějného krále se sice bojí ukázat na světle, ale v noci stále loupí a vraždí.

Hráči se v čele hrdinné hlídky rozjedou po okolí, aby v obyvatelích povzbudili jejich bojovnost. Odhodlání nesmí chybět ani samotným hráčům, kteří se pustí do partie novinky Oltrée, kterou si pro všechny milovníky spolupráce a dobrodružství připravil populární Antoine Bauza. Hra má překvapivě hned dvě předlohy – tematickou ve stejnojmenném RPG od Johna Grümpha a herní v Last Bastion (od stejného autora, jako je tato novinka). Výsledek vychází pod vlajkou firmy Studio H a v češtině zamířilo na stoly nás všech s ilustracemi Vincenta Dutraita díky společnosti ADC Blackfire.

Celá zábava se ukrývá v pořádně velkém boxu, na jehož víku vidíme rytíře vyhlížející nebezpečí. Hráči se plni odhodlání vrhnou do nitra boxu, kde najdou velký herní plán reprezentující pevnost a její okolí, rozdělené na osm regionů, každý s jiným příjmem pro hráče. Pod ním pak ještě před zahájením samotné přípravy zaujme řešení dna krabice, které je rozdělené na zavírací přihrádky a je označené symboly toho, co kam patří.

Pak už ale hráči mohou zahájit přípravu, jak jinak než položením plánu do středu stolu. Ale ta hlavní povinnost bude ležet na hrdinech a je to jejich výběr. Hráči si každý musí zvolit svého strážce, vzít si jeho kartu a na horní pozici stupnice zdraví umístit ukazatel ve tvaru srdíčka. K tomu dostane každý každé svůj startovní proviant a poté už mohou začít figurky hrdinů lelkovat uprostřed plánu v pevnosti. Hned vedle pevnosti jsou dvě stupnice – věhlasu a opevnění, na kterých také označí ukazateli startovní pozice.

Vedle hlavního plánu je třeba nechat trochu prostoru ještě pro ten druhý, vedlejší. Právě na něm jsou pozice pro balíčky potíží a událostí, ale také stupnice cesty osudu. Ale budete ho potřebovat hlavně na to, aby se na něm odvíjel příběh. Oltrée je totiž unikátní tím, že v sobě obsahuje velké karty kronik, každou seřazenou podle čísel. Tyto karty otáčíte jako listy knihy právě na vedlejším plánu. Na začátku partie si hráči vyberou právě jednu kroniku a k tomu navíc jeden úkol podle zvolené obtížnosti partie. Právě úkol určí, jaké balíčky střetnutí je třeba zamíchat dohromady a rozmístit kolem pevnosti na volná pole po třech exemplářích na každé. Všechny ostatní žetony zůstanou ležet poblíž a na dosah všem hráčům.

Všichni hrdinové se střídají na tahu ve směru hodinových ručiček. Na začátku každého takového tahu hráč hodí kostkou osudu a posune (nebo ne) po stupnici osudu. Tím rozhodne, co se před jeho kolem stane – může dojít k přidání nového střetnutí do zásoby nějaké lokace, ale také k potížím, události nebo dokonce k otočení nové stránky kroniky. Potíže se umisťují přímo do konkrétního regionu, na který si hráči hodí kostkou.

Poté, co osud zasáhne do snažení celého týmu hrdinů, je na čase se pustit do akce. Hráč dokáže provést dvě akce v tahu, ale na výběr jich má opravdu přehršel. Začneme tedy tím nejobyčejnějším a to je pohyb, který znamená přesun do sousedního regionu. Tam, kde se nachází, může zavolat hráč na podporu komunitu, pokud ji nesužují nějaké potíže (karta). Tím získá nějaké zdroje. Pokud se potřebuje hrdina uzdravit, může využít akci odpočinku a kromě jednoho srdíčka získat i žeton proviantu.

Na řadě míst hráči budou muset řešit potíže nebo střetnutí a k tomu budou potřebovat provádět často zkoušky povolání. Hráči dostanou základní počet kostek navýšený o další s pomocí různých výhod a pokusí se hodit dostatečný počet úspěchů. Obvykle stačí jen jeden.

