Recenze: Lorenzo il Magnifico – být nádherný a medicejský

lorenzo-il-magnifico-01

Narodil jsem se prvního ledna 1449. Ulice Florencie jsou mým domovem. Naštěstí nepatřím mezi ty, kteří se schovávají pod mostem a žebrají o každou minci. Místo toho procházím mezi zdobenými domy a snažím se ovlivňovat politiku a naklonit si vlivné občany. Cest ke slávě je mnoho a žádná z nich by se neměla podceňovat. Pouze ten nejvšestrannější rod může vládnout! Bude to rod medicejský!

Do patnáctého stolení nás vedou se zavázanýma očima autoři Virginio Gigle, Flaminia Brasini a také Simone Luciani (Tzolk’in). Svoji novinku představili pod hlavičkou italského vydavatelství, což je v případě této hry opravu symbolické. O ilustrace se postaral Klemens Franz. Po úspěchu Marca Pola od jednoho z autorů si vyhlédli tuto hru pro lokalizaci do češtiny ve firmě Albi (původní vydavatel je Cranio Creations). Vánoční trh roku 2017 tuto hru prověří, ale ještě dříve ji otestujeme my.

Zdobená krabice nás zve portrétem Lorenza I. Medicejského do svého nitra. Tam dostanou hráči velký herní plán, který je po rozložení orientován na výšku. Na něj po rozložení hráči položí destičky exkomunikace. Naopak přímo nad plánem je místo pro akční karty podle barvy symbolu římské číslice. Právě podle čísel hráči pak seřadí karty v rámci jednotlivých balíčků.

lorenzo-il-magnifico-07

Každý z hráčů dostane svoji vlastní desku s obrázkem domu a k tomu jednu bonusovou destičku, kterou připojí zleva ke svému plánu. Do svojí zásoby dostanou soupeři figurky členů rodiny ve zvolené barvě, stejně zbarvené kostičky exkomunikace a také své označovací žetony. Všechny rozmístí na stupnice – bodovou, vojenskou, víru a pořadí. Startovní suroviny představují dva kameny, dvě dřeva, tři fialoví sloužící a několik mincí zlaťáků.

V rámci přípravy každého ze šesti kol hráči nejdříve vyloží do věží po čtyřech horních kartách z každého balíčku. Tím vytvoří nabídku akčních karet. Jeden z hráčů (ten začínající) hodí trojicí barevných kostek a umístí je na určenou pozici. Ale teprve poté půjde do tuhého. Hráči se totiž budou střídat v možnosti provedení jedné akce a to podle pořadí, které určují žetony na stupnici.

Hráči tímto způsobem na plán vysílají své členy rodiny. Ti ale nemají pokaždé stejnou hodnotu, protože právě tady vstupují do hry nepředvídatelné kostky. Každý váleček má na sobě barevný puntík, který jej páruje s jednou z kostek. Některá místa lze zabrat pouze členy rodiny, kteří mají dostatečně vysokou hodnotu na spojené kostce. Aby to ale nebylo tak omezující, lze využít figurky sloužících a navýšit si hodnotu člena.

lorenzo-il-magnifico-03

Z věží lze s jejich pomocí nakupovat karty a to za mince a další suroviny. Ale na každém patře může stát pouze jedna postavička člena rodiny, jinak hráč musí zaplatit tři mince za sdílení patra. Čím výš chce hráč pro kartu dosáhnout, tím vyšší hodnotu jeho figurka musí mít. Tím si postaví různé budovy a postaví je (položením karty) na svojí desce do horní řady připravené pro tyto účely. Spodní řada je oproti tomu zelená a označena meči. To proto, že území lze získávat pouze, pokud hráči mají dostatečnou vojenskou sílu.

Činy i postavy si hráči vykládají vedle svého plánu a poskytují svému majiteli nějakou okamžitou výhodu po nakoupení a k tomu ještě trvalý efekt. A fialové karty činů dokonce přináší svým majitelům vítězné body. Jednorázové bonusy přinese tržiště a palác nejenže mění pořadí, ale také nabídne hráčům trochu financí.

Svými rodinnými příslušníky ale mohou hráči aktivovat také trvalé efekty na svých územích. Na plánu jsou na to speciální pole sklizeň a produkce, které dokáží probudit k životu všechny karty, jež mají stejnou nebo nižší hodnotu než zvolený člen rodiny.

lorenzo-il-magnifico-11

V suchých kolech (druhém, čtvrtém a šestém) nastane fáze papežské přízně. Tady musí hráči dokázat svoji oddanost Vatikánu odevzdáním bodů víry. Jejich počet je pro každé z vyhodnocovaných kol předepsaný. Na základě toho mohou být exkomunikováni (pokud nemají dost víry nebo se rozhodnou nepodpořit církev). Za podporu ale hráč dostane okamžitě vítězné body, ale současně musí přesunout svůj ukazatel víry na nulu. Musí dokazovat od začátku.

Partie pak pokračuje napříč šesti koly. Na konci každého jsou odstraněny nenakoupené akční karty. Po odehraném šestém kole si hráči promění své dosažené úspěchy za body – postavy, území, vojsko, činy i suroviny. Ten, kdo dosáhl v celkovém součtu na nejvyšší součet, se stává vítězem.

