Recenze: Secrets of the Lost Tomb – býti dobrodruhem

secrets-of-the-lost-tomb-32

Na světě je ještě tolik tajemství a míst, která člověk celá staletí nenavštívil. Nezáleží na tom, jestli je postavili Egypťané, Atlantiďané nebo Mayové. Všechny tyto ztracené civilizace jsou skvělým zdrojem pro hledače pokladů. Jenže co stojí za jejich zmizením? Může se právě v temnotách staveb a chladných koutech jeskyní ukrývat tajemství, které bychom měli nechat spát?

Odpověď je určitě ano. Tedy alespoň, pokud budeme poslouchat rady Christophera Batarlise, který vytvořil deskovou hru Secrets of the Lost Tomb. Takových dobrodružných her není nikdy dost, jak zjistila jeho firma Everything Epic Games, když v roce 2013 nastartovali svoji kampaň na serveru Kickstarter a od 685 sponzorů vybrali celkem 112 tisíc dolarů.

A tak vznikla obrovská krabice, ale většinu jejího prostoru zabírá kartonová vložka a vzduch. Tedy alespoň u naší testovací verze, která nenabízí žádné kickstarterové bonusy (figurky). Na ty se volný prostor možná bude hodit, ale to nemůžeme posoudit a nebude to zajímat ani potenciální kupce v tuto chvíli (ti dostanou hru už bez bonusů). Součástí celé hry pak jsou převážně kartonové díly. Ale nad nimi najdeme dvě brožury, u kterých došlo k záměně titulní strany. Obsah je ale v pořádku.

secrets-of-the-lost-tomb-05

Těmi hlavními díly je dvaapadesát destiček s puzzle zámky pro vytvoření sestavy místností a tedy mapy. Pro každého, kdo krabici otevře, asi není tajemstvím, že budou hráči představovat hrdiny. Právě ti mají pro změnu nejzajímavější komponentu celého balení – plán dobrodruha. To je důmyslná součástka, která má dvě stupnice s otvory a pak také dva otočné ukazatele (život a odhodlání). Skládání bude vyžadovat také ukazatel komety.

Hráči se kromě toho mohou těšit na karty hrdinů, příšer (tří úrovní s různými statistikami), artefakty, společníky, předměty, statusy, kryptami i příběhem. Je jich dohromady ohromujících 313 (!). Některé obsahují texty speciálních efektů. Je tu také hromádka žetonů s různými účely, včetně žetonů statistik či poškození. Hrdinové jsou také kartonoví a budou tak potřebovat plastové stojánky. Do hry patří ještě osm kostek. K na začátku zmíněným plánům budou hráči potřebovat také špunty na označování obou bodovacích tras (pro sledování odvahy).

Na začátku partie si hráči vyberou jeden ze scénářů, které nejsou nijak propojeny, ale každý nabízí svůj vlastní příběh. Právě tato jednotlivá dobrodružství stanoví některé základní podmínky: nejdříve hráčům řeknou, jakých pět startovních místností mají na stůl položit a vytvořit tak počáteční rozložení kobky. Potom mohou různě vybavit mapu podle specifických podmínek dobrodružství.

secrets-of-the-lost-tomb-01

Každý hráč dostane svůj dobrodružný ukazatel a musí si vybrat svého hrdinu a postavit jeho figurku na vstup do kobky. Výbavu každého hráče v podobě karet, žetonů (akce, předměty a počátečního nastavení ukazatelů je vypsaná na kartě dobrodruha. Ta je poté překryta kartonovým ukazatelem. K tomu všichni zúčastnění dostanou také jeden žeton hledání. Před zahájením partie si společně hráči také vyberou obtížnost použitím sady karet kobky. Všechny ostatní balíčky karet a žetony jsou připraveny vedle mapy.

