Recenze: Země – co všechno o ní víte?

zeme-19

Náš svět se točí pořád dokola, nezáleží na tom, co uděláme. Většina věcí je neměnných, proto není špatné jich několik znát. Těch možností, jak se to všechno dozvědět je spousta a jednou z nich je i hraní si.

Země. Tak jednoduše se jmenuje znalostní hra od Friedemanna Frieseho, která jde ve stopách velmi populární zvířecí hry Fauna. I tahle hra s podtitulem „Poznejte svoji planetu“ vyšla původně v produkci Huch & Friends v roce 2014 a o rok později ji na trh přinesla společnost MindOK. I my ji s mírným časovým zpožděním vyzkoušeli a přinášíme vám recenzi.

Hra se ukrývá v macaté krabici, kterou zdobí všeříkající portrét naší planety Země. Středobodem celého vnitřku je pak jednoznačně velký rozkládací herní plán. Ten v horní části obsahuje celý povrch naší planety rozdělený čárkovanými čarami do oblastí. Kolem toho všeho se vine bodová stupnice. Ty nedůležitější pozice jsou ale dole, kde najdeme stupnice pro tipování. Jsou zde roky, jednoduché číslice sloužící pro otázky ohledně počtů, ale také metrické údaje pro šířku či výšku. Nedílnou součástí je ale také velký balíček karet a hromada barevných kostiček.

zeme-04

Na začátku partie hráči mezi sebe položí herní plán a rozdělí si kostičky. Každý si vybere jednu barvu a dostane šest kusů, ale jednu z nich musí položit na stupnici bodů. K samotné hře mu tedy bude muset stačit pět kamenů. Karty hráči zasunou do připravené krabičky tak, aby byla vidět pouze horní část s obrázkem a zadáním otázek. Karty jsou oboustranné, takže na opačné straně je zase úplně jiné téma.

Na začátku kola si všichni účastníci pečlivě prohlédnou horní viditelnou část karty zadání. Otázky se mohou týkat různých parametrů staveb, oblastní nebo přírodních zajímavostí. Může to být délka, rok vzniku, průměr a další. Kromě toho se ale hráči musí také pokusit lokalizovat danou věc na mapě světa a to alespoň přibližně. Karta pak pomocí růžice napovídá, ve kterém kvadrantu mapy je třeba hledat.

Hráči se pak střídají v umisťování kostiček na stupnice nebo mapu. Každý může položit jednu, pak je na řadě další. Tak se všichni střídají a musí při tom mít na mysli, že každou oblast může obsadit pouze jedna kostička. Pokud tedy někdo položí svůj barevný kámen na nějaké místo, ostatní už mohou tipovat pouze okolní pozice. Počet kostiček, který každý z účastníků umístí, je omezený pouze jeho zásobou a taktikou. Lze tedy položit i více kamenů na mapu a tím si třeba i zajistit větší bodový zisk, pokud si je hráč odpovědí jistý.

zeme-05

Platí ovšem fakt, že hráči nemusí znát odpověď přesně. Body lze získat i za pozice, které se správnou odpovědí sousedí. Na mapě to jsou tedy oblasti, které sdílí hranici. To na stupnicích hodnot už hráči od začátku netipují přesně, ale pouze v rozsazích – například v desetiletích nebo v rozmezí sto až dvě stě metrů.

Při vyhodnocení tak mohou hráči za kostičky dostat sedm bodů za přesnou odpověď a další tři za kostičku na sousedních pozicích. Všem hráčům se tak vyplatí bojovat a snažit se obsadit i pozice kolem správné odpovědi. Nebo mohou rovnou tipovat. To se ale nemusí vyplatit, protože nesprávně umístěné kostičky jsou odloženy stranou, zatímco ty z odpovědí správných dostanou zpět.

Na začátku každého nového kola si pak hráč může vzít zpět pouze jednu kostičku ze zásoby. Tím se může vždy dostat na maximální počet pěti, ale nikdy výš. Pouze v případě, že se někdo vystřílí z většiny svých kamenů, vždy je jeho zásoba vrácena zpět na tři kostičky. Ty jsou absolutní minimum. Všichni hráči odpovídají tak dlouho, jak si sami určí. Obvykle to je počtem odehraných kol a tedy otázek, ale lze určit třeba i časový interval.

zeme-11

Země bez zaváhání opakuje úspěch, kterým si nás získala před několika lety Fauna. Elegantní herní mechanismus zůstal beze změny a dostane z hráčů to nejlepší. Musí riskovat, ale současně se umět včas držet při zemi a vždy prokazovat nutné znalosti.