V pevnosti dostane šanci stavět nebo opravovat budovy, k čemuž ale potřebuje suroviny a ty lze nastřádat pouze v okolních regionech. Stavět můžou hráči také věže, s jejichž pomocí mohou zabezpečovat daný region i jeho sousedy.

Postupně tak hráči plní požadavky, a to včetně těch zadaných kronikou. Dobrý pozor by si měli ale dávat také na vedlejší úkol, protože právě ty jim umožní udržet si pozici zde v pevnosti v očích jejich pánů.

Hráči spolupracují, snaží se plnit vše, co jim příběh zadá a jakmile se doberou na poslední stránku, rychle se rozhodne, jestli jejich snažení skončí porážkou nebo vítězstvím. Předtím je ale v první řadě čeká spousta zábavy a pečlivé spolupráce.

Oltrée je dobrodružstvím jedné pevnosti a několika rytířů. Jejich úkolem je spojit síly a jako tým zažehnat krizi v panství, které jim bylo svěřeno. Nikdy si nemohou být jistí, co za problémy se žene jejich směrem, od bojovně naladěných nepřátel, přes rozzuřené spoluobčany po obyčejné nespolupracující počasí.

Každé má svůj následek, se kterým se musí hráči vypořádat. Někdy je to stojí úsilí větší, jindy menší, ale většinou k tomu potřebují štěstí. Ostatně ačkoliv se vše točí kolem skvěle vymyšlených kronik, řada ostatních prvků je založena na náhodě a házení kostkou. To rozhodně nikomu zúčastněnému nepřidá na klidu, protože situace bývá často velmi napjatá.

Ve hře je obsaženo šest kronik, z nichž jedna je krátká a všech ostatních pět má přízvisko dlouhá. Podle jejich délky si hráči vybírají nejen sadu úkolů, které je mohou při starostech o pevnost a takzvanou satrapii, ale také je podle toho čekají možnosti v závěru. Zatímco u krátkých kronik totiž není nic mezi výhrou a prohrou, u těch dlouhých je tu cena útěch pro ty, kteří to nedokáží dotáhnout na sto procent – malé vítězství. Ale i to je vítězství.

S názvem krátká a dlouhá kronika se samozřejmě pojí také samotná herní doba, která se pak může natáhnout i na dvojnásobek oproti zvládnutelné hodině v případě, že máte v knize méně listů k otáčení.

S kronikami souvisí také další prvek a tím je znovuhratelnost. I když budete příště už vědět, co se v knize kroniky ukrývá a nebude to pro vás takové překvapení, pokud si zvolíte pro svoje snažení jiný postranní úkol, můžete se spolehnout, že celý zážitek bude dostatečně odlišný. Může za to samozřejmě také spousta náhodně generovaných událostí a nástrah, které na hráče po celé jejich cestě čekají.

Podle té chvály by se až zdálo, že je na téhle hře všechno správně. Jenže pokud budete hrát ve dvou a zatoužíte po tom mít každý jen jednu postavu, tak hra není až tak zábavná. To proto, že pohyb je vždy jednou ze dvou akcí v tahu a tím jsou dotčeny a omezeny volby dvojice hráčů. Doporučujeme tedy hru hlavně v případě, že ji budete hrát ve třech a ideálně ve čtyřech. Nebo si v partii dvou hráčů každý alespoň vezměte dvě postavy, aby jich bylo v partii dostatek.

Naprosto špičkové je pak zpracování. Od promyšleného insertu, přes výborně řešená pravidla, která vás nejdříve seznámí se všemi koncepty, a pak na prostoru tří stran vychrlí vše potřebné z hlediska mechanismů. Ale i ta krásně středověká grafika se vám prostě musí líbit.

Oltrée je krabice, ve které vám hra vypráví příběh a vy máte pocit, že jste jeho součástí. Je to dobrodružství o odvaze, ale také komunikaci, protože v počtu je síla. A čím více hrdinů se stará o blahobyt kolem pevnosti, tím větší šance je, že se síly zla i negativní nálady podaří zažehnat. Oltrée je na naučení překvapivě jednoduchá, ale svým dopadem zase překvapivě lahodná s příjemnou dochutí na patře.

+ dostatek zajímavých a zcela odlišných kronik
+ solidní znovuhratelnost (v rámci možností)
+ překvapivě jednoduché na naučení