Rádce: Deskové hry od Ježíška 2014 – rodinné hry

Magický labyrint

Magický labyrint (ADC Blackfire)
2 – 4 hráči, od 6 let, ocenění: Kinderspiel des Jahres 2009
Více informací viz. naše RECENZE

Je jen málokdo, kdo by nechtěl objevit záhady bludiště. Zažít ten pocit, když bloudíte ve změti slepých uliček a všudypřítomných zdí. A co když je ten labyrint navíc ještě magický a zdi jsou neviditelné? Jaké to asi může být, vidět váš cíl, být mu tak blízko, ale přesto být ztraceni?

To se dozvíte v této hře určené pro 2 až 4 hráče, ve které se snažíte jako první z hráčů získat tři magické artefakty. Cesta k nim je však strastiplná. Na začátku partie totiž sestavíte bludiště z dřevěných dílků, které jsou však přikryty herní deskou, takže žádný z hráčů nevidí, kde se zdi labyrintu nachází. Po herním plánu se hráči pohybují za pomocí dřevěných figurek, které mají magnet a na něm přichycenou kovovou kuličku. Ta se právě nachází pod herní deskou, takže když se dotkne neviditelných dřevěných zdí, spadne a hráč musí začít znova od začátku. Hráči nevidí na sestavené bludiště a tak musí používat svou paměť a intuici, aby úspěšně a jako první dorazili k cíli.

Magický labyrint je hra, která prověřuje jak paměť, tak i prostorovou orientaci a hlavně je zábavná a napínavá. Doporučujeme ji tedy jak rodinám s dětmi, tak i dospělým.

Malý princ: Udělej mi planetu

Malý princ: Udělej mi planetu (REX hry)
2 – 5 hráčů, od 8 let
Více informací viz. naše RECENZE

Kdo by neznal Malého prince, díky němuž se bavilo tolik malých dětí a nejednomu dospělému otevřel oči a donutil se zamyslet nad zdánlivě obyčejnými problémy. K 70. výročí tohoto díla, spojili dva výborní autoři své hlavy dohromady a vytvořili deskoherní adaptaci této knihy, která nese podtitul Udělej mi planetu.

A přesně o to v této hře půjde. Vytvořit malému princi planetku. Domov každého z hráčů se na konci hry bude skládat z přesně 16 dílků a hráč který nejvíce potěšil obyvatele sousedních planetek, vyhraje hru. Tyto sousedy každý z hráčů získává postupně. Každý ze sousedů má předlohu v postavách z knížky. A stejně jako v literární předloze, tak i zde mají postavy své výsady, tužby a přání. A je právě na hráči, aby je stavěním své planetky pokud možno co nejlépe vyplnil. Zároveň si však hráči musí dát pozor na baobaby a sopky. Když jich je moc, nic příjemného to není.

Malý princ: Udělej mi planetu, je stolní hra, která je velmi podobná své legendární předloze. Také je kouzelně jednoduchá a přesto čarovně hluboká. Hra nabízí mnoho zážitků a zároveň je dostatečně strategická a taktická. Zaujme tedy i zkušenější hráče, ale hlavně rodiny, které z ní budou zcela jistě unešeny. A ti, kteří četli její literární předlohu a líbila se jim, z ní budou přímo nadšeni.

Koncept

Koncept (ADC Blackfire)
4 – 12 hráčů, od 10 let, ocenění: Hra roku 2014
Více informací viz. naše RECENZE

Smích, zábava a radost. Dobrá párty hra přesně toto všechno nabízí. A když už máte klasické párty hry ohrané, nebo si prostě chcete zkusit jen něco nového a originálního, tak přichází na řadu Koncept.

Koncept je velmi originální počin, ve kterém jde hráčům o to předvést zadaný pojem. Ovšem pozor! Tentokráte hráč k popisu používá jen obrázků na herním plánu za pomocí kterých udává hádajícím indicie. Hráč nejdříve určí hlavní koncept hádaného pojmu a poté jej za pomocí indicií dále rozvádí. Jak například popíšete mléko? Jednoduše: Konceptem je obrázek jídla a pití. Ten dále rozvedeme tím, že se jedná o tekutinu a nakonec položíme kostičku na bílou barvu.

