Recenze: Sub Terra Collector’s Edition – jeskyňáři sběratelé

sub-terra-collectors-edition-16

Kdykoliv mám chvilku nazbyt, vezmu čelovku a vyrazím do společnosti kamenných chodeb. V jejich chladném objetí nacházím neopakovatelný klid a nelidský odpočinek. Daleko od všech, jen ve společnosti skal, které pamatují miliony let, se cítím nejlépe.

Jeskyně fascinují řadu lidí, ale jen málo z nich mají opravdu odvahu k tomu, aby se začali protahovat úzkými chodbičkami jen s bludičkou světla, která by jej vedla dál. Pro všechny tyto blázny, ale i pro ty, kteří o tom jen sní nebo nemají dost odvahy se opravdu pod zem vydat, existuje šance prozkoumat podzemí i z bezpečí domova. Může za to desková hra Sub Terra, která úspěšně složila svoji základní zkoušku na portálu Kickstarter. Později se pak designér Tim Pinder rozhodl vydat exkluzivní finální sběratelskou edici, do které zahrne všechny rozšíření. Pod grafikou stále zůstal podepsaný Zak Eidsvoog a hru vydává společnost Inside the Box Board Games. Evropská distribuce je v dobrých rukou Esdevium Games.

Modrá krabice je doslova obrovská a funguje jako způsob, jak ukrýt všechny ty menší boxy se základní hrou a jejími rozšířeními. Bonusem je ale také malé UV světýlko a sada stylových kostek. Především jde ale o trojici rozšíření – Annihilation, Extraction a Investigation. Dohromady se jedná o ultimátní sadu, ke které nepotřebujete nic dalšího. Pokud ale už vlastníte základní box, pak budete mít rovnou dva.

sub-terra-collectors-edition-06

Základem hry je průzkum podzemí, který začíná od jedné středové destičky. Každý z účastníků si vybere jednu postavu s konkrétním počtem životů, přičemž jednotliví hrdinové mají každý svoje povolání a speciální schopnost. V rámci svého tahu má každý určitý počet akčních bodů, které může rozdělit mezi prozkoumávání nových chodeb, pohyb, ale také léčení. Pohyb obvykle stojí pouze jeden bod, ale pod zemí hráči narazí často také na složitější terén – například úzká místa, zaplavené oblasti nebo svahy. Hráči je mohou překonávat utracením více bodů. Každé objevování znamená možnost volně přiložit náhodně vylosovanou destičku. Při tom se průzkumníci snaží si udržovat stál nějaké možnosti. Navíc se ale musí snažit vyhýbat nebezpečným situacím, protože na konci každého kola dojde k nějaké události. Může jít o záplavu, zával nebo objevení se tajemného teroru. Ten je smrtelným nebezpečím pro všechny. Životy i čas ubývají a vyhrát mohou pouze ti, kdo z jeskyně včas (než dojdou dílky) utečou.

To ale už všichni známe. Pokud si pořídíte tuto sběratelskou edici, budete toužit po něčem víc. Tou první lahůdkou jsou svítící komponenty, pokud je rozzáříte s pomocí přiložené baterky. Většina komponent má na sobě nějaký světlocitlivý materiál, který pak ve tmě svítí a nabízí atmosferičtější způsob, jak partii prožít.

sub-terra-collectors-edition-20

Všechny tři obsažená rozšíření jsou modulární a hráči je tedy mohou do svojí partie Subterry zařazovat tak, jak se jim hodí a jak je baví. Všechny tři se ale bez rozdílu odehrávají po ději základního boxu. Hrdinům se sice podařilo utéct, ale nic není tak jednoduché.

V případě rozšíření Anihilace (Annihilation) se hráči rozhodli, že se vrátí a zničí ji, aby nikoho už temný teror neohrožoval. Nově tak mají účastníci na výběr postavu ničitele (exterminator), který má pořádný oblek a je připravený se vypořádat s dírami v realitě, kterými prochází na svět nové vražedné stíny. Nese si s sebou bomby a také žetony jedu, které po sobě zanechá. Hráč v jeho roli získá možnost zničit hnízdo teroru a navíc je díky nezbytné plynové masce odolný proti náhodně se objevivším zdrojům jedovatých plynů.

Protože se hráči vrací, už na začátku mají objevený východ. Nachází se ihned vedle vstupního dílku, ale ani tak není snadné jej dosáhnout. V samotné partii se totiž mění cíl z průzkumu jeskyně směrem k jejímu zničení – v rámci balíčku jsou zamíchané destičky míst k podminování, kam hráči musí doručit žetony bomb. Tyto dílky jsou rovnoměrně rozmístěné napříč celou hromádkou, takže stále je ve hře velmi důležitý prvek přežití.  K němu patří i nové destičky nestabilního prostředí, kde jsou rovnou tři ze šesti možných čísel kostky. Jejich kolaps je tak prakticky nevyhnutelný.

sub-terra-collectors-edition-04

Bombu si mohu hráči předávat, což je důležité. Pokud znáte partii Sub Terry, pak víte, že není složité se ocitnout zcela bezmocný na zemi. V takovém případě chcete bombu předat někomu, kdo má větší šanci ji doručit do cíle.

