Ke stažení 14: Can’t Stop

V novém roce 2011 se zatím naše oblíbená rubrika Ke stažení neměla příliš šancí usadit. Může za to trochu nedostatek času, ale také nepříjemnosti v souvislosti s výpadky našeho současného hostingu. Věříme, že tyto nejisté časy máme již za sebou a nabízíme vám nový díl seriálu.

Tentokrát se zaměříme na oblíbenou a jednoduchou hru, kterou u nás distribuuje firma DinoToys. Jmenuje se Can’t Stop a je založená na hodu čtyřmi kostkami. Na základě součtu dvojic pak postupujete vzhůru na několika stupnicích a cílem je obsadit jako první hráč tři z nich. Podrobná pravidla a hodnocení hry najdete v naší recenzi Can’t Stop.

U takovéto hry by se zdálo, že nebude vzbuzovat příliš emocí mezi fanoušky a budou k ní přistupovat spíše jako k oddechové zábavě bez nějakých složitých úprav. Mezi nápady však najdeme nejen hrací plány, ale i několik velmi originálních nových variant nebo změn, které do celé partie přinášejí zajímavé nové zážitky. Postupně si je dnes představíme všechny.

1) Extrémní Can’t Stop (pravidla přeložena zde)

Tuto extrémní variantu vymyslel uživatel Mike Sherwood a kromě základní výbavy k ní budete potřebovat několik součástek navíc. Především značkovací pyramidky, o které se v klasické hře soupeři dělí zde má každý svoje. Druhou novinkou je také mnohem větší počet kostek, protože každý z účastníků potřebuje svoji sadu čtyř kostek.

Průběh hry je mnohem akčnější, protože v házení se hráči nestřídají, ale kostky vrhají současně. Základem celého Can’t Stop je možnost opakovat úspěšné hody, dokud se vám daří. Ve chvíli, kdy to však přeženete, přijdete o veškerý svůj posun vzhůru. Proto fakt, že všichni hrají současně přidává do hry opravdu pořádnou porci zmatku, ale také napětí a bláznivých situací, protože každý váš pohyb je hodně ovlivňován tím, co zrovna hrají soupeři.

Při hře může dojít k situacím, že dva hráči dosáhnout vrcholku některé řady současně. V takovém případě doporučuje autor buď rozhoz na součet o vítězství nebo uměle prodloužit trať o jedno políčko a záleží pak znovu pouze na hráčích, kdo dokáže dorazit na novou špičku jako první.

Zároveň může dojít i k situaci, že hráč dosáhne vrcholku na trati, na které se pohybují ještě další soupeři. Ti v tuto chvíli o své značky pro toto kolo přicházejí a mohou své hody rozdělovat už jen mezi zbylé dvě řady.

Varianta si zakládá na poctivosti všech soupeřů, protože při soustředění se na svoje postupování a opakování hodů nemáte příliš možností kontrolovat ostatní, jestli hrají podle pravidel. Zároveň asi není vhodná pro klidnou rodinnou hru, protože v sobě obsahuje velký podíl kontroverze a soupeření.

Odkaz ke stažení: http://www.boardgamegeek.com/thread/105672/cant-stop-extreme-edition

2) Can’t Stop – Zloději na vzestupu (pravidla přeložena zde)

Tato varianta od herního designéra Kevina Wilsona je z našeho pohledu ještě povedenější, protože není tak bláznivá. Vychází z jednoduchého principu, že uzavřené sloupce lze i po jejich obsazení ukrást.

Pokud tedy některý hráč dosáhne vrcholku řady a obsadí ji pro sebe, nemá ji ještě jistou. Značky z řady si musí sice soupeři v tuto chvíli vzít zpět k sobě, ovšem od dalšího kola do sloupce mohou znovu pokládat své žetony a postupovat vzhůru. Pokud se někomu z nich podaří dosáhnout již obsazeného vrcholu, získá jej pro sebe a předchozího vlastníka vyhodí. Důležité také je, že do vlastní řady nemůže položit svoji novou značku hráč, který ji má obsazenou.

Varianta je výborným doplněním standardní hry. Díky ní není ani konec partie nudný, protože nemáte před sebou nespočet zamknutých sloupců, do kterých už nemůžete své značky umístit. V původní verzi o tyto dobré hody přijdete, zde je můžete využít a ještě můžete sesadit vedoucího hráče z jeho trůnu. A podle slov autora varianta navíc vůbec neprodlužuje samotnou dobu hraní.

Odkaz ke stažení: http://www.boardgamegeek.com/thread/258852/no-permanent-lock-downs-variant

3) Can’t Stop pro jednoho hráče (pravidla přeložena zde)

I takovouto kostkovou hru si můžete vyzkoušet, když jste o samotě. Autor Gerald McDaniel navrhuje počítat tahy, za které se vám celou hru podaří dokončit všech dvanáct sloupců. Jeden tah zahrnuje i několik opakovaných hodů kostkou, dokud nejste spokojení s výsledkem, ale také neúspěšné opakování, kdy budete muset vrátit své značky na výchozí pozici. V základní solitérní verzi je vaším úkolem podlézt hranici třiceti tahů pro dokončení celé hrací desky.

U pokročilé varianty pak budete ještě potrestáni za příliš velké riziko. Pokud se vám totiž podaří zkazit hod a již máte rozehrané a položené dočasné značky v některých sloupcích, musíte z nich odstranit i své barevné značky a začít tento sloupec od začátku.

V této pokročilé variantě je strop nastavený trošku výše na čtyřicet tahů. V anglickém PDF s pravidly, na které ukazuje náš odkaz, najdete i záznamový bloček pro 50 tahů.