Lorenzo il Magnifico je lahůdkovou hrou s vysíláním rodinných příslušníků. Na plánu je řada pozic, které lze obsadit a vytěžit z toho nějakou výhodu pro svoji barvu. Současně ale tato nabídka znamená, že vůbec není snadné se rozhodnout pro jednu možnost.

lorenzo-il-magnifico-15

Hráči mají v každém kole celkem čtyři akce – přesně tolik, kolik mají členů rodiny. To je sice zdánlivě dost, ale nikdy nebudete mít postaviček tolik, abyste udělali všechno, co chcete. Ale sbírání karet je tu ústředním tématem, protože pouze tak lze vylepšit svůj dům. Trvalé efekty jsou totiž tou nejúčinnější akcí, pokud máte dobře vybavené panství.

Naprosto unikátní pak je variabilní hodnota rodinných příslušníků, které určuje hod kostkou. S tím se pak musí hráči poprat v každém kole a využít počet puntíků co nejefektivněji. Na možnosti pak má výrazný vliv také pořadí hráče, protože pouze ten, kdo je dostatečně vepředu, si může zabrat pro sebe ty nejatraktivnější políčka.

Nejvíc nás na hře baví budování efektního motoru, který vám poskytne na jednu akci všechno, co potřebujete. K tomu jsou ale nezbytně nutné zajímavé karty, které přichází v sadách a zájem o ně mají všichni. A tady se zase dostáváme k tomu, že voleb je neustále až až.

lorenzo-il-magnifico-17

Největší výtkou je partie ve dvou. Políčka jsou v tuto chvíli samozřejmě omezená, ale hráči díky tomu nemají dostatek prostoru ke spouštění nastřádaných karet. Díky tomu se vše zvrhne v boj o pořadí, protože právě výhoda být první je tou, která o všem rozhodne. Pořadí má velký vliv i ve více soupeřích a je důležité, abyste se o něj pokaždé poprali.

Jedná se o hru dost pokročilou. Ačkoliv samotná pravidla jsou jednoduchá a snadno vysvětlitelná, spousta různých karet a destiček (exkomunikace) vše provazují a dělají vám v hlavě pořádný guláš. Vítězem se stane ten, kdo se vším dokáže nejlépe prohrabat a zvolit pro sebe tu nejvhodnější variantu. S tím se ale také pojí herní doba, která je vyšší. Ale na to jsou ti pokročilejší hráči připravení a ti méně zkušení se asi do světa medicejských úplně po hlavě nevrhnou.

Hru zdobí vynikající zpracování. Především herní plán je opravdovou ozdobou vašeho stolu, ale i karty mají nádherné dobové ilustrace. Všechno tak v kombinaci s pěknými dřevěnými komponentami vypadá opravdu pěkně.

lorenzo-il-magnifico-13

Po několika partiích člověk lépe pronikne do celého toho průběhu. Především ale získáte lepší povědomí o nabízených kartách a destičkách exkomunikace. Všechno je krásně propojené a vy to budete oceňovat stále víc. Je to hra, u které roste zážitek s každou další partií.

Lorenzo il Magnifico je radost hrát. Budování továrny na suroviny a body z karet je ohromně zábavné a pokaždé trochu jiné. Díky tomu je tato hra i docela variabilní. Je ale solidně pokročilá, pokud jde o počet možností a různých kombinací mezi kartami. Hráči tedy potřebují pořádnou dávku přehledu a plánování, aby nastřádali v konečném důsledku těch bodů nejvíce. Lorenzo il Magnifico je vynikající taktickou hrou.

AutorFlaminia Brasini, Virginio Gigli, Simone Luciani
IlustraceKlemens Franz, Andrea Kattnig, Andreas Resch
VydavatelCranio Creations, Albi, Albi Polska, Angry Lion Games, Atalia, CMON Global Limited, CrowD Games, DMZ Games, Game Harbor, Heidelberger Spieleverlag, Maldito Games, MeepleBR, Swan Panasia Co., Ltd., テンデイズゲームズ(TendaysGames)
(17 voters)
KategorieRenaissance
MechanismyContracts, Dice Rolling, End Game Bonuses, Open Drafting, Turn Order: Claim Action, Variable Set-up, Worker Placement, Worker Placement with Dice Workers
RozšířeníLorenzo il Magnifico: Bonus Card expansion, Lorenzo il Magnifico: Houses of Renaissance, Lorenzo il Magnifico: New Excommunications, Lorenzo il Magnifico: New Leaders, Lorenzo il Magnifico: New Leaders #2, Lorenzo il Magnifico: New Leaders #3, Lorenzo Il Magnifico: Promo Visconti/Della Scala, Lorenzo il Magnifico: The Pazzi Conspiracy, Lorenzo il Magnifico: The Pazzi Conspiracy Kickstarter Edition
RodinaCities: Florence (Tuscany, Italy), Country: Italy, Digital Implementations: Steam, Digital Implementations: Tabletopia, Digital Implementations: Yucata, Game: Lorenzo il Magnifico, Mechanism: Tableau Building
Alternativní názvyLorenzo der Prächtige, Lorenzo le Magnifique, Лоренцо Великолепный, ロレンツォ・イル・マニーフィコ, 卓越的洛伦佐合集版, 輝煌的羅倫佐, 위대한 로렌초

Lorenzo il Magnifico je špičková euro hra, ve které se všichni hráči perou o nabízená políčka a snaží se nastřádat karty. Ty jsou středobodem úspěchu, protože po dobrém zkombinování je možné je aktivovat jedním členem a to je ohromná výhoda. Jen škoda, že ve dvou hra vůbec nefunguje. V základu není ani nějak extrémně obtížná a náročnost zvyšuje pouze velký počet karet a možností. Partie se tedy díky tomu může protáhnout i na dvě hodiny. Lorezno il Magnifico je ale i při této herní době stále výbornou zábavou!

+ výborná a přemýšlivá hra (čistě taktická)
+ spousta možností bodování
+ budování stroje na suroviny