Recenze: King´s Gold – král rozdává své zlato

King´s Gold - balení

Není to tak dávno, co byl hazard zajímavý a napínavý. Moc dobře si to pamatuji. Mohli jste hrát a vsadit všechno, ale nikdy jste nevěděli, jestli s výhrou odejdete. Místo toho vás také mohli stejně dobře chytit a vsadit za mříže. To byly zlaté časy, ještě než náš král zavedl daně. Od té doby jsou karty i kostky jen nudnou zábavou pro všechny.

Téhle hry v kostky se zúčastníme i my a není tak docela pravda, že to není zábava. Tedy alespoň v podání Stéphane Maurel a jeho hry King’s Gold. Ilustrace zpracoval spolehlivý Piero a tentokrát vše zaštítila u nás nepříliš známá vydavatelská společnost Blue Orange Games, která však pod svá křídla nedávno vzala také všechny hry z distribuce Jactalea (např. Blue Lion – recenze).

Pohled většiny hráčů přiláká už kovová krabička, do které je z vnitřní strany vytlačený pirátský souboj. Všechno se točí kolem měšce zlaťáků, který se může snadno rozsypat a nacházet nové a nové majitele. I uvnitř pod víkem se všechno sype. Tedy především pětice kostek se symboly lebky, hnátů, kanónu i zlata.

King´s Gold - připravená hra

Ta největší přihrádka semišového dna má tvar měšce. Tady se celou partii budou ukrývat mince, které ještě nenašly svého majitele. Na bohatství čeká kromě hráčů také jedna další postava. Pokud jste četli pozorně předchozí řádky je vám jasné, že mluvíme o králi.

Na začátku partie právě tyto zlaťáky všechny vysypete do dna krabičky, aby se ukrývaly v měšci. Kostky si vezme začínající hráč a partie může začít. První gambler a všichni po něm taktéž mají vždy tři šance, aby na kostkách naházeli kombinaci symbolů, která jim přinese nějaké výhody. Kromě vnitřku pravidel jejich přehled najdeme pro snadný přehled i na zadní straně příručky, takže si ji můžeme položit při hře na stranu.

Na výběr je celkem šest možností, ale na jejich provedení si hráč musí počkat až do chvíle, kdy se rozhodne dále neházet. První z možných kombinací je přepadení banky a zisk peněz z měšce. K tomu stačí hráči jedna kostka kanónu a k ní druhá s mincemi. Právě tolik peněz hráč z banku získá, ale to není všechno. Jako poplatek musí stejný počet mincí z měšce položit také vedle krabičky, kde tak vytvoří královskou pokladnici. Lebka s mincí pak znamená, že hráč krade ne z banku, ale od některého z protivníků.

King´s Gold - rozehraná hra

Zbývající tři kombinace zapojují všech pět kostek. Všechny mince znamenají, že hráč získá kompletní obsah královské truhlice. Pětice lebek krade všechny mince některého z protivníků a je to velice zákeřná akce. Pět kanónů má zase ohromnou sílu ukončit partii a k tomu jako bonus hráč získá všechny mince, které ještě zbývají v měšci. Pokud ji tedy hodí někdy na začátku partie, stává se také vítězem.

Ale říkali jsme šest možností, jak jste si správně všimli. Ta poslední ale není tak veselá, protože předpokládá, že hráč buď nehodil žádnou z platných kombinací, nebo mu v průběhu tahu padly alespoň tři zkřížené hnáty. V takovém případě jeho tah končí bez jakékoliv akce a navíc musí přesunout do královské pokladny tři mince ze své kapsy. V případě kombinací z méně kostek lze provést i více akcí za tah, poté ale je třeba předat tah soupeři.

King´s Gold - rozehraná hra

Často ale hra skončí až ve chvíli, kdy jsou rozdané a rozdělené všechny mince z měšce. Nezáleží na tom, jestli jsou ve vlastnictví hráče nebo krále. Důležité je pouze to, že měšec k rozdávání bohatství je prázdný. Partie je u konce a vítězem se stává hráč s nevětším bohatstvím.

King’s Gold je nenápadná kostková hra, která na první pohled nemůže nabídnout nic nového. Jenže naštěstí hody kostkou jsou zde obohaceny o pořádnou porci soupeření mezi hráči. Stejně jako mezi piráty, i tentokrát je tu spousta místa pro podrazy. A je pouze na hráčích, jak využijí symboly na kostkách a které se zrovna v daném kole rozhodnout sbírat.

Závisí ale také na štěstí a na tom, jestli se vám hody podaří. Pouze tak můžete shrábnout zlaťáky. Ty se u hráče ale většinou ani neohřejí a už putují jinam. Třeba do královy pokladnice, která je ale tak děravá, že podobnou byste doma rozhodně nechtěli.

King´s Gold - žetony peněz

Přednost, ale současně také nedostatek hry, se ukrývá v její náhodnosti. I hráč těsně před branami vítězství může nakonec prohrát. Nic není jisté, dokud není rozdaná poslední mince a teprve poté se můžete radovat. Hody jsou prostě čistě o štěstí a teprve na základě symbolů mohou hráči dělat volbu. Naštěstí právě tato šance odlišuje hru od jiných her, které na první pohled připomíná.

Zásadní na King’s Gold je ale blesková rychlost partie a skladnost. Potřebujete jen pět kostek a místo, kam položíte krabičku s mincemi. A celé to netrvá déle než patnáct minut, což je přesně vhodná doba pro takto nenáročnou a náhodnou zábavu. Často jsou souboje dokonce i výrazně rychlejší, ale vždy jsou plné nekompromisních soubojů o mince. To je také důvod, proč je hra nejzábavnější ve vyšším počtu protivníků. Ve dvou ji příliš ani nezkoušejte a raději hned zapojte alespoň čtyři.

King’s Gold nenabízí nic převratného, nového ani náročného. Jen odreagování a rychlou zábavu pro větší množství hráčů. Rychlé kostkové harašení vás bude bavit, jen si nesmíte nic dělat z toho, že vám kostky na poslední chvíli ukradnou i tu poslední nastřádanou minci. King’s Gold je nekompromisní.

AutorStéphane Maurel
IlustracePierô
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, DiceTree Games, Mandala Jogos, Oxybul, Swan Panasia Co., Ltd.
Herní doba15
KategorieDice, Pirates
MechanismyDice Rolling, Take That
Alternativní názvyLe Trésor des Pirates, 金金樂盜, 킹스 골드

King’s Gold je další kostková zábava, která se ale dokázala odlišit. Na kostkách potřebujete naházet správné kombinace, abyste mohli okrást banku, soupeře nebo krále. Všichni berou peníze od všech a většinu času na tom nejvíce profituje právě vladař. Ale pouze do chvíle, kdy jej někdo jiný obere. Vše je záležitostí náhody, ale je to tak zábavné a rychlé, že vám to ani nebude vadit. King’s Gold je nenáročnou zábavou na cesty nebo jen tak pro legraci. Neberte ji vážně a užijete si nekompromisní soupeření, ve kterém se může stát cokoliv.

+ jednoduchá hra
+ velmi soupeřivé
+ pěkné zpracování