Koncept je pro všechny. Ať už hledáte odpočinek od složitých her, nebo se chcete jen královsky bavit v kruhu svých přátel/rodiny, Koncept je právě pro vás.

Příšerky ze skříně

Příšerky ze skříně (Granna)
1 – 5 hráčů, od 4 let
Více informací viz. naše RECENZE

Her pro nejmenší hráče není nikdy dost. A to hlavně těch, které děti v něčem zdokonalují a navíc mají pěkné téma a nejsou čistě náhodné. Příšerky ze skříně vše splňují na jedničku.

V této hře bojují děti a rodiče dohromady proti hře. Ta postupně probouzí příšerky ze skříně a posílá je strašit dítě v postýlce. Vaším úkolem je tyto stvůrečky zahnat zpět do skříně. A jak že to uděláte? Každá příšerka se něčeho bojí, takže vaším úkolem je najít danou věc a zastrašit s ní ducha zpět tam, kam patří. Tyto předměty jsou schovány v zakrytých dílcích, podobně jako je tomu v pexesu. Děti si tedy zdokonalují paměť a pozornost, protože když dlouho nemohou najít daný předmět, přichází k postýlce strašit další příšerky. Hráči tedy musí hledat více předmětů najednou. A když se objeví u postele čtyři nestvůrky, všichni prohráli.

U hry lze postupně zvyšovat obtížnost a přidávat jí nová pravidla, takže se zabaví i rodiče a starší děti. Hlavní cílovou skupinou jsou ale samozřejmě vaše malé ratolesti, které hra baví a navíc i zlepšuje jejich paměť a učí pozornosti a to vše se zajímavým tématem a v zábavné formě.

Mnoho monster

Mnoho monster (MindOK)
2 – 4 hráči, od 8 let
Více informací viz. naše RECENZE

Roztomilé příšerky jsou chudinky celé zmatené. Nedokáží se správně rozdělit do skupin. Zůstává to tedy na vás. Zvládnete v té rychlosti všechna monstra správně seřadit?

To se dozvíte v této postřehové hře, ve které hráč s lepším a rychlejším logickým myšlením vítězí. Každý účastník partie obdrží na začátku stejný počet destiček s příšerkami. Ty jsou oboustranné, a na každé straně jsou úplně jiné příšerky, jiných barev a tvarů. Poté se otočí karta s úkolem. Hrají všichni najednou a snaží se splnit podmínky na kartě úkolu, na které je například nakresleno, že máte mít přesně 4 tlusté příšerky a 11 hubených. Hráč různě otáčí a kombinuje své dílky do té doby, než se mu zadaný úkol podaří splnit. Každý hráč se snaží danou kombinaci najít co nejrychleji, protože podle pořadí hráči dostanou drahokamy, které znamenají vítězné body.

Mnoho monster je vlastně velmi chytrou a chytlavou logickou hádankou, ve které jde o rychlost. Je tedy napínavá a zábavná. Navíc je ve hře dostupných až 6 obtížností, takže si hru může užít doopravdy každý. Hru doporučujeme jak rodinám, tak i hráčům. Řešení hlavolamů baví totiž úplně všechny.

AZ Kvíz Junior

AZ Kvíz Junior (DinoToys)
2 – 6 hráčů, od 10 let
Více informací viz. naše RECENZE

Slavná vědomostní soutěž se dostává na naše stoly v podobě deskové hry. Nyní se jedná o junior variantu.

Ta přináší přijatelnější otázky pro mladší osazenstvo, ale i dospělé. Pravidla jsou stejná jako u televizní soutěže, což znamená, že se snažíte se svými žetony propojit tři strany trojúhelníku dříve, než tak učiní soupeř. Svůj žeton do herního trojúhelníku umístíte tak, že správně odpovíte na otázku. V případě špatné odpovědi, dostává příležitost váš soupeř. Aby odpovídání na otázky nebylo tak těžké, je na kartě s otázkou i nápověda v podobě počátečních písmen hledaného pojmu.

