Recenze: Farlight – dálavy čekají

farlight-16

Chceme znát a vidět všechno, co zažilo světlo. Zeptat se ho ale nemůžeme, a tak nám nezbývá než se vydat v jeho stopách. Do nesmírných dálav vesmíru. Jenže jak se ukázalo, zvědavost je tou nejmenší z motivací. Mnohem větší důraz na průzkum kladou všechny velké korporace, které na cizích světech tuší dosud nevídané zdroje a tedy i nepoznané bohatství. Možnost sami určovat hranice zemí a využít všechno, co nové planety nabídnou.

A tak nás Nick Sibicky, designér deskové hry Farlight, zve do neprobádaných galaxií. Kam lidská noha ještě nevkročila, můžete zarazit vlajku s vaším logem. A tuhle stopu lidstva za sebou zanecháme díky společnosti Game Salute, která hru vydává. Značně jí s tím pomohla komunita, která na serveru Kickstarter téměř 1500 zájemců. O grafiku hry se postaral Dann May.

Přes zmíněné rozměry vesmíru je ale krabička s hrou malá. Na víku nám nabídne lodi startující vstříc hledání zisku na základně Farlight, podle které hra dostala název. A uvnitř je pak čtvercový herní plán s úplně stejným výjevem. Na něm objevíme nejen kanceláře všech zúčastněných výprav, ale také půlkruhovou bodovací stupnici a také pozice pro karty ve spodní části. Tady se vytvoří nabídka lodních částí, které hráči mohou využít ke stavbě. Na dílky motoru pak přiřadí ještě kostky. Zbytek stavebních dílů vytvoří zásobu poblíž. Naopak úplně nahoru na plánu umístí náhodně vylosované podmínky – tři ze sedmi, které budou v partii použity.

farlight-05

Každý z účastníků partie si zvolí organizaci a dostane její kartu primárního jádra, která vytvoří základ jejich vesmírného plavidla. K tomu v odpovídající barvě dostanou hráči také žetony sázení a po jednom ukazateli bodů, který umístí na startovní nulu. Potřebují ale také nějakou posádku, kterou tvoří malé žetony. Všichni hráči dostanou po třech takových postavičkách. Společně pak vytvoří tři balíčky misí, které vždy končí náhodnou kartou finále (climactic), seřazené podle hodnoty od nejnižší.

Celá partie se odehrává na kola, kterými hráči prochází postupně společně. Hned na začátku je velmi důležitá část – aukce (bidding phase). Každý hráč má k dispozici šest žetonů různých hodnot (nula až čtyři), které může libovolně rozdělovat a to vždy dva za tah. Poté dostanou šanci jeho protivníci a teprve, když se k němu kolo zase vrátí, může umístit další dva. Sám se může rozhodnout, jestli je oba umístí na jednu pozici nebo rozdělí. Přihazovat mohou hráči na všechny dostupné zdroje, tedy nejen části lodě, ale také mise a lokace (jejich pozice se nachází uprostřed plánu).

Jenže hráči nejsou omezení ani tím, že by nesměli pokládat příhozy na již obsazená pozice. Právě naopak se očekává, že se budou přehazovat v souboji o jejich zisk. No a aby mohli zvýšit hodnotu svého příhozu, mohou na zahraná žeton v tahu přiložit ještě jednu figurku svého člena posádky. Ten hodnotu navyšuje o další jeden bod.

farlight-01

Jakmile všichni položili úspěšně i svůj poslední žeton, přechází všichni do fáze konstrukční (assembly). Teprve nyní všichni odhalí hodnoty svých žetonů u lodních částí a budov, které zatím byly tajné. Poté, co je určený vítěz u konkrétního místa, všichni majitelé si vezmou své sázecí žetony zpět, stejně jako figurky posádky. To ovšem neplatí pro vítěze, který o postavičky posádky přichází.

Z budov hráč může získat právě šanci najmout nové členy posádky, získat jeden bod vědy, vylepšit své motory nebo zahodit libovolný počet částí lodě. To bude potřebovat v pozdějších fázích partie, pokud se něco nevyvíjí podle plánu. Vyhrané dílky si může hráč okamžitě připojit do své lodě, ale pouze na pozice, které to dovolují. Některá nová vybavení vyžadují také obětování několika členů posádky. Hráč tak může získat i motor, který připojí společně s kostkou, která sem byla položena na začátku partie. Jednotlivé části přináší svým majitelům příjem v podobě nových lidí, vědy nebo vylepšení lodi. Zisky mohou být jednorázové nebo opakované.

