Recenze: Madeira – obchodování pod portugalskou vlajkou

Madeira - balení

Zatraceně, zaklel kapitán, když uviděl, že do přístavu Funchal připlouvá další loď. Nechtěl, aby mu další obchodník vyfouknul jeho už téměř domluvený obchod. Víno čekalo v krabicích ve skladu nedaleko pobřeží, ale příslib ze včerejška nemusel stačit. Pokud nově příchozí nabídne lepší podmínky transportu, bude obchod v háji.

Nakonec se ale naštěstí ukázalo, že loď není obchodní a přiváží pouze dělníky. Na Madeiře je teď čilý ruch docela všude. Ve vnitrozemí se staví řada nových budov, které budou vyrábět zboží na vývoz, v přístavu zase rostou nové lodě. Kapitán se cítí samozřejmě ohrožen, protože jeho živobytí je pouze v převážení zboží. A Madeira už přestává být tím rájem, kterým pro něj kdysi býval.

Ale naopak hráči, kteří dorazili na Královské slávě, jak se jmenovala nově připluvší loď, budou mít z rozvoje radost. V deskové hře Madeira se na něm budou moci přímo podílet. Tuto šanci jim poskytnuli autoři Paulo Soledade a Nuno Bizarro Sentieiro a samozřejmě také vydavatelství What’sYour Game?, kteří jsou proslulí složitějšími hrami, jako byl třeba loňský Asgard (recenze). A Madeira vypadá také náročně a s dřívějšími hrami sdílí také ilustrátora, kterým je Mariano Iannelli.

Madeira - připravená hra

Do hry nás vítá obrázek právě takového přístavu, s dvojicí houpajících se lodí a vinicemi a městem v pozadí. Uvnitř všechno překrývá šplouchající herní plán. Ten ukazuje jeden velký a jeden Malý ostrov, vývojovou stupnici měst (v levém dolním rohu), trh (vpravo dole) a nahoře pak menší políčka pro městskou hlídku a větrný mlýn. Každé z těchto míst má mnoho políček různých barev, až vám z toho začne hlava přecházet.

A to jste se ještě nepodívali dál, protože plánem to všechno pouze začíná. Dalšími prvky jsou dvojice větších desek cechů. U každého cechovního erbu najdete místa pro pokládání kostek, ale desku zdobí také políčka pro pořadí hráčů.

V krabici pak máme hromadu menších kartonových komponent. Začněme tak třeba čtveřicí postav a dvojicí karet přehledu kola. Tím se dostáváme k menším žetonům, které musí hráči vycvakat z archů a je jich celkem 260! Najdete zde královské požadavky a odměny, zboží (obilí, cukr a víno), žetony přízně cechů, dřevo, chleba, ale i čtyřicítku očíslovaných kulatých žetonů pirátů nebo dalších čtyřicet mincí představujících realy. Úplně na konci našeho výpisu jsou zelené kostky cechů, černé pirátské, a pak dřevěné dílky pro jednotlivé hráče – dělníci, žetony akcí a sledování a v neposlední řadě důležité lodě.

Madeira - připravená hra

Tak a tím máme obrovský seznam zdárně za sebou, ale čeká nás možná to nejnáročnější na celé hře – příprava. Ta v pravidlech zabírá celkem čtyři stránky a my ji pro účely recenze výrazně zkrátíme. Všechno ale začíná jako vždycky vyložením herního plánu a desky cechů do sousedství. Spolu s nimi na stole budou ležet také destičky postav, kostky a zásoby veškerého zboží.

Hráči dostanou nejen všechny dřevěné dílky zvolené barvy, ale také po jednom žetonu zboží. K tomu ještě budou vybaveni pěti realy, čtyřmi chleby a jedním náhodně vybraným startovním královským požadavkem (ten současně určí začínajícího hráče). Všichni pak rozmístí své kulaté žetony na bodovací stupnici, větrný mlýn a pořadí hráčů. Podle pořadí dostanou hráči kompenzaci v podobě několika dalších mincí.

Příprava vedlejší desky zahrnuje pouze náhodné rozložení dvacítky královských požadavků do řad po pěti. Každý cech tak dostane pět žetonů. Naopak jednotlivé cechy budou náhodně přiřazeny do městských čtvrtí, kam se mohou vydávat ve hře dělníci. Hráči sem v tuto chvíli vyšlou každý jednoho svého pracovníka a další dva postaví na pole městské hlídky. Kolonie pak dostanou žetony královských odměn.