Při záznamech o tazích doporučuje používat vzorec X*Y, ve kterém X je číslo sloupce a Y počet pozic, o které se vám podařilo pohnout značkou. V případě neúspěšného hodu uveďte do kolonky N – 4,5, kde čísla označují sloupce, do kterých umístil hráč dočasné značky, než zkazil následující hod. Dokončení řady pak označte písmenem D s číslem řady za písmenem.

Odkaz ke stažení: http://www.boardgamegeek.com/filepage/55595/cant-stop-solitaire

4) Can’t Stop Betting (pravidla přeložena zde)

Autor Ian Broadhead píše ve svých pravidlech především o možnosti zahrát si Can’t Stop bez samotné hry s pokerovým kufříkem. My tu však předpokládáme, že všichni hru vlastníte, takže přejdeme pouze k samotné variantě, která se nachází na konci pravidel.

Každý z hráčů si na začátku hry vezme jednu červenou a jednu černou kartu z libovolného balíčku karet. Červená bude reprezentovat sázku „Zvládne to“, zatímco černá bude sloužit pro tvrzení „Zkazí to“.

Ve chvíli, kdy některý z hráčů při svém tahu hodí kostkami podruhé, úspěšně posunul své dočasné žetony a chce pokračovat, oznámí ostatním soupeřům slovy „Vaše sázky, prosím“, že je čas na sázení. Nyní všichni hráči, kteří chtějí sázet, vyberou potají černou nebo červenou kartu, podle toho, v jaký výsledek dalších hodů věří. Na ni položí svoji sázku od jednoho do pěti žetonů své barvy. Hráč na tahu dále pokračuje v házení, dokud není spokojený s výsledkem nebo dokud si to celé nepokazí.

V případě, že sázka byla úspěšná, může se sázející posunout s jedním ze svých žetonů na hracím plánu o počet políček ve výši svojí sázky. V případě, že byla sázka „Zkazí to“ a hráč to zvládnul, pak se musí sázející posunout o tolik políček dozadu, kolik byla sázka. Pokud naopak sázel na to, že to hráč zvládne a on to zkazil, musí se vrátit dokonce o dvojnásobek políček podle svojí sázky. Žetony se tímto způsobem mohou dostat i mimo sloupec, čímž se navrátí ke svému majiteli, jako by s nimi výstup ani nezačal.

Dodatek od autorů DeskoveHry.com je, že neúspěšná sázka může hráče připravit o jeden žeton jeho barvy až do konce partie, pokud si toto pravidlo hráči na začátku hry zvolí.

Odkaz ke stažení: http://www.boardgamegeek.com/filepage/15578/cantstoppokersetedition-pdf

5) Short Stop – pro dva hráče (pravidla přeložena zde)

Další variantou, kterou v souvislosti s Can’t Stop zmíníme, vymyslel uživatel Chris Conboy. Jedná se o variantu pro dva hráče, která se liší od základní verze pouze v drobnostech, které však mohou mít na partii zásadní vliv.

Před začátkem partie totiž rozmístí každý z hráčů tři své kameny podle diagramu v PDF. Jeden hráč dá své kameny do řad 3, 5 a 10, druhý do 4, 9 a 11, do stejné výšky. U trojky je to na druhé políčko shora, když nepočítáme zcela horní místo s číslem. Tím se hra rychleji rozběhne a bude zajímavější.

Druhá změna je v blokování, kdy se v této variantě doporučuje, aby nebylo možné skončit svůj tah na zádech soupeřova jiného kamenu. V takovém případě musíte hod opakovat nebo můžete skončit svůj tah.

Vítězí ten z hráčů, který získá nadvládu nad pěti sloupečky.

Odkaz ke stažení: http://www.boardgamegeek.com/filepage/20914/short-stop-variant

6) Karty pro Can’t Stop (kartičky v angličtině)

Jighm Brown má špatný pocit z toho, že pokud se mu podaří hodit tři nebo dokonce čtyři stejná čísla na kostkách v jednom tahu, měl by za to získat bonus. A ten v jeho vizi představují speciální karty, které si za každý takovýto úspěšný hod můžete líznout.

Karty obsahují interakci soupeřům, kdy jim můžete měnit kostky, ale také můžete na lízání karet prodělat a přijít o všechen postup na aktuálně rozehraných sloupcích. Ale mnoho jich je samozřejmě i pozitivních a umožní vám posouvat vaše kameny, házet znovu nebo otáčet kostky tak, jak se vám zlíbí. Celkem v přiloženém PDF najdete 30 různých karet, které mají vtipné názvy, ale především nabízí zajímavé zpestření do partie Can’t Stop. Navíc vypadají lákavě, protože jsou vyrobeny ve tvaru šestiúhelníku odpovídající tvaru hracího plánu Can’t Stop.

Odkaz ke stažení: http://www.boardgamegeek.com/filepage/59158/cant-stop-cards-larger-version

7) Uživatelské hrací plány pro Can’t Stop (není třeba jazyk)

Na závěr dnešního rozšiřujícího článku jsme si nechali různé variace na hrací plány pro Can’t Stop. Moc se nám líbí Street Edition (autor Andreas Josefsson), která zaujme především fanoušky aut a graficky je velmi luxusně zpracovaná i zvláštní lístečková hrací deska od Iana Broadheada. Místo v tomto výběru si zaslouží i K2 verze od Kevina Cowtana, která nahání v nápadu to, co postrádá v grafice.

Odkazy ke stažení:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/17014/cant_stop_street_ed-jpg
http://www.boardgamegeek.com/filepage/19666/cantstopboard-pdf
http://www.boardgamegeek.com/filepage/24302/cantstopk2-pdf

Děkujeme za pozornost a přízeň a na shledanou za 14 dní u dalšího dílu.

Ke stažení 14: Can’t Stop
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
Ke stažení 6: Dominion – část první