Recenze: Valeria Card Kingdoms – království z karet

valeria-card-kingdoms-01

Místo na trůnu je moje. Vždycky jsem si ho zasloužil. Jenže když staří a mocní slábnou, slétají se supi. Nikdy bych nevěřil, že se může najednou objevit tolik údajných nástupců. Jenže se tak stalo a teď musím svůj nárok obhajovat. Valerii bude vládnout ten, kdo si to nejvíce zaslouží.

O svoje místo na trůnu se přihlásí i hráči. Konkrétně všichni, kteří vezmou do rukou krabici s názvem Valeria: Card Kingdoms. Vytvořil ji Isaias Vallejo, ilustrace si vzal do parády Mihajlo Dimitrievski a hra vyšla pod záštitou loga Daily Magic Games v roce 2016. My vzorek získali na veletrhu Spiel 2016 v Essenu.

Ve vyšší a menší čtvercové krabici se hráči dočkají pořádné hromady karet. Konkrétně mluvíme o více než dvou stovkách listů, které se dělí mezi obyvatele, příšery, lokaci a vévody soupeřící o trůn. Právě svého favorita si hráči vyberou a vezmou si jeho portrét, který položí před sebe. Kromě toho jsou v sadách také karty startovní, které dostanou hráči do začátku – jeden rolník a jeden rytíř. Každému pánovi náleží také dva žetony zlata a jeden modrý magické energie.

valeria-card-kingdoms-08

Všechny ostatní karty hráči rozdělí podle druhů a rozloží do řad na stole. Horní obsadí vybrané (ne všechny) příšery rozdělené podle lokací a v každém balíčku seřazené podle síly a stejně tak uspořádané podle nebezpečnosti zleva doprava. Pod nimi je prostor pro obyvatele království. Opět jsou balíčky rozděleny podle jmen na deset – po pěti do dvou řad. Poslední linii pak vytvoří lokace (domains). Někde stranou pak hráči rozloží žetony síly, zlata, magie a vítězných bodů.

Každé kolo začíná hodem dvojicí kostek. Jejich čísla určí, které postavy mohou hráči aktivovat. Musí je mít ale pořízené ve svých službách. Aktivovat je možné až tři postavy – za každé číslo na kostce, a pak ještě za součet obou hodnot. V případě shodných výsledků pak hráči mohou své postavy využít rovnou dvakrát. Kromě aktivního hráče ale využijí výsledky kostek i ostatní, ačkoliv ne na hlavní, ale na doplňkovou akci.

Teprve v druhé fázi kola se mohou hráči opravdu rozhodovat a pokaždé mají na útratu k dispozici dva akční body. Za jeden z nich si může z nabídky nakoupit za zlaťáky obyvatele. Jejich cena se může navíc odvíjet podle toho, kolik stejných poddaných už mají. Akci lze ale použít i na zisk nějaké ze surovin z banku.

valeria-card-kingdoms-03

Dvě hlavní aktivity jsou ale jiné. První na řadě je možnost postavit jednu z lokalit za použití financí a magie. Vybudovat lze ale vždy pouze tu, která je úplně nahoře na balíčku. Především ale hráči musí splňovat požadavky na obyvatele. Teprve po splnění všech ikon povolání mohou přikročit ke konstrukci. Na hráče čeká nejen nějaký efekt, který lze později používat, ale třeba také nějaké jednorázové odměny.

Všechny svoje budovy a postavy bude hráč potřebovat, když se rozhodne bojovat. Na hrdiny čeká opět pouze sestava příšer, které leží nahoře svého balíčku. Zaplatit je tentokrát třeba především silou, kterou přidávají některé postavy. Podpořit své bojové snažení lze utracením žetonů magie.

Hráči se tímto způsobem střídají v nakupování, stavbě, bojování a aktivaci podle kostek. Bitva o trůn končí ve chvíli, kdy jsou všechna monstra poražena nebo všechny lokace dokončeny. Poté je čas posčítat vítězné body nejen za poražená monstra, postavená sídla, ale do výsledku zasáhnou také postavy vévodů. Hráči jejich identitu drží do této chvíle skrytou a nyní posbírají body za jejich podmínky. Kdo jich má nejvíce, ten vítězí.

valeria-card-kingdoms-09

Valeria: Card Kingdoms je karetní hrou, která není deck-buildingem. Hráči si opravdu staví své vlastní království s jeho obyvateli i budovami.  Spousta prvků ale funguje tak, jak jsme zvyklí. Za své karty budete nakupovat další, abyste měli více prostředků na boj s monstry a další posilování válečného stroje.

Jenže kromě volby karet a hráčské taktiky, jak vybudovat celé to soukolí, o aktivaci nakoupených postav a tedy i zisku nějakých dalších zdrojů rozhodnou kostky. Náhoda tak může upřednostnit některého z hráčů, protože celkem tu je deset položek, které mohou na kostkách padnout. A ačkoliv tohle štěstí nemůže hru rozhodnout, dokáže napomoci.

