Recenze: HABA Logic Games Milo v akvaparku – tobogánem za šplouchnutím

Nervózně přešlapuju nahoře a čekám, až se rozsvítí zelené světlo. Držím se pevně nafukovacího kruhu a adrenalin mi proudí v žilách. Najednou uvidím zelenou, nad ničím nepřemýšlím a vrhám se do tunelu. Vnímám rychlost, kapky vody a slyším, že se stoupající rychlostí začínám křičet. A pak je konec, přistanu do hluboké vody. Vím, že jsem nejel naposledy. Stačí jen vyšplhat nahoru. Voda na nikoho nečeká.

Cestu pro kuličku budou chystat i hráči v logické zábavě pro jednoho, kterou si připravila značka HABA a vydává ji pod novou řadou Logic! Games. Hračka má podtitul Milo v akvaparku a jedná se o novinku, která se k nám dostává s kompletními českými pravidly zásluhou oficiálního distributora HABA pro ČR a SR.

Velká žlutá krabička už na víku nabízí zážitek z tobogánu plného vody a také představuje kuličku jménem Milo. Uvnitř se nachází v první řadě konstrukce, která hráčům umožní ze dna krabice udělat základ pro jejich kuličkovou dráhu. Ani poté, co si děti přestanou hrát, není třeba tento vyvýšený kříž rozebírat, pro uložení komponent je i tak dost místa.

Základem všeho jsou ale čtvercové posuvné dílky, které představují jednotlivé části dráhy. Liší se nejen tvarem, ale také barvou, aby se na ně mohlo snadno odkazovat zadání. Právě záplava úkolů se ukrývá v brožuře v kroužkové vazbě. Pro stavbu každé tratě budou děti potřebovat také startovní a cílový dřevěný dílek a pak hlavního hrdinu, tedy kuličku Milo.

Na začátku každého skládání a luštění si musí děti vybrat jedno ze zadání. Ty jsou rozdělené podle obtížnosti na tři sekce – nejobsáhlejší zelenou, ale poté také oranžovou a červenou. Celkem na řešitele čeká šedesát úkolů, jejichž náročnost postupně a nenápadně narůstá.

Podle zadání rozloží hráč destičky na připravenou plochu a vytvoří tak mřížku o rozměrech tři krát tři dílky. Ale prostor jich vyplní pouze osm a jedno políčko zůstane volné. To proto, aby mohl posouvat jednotlivé části skluzavky, jak se snaží je propojit do smysluplné cesty vedoucí od začátku do konce. Jakmile je taková stezka vytvořena, vezme do ruky celý box a s pomocí naklánění provede Mila na nafukovacím kruhu bezpečně celou trasou.

Posouvání destiček je založeno na populárním šoupání ve stylu klasické Patnáctky, kde hráči mohou s dílky postupně zaměňovat pozice a přehazovat je. To všechno, aniž by je jakkoliv nadzvedli. Děti si díky tomu trénují logiku i představivost, kdy musí vědět, jak se celé kuličkové trasy dotkne každý posun.

Jednotlivá zadání nabízí rozložení destiček pro začátek a už samotné jejich skládání děti učí pozorování a chápání správného natočení dílků. V tu chvíli ale celá cesta pro kuličky je velmi vzdálená své finální podobě. A čím dále se posouvají děti v pořadovém číslu zadání, tím je vše obtížnější. Proto je vhodné všechny úkoly řešit postupně, jak hra představuje dětem stále složitější výměny a trasy pro kuličku.

A když se zrovna nezadaří, tak na zadní straně každého zadání je výpis kroků, které vedou k úspěchu. Jedná se o nejkratší a zdaleka ne jediné řešení celé hádanky. Na zadní straně je tak akorát přístupné – ani moc, ani málo, není na očích na první pohled a řešitel ho musí proaktivně hledat.

Pravidla ale neobsahují jen popis toho, jak se řeší úkoly. Na další dvoustraně děti postupně uvádí do komponent, vysvětlí jim přesouvání a posílání kuličky. Je jasné, že s tímto objevováním potřebují pomoc od rodičů, kteří jim text budou předčítat a děti se podle toho zachovají. Je to mnohem lepší než dětem vše vysvětlovat, protože tady je to provedeno hravou formou.

Kuličková hádanková hra Milo v akvaparku je vynikající dřevěnou zábavou a krabičkou plnou úkolů. V dětech vzbuzuje radost to, že mohou postavit kuličkovou dráhu a po ní vyslat poté hlavního hrdinu. Musí ale nejdříve prokázat své schopnosti správně a logicky uvažovat, plánovat a kombinovat. Milo v akvaparku je krásně vypadající, výtečně zpracovaná a dostatečně variabilní zábava.

Facebook: @HabaCeskoSlovensko

Instagram: @haba_cesko_slovensko

YouTube: @PLAYATELIER