Místo ničení se mohou hráči vydat zachránit těla svých padlých kolegů v rozšíření Investigation. V rámci přípravy hráči zamíchají po třech dílcích i kartách do jejich hromádek, ale především v hromádce hrůzy přibudou nové tři karty zkázy (doom). Ty zdvojnásobují efekt následující hrozby, ale hráči mají možnost se na takovou hrůzu připravit. Je totiž naplánovaná až na následující kolo s pomocí nového žetonu.

Hlavním obsahem tohoto rozšíření jsou ale karty předmětů, které mají svoji zvláštní hromádku a přináší svému držiteli vždy nějakou jednorázovou výhodu. Dané objekty najdou hráči na nových destičkách s ikonou batohu. To znamená, že v každé partii je dostupný pouze omezený počet vybavení.

sub-terra-collectors-edition-09

Aby měli ale hráči také šanci s novým příběhem úspěšně bojovat, dostanou do začátku na výběr novou postavu agenta. Ten dostane do začátku partie rovnou dva náhodné předměty, díky kterým možná dorazí do jeskyně nejlépe připravený, respektive připravená, protože agent je ve skutečnosti žena. Tyto předměty navíc může používat znovu, pokud si je za dva akční body vrátí zpět do ruky. To představuje opravdu silnou schopnost, která umožňuje reagovat na nenadálé události v rámci partie. Ta je jinak známá jako výrazně závislá na náhodě, což je tady možné alespoň trochu omezit.

Poslední třetí rozšíření se jmenuje Extraction, která vypráví příběh o nových, ještě větších hrůzách. Hráči v rolích jeskyňářů neodolali vábení skály, z jejíchž spárů už jednou jen tak tak utekli. Místo toho se vrátí, aby prozkoumali vše ještě lépe, ale horor se připravil ještě lépe.

Zdánlivě pouze dva nové dílky hororu přidané do hromádky jsou dost na to, aby pořádně zamíchaly šancemi hrdinů na přežití. Naštěstí k nim tu je ještě nová jedna destička svatyně, kam stvůry nemohou. Mezi karty nástrah pak zamíchají hráči tři karty skokanů (leaper). Tato nová příšera je rychlejší a pohybuje se dva kroky v jednom kole. Při útoku seberou hrdinovi dva body zdraví, ale po takovém přepadení z jeskyně zmizí.

sub-terra-collectors-edition-14

Novou postavou do týmu je tentokrát žoldák (mercenary), který se umí opevnit na svojí pozici tak, že blížící se monstrum je poraženo. Stojí to hráče ale dvě akce a od té chvíle se nesmí pohnout. Akce tak představuje nový způsob, jak se příšer zbavit. Díky svému speciálnímu vybavení navíc umí za jeden akční bod odhalit hned dva dílky a prozkoumávat tedy terén zásluhou nočního vidění výrazně rychleji.

Pokud by tato nová výzva nebyla hrdinům dostatečná, mohou si celé snažení výrazně ztížit vzorky biologického materiálu, které mají v držení už od začátku. Mohou je odložit nebo je přenášet, ale v takové případě jim ubírá jeden akční bod v každém kole. Boxy nesmí nechat v jeskyni, ale musí je vynést ven, jinak tým prohrává.

Ve všech případech nových rozšíření je délka partie totožná, jako u původní Sub Terry. Za každý přidaný dílek hráči jeden zase odhodí, takže nemusí mít strach, že by přesáhla tu příjemnou herní dobu kolem jedné hodiny.

sub-terra-collectors-edition-11

Kompletní sada nabízí hlavně variabilitu ve způsobech, jak se lze nechat v jeskyni zavřít. Díky tomu partie nabízí odlišné podmínky začátku i konce, ačkoliv samotná hratelnost zůstává stále stejná a nezměněná. To je dobře, protože celková atmosféra hry je velmi hutná a pohlcující.

Sub Terra je naše oblíbená kooperativní zábava, proto jsme velmi rádi sáhli po možnosti vyzkoušet plnou edici se všemi rozšířeními. A nelitujeme času, který jsme pod zemí v její společnosti strávili, protože nabízí napínavou hru, na jejíž nabízené zážitky budete ještě dlouho vzpomínat. Sub Terra: Collector’s Edition je luxusní edicí, která sice pouze spojuje klasické boxy, ale dává všemu jednotný úkryt.

AutorTim Pinder
IlustraceZak Eidsvoog
VydavatelInside the Box Board Games LLP (ITB), Schwerkraft-Verlag
Počet hráčů1 - 6
KategorieExploration, Horror
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Grid Movement, Modular Board, Network and Route Building, Pick-up and Deliver, Push Your Luck, Variable Player Powers
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Sub Terra
Alternativní názvySub Terra: Sammler-Edition

Subterra: Collector’s Edition je sestavou čtyř krabic – té základní a tří rozšíření, ke kterým jsou přibaleny v monstrózním boxu ještě dvě další lahůdky. Díky nim můžete hrát partii i potmě. Obecně je hratelnost stále stejná, hráči znovu musí objevovat jeskyně, hledat cestu ven, ale při tom nově plnit také speciální poslání. Na cestách se jim postaví nevídaná nebezpečí, ale pomohou jim předměty. Ke každému novému rozšíření patří také jedna nová postava se speciálními schopnostmi. Trojice nových příběhů, které se odehrávají po ději základní hry jsou dostatečným důvodem pro to, aby Subterra v Collector’s Edition byla ještě lepší!

+ skvělá a rozdílná tři rozšíření
+ baterka pro nasvícení komponent
+ spousta nových výzev