Recenze: Spící královny – vám spát nedají!

spici-kralovny-01

Sešly se u nás všechny. Růžová i modrá, vodní i sluneční. Všechny královny ještě před chvílí seděly na kanapi a z místnosti se ozývalo hlasité štěbetání dámského rozhovoru.  Jenže pak hlasy jeden po druhém utichly. Netrpěliví dvořané, kteří stáli za dveřmi a čekali, až je paničky pozvou dál, to už nevydrželi. Nakoukli dovnitř a zjistili, že všechny královny spí. To vzbudilo paniku na celém hradě. Co si teď počneme? Kdo královny vzbudí?

Naštěstí nedaleko jsou připraveni hráči a magickými pohyby s kartami dokáží královnám znovu vdechnout život. V karetní hře Spící královny na všechny čekají nejen něžné vládkyně, ale i jejich manželé. Tuto jedinečnou hru si pro nás připravila čtveřice Miranda Evarts a s ní rodina Madeleine, Denisa a Max. Jejich společné dílo vydala společnost Gamewright už v roce 2005 s ilustracemi Jimmyho Pickeringa. V té době se krabička dostala i na český trh, ale rychle se vyprodala a dlouho nebyla k dostání. Nyní se ale na pulty obchodů vrací zásluhou firmy ADC Blackfire.

Krabička ukazuje jednu z královen, kterak usnula ve svém vladařském křesle a to spolu se svým věrným mazlíčkem-  zeleným drakem. Uvnitř této malé krabičky se nachází pouze jedna přihrádka a uvnitř osmdesát karet. Většina z nich má zadní stranu pokrytou královskými korunami, zatímco na jejich přední straně jsou obrázky s číslicemi, ale také sestava králů. Někde mezi nimi se ale ukrývají také draci nebo magické lektvary.

spici-kralovny-08

Ke každému vladaři patří také jedna královna. Ty tvoří samostatný balíček karet s tmavě zeleným rubem. Jednotlivé vladařky mají na kartě natištěnou bodovou hodnotu. Právě tento balíček s dvanácti kartami královen hráči zamíchají a rozloží obrázkem dolů do středu stolu. Hned vedle položí velký balíček zamíchaných herních karet a z něj dostane každý z účastníků pět karet do ruky.

Hráči se v kolech budou střídat a pokaždé zahrají nějakou kartu nebo sadu karet z nabídky, kterou drží v ruce. Po většinu času budou vykládat číselné karty se symboly, které se budou snažit poskládat do sady. To proto, že tyto karty představují trny, které brání hrdinům, aby se dostali k zakletým královnám. Snaží se jich tedy zbavit a uvolnit si tak místo v ruce pro cennější karty. Na konci každého kola si totiž hráč vždy dobere z balíčku karty zpět do pěti. Vyložit číselné karty lze po jedné (jakoukoliv kartu bez omezení), sadu dvou karet se stejným číslem nebo kombinaci tří karet, která svými číslicemi vytváří rovnici (jedna karta + druhá karta = třetí karta).

To všechno dělají ale pouze pro to, aby se jim v ruce nahromadil dostatečný výběr králů, rytířů, draků, lektvarů nebo hůlek. Těmi nejdůležitějšími v celé hře jsou samotní králové. Pouze ti mají schopnost probudit královnu z jejího spánku uprostřed stolu. Hráč tedy může otočit libovolnou ze zbývajících karet a probuzenou královnu si položit před sebe.

spici-kralovny-11

Jenže taková královna ještě zdaleka není v bezpečí. Ostatní hráči ji totiž s pomocí uspávacího lektvaru mohou poslat zpět do postele. Proti tomu se lze ale bránit, pokud napadený hráč má v držení kartu kouzelné hůlky. S ní zruší účinek lektvaru a královnu nikomu nevrátí.

Mnohem záludnější jsou ale rytíři. Ti se probijí do hradu a pokusí se královnu jejímu aktuálnímu majiteli unést. Za napadeného hráče se ale může pro změnu postavit drak. Pokud jej jako reakci na rytíře zahraje, opět se žádný únos nekoná.

Výjimku z těchto všech pravidel tvoří šašek, který vnese do hry trochu chaosu. Hráč otočí horní kartu z balíčku a prověří tím své štěstí. Pokud totiž otočí některou ze silných (nečíselných) karet, získá ji do ruky a hraje znovu. Jinak ovšem dostane jeden ze soupeřů šanci probudit královnu! Kdo to bude, o tom rozhodne rozpočítávání po směru hodinových ručiček podle číselné hodnoty karty, kterou hráč navrchu balíčku našel.

spici-kralovny-14

Královny mají různé hodnoty a je tedy o ně také různý zájem. Pokud někdo například na začátku rovnou dokáže odhalit a probudit srdcovou královnu, může si být jistý, že mu dlouho nezůstane. Hráči si královny mění, probouzí a uspávají. Ten, komu se podaří posbírat cílový počet královen nebo sumu bodů, se stává vítězem.

