Recenze: Savannah Park – ráj zvířat v Africe

Místo, kde nejsou žádné silnice. Nedostanete se sem džípem ani v rámci žádného safari a zvířata neznají pózování před objektivy fotoaparátů. Místo toho se zcela přirozeně rozdělily do čtyř oblastí a soutěží mezi sebou v tom, která zvířátka si dokážou svoje prostředí co nejvíce zvelebit a nalákat sem nové kamarády z okolí.

Na návštěvě za nimi byli tvůrci Wolfgang Kramer a Michael Kiesling, kteří vytvořili pod hlavičkou loga Deep Print Games novinku se jménem Savannah Park. Hra vznikla v Německu, ale pak zamířila do Vídně, kde si ji orazítkovali ve firmě Piatnik a vybavili ji dokonce i českými pravidly. To všechno se dělo za dohledu ilustrací, které vytvořila Annika Heller.

Už pohled na víko nás zavede do Afriky mezi všechna ta divoká zvířata. Poté už ale nakoukneme do velké čtvercové krabice a objevíme jednu společnou desku vyhodnocení, kterou je třeba položit do středu stolu, a pak čtyři desky parků. Z nich si každý hráč vezme jeden exemplář a položí jej před sebe. Tím si zvolí také svoji barvu a postavičku rangerky postaví na startovní políčko nula na společném skórovacím plánku a stejně barevnou surikatu do hnízda na svém parku.

Jednotliví účastníci si vezmou svoji sadu žetonů, mezi nimi najdou dílky požárů a stromů a mohou je ukrýt v krabičce, která nese také jeho barvu. Zbývá jim ještě 33 dílků se zvířaty, které zamíchají a rozloží je na volná políčka svého parku. Tím se jejich prostor zcela zaplní.

Hráči se střídají ve zvelebování svého parku ve směru hodinových ručiček. Každé kolo se ale mění začínající hráč, který má na svých bedrech to nejdůležitější rozhodnutí pro celé kolo. Zvolí totiž žeton v parku, který bude chtít přemístit. Jeho volbou se musí řídit i ostatní účastníci partie, všichni toto zvíře najdou na svém plánu, vezmou si jeho žeton do ruky a nahradí jej figurkou surikaty.

Potom ihned následuje druhá část tahu, ve kterém všichni hráči musí vrátit žeton zvířete a položit jej na plán, a to na libovolné volné místo, kde neleží žádné jiné zvíře. Může jít tedy o políčko se stromem nebo s trávou, které zůstaly na začátku partie volné nebo o pozici s pískem, která se uvolnila v předchozím dění. Žeton nově je třeba položit barevnou stranou nahoru, aby bylo zřejmé, že se toto zvíře již přemístilo v parku jinam.

Postupně tak společně prochází a volí zvířata k otočení až se dostanou do situace, kdy už jsou všechny žetony otočené barevnou stranou nahoru. To je moment, kdy nastává konec partie a je na čase spustit bodování. Zvířátka nejdříve ze svého kolo vyženou požáry, které mají hráči na své desce od začátku partie a hráči jejich dílky musí vrátit do krabice.

To je ale konec nepříjemností. Neudupaná tráva a nezlomené stromy přináší svému majiteli body, pokud jsou viditelné. Potom už začne počítání stád, respektive té největší skupinky každého druhu zvířat. Jejich hodnota se násobí v případě, že mají ze svého místa přístup k vodní ploše na některém dílku. Ten hráč, který má v součtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

Savannah Park ukazuje, jak je možné překvapit a postavit zábavnou hru i kolem pouhého přemisťování destiček z jednoho místa na druhé. Hráči prostě nic víc nepotřebují a přesto mají před sebou zajímavou výzvu a logickou hádanku, kde každý z účastníků má před sebou své vlastní naprosto náhodné puzzle.

Právě úvodní zcela náhodné rozmístění zvířátek znamená, že hráči vůbec nemohou předem nic předpokládat a musí pracovat až s tím, co jim předloží soupeři. Každý si volí jeden žeton dle svých plánů, takže šanci rozhodnout dostane hráč pouze jedenkrát za čas. V opačných případech pouze hasí a snaží se najít vhodnou pozici pro zvířátko tak, aby si nenarušil tvorby velkých stád.

Hra je lekcí v jednoduchosti designu. Není tu nic komplikovaného, vše vysvětlíte během několika minut a můžete se pustit do hraní. Samotná příprava plánku sice nějakou chvilku trvá než rozložíte všechny žetony do parku, ale průběh jednotlivých tahů je společný a díky tomu se pak už všechno pohybuje neustále kupředu a nikdo nezůstává mimo dění.

Partie je mnohem volnější ve dvou. Možná až příliš, protože hráči díky tomu mají dostatek času a prostoru provést a splnit vše, co si předsevzali. To ve více hráčích máte méně kontroly nad volbou dílku, ale tím stále neztrácíte šanci rozhodnout se, co s každým dílkem udělat a kam přesně jej na plánu parku umístit.

Hlavním cílovým publikem jsou samozřejmě rodiny s dětmi, které zvířátka nalákají a chytrá hratelnost je zase udrží. Budou spokojení i z pohledu herní doby, protože se bude obvykle čas na výměnu přemístění zvířátek pohybovat kolem půl hodiny, tedy minuta na každý žeton. Savannah Park je moc pěknou rodinnou hrou, ve které se postupně přesouvají všechna zvířata v savaně a snaží se vytvořit co největší stáda. Čím lépe se to hráčům podaří, a pokud do toho dokážou ještě přidat myšlenku na vodní plochy, tak mohou myslet na hromadu bodů a vítězství. Savannah Park navíc nedělá prakticky nic špatně, takže naopak existuje spousta důvodů, proč se k ní opakovaně vracet.

Savannah Park je jednoduchou hrou o vytváření velkých skupinek tak, aby byly co nejhodnotnější. S tímto cílem hráči přesouvají žetony zvířátek, ale vždy podle volby jednoho z nich. Umístění je vždy na výběr několik, takže je hra příjemně taktická, ale při tom jednoduchá, a hlavně kouzelně rychlá. Starší děti i rodiče si ji užijí, ale potěší i méně náročné hráče dospělé. Savannah Park je elegantní a nenáročnou zábavou.
+ herní doba
+ jednoduchost
+ volbu destičky dělá jeden z hráčů