Varianta Junior se moc povedla, a tak vám rodičům už nic nebrání ve vyzkoušení této pěkné znalostní hry s prvkem taktiky i společně s dětmi.

River Dragons

River Dragons (REX hry)
2 – 6 hráčů, od 8 let
Více informací viz. naše RECENZE

Dostat se přes jezero, ve kterém žije vodní drak, není vůbec snadné. A když se do toho všeho přimíchají i ostatní hráči, kteří se snaží dosáhnout svého cíle dříve než vy, tak je to přímo složité, záludně složité.

V River Dragons se každý z hráčů snaží přejít se svojí figurkou jezero do své vesničky. Každá figurka má jiný cíl, hráči se tedy klidně mohou potkat na půli cesty. Přes jezero se však nemůžete jen tak brodit, nebo plavat, nýbrž musíte postavit lávky, přesněji řečeno prkna položená na kamenech. Stavění lávek a jejich základů, tedy kamenů, je však o dost těžší, než by se mohlo zdát. Vy totiž musíte připravit až pět akcí najednou a tím pádem musíte odhadovat, co budou dělat vaši soupeři a zároveň i pořádně plánovat. Protože prkna jsou různě dlouhá a když se pokusíte položit příliš krátkou lávku na dva kameny, které jsou daleko od sebe, tak máte zaděláno na problém. Nechybí ani možnosti ničit lávky protihráčům, nebo na ně poslat vodního draka.

Jestliže máte rádi hry s pěkným tématem, které jsou okořeněné o škodící prvek, tak je River Dragons právě pro vás. Jedná se o výbornou a inovativní hru určenou jak pro rodiny, tak pro hráče.

Loonacy

Loonacy (FantasyObchod)
2 – 5 hráčů, od 8 let
Více informací viz. naše RECENZE

Kdo bude rychlejší? Kdo má lepší postřeh a umí se lépe zorientovat v chaosu? Tato hra je šílenost, to nám ale vůbec nevadí.

Úkolem hráčů v této hře, je se jako první zbavit svých 7 karet. Na nich jsou různé obrázky. A hráč se alespoň jeden z těchto obrázků snaží najít na jedné z vyložených karet uprostřed stolu. Tyto vyložené karty jsou pro všechny stejné a postupně se z nich tvoří hromádky karet, kdy se všichni řídí vždy pouze tou nejvrchnější kartou. Hra se hraje v reálném čase, takže v prvé řadě jde o postřeh a také rychlost.

Loonacy je šílená zábava, od které se nebudete moci odtrhnout. Máte-li rádi postřehové hry, tento počin vás nemůže minout.

Krosmaster Arena

Krosmaster Arena (Deskohry)
2 – 4 hráči, od 12 let, ocenění: Spiel der Spiele Griffin Scroll 2014
Více informací viz. naše RECENZE

Krásný barevný svět, spousty maličkých postaviček, které jsou sice roztomilé, ale narodily se na planetě, na které se bojuje. To je Krosmaster Arena. Bohové několik z těchto postaviček vyvolí a tito šťastlivci se musí utkat v boji na život a na smrt v aréně. Šťastlivci? Ano, v Krosmaster Areně totiž postavičky nic jiného než boj a tvrdý trénink naň ani neznají.

V této hře jde hráčům o to, aby zůstali jako poslední ve hře s alespoň trochou slávy. Slávu hráči získávají za poražené bojovníky protihráče. Zpočátku si ji berou ze společné zásoby, později však slávu kradou přímo od poraženého. Bojovníci vedou svůj zápas na 3D bojišti, takže vaše snažení mohou překazit stromy, bedny a jiné překážky. Vaše figurky můžete i vylepšovat. Útočit lze jak na blízko, tak za pomocí kouzel, hra je tedy dostatečně nepředvídatelná a plná překvapivých a zábavných momentů.

