Rádce: Deskové hry od Ježíška 2014 – strategické hry

Helios

Helios (Fantasy obchod)
2 – 4 hráči, od 12 let
Více informací viz. naše RECENZE

Slunce je dar bez kterého bychom nežili. To si uvědomují i obyvatelé jedné planety, kde jsou schopni ovládat pohyb slunce. Chcete si to také zkusit?

Tak v tom případě tu je pro vás Helios. Jedná se o strategickou hru se správou surovin, která nabízí několik cest k vítězství a žádná hra tak nebude stejná. Ve vašem tahu si vždy vezmete jednu z několika dostupných destiček. Každá destička umožňuje jiné akce, jako například budování, pohyb slunce, nebo zisk nového dílku krajiny. Různé žetony akcí, také mají rozličné barvy. Když se vám podaří nasbírat set několika destiček stejné barvy, dostanete zadarmo tah k dobru. Nejdůležitějším a také nejoriginálnějším mechanismem je však samotné ovládání slunce. Dílky krajiny, které máte na své herní desce, totiž produkují svou surovinu pouze tehdy, když se jich kotouč slunce dotýká svými paprsky. Díky tomu, hráči musí uvažovat ve více rovinách a plánování dopředu je nezbytné.

Helios vás uchvátí svou komplexností možností, ale přitom vás nezavalí množstvím pravidel, takže ji zvládnou i méně zkušení. Navíc díky faktu, že má hráč na tah k dispozici pouze jednu akci, hra odsýpá a je neustále napínavá.

Terra Mystica

Terra Mystica (Mindok)
2 – 5 hráčů, od 14 let, ocenění: Hra roku 2013, 2. nejlepší hra na BoardGameGeek
Více informací viz. naše RECENZE

14 různých ras a každá chce získat nadvládu nad malým územím mystického světa. Vyberte si jednu z nich a přetvářejte okolní krajinu dle svých představ.

Někdy je potřeba vypnout okolní dění a ponořit se do strategického světa deskových her, ve kterém si prověříte své schopnosti taktika a budovatele. Přesně to vám umožňuje tato hra, ve které jde o to plnit mnoho úkolů, získávat přízeň různých kultů, ale hlavně vlastnit co největší území na herním plánu. Ten je posetý různými druhy terénu. Vašim úkolem je terén měnit, neboli teramorfovat, dle svých rasových preferencí. Protože své usedlosti můžete stavět pouze na terénu, který je domovinou národa. Krom transformace krajiny, se snažíte zvyšovat své příjmy stavěním pevností, posouvat se vzhůru v přízni kultů a mnoho dalšího. Jedná se o velmi bohatou hru na množství možností, ve které musíte plánovat mnoho a mnoho tahů dopředu. Navíc je každý z národů jiný, takže se vaše strategie musí měnit, když jiný hráč začne stavět své usedlosti ve vašem sousedství. Každičký krok ostatních musíte zaznamenat.

Terra mystica zcela určitě zaujme všechny, co se u hry rádi zamyšlí a analyzují současný stav. Hra vás nenechá vydechnout ani na chvíli.

Krosmaster Arena

Krosmaster Arena (Deskohry)
2 – 4 hráči, od 12 let, ocenění: Spiel der Spiele Griffin Scroll 2014
Více informací viz. naše RECENZE

Krásný barevný svět, spousty maličkých postaviček, které jsou sice roztomilé, ale narodily se na planetě, na které se bojuje. To je Krosmaster Arena. Bohové několik z těchto postaviček vyvolí a tito šťastlivci se musí utkat v boji na život a na smrt v aréně. Šťastlivci? Ano, v Krosmaster Areně totiž postavičky nic jiného než boj a tvrdý trénink naň ani neznají.

V této hře jde hráčům o to, aby zůstali jako poslední ve hře s alespoň trochou slávy. Slávu hráči získávají za poražené bojovníky protihráče. Zpočátku si ji berou ze společné zásoby, později však slávu kradou přímo od poraženého. Bojovníci vedou svůj zápas na 3D bojišti, takže vaše snažení mohou překazit stromy, bedny a jiné překážky. Vaše figurky můžete i vylepšovat. Útočit lze jak na blízko, tak za pomocí kouzel, hra je tedy dostatečně nepředvídatelná a plná překvapivých a zábavných momentů.

Ačkoli je Krosmaster Arena silně taktickou hrou, kterou si zahrají hlavně hráči, díky jednoduchým výukovým scénářům, si ji užijí i menší děti s rodinou. Kromě zábavné a chytlavé hratelnosti má hra i krásné grafické zpracování.

