Recenze: Jackal Archipelago – souostroví ve tvaru lebky

jackal-archipelago-01

Jednorožci a mazlivá koťátka. Tančili dokola a já s nimi. Přesně takové narozeniny, které jsem si přál! Áááá. Pak jsem se konečně se strachem v mysli probudil z toho hrozného snu. Už jsem se lekl, že jsem byl uvězněný v nějakém cizím těle. Ale naštěstí jsem zpátky na své lodi s věrnou posádkou, v ruce držím nabroušenou mačetu a nezastavím se před ničím. Během několika vteřin jsem si vzpomněl, co tady dělám: poklad!

Bitva na souostroví plném pokladů se ukrývá pod názvem Jackal Archipelago a vytvořil ji designér D. Kibkalo. Hra vyšla v produkci ruské společnosti Mosigra a ti přestavili svůj nový přírůstek do portfolia s ilustracemi K. Kritseva a T. Maifat na veletrhu Spiel 2017 v Essenu.

Všechny zájemce zaujme krabice už na první pohled, protože její tvar a ilustrace víka dohromady vytváří dojem lebky. Na začátku na hráče čeká překvapení v podobě několika očíslovaných krabiček.  Hráči dostávají z pravidel instrukce, které boxy mají otevřít. Jejich obsah ale není tajný a nejedná se tedy o žádnou legacy hru. Už v samotných pravidech jsou všechny součástky popsané a vysčítané.

jackal-archipelago-04

Na začátku bude hráče zajímat box s číslem jedna. Z toho vyjmou třiatřicet destiček mapy, které nabízí tři různé typy terénu (lesy, pláže a hory). Z nich odloží náhodně několik dílků, které nebudou ve hře použity a ze zbytku vytvoří ostrov předepsaného tvaru. Každý ze soupeřů si pak přiloží svoji veslici k jedné straně a na ni postaví figurky svých čtyř pirátů. Ještě předtím si ale účastníci musí vybrat barvu.

Ve svém tahu se může hráč rozhodnout mezi dvěma možnostmi. Buď posune svoji loď a v ní všechny figurky po obvodu ostrova (čím více pirátů na lodi, tím rychleji se může pohybovat) nebo se může vylodit a dále posouvat jednoho z pirátů po pevnině. Figurka se pak může pohybovat v libovolném z osmi možných směrů. Jakmile jednonohý průzkumník s papouškem dorazí na nové neprozkoumané pole, hráč jej okamžitě otočí a vyhodnotí jeho efekt. Pirát ale také může plavat a snažit se dostihnout zpět loď, pokud se ocitne v nouzi.

Pirát tak může odhalit nejen neškodnou pozici na ostrově, ale také jej může potkat nutkání posunout se v některém ze směru (podle šipky) nebo pohybem šachového koně. Na ledě uklouznou o jedno políčko dál, zatímco do jámy spadnou a budou potřebovat zachránit od jednoho z kamarádů. Na mapě ale nechybí ani těžko prostupná džungle, krokodýli (útok znamená návrat na loď), maják nebo svatyně. Hráči mohou provádět různé akce, které umožňují třeba i útočit na nepřátelské piráty nebo se vyhnout v budoucnosti nějakým neštěstím. Akčních dílků je ohromná spousta, takže se jejich popis rozkládá na deseti stránkách.

jackal-archipelago-06

Některé z nich jsou ale zatím prázdné, protože se ukrývají v krabičkách s vyššími čísly. A s těmi zatím nehrajeme. Když pirát najde poklad, položí na políčko otevřeně několik mincí. Smyslem života každého správného piráta je právě zbohatnout, takže se všichni snaží odtáhnout jednu těžkou zlatou minci bezpečně až na svoji loď. Nesmí při tom ale procházet neobjevenou částí, džunglí ani nemůže plavat.

Na ostrově na sebe často narazí piráti různých týmů. Pokud se hráč rozhodne zaútočit, jeho protivník se vrací automaticky na loď, ale nezahyne. Někde po cestě ale může klející hrdiny potkat také nějaká nepříjemná nehoda, třeba setkání s obrem (ogre), nepřátelskou lodí nebo se zacyklí (šipky proti sobě). Ve všech případech následuje smrt, která ale není konečnou pro tohoto piráta. Hráč jej může u svatyně oživit. Jakmile je všechno zlato na ostrově rozebráno, partie končí. Hráči si nyní sečtou svoje získané mince a ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem.

