Recenze: Fallen City of Karez – město vstávající z popela

Fallen City of Karez - balení

Jsem jeden z mála, kteří přežili útok. Ještě dnes se mi o tom každou noc zdá, a to už uplynul více než rok. Bylo to jako výbuch sopky. Síly temnoty se přehnaly přes zdánlivě nedobytné hradby a povraždily polovinu obyvatel. Z té druhé udělali otroky, kteří jim pomáhali plenit město. Já se takovému osudu vyhnul. Nedokázal bych vzít rodině jejich dítě, a přesto jsem viděl, jak někteří obyvatelé města dělali přesně to, co jim temnota nakázala.

Nikdo neví, odkud se vzala. Strávil jsem tři měsíce mezi krysami, než se bouře přehnala, armáda zla si vzala, co chtěla, povraždila své lidské pomocníky a přesunula se jinam. Když jsem vystoupil na povrch, uviděl jsem tu spoušť. Z města Karez zbyly jen ruiny. Vyprávím vám tu tento příběh a ještě sedím na jedné z rozbořených zdí. Mám vizi, že postavíme město znovu. Zběhové z armády temnot jsou ale všude kolem. Zabydleli se v jeskyních, jezerech i v lesích. Musíme okolí znovu udělat bezpečné. Budeme bojovat a obnovíme zašlou slávu našeho města!

Fallen City of Karez je hra, na kterou se dlouho čekalo. Po její úspěšné kampani na serveru Kickstarter měl autor Elad Goldsteen spoustu práce. Nakonec hra nabrala velké zpoždění v dodávce do Evropy, ale konečně se dostala i na náš stůl. Všechno to probíhalo pod záštitou společnosti Golden Egg Games, která má ve vývoji i další hry.

Fallen City of Karez - připravená hra

To všechno bylo nepříjemné především pro hráče, kteří podpořili svoji hru na komunitním serveru. A možná částečně i proto se zvedla na hru hned po jejím vydání vlna kritiky. Teď se podíváme spolu, nakolik ji považujeme my za oprávněnou.

Na rudém obrázku zdobícím čtvercovou krabici najdete Karez pod útokem temných sil. Za jeho zdmi, kam v tu chvíli nevidíme, jsou ale už povětšinou trosky. Jakmile odklopíme víko, posuneme se v čase o rok dopředu. Tou dobou už obyvatelé přestavěli zpět několik základních a nejdůležitějších městských budov. A právě toto zdánlivě nedotčené centrum města najdete na mapě, krásně barevné a plné nejrůznějších míst pro vysílání vašich dělníků. Najdete zde pouze jednu stupnici pro počítání odehraných kol v pravém dolním rohu.

Pro každou z pětice frakcí soupeřících o moc a současně spolupracujících na obnově města jsou připraveny oboustranné kartonové kartičky, které na sobě mají kromě jména strany také její speciální schopnosti. Druhá strana slouží jako nápověda pro hráče s výpisem činností ve vesnici, ale také účinkem všech budov.

Fallen City of Karez - připravená hra

Z kartonu je vyrobena také sedmička žetonů pro každý cech a jedenáct žetonů pro zvýšení úrovně hrdiny a několik dalších žetonů pro sledování stavu hry. Z drobnějších komponent najdete v pytlících trpělivě čekající padesátku dřevěných kostiček ve čtyřech barvách (odvaha, zlato, zranění, hrozba), ale také zlaté cihličky a desítku zelených krystalů.

Ovšem nejvíc ze všeho je v krabici ukryto karet. Dvaapadesát příšer pěti druhů (nemrtví, lidé, příšery, pasti a starodávná monstra), o jedna víc karet s vybavením (předměty a jednorázové karty), tucet hrdinů, devět návštěvníků a čtrnáct karet dobrodružství, které zabydlíte právě za pomoci náhodných karet příšer.

Jak karty hrdinů, tak i nepřátel mají jedno společné. Ve spodní části jejich karty najdete životy velmi originálně provedené ve formě několika kostek s číslem. Co kostka, to jeden bod zdraví. Hodnota na ní udává, jakou hodnotu musí soupeř hodit na útočné kostce, aby vás zrovna na tom místě zasáhnul. V levém horním rohu mají druhý společný prvek – počet útočných kostek. V obou případech jsou pouze otočené barvy – zatímco hrdina má zdraví modré a útok červený, u nepřátel je to přesně obráceně. Oba tábory sdílí také útočný bonus a speciální schopnost.