Kemet

Kemet (Svět her)
2 – 5 hráčů, od 10 let
Více informací viz. naše RECENZE

Starověký Egypt byl nejen středobodem mnoha bojů a válek, ale také bájných bytostí a bohů. A právě vy, hráči, se na chvíli v této hře stanete jedním z bohů, který nechá utopit písek v krvi svých protivníků.

Kemet je válečnou hrou s velkou mírou strategie a interakce. Hráči se střídají na tazích vždy po jedné zvolené akci, takže lze dynamicky reagovat na soupeřova rozhodnutí. Hráč má na výběr z devíti dostupných akcí ze své pyramidy. Za pomocí nich bude hlavně rekrutovat vojsko a bojovat s ním proti svým protihráčům, kterým se snaží obsazovat města a chrámy. Hlavním principem hry je totiž area controll, tudíž je důležité jaké území zrovna vlastníte. Boj o území je poté vyřešen elegantně za pomocí karet, což omezuje náhodu na minimum, ale stále činní hlavní kořenní hry dostatečně nepředvídatelné. Kromě soubojů, je zde i technologický strom, ze kterého můžete “nakupovat” nejrůznější výhody pro svůj národ. A nesmíme ani zapomenout na bájné bytosti, jež mohou stát po vašem boku.
Kemet je velmi dynamická strategická hra, ve které musíte reagovat na soupeře a bez boje se neobejdete. I přes to, cest k vítězství je stále mnoho. Jedná se o nepředvídatelnou zábavu, u které nebudete asi stačit dechem, jak vás zavalí ukrutným tempem. Rozhodně doporučujeme všem milovníkům strategií, kteří mají rádi interakci.

Ginkgopolis

Ginkgopolis (Fantasy obchod)
1 – 5 hráčů, od 12 let
Více informací viz. naše RECENZE

Budování města je klasické téma. A tak záleží hodně na tom, jak se tvůrcům podaří začlenit zajímavé a fungující mechanismy, tak aby hra bavila. To se v Ginkgopolis povedlo velmi dobře.

Hráči nejdříve získají několik charakterů, kteří jim dávají různé bonusy. Každý hráč tedy dostává jiné výhody a jeho cesty k vítězným bodům jsou trochu jiné. Všichni se ale snaží hlavně stavět budovy. A to buď přístavbou pater, nebo rozšiřováním města samotného. Obojí se dělá za pomocí zahrání karet. Hráči si najednou vyberou jednu kartu a k ní také dílek stavby, který chtějí postavit. Obojí skrytě. Poté se výběry hráčů odhalí a přichází na řadu stavění. V něm hraje důležitou roli místo, kde svou stavbu necháte vyrůst. Za každou sousední budovu, totiž dostanete nějaké bonusy. Barvy budov jsou také důležité, stejně jako jejich čísla. Patra totiž můžete pouze stavět na dílky stejné barvy a nižšího čísla. Ve hře také velmi dobře funguje draftovací mechanika, kdy své karty po odehraném kole předáváte soupeři.

V Ginkgopolis kromě správné strategie, musíte také využívat prostorové představivosti a logického myšlení. Je tak vhodnou volbou pro všechny milovníky abstrakce ve hrách. Ale ani ostatní stratégové při výběru této hry neprohloupí.

Madeira

Madeira (Fantasy obchod)
2 – 4 hráči, od 12 let
Více informací viz. naše RECENZE

Připlouváte na nový ostrov a je jen na vás, jak se vám podaří zapadnout mezi místní a hlavně jestli vaše ekonomické plány vyjdou, nebo skončíte na mizině. Madeira vám totiž nic neodpustí. Vše stojí jen na vás.

Madeira je vysoce komplexní strategická hra, kde se snažíte na stejnojmeném ostrově o co nejvyšší příjmy v podobě surovin. Hra je rozdělena na pětici kol, kdy v každém z nich nejdříve za pomocí hození a výběru kostek určíte svou přízeň u místních cechů, které vás různě odmění a poté pošlete své dělníky do práce, tím, že aktivujete některé z vašich rolí. Můžete tak například poslat své pracovníky na pole, nebo získat lokace. Posléze přichází na řadu využívání budov, dle regionu, ve kterém se právě dělníci nachází. Zde nastává důležitá část tahu hráče, protože pokud se vám nepodaří za budovy náležitě zaplatit, jste v ohrožení pirátů, kteří vás připravý na konci hry o cenné body.

Pokud máte rádi hry ve kterých do sebe vše logicky a elegantně zapadá a každé jedno vaše rozhodnutí ovlivňuje druhé, nebo si prostě jenom říkáte euro hráč, tak je Madeira přesně pro vás.

—-

Hry pro vás vybral Dušan.