Recenze: Kouzelné čtení Staré pověsti české – čtení Aloise Jiráska

stare-povesti-ceske-01

Když praotec Čech přišel na horu Říp, nikdy by si nepomyslel, jak hrdý a vytrvalý národ se zrodí u jeho úpatí. Možná jen kněžnu Libuši by to nepřekvapilo. Všechny nově příchozí čekaly dramatické události.

Letos je to 125 let od vydání knihy Staré pověsti české od spisovatele Aloise Jiráska. A právě tuto knihu si vyhlédli autoři ze společnosti Albi jako další téma pro svoji populární řadu Kouzelné čtení. Novinka nemohla dostat jiné jméno než Staré pověsti české a samotné pověsti dostaly do vínku hlasy Vladislava Beneše a Karla Richtera. K tomu, abyste je po zakoupení knihy slyšeli, ale potřebujete také Elektronickou tužku Albi. Její špičkou se budete dotýkat ilustrací, jejichž autorem je Antonín Šplíchal.

Zábava může začít až po stažení zvukového souboru z oficiálních stránek (má 100 MB) a jeho nahrání do interní paměti chytré tužky. V tu chvíli už děti mohou tužku zapnout a dotknout se startovního tlačítka vlevo dole na první dvojstraně.

stare-povesti-ceske-03

Na malé hráče čeká sada osmi pověstí. Každá má u sebe záplavu deseti ovládacích a tří odpovědních tlačítek. S jejich pomocí mohou děti v první řadě přepínat chování tužky, která tak postupně může přehrávat jednoduché popisy obrázků (kterých se dítě špičkou tužky dotkne), ale také detailnější vyprávění a dokonce i všechny postavy a předměty dostanou šanci vydávat nějaké zvuky nebo něco rovnou čtenáři sdělit.

Děti se tak dozví, jak a proč ženy v té době nosily děti v náručí nebo co si myslí dvojice tažných volů. Nakouknou do hlavy udatnému Bivojovi nebo Libušině sestře Kazi. Možností je tu opravdu hodně.

V knize jsou ale také dvě ikony, po nichž následuje delší vyprávění a vysvětlení pověsti, která je tématem aktuální dvojstrany. Je to tlačítko šipky, která popisuje obrázky a jejich dění. Druhá je lupa, která má za úkol uvést na míru historické skutečnosti. Na stránkách kniha pak může jít o příběh O Krokovi a jeho dcerách, o Libušiných proroctvích nebo Luckých válkách. Vše je kresleno s citem, nikde nenarazíte na násilí nebo něco nevhodného.

stare-povesti-ceske-07

Ale grafický styl a především samotný obsah jasně nasvědčuje, že tato kniha je s jistotou určená pro starší publikum, které ocení vyprávění o České zemi. Jedná se o výlet do historie, který ve spojení s pověstmi tvoří velmi zajímavou kombinaci. Ostatně i samotné Staré pověsti české se i dnes těší stále velké oblibě.

Všech šestnáct stran je nacpaných informacemi a zvuky, které jsou výtečně namluvené. Aby ale rodiče zjistili, jak dobře děti poslouchaly, mohou si vyzkoušet svoje znalosti prostřednictvím náhodně generovaných pěti otázek kvízu (těch je na straně hned několik se zvyšující se obtížností). Odpovídat na ně lze opět s pomocí tužky a stačí se dotknout místa, které je správnou odpovědí. A už od osmi let se může učit a pak zkusit odpovídat, protože právě to je minimální doporučený věk.

stare-povesti-ceske-08

Kniha je opět plná užitečných informací, které autoři velmi dobře zvážili. Všechny tu mají smysl a nejsou jen do počtu, jak to platí o některých zvucích. Ale ve výsledku se může kniha pyšnit počtem více než 200 textů a zvuků.

Staré pověsti české nenabízí zase tolik zábavy, protože knize nelze upřít velký důraz na naučnost. Není to lehké čtení ani poslouchání, ale právě díky ilustracím se umí kniha menším čtenářům přiblížit a nabídnout zajímavé a napínavé čtení. Může za to také fakt, že jednotlivé příběhy jsou propojené a děti se tak neustále setkávají se stejnými postavami a dozvídají se o jejich dalších dobrodružstvích.

stare-povesti-ceske-10

Staré pověsti české jsou výborně namluvenou a zajímavou sbírkou. Nejedená se tentokrát o obyčejné čtení, ale jednotlivé pověsti jsou opravdu převedené do obrázkové podoby a zvuků. I dvojstrana překvapivě autorům stačí a to je třeba pochválit. Pokud tedy sháníte nějaké učební pomůcky nebo chcete nástroj, kterým ukojit touhu svého potomka po poznání, pak jsou Staré pověsti české vynikající volbou. Staré pověsti české se berou vážně a to k nim správně patří.

Recenze: Äpfelchen – sběr jablíček pro děti