Madeira - rozehraná hra

Velký ostrov je rozdělen napůl na dva regiony. Každá z těchto oblastí, stejně jako druhý ostrov, mají na svém území několik polí se symboly produkce některého zboží. Některá z těchto políček dostanou (podle natištěných čísel) několik žetonů dřeva a to ještě v závislosti na počtu hráčů. Ještě před začátkem partie mohou hráči rozmístit dva svoje dělníky na libovolné pole plánu a partie Madeiry může začít.

Na hráče čeká celkem pět kol a na každé z nich se musí zvlášť připravit. Nejdříve to znamená hodit kostkami a přiřadit je po trojicích do jednotlivých řádků odpovídajícím cechům na pomocné desce. Hráči si je pak mohou vzít k sobě (a dát pozor, aby nezměnili jejich hodnoty) a současně tak dát danému cechu najevo svoji podporu – vezmou si jednu žádost, získají zpět laskavosti a změní pořadí pro následující fázi.

Ale než se k ní dostanou, ještě náhodně rozmístí postavy do budov na herním plánu. Těch je sice pět, každé kolo ale jedno místo dostane dovolenou. To však neznamená, že by jej nebylo možné využít i bez vyložené postavy. Na závěr přípravy ještě hráči hodí trojicí černých pirátských kostek.

Madeira - rozehraná hra

Pak už jednoduše hráči vezmou svoje kostky a vyberou si postavu na herním plánu, na kterou jednu z nich položí. Ta jim umožní aktivovat nejen schopnost daného povolání, ale také později akci budovy, ve které se v tomto kole nachází. Je tu ale ještě jedno omezení týkající se hodnoty na kostce. Zdarma lze položit kostku pouze region, který má nižší nebo stejnou hodnotu. V opačném případě hráč musí rozdíl doplatit chlebem.

Samotné postavy dají hráčům možnost přesouvat dělníky na pole, získávat lokace, vysloužit si laskavost cechů či posouvat lodě. Za většinu činností platí, ať už dřevem nebo vínem. Namísto využití akce postavy si ale hráč může za položení kostky zvolit také sklizeň pro celý region, který k této budově patří a získat tak dřevo nebo zboží dle výběru za každého svého dělníka v dané oblasti.

Další částí tahu je využití budov podle toho, ve kterém regionu se hráči nachází. Tady ale nastává problém, protože každá lokalita vyžaduje zaplacení určité částky v realech. V opačném případě hráč dostane žeton piráta, který na konci hry může mít cenu záporných bodů. V případě zaplacení může hráč okamžitě provést akci budovy a to vše v pořadí, ve kterém předtím navštívili postavu.Znovu tak mohou získat různé benefity od chleba až po přesun dělníků na kolonie nebo do města.

Madeira - rozehraná hra

Na konci kola dostane hráč s nejvyšším zastoupením dělníků v městské hlídce odměnu za ochranu města, všichni dělníci v koloniích přinesou svým majitelům zboží, ale také mají hlad. Hráči musí nakrmit chlebem všechny, kteří pracují a za opravy plovoucích lodí zaplatit po jednom dřevě. Poté hráči mohou vybrat a využít jeden z požadavků koruny, které mají před sebou.

Následuje další kolo, které probíhá stejným způsobem. Všechno úsilí končí po pátém kole, kdy si hráči převedou svůj majetek na vítězné body. Současně ale nějaké ztratí za žetony pirátů a to až 16 vítězných bodů! Vítězem se stává hráč, který i poté má největší počet bodů.

Už pravidla jasně napoví, že Madeira nebude hra pro žádná ořezávátka. A podobně vás nenechá na pochybách ani první partie, ačkoliv zkušeným hráčům přejde celý mechanismus do krve poměrně rychle. To ale neznamená, že výuková partie bude rychlá a připravte si rozhodně více než dvě hodiny času. Pro začátečníky tato hra není v žádném případě, protože množství možností a kombinací je opravdu velké.

Madeira - rozehraná hra

Navíc ještě hodně spolkne samotná příprava hry. Ta není úplně intuitivní a zahrnuje řadu kroků, které budete zpočátku dělat podle návodu. Naštěstí ale tohle všechno má svůj smysl, protože díky různorodému startovnímu rozložení je nakonec každá hra odlišná. A to není u náročných strategických her úplně pravidlem.