Ačkoli je Krosmaster Arena silně taktickou hrou, kterou si zahrají hlavně hráči, díky jednoduchým výukovým scénářům, si ji užijí i menší děti s rodinou. Kromě zábavné a chytlavé hratelnosti má hra i krásné grafické zpracování.

Kingdom Builder

Kingdom Builder (Svět deskových her)
2 – 4 hráči, od 8 let, ocenění: Spiel des Jahres 2012
Více informací viz. naše RECENZE

Postavit si vlastní království je něco úžasného a velkolepého. Ostatní hráči však touží po tom samém, takže tak jednoduché to zase nebude.

Ačkoli k vítězství vede složitá cesta, pravidla jsou jednoduchá. V každém tahu dostanete jednu kartu terénu, na kterém budete muset budovat své usedlosti. Ty musíte stavět za sebou a za pomocí správných rozhodnutí se snažíte expandovat do sousedních lokalit. Když se vám to podaří jako prvnímu, budete náležitě odměněni. Kromě toho musíte na cestě k vítězství plnit i úkoly, které jsou různorodé. Například můžete dostat body za vesnice na březích moře, aj.

Kingdom Builder je jednoduchá hra určená rodinám, která však také prověří vaše strategické myšlení. Určitě doporučujeme všem, kteří mají rádi oddechovou a strategickou zábavu.

Himmel, A... und zwirn!

Himmel, A… und zwirn! (Ravensburger)
3 – 6 hráčů, od 8 let
Více informací viz. naše RECENZE

Vystrkovat na ostatní zadek a škodolibě se smát jejich neúspěchu je ukrutná zábava. Nevěříte? Tak si zahrajte tuto hru a uvěříte!

V této karetní hře jde o to mít na konci hry co nejmenší počet trestných bodů (karet). Na začátku partie jsou na stůl umístěny dvě karty vedle sebe. Na těchto kartách jsou čísla. Hráči se střídají ve svých tazích a snaží se umístit pod kartu která je na stole, takové číslo, které je nižší než původní vyložená cílová karta. Zároveň hráč musí umístit nejen kartu s nižší hodnotou než je ta cílová, ale také s vyšší hodnotou, než je poslední karta na dané hromádce. Tímto se neustále zmenšuje rozmezí čísel, které můžete na pozici zahrát. Hráč, který nemůže vyložit nové číslo do žádné z hromádek, si bere jednu celou nastřádanou hromádku karet, včetně cílové karty k sobě jako mínusové body. Jako kompenzaci, zahráním jedné ze svých karet na ruce, určí novou cílovou hodnotu. Ve hře jsou také akční karty, které například změní směr, ve kterém se střídají hráči, nebo umožní ukrást kartu soupeři. Kdo má na konci hry nejméně trestných bodů, vyhrál.

Himmel, A… und Zwirn! je jednoduchá karetní hra, která je neskonale chytlavá a partie se neobejdou bez odvety. Hru doporučujeme naprosto všem, v jednoduché zábavě totiž tkví síla.

La Cucaracha

La Cucaracha (Ravensburger)
2 – 4 hráči, od 5 let
Více informací viz. naše RECENZE už zítra!

ÁÁGH! V kuchyni je šváb. A jestli že se dostane do jídla… no FUJ! Je tedy na vás, abyste otravný a nechutný hmyz odchytly do pasti, než nadělá neplechu.

