Recenze: Monsters University – Univerzita pro příšerky – zpátky do školy s Mikem a Sullym

Monsters University - balení

I ten nejlepší strašák musel někde začínat. Cesta ke smíchu jako zdroji mnohem větší síly byla dlouhá, ale já jsem hrdý na to, že jsem mohl být úplně u začátku. V týmu Ošklivá káčátka nás bylo pět. Moje jméno je Don Carlton a byl jsem kdysi obyčejným prodavačem. Ale dnes vzpomínám na všechny ty krásné dny na strašidelné univerzitě. Je na čase, aby se o naší cestě dozvěděli všichni i ty věci, které ještě nestačili Mike Wazowski a James P. Sullivan vykecat.

Moc dobře víme z filmu Univerzita pro příšerky, jak to všechno bylo. Ale přecejen jsou ještě věci, které před námi zůstaly ukryté. Teď máme jedinečnou šanci se přihlásit na univerzitu strašení sami a projít se jejími ulicemi rovnou u nás na stole. Přichází desková hra Monsters University of firmy Trefl a nabízí nám rovnou dvě hry, jejímiž autory jsou Slawomir Czuba a Piotr Milewski. Obrázky z Pixarovsky vypiplané grafiky dokončil Wojciech Kubiak.

Krabice svojí velikostí naznačuje, že nás čeká velké dobrodružství. Na jejím víku je kromě dvou hlavních hrdinů vyobrazený třeba také Randall, který vlastně začínal jako utiskovaný dobrák. Třeba se vám ho podaří přesvědčit, aby se nepřidával k Řev Omega Řev. Ale před sebou máte ještě mnohem těžší úkoly.

Monsters University - rozehraná hra

Všechny se dozvíte nejen z pravidel v řadě jazyků, ale také po prohlédnutí velkého rozkládacího herního plánu. Na jedné straně najdete barevné cestičky na zeleném pozadí. Tady všechno začne náborem členů vašeho družstva. Teprve pak se můžete pustit do samotné soutěže ve strašení, kterou může dokončit jen ten nejstrašlivější tým na škole. Souboj se bude odehrávat na druhé straně desky, kde najdete plán rozdělený na čtvrtiny.

V boji vám budou pomáhat barevné figurky, jedna modrá kostka, ale především balíček karet. Na obrázcích zde najdete všechny postavy, které se účastnily opravdových strašecích her. Od nevinně vypadajících trojoček až po syčící hadí bratrstvo. Potěší, že karty mají nejen ilustraci a miniaturu postavičky (která je mimochodem shodná s ilustracemi ve hře Turbino – recenze), ale také číslo v levém horním rohu a jméno postavy.

Na začátku první hry, ve které budete shánět členy týmu, položíte na stůl plán zelenou stranou vzhůru. Každý z hráčů si vybere jednu barevnou figurku a postaví ji na společné startovací políčko s logem univerzity i rokem jejího založení. Karty položíte zamíchané vedle herního plánu.

Monsters University - rozehraná hra

V průběhu hry házíte kostkou a pohybujete svojí figurkou po plánu. Na jeho políčcích na vás čekají překvapení. A to jen příjemné. Z těch, které nejsou spojené se sbíráním strašidel, zmíníme jen tah navíc (modré políčko). Jinak na vás čekají především šance, jak sbírat karty a to buď z balíčku nebo od jiných hráčů (výměnou či zlodějinou). Hledání končí ve chvíli, kdy se výměnami někomu podaří nasbírat všech šest členů jednoho bratrstva a vrátit se zpět na startovní políčko.

Celá hra je založená čistě na náhodě. A to nejen v kostce, která vás posunuje po herním plánu, ale také v zamíchání balíčku. Ten teprve může rozhodnout o vítězi, pokud si zvolíte špatné bratrstvo. Nikdo z hráčů nemůže vědět, jaké karty drží ostatní.

Zásluhou všudypřítomné náhody může často trvat partie na takto jednoduchou hru až opravdu příliš dlouho. Tahle první část návštěvy na Univerzitě pro příšerky nám radost neudělala. Nepomohou ji ani jednoduchá pravidla, protože hráči prostě nemají šanci ovlivnit výsledek hry.