Fallen City of Karez - připravená hra

U příšer najdete navíc jejich typ. Hrdinové mají zase k dispozici počet zelených obranných kostek a také číslo označující maximální počet karet vybavení, které u sebe unesou. To dobrodružství, kde se tyto dvě strany souboje potkají, mají jasně daný typ příšer, které je obývají, odměnu za jeho dokončení, ale třeba i sílu strachu, kterou ovlivňuje město.

Na začátku každé partie si hráči musí vybrat jeden cech, za který budou hrát. Zde je třeba zdůraznit poprvé (a zdaleka ne naposledy), že každý z nich má trochu jiné směřování a dostupnou strategii. Podle destičky spolku, kterou si položí před sebe, si hráči rozeberou daný startovní počet karet hrdinů a příšer, ale také zlata. Náhodně také určíte pořadí, které označíte na stupnici na herním plánu.

Herní plán připravíte nejdříve za pomoci tří žetonů stavu. Jeden obsadí pozici na počítadle kol, druhý bude ukazovat prozatím nulu na počítadle hrozby pro město a třetí slouží ke sledování stavu vaší vesnice. Město a velkoměsto musíte z Karezu teprve udělat. Na plán položíte balíčky dobrodružství rozdělené právě podle těchto tří stavů města – na vesnici, město a velkoměsto. Do městské brány položíte jednu kartu návštěvníka, podle počtu hráčů umístíte do středu plánu také obyvatele a dobrodruhy. Jakmile odhalíte první dobrodružství z vesnické hromádky, začíná partie.

Fallen City of Karez - připravená hra

Její průběh se kromě osmi kol dá rozdělit ještě dál na čtyři fáze a přípravu na to následující. Všechno začíná s tou nejsložitější, akční fází, ve které budete využívat všech možností, které se v takové znovubudované vesnici mohou vyskytovat.

Jednoduššími jsou nákup vybavení, které si musíte nejdříve vyrobit a pak teprve bude v nabídce, a také obsazení budov na herním plánu. Pouze některé ze staveb Karezu mohou být přivlastněny a po zaplacení pořizovací ceny si na ni položíte svůj žeton s erbem. Od té chvíle můžete využívat její speciální akci v bílém rámečku. Kromě něj najdete na budově i obdélník zlatý, který slouží pro obecnou schopnost budovy dostupnou všem.

Právě aktivace budov na herním plánu je nejdůležitější částí tohoto tahu a skládá se především z pokládání žetonů vašeho cechu na budovu, kterou chcete využít. Kromě toho po vás mohou některé akce vyžadovat zaplacení nějakého poplatku nebo obyvatel. Hráči mohou získat obyvatele nebo dobrodruhy, kteří čekají nezaměstnaní ve středu města, aby pro ně pracovali, ale podobně jako erbů v držení hráče (těch je šest), i figurek je omezený počet.

Fallen City of Karez - rozehraná hra

Obyvatelé jsou ale také klíčovým prvkem celé hry, protože pouze jejich prostřednictvím můžete partii nakonec společným úsilím vyhrát a zjistit, kdo byl v dobrodružstvích nejlepší. Na konci každého kola mohou přibýt obyčejné figurky nebo dobrodruhové podle toho, v jakém bezpečí nebo ohrožení se zrovna město nachází. Ale postavičky pouze nepřibývají, protože je často musíte odstraňovat z plánu jako cenu za akce.

Kromě toho můžete v akční fázi také otevřít nebo zavřít svůj vlastní dungeon, o který se pak budete moci starat a vylepšovat jej. Ostatní hráči sem mohou posílat svoje dobrodruhy a snažit se jej dobýt. Poslední a velice důležitá možnost této fáze představuje vyslání hrdiny vstříc některému dobrodružství. Tady pokládáte svůj žeton ne na akci na plánu, ale přímo na kartu výzvy, které se chcete postavit.

Jakmile umístíte svoje erby na správná místa a už nechcete provádět jiné speciální akce, začne aktivace budov, která vám přinese natištěné výhody. Můžete vyrábět předměty nebo jednorázové věci, získávat peníze na hřbitově, léčit hrdinovy šrámy, ale samozřejmě i získávat karty, nové hrdiny do svých služeb nebo vylepšovat stávající dobrodruhy.

Fallen City of Karez - rozehraná hra

Tím nejdůležitějším na cestě k vítězství jsou ale jednoznačně dobrodružství, které je třetí fází a následuje po aktivaci budov. Účastní se jí pouze ti, kteří položili nějaký svůj žeton na jeden z dostupných dungeonů, ať už soukromých před hráčem nebo veřejných v nabídce. Ještě než se hráč dozví, proti čemu budou jeho bojovníci stát, musí sestavit skupinku, kterou pošle dovnitř a to včetně vybavení. Teprve pak se dozví první hrozbu, proti které bude stát.