Jenže tím vší vaše dobrodružství s hrou Jackal Archipelago teprve začíná. V dalších krabičkách se totiž nachází spousta nových dílků a pravidel, které hru obohatí. Do začátku ale bohatě pro plný zážitek stačí i ty námi popsané komponenty.

jackal-archipelago-10

V první řadě se hra vůbec nebere vážně. V pravidlech a na dílcích najdete spoustu humorných momentů, ať už je to střílení pirátů z kanónu skákání na trampolíně nebo misionář, který obrací piráty k dobru. Zážitků, kterých si u hry užijete, je pokaždé spousta a jsou nečekané a různě seřazené. Všechno to je ale samozřejmě naprosto náhodné, protože dílky jsou před objevením naprosto neznámé.

Pokud vám ale nevadí, že vaši postavičku potká nějaká strašná tragédie a umíte se tomu zasmát, pak pro vás Jackal Archipelago určitě bude! Hra je rychlá, v základních pravidlech jednoduchá (jen pohyb, s mincí nebo bez) a pokaždé jiná. Jenže jakmile začnete objevovat jednotlivá místa ostrova, budete muset často zabrousit do pravidel. To průběh trochu zpomaluje, a protože je dílků hodně, těžko si zapamatujete úplně všechny a jejich efekty.

jackal-archipelago-12

Díky svojí jednoduchosti (a navzdory určité úrovni konfliktů) je (a to i přes anglickou verzi) tato hra skvěle vhodná pro malé děti. Už od šesti let ji snadno zvládnou, a protože hra obsahuje výrazný díl prozkoumávání, budou si pirátské dobrodružství opravdu užívat. A to jak kluci, tak i děvčata.

A pokud by vám to všechno nestačilo, součástí krabičky je také varianta pro jednoho. Jedná se o puzzle karty se zadáním, které je třeba vyřešit a posunout piráty vhodným způsobem. Nesmí vám umřít. Každá karta nabízí přesné rozestavení ostrova a také podmínky. Jako zábava vám to příliš dlouho nevydrží (karet je jen deset), ale i tak na chvíli zabaví.

V rozšiřujících krabičkách jsou připravené také schopnosti pirátů, které hru posouvají dál v komplexnosti. Potom už není tak přívětivá k dětem, protože je třeba sledovat i něco navíc.

jackal-archipelago-19

Největší legrace je ale s mincemi. Představa obrovského zlatého kola, které pirát vláčí za sebou, je zábavná sama o sobě. A snaha ji dotáhnout až na loď, vyhnout se při tom všem nástrahám a připádlovat s veslicí na správné místo, to všechno zaručuje skvělou zábavu. O to víc, pokud ostatní hráči pěkně poděkují, že jste jim minci dotáhli k pobřeží a ukradnou vám ji!

Hledání mincí na velkém ostrově (jeho sestavování je v příštích partiích čistě na vaší fantazii) může trvat nečekaně dlouho. Právě nepředvídatelná délka partie, která se může výrazně natáhnout, lze zmínit jako hlavní nedostatek této hry. Z konfliktního náboje je pak jasné, že celá zábava bude nejlepší ve vyšších počtech. Zpracování je velmi solidní, potěší dřevěné figurky pirátů, ale třeba i medvěda.

jackal-archipelago-18

Jackal Archipelago patří ve své kategorii mezi výborné hry. Připomíná trochu Ostrov nebo Talisman. Příliš kontroly v ní nehledejte a smůla s vámi pořádně zamává, ale i to může být legrace! Navíc hra je velmi variabilní a skvěle otevřená všem – malým i velkým. Jackal Archipelago nás velmi příjemně překvapil a řadí se mezi naše oblíbené rodinné hry.

AutorDmitry Kibkalo
IlustraceTatiana Maifat
VydavatelMagellan
Minimální věk6 and up
KategorieAbstract Strategy, Adventure, Pirates
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, Legacy Game, Modular Board, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement
RozšířeníJackal Archipelago: Ben Gunn's Island, Jackal Archipelago: Island of Thousands Caves, Шакал Архипелаг: Остров Весёлого Роджера (Jackal Archipelago: Jolly Roger Island), Шакал Архипелаг: Остров приливов (Jackal Archipelago: Tide Island), Шакал Архипелаг: Остров Пятницы (Jackal Archipelago: Friday's island)
RodinaDigital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Legacy
Alternativní názvyШакал: Архипелаг, Шакал: Архіпелаг

Jackal Archipelago se nově řadí mezi základní kameny rodinného hraní. Pro děti představuje legrací napěchovanou krabici, která však nezklame ani dospělé hráče hledající odreagování. Všechno je to náhodné, ale vždy s patřičnou dávkou vašeho vlastního vlivu. Hra je napínavá, ale někdy se může celá partie zbytečně protáhnout. Většinu času si ale budete užívat neustále jiné události na ostrově, kterých je dostatek, aby vás i po mnoha opakováních stále rozesmáli. Jackal Archipelago je prototypem rodinné legrační hry.

+ výborná legrace
+ spousta destiček s různými efekty
+ postupné rozšiřování hry