Ze všeho nejdříve sestavíte herní plán z otáčecích vidliček, nožů a lžíci a poté umístíte švába do ohrady stvořené z příborů uprostřed herního plánu. Vašim úkolem, je nahnat švába do své pasti rychleji, než tak učiní vaši soupeři. Ten kdo to zvládne pětkrát jako první, je vítězem. Abyste to neměli tak snadné, tak se brouk sám od sebe pohybuje. Jedná se totiž o elektrickou hračku, kterou když zapnete, tak se začne sama od sebe různé vrtět a pohybovat. Zpočátku je brouk uzavřen mezi příbory a vy se právě snažíte příbory otáčet tak, aby jste tohoto nezbedného hmyzáka nahnali do své pastičky jako první. A jak že to uděláte? Ve svém tahu vždy hodíte kostkou a dle symbolu na ní, můžete daný kus příboru otočit o 90 stupňů a tím pádem utvořit cestičku pro švába. Hra se hraje v reálném čase, takže je nutné rychle reagovat na soupeřovi eskapády z příborem, jinak brouk bude následovat cestu utvořenou vaším soupeřem.

Jedná se o velmi rychlou a zábavnou hru, která je vhodná jak pro nejmenší, díky své jednoduchosti, tak i pro dospělé jen na chvilkové pobavení a odreagování se.

Speciální doporučení Tomáše:
Summoner Wars: Války vyvolávačů (MindOK)
2 hráči, od 8 let
Byl to Ret-Talus, pán Padlého království, kdo našel první Kámen vyvolávání. Síla Kamene vstoupila do srdce tohoto temného krále a on se stal prvním Vyvolavačem. A pak se objevily další kameny a začaly vzájemné boje a války jednoho národa proti druhému,… začaly Války Vyvolavačů!

Firma MindOk vydala letos na podzim v českém jazyce základní krabici (a nějaká ta rozšíření) ke karetní hře Summoner Wars: Válka Vyvolávačů. Hra je určena pro 2 hráče, každý ovládá jednoho mocného mága – Vyvolávače. Cílem hry je porazit soupeřova Vyvolávače. Hra se odehrává na plánu s obdélníkovou sítí, které přestavuje bitevní pole, kam postupně vyvoláváte (pokládáte karty) běžných jednotek i mocných hrdinů. Jednotlivými kartami po plánu pohybujete a útočíte na soupeřovy jednotky. Boje se odehrávají pomocí kostek, které vnášejí do hry prvek náhody.
V základní krabici naleznete 2 armády – Fénixové Elfy a Orky z Tundry. Pokud by vám to nestačilo, vyšly rovněž v češtině 4 další armády – Padlé království, Lesní Elfové, Rebelové a Strážci a pokud se vám to zalíbí hodně, můžete si koupit i luxusní verzi herního plánu z tuhých desek.

Pro více informací a pochopení principu hry si můžete přečíst naši recenzi na anglickou verzi hry RECENZE

Vyzkoušeno na dětech. Díky tomu, že ve hře je díky kostkovým soubojům zapojená náhoda, jsou boje vyrovnané a já zatím se synem prohrávám 2:3. Vhodnost pro hráče od 8 let tedy mohu potvrdit.

Origin: Počátky lidstva (REXhry)
2-4 hráči, od 8 let
Ve hře Origin: Počátek lidstva prožijete největší dobrodružství v historii – expanzi lidí do celého světa. Začínáte v Africe, kolébce lidstva,
prozkoumáváte celou planetu, násobíte své znalosti a posunujete lidstvo kupředu.

Hrači se snaží rozšířit lidstvo po celém světě – mohou rozšiřovat svou populace, migrovat na další území nebo si vyměňovat jednotlivá území. Za získána území pak dostávají bonusy – žetony lovu, žetony inovací, žetony úžlabin či karty které mu mohou přinést další výhody. Na konci hry se získané odměny udělují body a kdo má nejvíc vyhrává.

Firma Rexhry hru vydala v letošním roce v češtině. Hra má překrásné zpracování a dřevění panáčci jsou luxusní. K dipozici jsou 2 verze pravidel – Junior pro začátečníka a plná varianta pro zkušené hráče.

Na tuto hru připravujeme recenzi.

Tak a jsme na konci. Snad jste si z nabídky vybrali. Příště (už brzy!) se podíváme na DĚTSKÉ hry.

Seznam her pro vás připravil Dušan