Recenze: Charades for Kids – když si lidi hrají na zvířata

Charades for Kids - balení

Není nad takovou pořádnou šarádu. Tedy ono ještě trochu záleží, jakou šarádu máte zrovna na mysli. My se bavíme o chvilkách, kdy se mohou lidé převtělit do nějakého zvířete či věci. Tedy ne tak úplně doslova, protože to bychom vám o tom nevyprávěli a už dávno bychom si užívali někde v Karibiku, ale těch, u kterých je potřeba trocha fantazie.

To všechno bude možné ve chvíli, kdy rozbalíte bílou krabičku s názvem Charades for Kids. Jedná se o hru z produkce Paul Lamond Games, která k nám dorazila na náklaďáku směr Angličtina-hry.cz. Jako autor pak je pod hrou podepsaný B. S. Randle a první vydání hry se datuje až do roku 2000.

Už v minulém odstavečku jsme prozradili, že krabice je bílá. Ale pořád nevíte, že na jejím víku jsou barevní panáčci představující děti s rozpřaženýma rukama. To uvnitř pak čekají jen krátká pravidla na jednu A5 stranu a pořádná hromada karet. Padesátka z nich má nižší obtížnost a obsahuje obrázek a k němu jeden název. Dva další textíky označené čísly dvě a tři pak s obrázkem už nesouvisí a jsou spíš podobné zbývající stovce karet s trojicí možností, větším prostorem pro text, ale bez obrázku.

Charades for Kids - rozehraná hra

Přes množství jednostranných karet rozházených po celé krabici byste nejspíš snadno přehlédli překvapení na dně. Jsou tu dvě – přesýpací hodiny a kostka s čísly od jedné do tří. Výš vás žádná z jejích hodnot nezavede.

Na začátku partie stačí vybrat hromádku podle pokročilosti hráčů (s obrázky nebo bez) a karty zamíchat. Poblíž nich zůstanou ležet také přesýpací hodiny a kostka. Při hře je důležité pořadí hráčů, takže všechny děti by měly stát nebo sedět v řadě. Tím je současně určené také pořadí, ve kterém se dostanou na řadu s předváděním.

Jakmile se dítě nachází úplně napravo, je na čase, aby vstoupilo na jeviště. Některý z ostatních hráčů mu hodem kostkou určí číslo úkolu a otočí přesýpací hodiny. Text si přečte hráč na řadě z horní karty na dobírací hromádce. Ty odměřují čas na správné předvedení úkolu. V průběhu této doby se všichni hráči snaží uhodnout předváděnou věc nebo činnost. K hádání se ale dostávají hráči postupně zprava doleva. Když se někomu podaří říct správnou odpověď, získá za odměnu kartu.

Charades for Kids - rozehraná hra

Pokud některé z dětí přeskočí pořadí při hádání, pak se za trest posune až na konec řady. Doleva jde také dítě, které zrovna předvádělo pojem na kartě a to bez ohledu na to, jestli ostatní uhodli, co bylo na kartě. Souboj pokračuje tak dlouho, dokud někdo z účastníků nezíská tři karty. Tento šarádník se stává současně vítězem.

Charades for Kids umožňuje dětem zahrát si šarády, ve kterých budou představovat věci, zvířat i činnosti. Šarády jsou populární jako hra a tentokrát si na sebe navlékly dětský kabátek a snaží se tak představit hru na party dětí už od čtyř let.

To je díky obrázkům na kartách s nižší obtížností opravdu možné. Děti nepotřebují umět číst ani znát cizí jazyk. Jenže karet je pouze padesát a znalostní (věkový) skok je pak v českém prostředí mnohem větší, než je v původní Anglii. Děti se sice záhy naučí číst, ale stále nebudou rozumět anglicky. Proto u hry musí být dospělý, který dítěti pošeptá zadání, jinak je hra použitelná až pro výuku angličtiny nejdříve ve čtvrté třídě. Navíc některá slova (například platting, sucking lollypop, praying, javelin) se neučí zrovna v začátcích.

Charades for Kids - karty

Přitom jinak jsou zadání opravdu jednoduchá a uzpůsobená malým dětem. A právě tady nastává zásadní problém, protože pro dvanáctileté děti, které už by většinu zadání mohly zvládnout, není předvádění těchto slov výzvou. A ani předvádění. Kromě překladatele existuje ještě druhá možnost, která opět zahrnuje dospělého, který předvádí všechny pojmy a děti pouze losují kostkou, měří čas a hádají.

Další výtka směřuje k pravidlům, která vůbec neřeší odměnu pro dítě, jež pojem předvádí. Vlastně by se vůbec nemuselo snažit a pomáhat tak ostatním získat body. Tím by se celá hra pokazila. Naštěstí děti taková možnost nenapadne, takže si hru nezkazí. A kdyby náhodou, můžete hráče za neuhodnutí potrestat ztrátou karty nebo jej naopak odměnit jednou za úspěch a navýšit cílový počet. To záleží už na vás. Pravidla jsou zmatečná také v neustálém uspořádávání hráčů, u kterých se předpokládá, že u hry stojí.

S počtem zúčastněných zábava u této hry roste, což je naprosto pochopitelné. Herní dobu si pak mohou děti samy nastavit počtem karet, které je třeba získat k vítězství. V základní verzi podle pravidel není problém partii dokončit do půl hodinky.

Charades for Kids - karty

Ilustrace na kartách jsou pěkné, barevné a jednoduché. Přehlednost zachovává i font karet a celková prostornost. Karty jsou vyrobené z tvrdého materiálu, u kterého vlastně ani nevadí, že se trochu třepí.

Ale i přes intenzivní kritiku v předchozích odstavečcích Charades for Kids funguje a baví. Když si upravíte pravidla a zařadíte do hry překladatele. Je tedy těžké hru hodnotit. Pokud bychom měli hodnotit vhodnost pro český trh a současně používat původní pravidla, pak bychom ji asi nedoporučili nikomu. V případě, že jste ochotni přimhouřit oko, pak není tahle zábava úplně špatná a k dětem se hodí.

Charades for Kids mohla být pěknou dětskou hrou a v domovské Velké Británii tomu tak docela i bude. Jenže pro malého českého hráče se hra tolik nehodí kvůli anglickým textům, které občas používají ne úplně základní slovní zásobu. A když už by děti kartám mohly rozumět, budou pro ně úkoly i jejich hádání příliš jednoduché. Tím vlastně zůstává hra napůl mezi publikem. Navíc pravidla neřeší odměnu pro předvádějícího hráče, který tak vlastně nemá motivaci dělat svůj úkol správně. S použitím překladatele hra funguje moc pěkně, zadání jsou dobře navržená a padesátka obrázkových karet hru přibližuje i předškolnímu publiku. Pokud vám tedy nevadí, že se musíte účastnit hry s dětmi, pak jsou Charades for Kids nakonec pěknou dětskou party hrou, která přinese spoustu legrace.

+ padesátka obrázkových karet
+ odstupňovaná obtížnost
+ jednoduchá zadání