Každý dungeon má jasně danou sestavu balíčků (= typů příšer), ze kterých náhodně odkryjete vždy horní kartu a to celkem od dvou až do pěti nepřátel. Za pomoci kostek se pak odehraje bitva, ale před ní máte ještě stále možnost utéct. Pokud se rozhodnete zůstat, určíte pořadí iniciativy, ve kterém hrdinové půjdou do boje, a všechno může začít.

K soubojům použijete kostky všech tří barev. Svými útočnými kostkami se snažíte zasáhnout příšeru tam, kde ji to bolí. Každá karta má jasně dané životy v podobě strany s konkrétním množstvím puntíků a na zásah musíte hodit přesně toto číslo. Opačně to platí úplně stejně, takže příšera zasáhne vašeho hrdinu, pokud za ni hodíte číslo, které máte na kartě. Zelené kostky brnění mohou některá zranění zablokovat a různé schopnosti a možnosti dalšího přehazování vám poskytne případná útočná výbava. Ty můžete mít buď pouze na jeden souboj (instanty) nebo naopak můžete použít jedenkrát za celou bitvu (předměty).

Fallen City of Karez - rozehraná hra

Hráči mohou v průběhu bitvy utéct pokaždé, když je odhalena nová příšera z následujícího balíčku. A někdy to je opravdu lepší, protože pouze ztratíte jeden předmět. Pokud vydržíte do konce, získáte slávu a také nějakou odměnu. Tu vám určí hod kostkami pokladů.

Poté, co všichni hráči skončí s výpravami do hlubin, dočkali jste se konce kola. Nyní je třeba vyhodnotit hrozbu, která se hromadí za městskými branami. Porovnáte kostky odvahy v držení hrdinů proti hrozbě, která se nahromadila na kartách jeskyní za branami. Podle toho přidáte do města nové obyvatele nebo hrdiny. Partie končí po osmém kole. Všichni prohráli v případě, že Karez není městem (nemá dostatek obyvatel). V opačném případě si všichni sečtou vítězné body za krystaly, budovy, odvahu, ale především také za specifické podmínky svého cechu. Cechmistr s největším počtem bodů se stává vítězem partie.

Fallen City of Karez je rozporuplná hra především v počátcích. První partie s ní budete hodně bojovat. A vlastně ani ne tak s hrou, jako s příručkou pravidel. I když si před sebe celou hru rozložíte, stejně máte problém všechno pochopit. V pravidlech nejsou nijak popsané ikonky a spoustu drobných detailů zůstává nezodpovězených. Naštěstí autor je hodně aktivní ve fóru na BoardGameGeek, kde vám všetečné dotazy rád zodpoví.

Fallen City of Karez - detail herního plánu

Pokud by totiž nebylo těchto problémů na začátku, nabízí tato hra opravdu unikátní spojení dvou herních mechanismů – zatímco uvnitř hradeb se snažíte vybudovat funkční město s dostatkem obyvatel, venku se odehrávají krvavé boje s příšerami. Právě nebezpečí, které městu hrozí, musíte udržovat nízko, jinak se noví obyvatelé do Karezu nepohrnou.

Každý cech je výrazně odlišný a má svoje speciální schopnosti a také podmínky zisku vítězných bodů na konci partie. Z toho všeho vystupuje nejvíc cech Arcane, který se svými mechanismy zcela liší od všech ostatních. Jeho celé fungování je založeno především na udržování vlastního dungeonu. Záleží pak jen na vás, jestli vám zcela odlišný mechanismus pro jednoho hráče sedne. Ovšem do celkového mechanismu se její funkce a role poměrně hodí a pokud se vám nelíbí, můžete jej prostě vyřadit a nehrát za něj, proto nemůžeme tuto jedinečnost považovat za nedostatek.

Náš celkový dojem ze hry je ale veskrze pozitivní. Jakmile se všechno naučíte, získáte před sebou opravdu zajímavou a napínavou hru s obrovskými možnostmi. Celé to je velice variabilní, protože všechny dungeony a jejich obsazení je losované náhodně. Proto žádné partie nebudou podobné. A worker placement sem překvapivě sedí, ačkoliv je zde kladen velký důraz na pořadí hráčů. První na tahu v kole má velkou výhodu, protože zde je velký nedostatek figurek hrdinů a některé pozice vám také snadno ostatní zablokují.