Hráči z karet budují svoje království. Sice s jiným tématem, hra ale je rozhodně konkurencí především pro velmi oblíbené Machi Koro. A velkou výhodou Valerie jsou bitvy s příšerami. Tady mají hráči pocit vyššího poslání a není to všechno jenom o budování. Navíc tajná karta postavy umí předvést nečekaný zvrat i po skončení celé partie.

valeria-card-kingdoms-13

Kde se ale zlomí rozhodnutí o tom, jestli pro vás hra je nebo ne, jsou kostky. Tahle kapka náhody může leckomu zkazit celkový dojem. Druhou výtkou pak je spousta různých ikonek, ve kterých se musí hráči na začátku zorientovat. Jakmile ale do hry proniknou, je jednoduchá a inutiivní.

Herní doba odpovídá náročnosti a pohybuje se kolem příznivých třiceti minut. Tím opět boduje a získává další náskok na Machi Koro. Přidejte k tomu ještě solidní zábavu v různých počtech a chytrou variantu pro jednoho. V téhle verzi hráči bojují také na sbírání bodů s temným lordem, který má svoje vlastní úkoly. Je to tedy výrazně lepší než v podobných hrách, kdy jen sbíráte body a snažíte se být lepší než nějaká tabulka. Tady máte alespoň pocit, že o něco jde.

valeria-card-kingdoms-16

Není třeba to zastírat, ale Valeria: Card Kingdoms je vynikající hra. Umí udělat radost všem, kdo rádi budují svoje karty. Není to ale čistý deck-building, nečekejte žádné míchání karet. Jen to nakupování a postupné vytváření fungující mašiny na suroviny. Je třeba dobře karty znát, využívat jejich schopností, ale mít i trochu štěstí. Celkově je Valeria: Card Kingdoms velkým překvapením, které pro nás přišlo znenadání.

AutorIsaias Vallejo
IlustraceMihajlo Dimitrievski
VydavatelDaily Magic Games, (Self-Published), Conclave Editora, Crazy Pawn Games, Games Factory, Games Factory Publishing, Gen-X Games, Lucky Duck Games, Pendragon Game Studio, Pixie Games, REXhry, Schwerkraft-Verlag
Počet hráčů1 - 5
(13 voters)
KategorieCard Game, Dice, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Open Drafting, Random Production, Variable Set-up
RozšířeníValeria: Card Kingdoms – Crimson Seas, Valeria: Card Kingdoms – Crimson Seas (Kickstarter Edition), Valeria: Card Kingdoms – Darksworn, Valeria: Card Kingdoms – Darksworn: Kickstarter Edition, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #01: King's Guard, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #02: Undead Samurai, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #03: Agents, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #04: Peasants & Knights, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #05: Monster Reinforcements, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #06: Relics, Valeria: Card Kingdoms – Expansion Pack #07: Ward Towers, Valeria: Card Kingdoms – Fire Temple Monsters, Valeria: Card Kingdoms – Flames & Frost, Valeria: Card Kingdoms – Flames & Frost: Kickstarter Edition, Valeria: Card Kingdoms – Gnoll Pack, Valeria: Card Kingdoms – Kaharian Monsters, Valeria: Card Kingdoms – Man vs Meeple Duke Promo Cards, Valeria: Card Kingdoms – Margrave Pack, Valeria: Card Kingdoms – Mico the Monster Slayer, Valeria: Card Kingdoms – New in VCK2E, Valeria: Card Kingdoms – Promo Pack, Valeria: Card Kingdoms – Shade Monster Events, Valeria: Card Kingdoms – Shadowvale, Valeria: Card Kingdoms – Shadowvale: Kickstarter Edition, Valeria: Card Kingdoms – The Tower, Valeria: Card Kingdoms – Tsoukalos the Conspirator Promo Card, Valeria: Card Kingdoms – Undead Samurai Rider, Valeria: Königreich der Karten – Tjostplatz, Valeria: Königreich der Karten – Ullamalizatli-Spielwiese, Valeria: Reinos de Cartas – Refuerzos
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Tableau Building, Players: Games with Solitaire Rules, Setting: Valeria
Alternativní názvyHyrule: Card Kingdoms, Království Valerie: Karetní hra, Il Regno di Valiria, Valeria: Karciane Królestwa, Valeria: Königreich der Karten, Valeria: Le Royaume, Valeria: Reinos de Cartas

Valeria: Card Kingdoms představuje další šanci, jak si něco postavit. Tentokrát to je království, které je snadné zabydlet. Není ale tak jednoduché získat více vítězných bodů než ostatní. Hráči musí chytře využívat všechny karty, které jsou k dispozici a mít trochu štěstí. To všechno v krásném fantasy hávu, který vás nechá bojovat s příšerami. Kdo by tomu řekl ne? Valeria: Card Kingdoms jsou prostě a jednoduše úspěch.

+ lepší než Machi Koro
+ zachování jednoduchosti i času
+ kostky dodávají napětí