Spící královny jsou naprosto parádní karetní zábavou. Kdekoliv jsme tuto hru vytáhli, nikdy nezůstalo u jedné partie. Čert vem náhodu. Tahle hra je jednoduše gejzírem zábavnosti a pohody. Není sice nejnovějšího data, ale kolečka zábavy jsou stále výborně promazaná a všechno šlape přesně tak, jak má.

Ale pěkně popořádku. V první fázi je hra opravdu hodně o štěstí. Hráči dostanou náhodnou sadu karet, se kterými musí pracovat. Navíc, i když získají nějakého krále, musí se snažit uhodnout pozici nějaké zajímavé královny. Jenže na začátku partie se vůbec nic nerozhoduje, protože všechno se neustále mění a přesouvá.

spici-kralovny-16

A hráči si s ubíhající partií sestaví ruku, která jim vyhovuje. Stále bude částečně o úspěchu rozhodovat štěstí dobraných karet, ale hráč to má mnohem více pod kontrolou. Královny jsou buď veřejně odhalené, nebo už byly probuzené a jsou znovu uspané. Hráči tedy musí používat i paměť a přehled o situaci ostatních soupeřů.

Výborné momenty ale nabízí především karty reakcí, kterými lze ovlivnit úspěch či neúspěch soupeřova útoku. A tyto nečekané odpovědi jsou prostě kořením celé hry. Nikdy předem nevíte, jestli vaše snaha vyjde nebo ne. Tohle napětí současně ale uvolňuje hráče i atmosféru hry a dělá z ní takovou tu pohodovou zábavu plnou zvratů. Všichni si díky tomu opravdu užijí každé kolo.

Stav partie se sice neustále mění, ale to se nijak nepodepisuje na celkové herní době. Ta těžko přesáhne patnáct minut a to je právě důvod, proč si s radostí dopřejete ještě odvetu. Celé to je nejzábavnější ve vyšších počtech, ale už od tří vše funguje na jedničku. Ve dvou je přecejen celý průběh trochu slabší. Hra má krásné barevné ilustrace a chytře pojmenované královny.

spici-kralovny-23

Spící královny jsou karetní hra, kterou je radost hrát. Šíří kolem sebe pocit dobré zábavy a k tomu ještě moc dobře vypadá. Hra je přístupná úplně všem a je perfektní trefou do rodiny i na hraní jen mezi dospělými. Její lehká nátura se hodí pro každého. Spící královny jsou povinným nákupem pro každého.

AutorMiranda Evarts
IlustraceJimmy Pickering
VydavatelGamewright, AURUM, Inc., Cocktail Games, förlAgo AB, FoxMind Israel, Game Factory, Gameland 游戏大陆, Ghenos Games, Grow Jogos e Brinquedos, Kanga Games, Lex Games, Lifestyle Boardgames Ltd, Lúdilo, Oliphante, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, Top Toys, White Goblin Games
Rok vydání2005
(18 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Children's Game, Fantasy, Memory, Number
MechanismyHand Management, Memory, Set Collection, Take That
RozšířeníSleeping Queens: 15th Anniversary Edition Promo Pack
RodinaCreatures: Dragons
Alternativní názvyDe Hartenkoningin, Mga Natutulog na Reyna, Perlin Pinpin, Pirilin Pin Pin, Reginele adormite, Reinas Durmientes, Reis e Rainhas, Sleeping Queens: 10th Anniversary Edition, Śpiące królewny, Spící královny, Szendergő hercegnők, Спящие королевы, חלומות, 沉睡皇后, 슬리핑 퀸즈, 슬리핑 퀸즈: 10주년 기념판

Spící královny je karetní hra, která je u nás sázkou na jistotu. Všichni si ji rádi zahrajeme a budeme se u ní neustále bavit. Nabízí totiž skvělou a neutuchající zábavu, plnou zvratů a možnosti útočit na ostatní. Hráči musí mít štěstí, bez toho to nejde, ale hra nádherně odsýpá a především se vám svojí hratelností dostane pod kůži. Spící královny patří k nejlepším karetním oddechovkám, které jsme kdy hráli.

+ super zábava
+ pro každého
+ hra plná zvratů