Karty otázek jsou podle rámečku rozděleny hned na čtyři obtížnosti, které se postupně zvyšují. Lze hrát s jednou podle dovedností hráče nebo smíchat několik sad dohromady. Celkem je v nabídce ohromných 150 karet a tedy 300 otázek.

Ve hře nejde o přesnou znalost, jako spíš o obecný přehled a odhad. V tom se právě odlišuje od všech ostatních znalostních her a právě proto si jí tolik ceníme. Díky tomu se mohou u partie setkat opravdu znalí lidé s těmi, kteří tolik znalostí o památkách či přírodních zajímavostech nemají. I tak mají stále šanci hrát o body a eventuálně zvítězit.

zeme-14

Celý výsledek závisí v prvním sledu na znalostech. Štěstí může pouze doplnit hráčův bodový zisk. Současně ale hra dává vždy všem naprostou volnost v tom, na kterou z otázek budou odpovídat a na kterou ne. Na výběr jsou vždy tři informace, které lze označit na mapě nebo některé stupnici.

Celková skladba otázek je výborná a hráči na nich najdou řadu prvků, o kterých už někdy slyšeli. Nabídka je opravdu široká, ale s jakýmkoliv počtem témat se veze jedno nebezpečí: jakmile se začnou otázky opakovat, mohou mít výhodu ti, kdo už hru hráli dříve. Odpovědi si je možné zapamatovat, což s sebou sice nese riziko limitované znovuhratelnosti, ovšem na druhou stranu zase obohacuje všechny hráče novými vědomostmi. Tady má ale fauna trochu výhodu, protože zvířecí druhy se vám budou plést mnohem snáze, zatímco informace ze hry Země vám v paměti uváznou lépe a přesněji.

zeme-16

Délka hry je v tomto případě naprosto v rukou hráčů. I přesto se dá stanovit, že obvyklá délka partie ke spokojenosti hráčů bude nějakých třicet až pětačtyřicet minut. S vyšším počtem účastníků začíná být na mapě stále více a více přeplněno. To znamená, že ve vyšších počtech bude rozhodovat o výhodách startovní pořadí a je tedy dobré dodržet pravidlo, aby všichni měli stejný počet šancí kolo zahajovat.

Země je vynikající znalostní hrou. O tom není žádných pochyb. Nabízí totiž napínavý souboj, který není jen čistě o znalostech, ale poskytuje i trochu volnosti a šance pro štěstí. Nakonec ale i tak vyhrávají ti, kdo mají alespoň obecný přehled. Zemi tak můžeme i přes drobné nedostatky s radostí doporučit všem milovníkům vědomostních her.

AutorFriedemann Friese
IlustraceKinetic, Sabine Kondirolli, Paul Laane, Ollin Timm
Vydavatel999 Games, Bard Centrum Gier, Bézier Games, Competo / Marektoy, Desyllas Games, Devir, DV Games, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Hobby Japan, HUCH!, MINDOK, Reflexshop
(13 voters)
KategorieEducational, Trivia
MechanismyBetting and Bluffing
RozšířeníTerra: 221B Baker Street / Carcassonne Promo Card
Alternativní názvyZemě, テラ~私たちの地球, 寰宇地球

Recenze: Země – co všechno o ní víte?
Země je znalostní hra, která udělá radost všem. Není totiž nutné, aby všichni věděli všechno do nejmenších detailů. Stačí mít dobrý odhad a přehled a můžete vyhrát. Navíc celá partie bude trvat pouze tak dlouho, jak si určíte. Partie je to vždy chytrá, jen tu časem hrozí, že si hráči zapamatují správné odpovědi. Celkově je ale Země výbornou vědomostní hrou, která patří do sbírky každého, kdo rád testuje své znalosti.

+ výborný herní mechanismus
+ hráči si sami nastaví délku partie
+ napínavé