Fallen City of Karez - karty

Důležité je vědět, kdy utéct z dungeonu před příšerou. Protože je losování náhodné, někdy prostě narazíte na stvůru, která je jednoduše nad vaše síly. A tak se nebojte prostě sebrat a utéct, bude vás to stát jen jedno vybavení.

Ale teď už k herním statistikám. Fallen City of Karez je vhodné pro hru menšího počtu hráčů, protože v tom nejvyšším se herní doba výrazně natahuje. Samotná nabídka figurek je vyvážená pro všechny počty a ve hře je tolik konfliktů, jako v každém worker placementu. Navíc si ale hráči mohou navzájem navštěvovat jeskyně a brát na sebe roli nepřátel (házet za ně kostkami). Díky tomu se ostatní tolik nenudí ani v případě, že není jejich tah. Bohužel prodlevy jsou v případě vyhodnocování hrdinských činů i tak dlouhé. Ve více hráčích je ale lepší šance, že všichni neprohrajete. Sice je větší poptávka po postavičkách, ale rychleji vám zase přibývají. Herní doba se pak pohybuje spíš nad hranicí 120 minut i v těch rychlejších partiích.

Krásná grafika na jedné straně dává hře unikátní vzhled, ale současně je také viníkem, proč není hra tak úplně přehledná. Ve všech těch barvičkách se tak trochu ztrácí aktivní místa, kam můžete vysílat svoje zástupce.

Fallen City of Karez - karty

Fallen City of Karez, podobně jako jiné hry mixující žánry, vzbuzuje rozdílné emoce. Jedni hráči mají ze spojení worker-placementu s bojováním s příšerami radost, další jejich nadšení nesdílí. Tahle kombinace prostě není pro všechny. Když si to navíc spojíte s několika nedostatky, které hru provází, je jasné, že není úplně pro každého. Proto než si ji za poměrně hodně peněz koupíte, někde ji raději vyzkoušejte. U nás v redakci to bylo podobně a při hledání společné řeči u hodnocení to nebylo úplně jednoduché. Nakonec jsme se ale shodli, že Fallen City of Karez je zábavná a jedinečná hra.

Propojuje dva mechanismy, které máme rádi – dobrodružství a vysílání dělníků. Tohle spojení se v tomto případě podařilo a spolu s tématem se mu daří udržet vaši pozornost. A to je dobře. Pokud tedy máte odvahu a nevadí vám, že budete muset řešit nějaké počáteční otázky s pravidly, pod povrchem se v případě Karezu ukrývá solidní hra. Ne vynikající, ale určitě dobrá..

AutorElad Goldsteen
IlustraceAntonis Papantoniou
VydavatelGolden Egg Games
Počet hráčů1 - 5
(6 voters)
KategorieCity Building, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Modular Board, Worker Placement
RozšířeníFallen City of Karez: Burned Oak Tavern, Fallen City of Karez: Golden Dragon expansion, Fallen City of Karez: Port of Karez
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Fallen City of Karez přináší na svět křížení žánrů, které najde svoje zastánce i odpůrce. Ale málokdo zůstane k této hře lhostejný. Její krásná barevná grafika vás láká už zdálky, ačkoliv karty mají už ilustrace mnohem jednodušší. Ovšem na plánu budete právě díky těmto barvám problémy rozlišit místa, kam pokládáte svoje pracanty. Jejich prostřednictvím si obsadíte některé budovy a budete využívat jejich výhod. Každá ze znepřátelených stran má unikátní vlastnosti a odlišné startovní zdroje. Na dostavbě musíte spolupracovat s ostatními, jinak se z Karezu město nikdy nestane, protože kvůli nebezpečí nenaláká dostatek nových obyvatel. Partie je zajímavá a její velkou část tvoří bojování s příšerami v lesích a okolí rekonstruovaného města. Není ale jednoduché se celou hru naučit, protože v pravidlech chybí některé podstatné informace a mnoho z nich je vysvětlených pouze částečně. Hra zazáří především v menším počtu hráčů, kdy netrvá tak dlouho, zatímco ve více soupeřích se partie dost protáhne. Fallen City of Karez je zajímavou volbou, pokud hledáte komplexní dobrodružnou hru a přitom chcete mimo bojování i trochu té strategie navíc. Teprve pak se můžete s chutí pustit do vybudování města.

+ bohatá a pěkná grafika
+ zajímavá kombinace mechanismů
+ procházení dobrodružných dungeonů