Přečtením úvodní zápletky už začíná samotná partie. A v ní budou hráči po většinu času provádět nějaké akce. Za ně platí žetony nábojnic. S jejich využitím mohou provádět nejrůznější činnosti. Tou základní je samozřejmě pohyb, který je možný do hodnoty hrdinova pohybu. Pohybovat se lze nejen po známých místnostech, ale lze i prozkoumávat vkročením do neznáma. Hráč tak získá novou destičku ze zásoby podle patra, na kterém se nachází. Taková nová lokace může mít na sobě také nějaké efekty, které je třeba vyhodnotit. Hrdina tak může narazit i na příšeru, které se musí vyhnout (o úspěchu rozhodne hod kostkou), jinak utrpí zranění nebo se podrobit různým testům v závislosti na svých schopnostech (podle náhodně vylosované karty příběhu).

Hráči mezi sebou ale mohou také obchodovat nebo za akci prozkoumat místnost, ve které se nachází. Tady už jejich úspěch bude záviset na kostce a jejím výsledku. Jenže takový průzkum okolí je nebezpečná věc a to zde zajišťuje pyramida se třemi vrcholy. Při každém hledání musí porovnat výsledek s tabulkou a to aktuální barvě špičky pyramidy. Ta se pootočí při každém hledání. Lze ale také odpočívat (plus dva životy), používat předměty, krást majetek příšerám nebo na ně útočit.

secrets-of-the-lost-tomb-06

Boj bude důležitou částí snažení hrdinů. Při svém prvním setkání s každou bytostí ztratí dobrodruh nějakou část svojí odvahy. Stav této bodové stupnice může pozitivně i negativně ovlivňovat jeho schopnosti. Poté si vybere zbraň a využije kostky podle svých statistik a případných bonusů. Jako úspěch se počítá pětka nebo šestka. Příšery si přenáší zranění mezi koly, takže je možné je zraňovat postupně až do vyčerpání všech životů. Za to její likvidátoři získají po jednom úlomku duše.

Po provedení každé akce otočí hráč nábojnici na opačnou stranu (dobít) a poté je na řadě další hráč ve směru hodinových ručiček. Jakmile všichni využijí svoje dostupné akce, nastává čas pro fázi kobky. Hráči zde odhalí kartu kobky, která opět může po hráčích chtít provedení nějakého testu, ale především navýšení ukazatele komety. Poté se pohnou příšery, zaútočí na hrdiny a na plánu se objeví také nové v místnostech s červeným ohraničením. Žetony akcí jsou vráceny do úvodních pozic.

Ale zpět k ukazateli komety, který může způsobit předčasný konec partie. Hra ale končí prohrou hrdinů také v případě jejich smrti. Naopak splněním daných podmínek mohou hráči slavit vítězství alespoň v tom daném dobrodružství.

secrets-of-the-lost-tomb-10

Secrets of the Lost Tomb vypadá podle popisu jako další z řady dobrodružných her, které hráčům umožní procházet se neprozkoumanými chodbami. Ptáte se tedy, čím je tato nová hra jiná? V první řadě to je široká nabídka scénářů se zajímavým příběhem. Ale to není naštěstí všechno.

Hra je čistě kooperativní. A dobrodružných kooperaček zase tolik nenajdeme, protože většina dungeon crawlingů je postavena na soupeření. Pokud ne mezi všemi navzájem, tak alespoň v rámci dvou znepřátelených skupin.

