Recenze: Písmenkobraní – odkud se berou písmenka

Písmenkobraní - balení

Všichni se neustále zvědavě ptají, odkud se berou miminka. Milionům dětí po celém světě nedá tato otázka spát. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, odkud pocházejí písmenka? To je snadné, stačí vzít tužku a začít psát, řeknete. Ale co když všechny náplně na světě dojdou, budou písmenka pryč? Ale kdeže.

I nadále budou plnit stránky tisíců knih, protože tištěná písmenka vůbec nepochází z tiskárny. Je jen jediné místo, kde mohou tyto černé potvůrky vyrůst – na bělostné Antarktidě. Vypěstují je, naplní do pytlů a posílají do tiskáren. Všechnu tuto práci dělají eskymáci. Jen jeden den v roce se mohou přijít podívat na tradiční sklizeň i cizinci. Ten den se jmenuje Písmenkobraní..

A přesně ten název nese i nová hra od firmy Pexi a opět nám ji doporučuje Sova moudrá hlava. To nemůže znamenat nic jiného, než že se jedná o naučnou hru pro všechny malé děti. Původní nápad pochází z dílny firmy Alexander, ale v češtině se o vydání zasloužila právě společnost Pexi.

Písmenkobraní - rozehraná hra

Nachází se v malé krabičce, která ale nutně nemusí znamenat malé množství komponent uvnitř. Po odklopení víka, které musíte vzít za uši. Naštěstí vám to krabice nebude mít za zlé a nespolkne nic, co se jinak nachází uvnitř. Místo toho se na vás vyhrnou písmenka natištěná na 25 velkých barevných kostkách. Když je vezmete do ruky, podivíte se, že každá má vlastně jen čtyři strany (z toho navíc jedna bez písmenka), protože ve zbývajících dvou je provrtaná dírka. A na dně krabice jim dělá společnost ještě jedna další obrovská kostka, která na sobě má pro změnu zase číslice.

To ale zdaleka není všechno, protože bezpečí písmenek a kostek hlídá jeden žlutý plastový pytlík, papírový bloček pro zaznamenávání výsledků a samozřejmě i brožurka pravidel v českém a slovenském jazyce. Ale to pořád není všechno, protože ke kostkám tentokrát budete potřebovat také silné provázky. Jsou zde dva a určitě vám připomenou zábavnou hru Navlékej, nečekej (recenze).

O to víc se začnete těšit a rychle se ponoříte do pravidel, která vám jasně řeknou, co máte dělat na začátku každé hry. Vezmete všech 25 kostek s písmenky a rychle je nasypete do sáčku, aby z nich písmenka nestačily seskočit do bezpečí. Pytlík položíte doprostřed stolu. Každý z hráčů teď dostane jeden provázek a na jednom z konců uváže uzel, který zde už bude pro všechny další partie. Stranou pak budete potřebovat i bloček s tužkou, ale tam stačí zatím jen napsat jména. Body musíte nejdříve posbírat ve hře.

Písmenkobraní - rozehraná hra

Každý z hráčů si vylosuje pět kostek z pytlíku a položí si je před sebe. Ale není to tak, jak by si většina z vás myslela. Místo aby se hráči nejdříve snažili sestavit slovo a teprve potom navléct kostky na provázek, všechno postupuje opačně. Nejdříve protáhnou provázek všemi svými kostkami. Každé písmenko musí být správně natočené a nesmí ležet vzhůru nohama.

Teprve nyní je čas na samotné skládání. K tomu je třeba používat otáčení kostek na provázku kolem dokola. Naštěstí ale nemusí hráči složit kompletní slovo z pěti písmen, ale mohou vytvořit klidně i kratší. Kostky, které nepoužijí, natočí prázdnou stranou nahoru. Tím zůstanou viditelné pouze správné znaky a tedy i hotové slovo.

Jakmile některý z účastníků dokončí skládání, ohlásí to ostatním a ukončí tak celé kolo. Body za každé použité písmeno ale získá pouze v případě, že je vše v pořádku a text je napsaný správně, bez pravopisných chyb. V opačné situaci naopak stejné množství bodů ztratí. Oba výsledky je třeba hned zapsat do bločku. Poté hra může pokračovat vylosováním nových pěti kostek. V kole mohou hráči vyměnit kostky tři poslední navlečené kostky, pokud z jejich stávajících není možné složit slovo.

Písmenkobraní - rozehraná hra

Na začátku partie by si hráči měli domluvit také bodový cíl. Po jeho dosažení končí hra vítězstvím toho z protivníků, který daného součtu dosáhnul jako první. Nastavitelná délka partie je velice důležitá vlastnost her pro děti.