O mise se začnou hráči zajímat až v poslední fázi startu (launch). Ten, kdo vyhrál přihazování u některé z nich má nyní možnost ji splnit. K jejich úspěšnému dokončení hráči potřebují určitou úroveň technologie, vědy i motorů. A za úspěšné splnění dostane první i v pořadí další hráči nějakou bodovou odměnu.

farlight-09

Ve chvíli, kdy někdo splní jednu ze tří finálních misí (těch vespod balíčku), na konci kola partie skončí. V opačném případě vše pokračuje dalším kolem s doplněnými stavy karet a dílků. Konec nastane i ve chvíli, kdy dojde zásoba jakékoliv komponenty. Poté hráči obodují svoje firmy a dosažené úspěchy podle od začátku viditelných karet podmínek. Ty přisoudí hráči dalších pět bodů. K tomu hráči přičtou bonusy za některé zdroje a poté označí za vítěze toho, kdo má bodů nejvíce.

Farlight je klasickou sázecí hrou. Tyto příhozy ale dělají všichni tajně bez jakéhokoliv vědomí, kolik byli ochotní obětovat ostatní. Díky tomu je hra velmi nepředvídatelná a funguje moc dobře. Jenže samotné výsledky snažení hráčů už nepřináší nic dechberoucího. Vítězové si mohou vylepšit svoje sbírky a především plavidlo.

Právě loď byla asi největší nadějí všech hráčů, kterým jsme hru představili. Budování ve stylu Galaxy Truckera je prostě stále v kurzu. Jenže bohužel kvalit hry českého autora Vlaadi Chvátila tato novinka nedosahuje. To proto, že v reálném čase tu nebudete dělat vůbec nic.

farlight-11

Na druhou stranu ale hráči nemají žádné viditelné tahy. Díky tomu postupují kolem společně a tak všechno velmi dobře plyne. Hra je díky tomu výborná v libovolném počtu hráčů, ačkoliv toho soupeření je ve více účastnících více. Bohužel ale také čas se výrazně protáhne, především s maximálními pěti hráči. A více než hodinová partie vás u takto jednoduché hry nepříjemně překvapí.

Z tajného přihazování plyne možnost blafovat. I díky ní je prostě první fáze tou nejlepší částí celé hry, protože zbytek už je pouze o aktivaci a použití toho, co jste dokázali získat. Z hlediska variability je ale třeba hru pochválit, protože karty nejsou použité všechny a dílky chodí náhodně. A přesto je to celé hodně podobné a pokaždé vám jde o to samé – sbírání sad.

Partie je velmi konfliktní, protože dává hráčům do ruky šance, jak bojovat o různá políčka i pořadí v bodovacích soutěžích. Není snadné získat misi jako první a úspěšně ji splnit. Grafika je solidní, ačkoliv hodně sterilní a umělá. Tady už dojem závisí hodně na osobním vkusu.

farlight-13

Farlight se nedokáže odpoutat zážitkem a pojetím od svých předchůdců. Hra jde až příliš ve šlépějích toho, co už tu bylo. A ačkoliv to nedělá vůbec špatně, mnoho zájemců raději sáhne po prověřené klasice než pro solidní, ale nijak výjimečné, nové hře.

AutorNick Sibicky
IlustraceDann May
VydavatelGame Salute
KategorieBluffing, Dice, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling, Open Drafting, Tile Placement, Worker Placement
RozšířeníFarlight: Launch Pack, Farlight: Mission Critical
RodinaDigital Implementations: Tabletopia

Recenze: Farlight – dálavy čekají
Farlight je hrou, ve které budete stavět vesmírnou loď. Už to samotné je slib, který mnohým bude stačit. Obzvlášť ve spojení, že se nejedná o souboj v reálném čase. Hra je v první řadě o tajném přihazování, které rozhodne o možnosti využívat políčka nebo získávat různé části lodí. Hráči tak skládají sady a bojují hlavou proti hlavě. To všechno se ale hraje pořád stejně. Farlight díky tomu tolik nevynikne, ale i tak se nic nemění na tom, že je to solidní a zábavná hra.

+ možnost blafovat v přihazování
+ propojování lodě
+ velmi konfliktní