Druhým rozdílem, který vnímáme jako zásadní a nebereme jej jako samozřejmost u jiných her, je průzkum. Prostředí krypty je pokaždé jiné, protože dílky jsou losované náhodně. A protože celkově se příběh odehrává na několika patrech, na poslední dokonce musíte hledat cestu jinak než po schodech, nabízí poměrně kompaktní a zajímavý zážitek. Právě průzkum je pro nás prvkem, kterého si velmi ceníme.

secrets-of-the-lost-tomb-16

Ve hře je ale daleko víc zajímavých prvků, které ji dělají poměrně komplexní. Ale právě to je asi věc, kterou od podobné dobrodružné hry očekáváte, zvlášť pokud ji máte vyřešit jaké hádanku ve více soupeřích. Navíc většina prvků je vysvětlena s pomocí příkladů. Díky těmto detailům na hráče čeká možnost obchodovat se Zlodějem duší, nachytat se do pastí, možnost využívat přečíslení (a získávat za to bonus v boji) nebo mohou hráče potkat různé efekty. Na hráče čekají pomocníci, kteří jim pomohou nebo příšery, které bojují ve skupinkách.

Kromě základních monster na hráče čekají v krabici také bossové, kteří mají svoje vlastní pravidla. Úpravy a novinky do hry přináší také jednotlivé scénáře, což dohromady přináší vždy trochu jiný zážitek. Obtížnost si pak mohou hráči sami nastavit, takže jak se stávají zkušenějšími, tak si mohou dovolit i náročnější výzvy.

secrets-of-the-lost-tomb-28

Je jasné, že vyhodnocování většiny efektů s pomocí kostek nebude šálkem každého hráče. Právě celková náhodnost, včetně objevování místností krypty, je hybatelem hratelnosti, ale také výzvou, kterou hráči nemohou opravdu ovlivnit.

Hra je opravdu komplexní. Je tu hromada efektů a prvků, se kterými se hráči budou muset vypořádat. A to vede také k nepříjemné délce partie, která rozhodně přesáhne udávaných šedesát minut a to klidně i dvojnásobně. Ovšem to neznamená, že by se hráči měli nudit. Naopak mají prakticky jistou zábavu po celou dobu hry. Menší počet hráčů znamená, že si každý bude muset vzít pod kontrolu více hrdinů, což není úplně ono.

secrets-of-the-lost-tomb-23

Secrets of the Lost Tomb je hra, která nabídne spoustu dobrodružných příběhů každému, kdo o ně požádá. Důležitý je fakt, že to všechno funguje a od začátku dohromady to je opravdu hrdinské vyprávění se vším všudy. Secrets of the Lost Tomb udělá radost každému milovníkovi opravdových dobrodružství, ve kterých se nehledá jeden vítěz, ale vítězná parta hrdinů.

AutorChristopher Batarlis, Jim Samartino
IlustraceShane Braithwaite, Jim Samartino
VydavatelEverything Epic Games
Počet hráčů1 - 6
(9 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Horror
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníSecrets of the Lost Tomb: 3 Epic Bosses, Secrets of the Lost Tomb: Ancient Myths and Legends, Secrets of the Lost Tomb: Atlantis – Mystery of the 13, Secrets of the Lost Tomb: Fate's Fortune, Secrets of the Lost Tomb: Passages and Perils, Secrets of the Lost Tomb: Promo 1, Secrets of the Lost Tomb: Reign of Terror, Secrets of the Lost Tomb: The Elite Missions, Secrets of the Lost Tomb: The Great Apocalypse
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Category: Dungeon Crawler, Components: Dice with Icons, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Secrets of the Lost Tomb, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Cthulhu Mythos

Secrets of the Lost Tomb je velké dobrodružství ve velké krabici. Ta je ale naplněna pouze, pokud jste si ji předplatili z Kickstarteru. Naštěstí nebudete ale litovat prostoru, který vám krabice doma zabere, protože toho hlavního je v ní vrchovatě – zábavy. Hra nabízí spoustu zajímavých detailních pravidel, ale především spoustu scénářů pokaždé s vlastním příběhem i pravidly. Zážitek tak nezkazí delší herní doba, ale možná by mohla náhodnost, pokud ji nemáte v oblibě. Secrets of the Lost Tomb patří ale rozhodně mezi to nejlepší, co můžete pořídit v kombinaci kooperativních bojových fantasy.

+ hromada scénářů
+ více pater
+ průzkum