Celá partie nabízí hráčům spoustu zajímavých rozhodnutí. Všechno to začíná už volbou kostek, která se mohla smrsknout na pouhé sebrání nejvyšší hodnoty. Ovšem výběr má dalekosáhlé důsledky, protože ovlivňuje také vaši spřízněnost s cechem.

Každé kolo je nečekaně jiné, jak se postavy přesouvají náhodně po budovách. Některé kombinace v partii budete mít dvakrát, zatímco jiné vůbec. Tím se hra stává opravdu zajímavou a hráči musí šikovně kombinovat také svoji touhu po akci postavy s praktičností schopností budov. Místo je konečné a rozhodnutí ovlivní celý tah. Při volbě činností je také třeba dobře zvažovat pozice vašich dělníků na plánu. A to dohromady není jednoduché zkombinovat, když nevíte, jaké rozložení postav přijde v příštím kole!

Madeira - detail herního plánu

Všechno v této hře je propojeno velmi chytře a zpočátku nenápadně. Ale jak začnete plánovat, všechno najednou zapadá do sebe a je potřeba myslet hodně pečlivě. Veškeré šance na vítězství pak závisí na schopnosti plnit královské požadavky, případně využívat speciální laskavosti gild. Ty přináší ty hlavní bodové příjmy, které hráče na konci od sebe oddělí.

Jenže pak do hry přichází piráti, se kterými se nechcete pouštět do křížku příliš. Tady je důležité sledovat ostatní soupeře a jejich počet. Někdy si můžete prostě dovolit další pirátskou loď bez nebezpečí, ale pozor: někdy se žetonů dá i zbavovat a rozhodně nechcete být tím, kdo jich má na konci partie nejvíc! Ovšem ve hře je docela jednoduché se jich zbavit, takže nakonec nemají tak hluboký dopad, jak byste čekali.

Interakce kromě mužů plujících pod zkříženými hnáty leží už pouze v obsazování pozic jiným hráčům. Přesto ale je dobrou zprávou fakt, že musíte čas od času odhlédnout od svých plánů i k těm soupeřovým. Celou partii mírně rámuje náhoda, která vychází

Madeira - žetony

Madeira je dobrou zprávou pro všechny, kdo mají rádi pokročilé deskové hry. Nabízí ohromnou porci náročné zábavy pro každého stratéga. Až při sběru připomínek ke hře jsme si uvědomili, že vlastně kromě náročnosti, která odradí začátečníky a delší přípravy, nemáme ke hře žádnou výtku. A to je určitě u takto komplexní strategie výbornou zprávou. Madeira by tak neměla chybět ve sbírce žádného zapáleného milovníka eur.

AutorNuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade
IlustraceMariano Iannelli
VydavatelWhat's Your Game?, 999 Games, hobbity.eu, IELLO, Red Glove
Herní doba150
(22 voters)
KategorieDice, Economic, Farming, Nautical
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Turn Order: Pass Order, Turn Order: Stat-Based, Worker Placement, Worker Placement with Dice Workers
RozšířeníMadeira: Expansion, Madeira: The Ambassadors, Madeira: The Harvester
RodinaCountry: Portugal, Digital Implementations: Board Game Arena, Islands: Madeira (Portugal), Theme: Colonial

Madeira nabízí výlet na ostrovy všem, kteří mají rádi náročné deskové hry. Takové, které vám neodpustí žádnou chybu a nechají vás od začátku do konce přemýšlet na plné obrátky. Ve hře je hromada možností a kombinací, ze kterých se vám zamotá hlava a přitom jsou pokaždé trochu jiné. Hráči musí dobře pozicovat svoje figurky a lodě tak, aby jich pak mohli využívat v dalším kole. Průběh výrazně ovlivňuje kombinace postav a budov, které jdou při volbě spolu. Ve hře je zastoupena lehká náhoda v podobě kostek, která ale dává hře jen další kladné body a atmosféru. Příprava je sice trochu zdlouhavější a hra je nevhodná pro začátečníky, ale o to víc nadchne všechny pokročilé hráče. Madeira se prostě a jednoduše povedla, a pokud si říkáte euro-hráč, pak by neměla chybět ve vaší sbírce, protože její hraní je čistá zábava a radost z vlastních schopností.

+ dostatečně variabilní
+ náročná zábava
+ široké taktické možnosti