Písmenkobraní je hezkou slovní hrou, která nás překvapí novým nápadem s navlékáním. Otáčení kostek a skládání slov z jejich stran je zajímavé a nové. Hráči si musí udržovat přehled o písmenkách, která jsou na dalších stranách kostek, aby byli schopní zkombinovat je co nejrychleji do platného výrazu.

Navíc můžete skládání slovíček hrát hned několika způsoby. Jedním z nich je opravdu složit slova nejdříve na stole a teprve pak je navlékat na provázek. K tomu hráči potřebují rychlé kombinování písmenek, ale také šikovnost při samotném navlékání kostek. Ale tím se přiblížíte spíš ke klasické slovní hře, což asi není příliš ve prospěch hry.

Písmenkobraní - rozehraná hra

Té právě nejvíce sedí složitější kombinování písmenek. A to přestože jsou na každé z kostek jen tři. Právě tady je důležité, že hráči nemusí dokončit slovo o pěti písmenech. Prázdná políčka umožňují dokončit klidně slovo o třech znacích. A tady přichází druhé důležité taktické rozhodnutí – budete hledat složitější slovo, které trvá déle nebo se raději zaměříte na ty kratší? Asi bude hodně záležet na stavu vašeho bodového konta.

Ale to stále není všechno, protože už samotná pravidla nabízí druhou variantu zábavy, která teprve využije tu obrovskou kostku s čísly. Na začátku každého kola některý z hráčů hodí kostkou a její číslo rozhodne nejen o počtu kostek, které si hráči vylosují z pytlíku, ale také o délce slova, jež mají za úkol složit. V případě, že se jim to podaří ze stejného počtu kostek a tedy bez využití mezery, dostanou rovnou dvojnásobek bodů.

Mnohem častěji však nastane situace, kdy nikdo slovo napoprvé nesloží. V takovém případě bonus propadá a hráči soupeří už jen o počet bodů odpovídající číslu na kostce. Doplňková kola se skládají vždy z losu jedné kostky, kterou přiloží na konec provázku. Přikládání pokračuje tak dlouho, dokud se někomu nepovede slovo sestavit a to do maximální délky osmi kostek.

Písmenkobraní - rozehraná hra

Z průběhu obou partií je jasné, že kromě schopností rozhoduje o šancích hráčů i náhoda. Ta je ještě výraznější v případě druhé partie, kdy může hráč s lepším losem kostek získat rovnou dvojnásobný počet bodů.

Největším záporem celé krabičky zůstává fakt, že si ji zahrají maximálně tři hráči. Přitom z pětadvaceti kostek rozdaných po pěti by si vybrali bez problémů i čtyři protivníci. Ale v krabici dostanete pouze tři provázky. To sice lze nahradit z domácích zásob, ale nemění to nic na velkém zklamání. Přitom ve větším počtu je hra napínavější a méně předvídatelná. Ve dvou naopak často vidíte, jestli máte proti soupeři v daném kole šanci nebo ne.

Jinak je ale Písmenkobraní příjemným překvapením a hezkou zábavou z písmenkového světa. Využití děravých kostek je vtipné a současně zábavné. Při skládání hráči využijí nejen svoje znalosti slov, ale také šikovnost, rychlost, paměť a nezbytné štěstí.

Písmenkobraní je kostkovou hrou, která využívá kostky netradičním způsobem. Na první pohled na ní nic neobvyklého neobjevíte, protože kostky jsou potištěné symboly písmenek, ale dvě strany jsou jiné. Mají v sobě otvor a díky tomu kostku můžete navléknout na provázek jako korálek. Ale ani navlékání zde není tím nejdůležitějším. Poté, co máte kostky v řadě na provázku, musíte z jejich písmenek otáčením sestavit slovo! První, komu se to podaří, dostane body podle délky slova. Tak hráči postupně soupeří ve skládání znovu a znovu, až se někdo z nich stane mistrem písmenek. Úspěch záleží trochu i na štěstí, protože některé kombinace kostek jsou lepší než jiné, ačkoliv každá kostka obsahuje jak samohlásky, tak souhlásky. Všechny zájemce potěší nejen nízká cena, ale také druhá jednodušší varianta hry. Zpracování je velice pěkné, snad jen plastový sáček nedělá čest všem ostatním komponentám. Písmenkobraní je hratelné už od sedmi let, ve kterých nechává děti upevňovat slovní zásobu a pravopis. Je na čase se s písmenky opravdu zkamarádit!

+ cena
+ netradiční využití kostek
+ navlékání je jen začátek