Monsters University - připravená hra

Doufali jsme tedy, že boj o pohár vítězů bude lepší. Stačí jen otočit herní plán a najednou se ocitnete v úplně jiném světě. Herní plán je najednou krásně ilustrovaný a písmeno M uprostřed obklopují obrázky známých postaviček. Nadšení ale vyprachalo ve chvíli, kdy jsme se dozvěděli, že i v této hře budete mít stejný cíl, jako v předchozí. Znovu zamícháte všechny karty, ale tentokrát z nich čtyři rozdáte každému ze soupeřů. Zbývající balíček vytvoří dobírací hromádku uprostřed plánu.

Ve svém tahu hráči nejdříve získají novou kartu ze společné hromádky. Na konci tahu jednu kartu z ruky vyloží před sebe do mužstva. Mezi těmito dvěma činnostmi musí ale hráč ještě hodit kostkou, jejíž počet puntíků určí hodnotu karty, kterou můžete přetáhnout do svého družstva ostatním hráčům. V případě, že hráč má v držení (vyložených) více karet se stejným číslem, můžete vzít jen kartu slabšího bratrstva.

Díky tomu je mnohem těžší získat karty z party, od které hráči mají více členů. To je současně ochranou, aby hra netrvala nekonečně. Ale současně vám také umožňuje náznak strategie, protože vykládáním karet můžete svoje karty zachránit. Ale stejně všechno závisí na výsledku kostky, který může protivníkovi umožnit dobrou kořist. Kdo má více štěstí a nasbírá šest svých karet nejdřív, stává se vítězem..

Monsters University - karty

Monsters University je dětskou hrou podle licence, která nás v mnoha ohledech zklamala. Slibuje na obalu dvě hry, které ale ve skutečnosti jsou jen dvěma cestami ke stejnému cíli. Nejhezčí tak na hře zůstává grafika, kterou převzali autoři od firmy Disney.

Obě hry spolu ve skutečnosti nejsou propojené. A to je ve skutečnosti asi největší zklamání, které na nás uvnitř krabice čekalo. Přitom se propojení obou stran herního plánu vyloženě nabízelo – na jedné straně byste si vytvořili tým, se kterým byste se pak zúčastnili turnaje. A záleželo by jen na vás, kterou svoji oblíbenou postavu byste si do své hrůzostrašné party přibrali.

Bohužel myšlenka dvou her v jedné krabici takto zůstala pouze napůl cesty. Navíc hry samy o sobě působí obyčejně. Vydavatelská firma se tak tentokrát spoléhala především na sílu licence, ale kvalita her pokulhává. To platí především o první z dvojice, která je čistě náhodná. Druhá verze sbírání členů týmu už nabízí alespoň pocit kontroly, který ale je znovu narušený kostkou a náhodným dobíráním karet. Ve skutečnosti tak i druhá hra obsahuje všechny neduhy té první.

Monsters University - karty

Herní doba se tak u obou her nedá tak jasně stanovit. Když mají hráči štěstí, může všechno skončit za deset minut, ale občas s trochou smůly se partie může protáhnout i na více než dvojnásobek tohoto času. A to na hru, ve které jen posouváte figurky nebo berete karty na základě náhodného čísla z kostky, může být už příliš.

Monsters University se bohužel nepovedlo. Na trhu je mnoho hezčích a zábavnějších dětských her, které vám nabídnou mnohem víc. Je škoda, že muselo takto dopadnout zrovna duo Wazowski Sullivan, ale raději si pusťte znovu film. Užijete si s ním mnohem víc zábavy.

Monsters University: Univerzita pro příšerky měla být jednoduchá dětská hra, ve které budou hlavní roli hrát karty, figurky a zábava. Ale zatímco první dvě složky uvnitř najdete, ta třetí zůstala někde schovaná na cestě. Krabice nabízí hned dvě hry, z nichž jedna je čistě náhodná a druhá nabízí kapku nápadů. Jenže ty pak znovu pokazí přítomnost kostky. Jediné, co hru zachraňuje je její téma, ale to by nemělo být důvodem, proč si ji koupíte. Raději se poohlédněte jinde, protože tohle není jediná hra na českém trhu s tématem Příšerek..

+ populární téma
+ pěkné ilustrace

- hry nejsou propojené