Recenze: Arcadia Quest Inferno – pekelné dobrodružství

arcadia-quest-inferno-32

Každého hrdinu na jeho dobrodružství dřív nebo později potká situace, kdy musí sestoupit níž do prozkoumávaných kobek. Nejdřív to jsou jedny schody, potom druhé a najednou než se naděje, stojí oběma nohama v peklo. Vítejte!

A nám nezbude než sestoupit také, pokud chceme (a to chceme!) pokračovat v dobdrodružstvích, které si pro nás chystá série deskových her Arcadia Quest. Nové rozšíření má podtitul Inferno a připravil si jej pro nás stejný tým autorů: Eric M. Lang, Fred Perret, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Hra samozřejmě vyšla v roce 2017 prostřednictvím Kickstarteru pod vlajkou Cool Mini or Not (CMON) a distribuci má na starost Esdevium Games.

Krabice opět ukazuje skrumáž hrdinů a monster, kteří bojují tělo na tělo v ohních pekelných. A každý, kdo jim bude dělat společnost, dostane do vínku nejen příručky pravidel a scénářů, ale také spoustu karet – úkoly, hrdiny, vylepšení, monstra, ale nově také karty andělů a síry. Nemohou chybět ale také miniatury (hrdinů, nepřátel, ale také andělů), různé žetony (kromě průzkumu, zranění, portálů a míst zjevení nepřátel dostanou hráči také prokletí) a především devět oboustranných desek herního prostředí rozděleného na čtverečky.

arcadia-quest-inferno-06

Pamatujete si ještě na své minulé dobrodružství? Tak to si jistě dobře pamatujete scénáře, které vytváří vždy nějaký jednotný příběh. Hráči mají každý své úkoly, které sleduje s týmem hrdinů. Ty lze postupně vylepšovat, ale základem je boj. Nejen s monstry, která se objevují v nových místnostech (a dál se hýbou), ale také mezi sebou. A o výsledku každé bitvy rozhoduje souboj černých a bílých kostek. V průběhu objevování lze narazit na různé poklady.

V nové ohnivé krabici je celkem dvanáct příběhů. Ale pouze šest vždy vytvoří kompletní příběh, ve kterém si hrdinové probojovávají svoji cestu kruhy pekelnými od jejich okrajů až po závěrečný střed se strašlivým korunním sálem. V každé partii si tak hráči určí svoji cestu na začátku, kterou pak zaznamenávají do bločku. A díky tomu si hráči pokaždé užijí trochu jiný příběh a zážitky.

Nová krabice musí přijít nejen s novým prostředím a figurkami (mimochodem obojí skvělé!), ale především s novými koncepty. A už při přípravě partie se setkáte s prvním z nich – s kartami síry, které náhodně zamíchají a určený počet rozmístí na mapu na speciální šedě orámovaná místa. Jakmile dorazí figurka do místnosti, kde karta leží, může hráč utratit jeden bod pohybu za její odhalení.

arcadia-quest-inferno-09

Hrdinové dorazili do podzemí připraveni a znají pekelné rituály. Dokáží je tedy využít ve svůj prospěch a uškodit jimi ostatním. Po odhalení karty síry se musí hráč řídit jejím textem. Výsledek sice není nikdy jistý, ale nebude to nic špatného – buď se hráč dočká nějaké výhody pro své hrdiny, nebo možnosti uškodit soupeřům.

Karty tak přináší ještě větší úroveň škodolibosti. Arcadia Quest je ze své podstaty velmi konfliktní, on ostatně právě boj a přetlačování je způsobem, jak získat vítězství v konkrétním scénáři. Situaci v následujících partiích má lepší právě ten vítěz, který vždy získá možnost vylepšit svého hrdinu a tím si přenést nějakou výhodu do následující partie. To ale s sebou také přináší riziko, že poražený má mnohem těžší situaci při snaze o vítězství.

A pak jsou tu žetony prokletí, kterými se snaží síly pekelné proniknout k slabým srdcím hrdinů. Čím víc prokletí hrdina nasbírá, tím více se mu brány pekla otevřely. Jedná se o cenu za některá pokušení, která nabízí předměty válející se v temných koutech místností. Prokletí ale lze získat i soubojem s monstry.

arcadia-quest-inferno-10

A jakmile je hráč má, nepřináší to nic pěkného. Nejenže karty síry působí na prokleté hrdiny více, ale i monstra jsou proti nim silnější. Nejzáludnější je ale závěr partie, kdy si hrdinové doberou jednu kartu prokletí (curse) za každé dva žetony. Zajímavé je, že se není možné těchto žetonů v průběhu jedné partie zbavit a hráč tedy musí velmi dobře zvažovat, jestli se mu vyplatí se upsat peklu za jednorázovou výhodu.

Prokletí nabízí skvělé pokušení, které hráčům nedá spát. Někdy se vyplatí silnější efekt i za tuto vysokou cenu, jindy ne. Je to čistě na rozhodnutí hráče a nikdo mu jej nenutí. Díky tomu je novinka v partii nevtíravá a nenápadná.

V průběhu svého dobrodružství hráči potkají anděly, které mohou zachránit. Ovšem není to vůbec povinné. V případě, že se andělům pomoci nedostane, mohou se vrátit v budoucích scénářích jako strašliví nepřátelé. Hráči by si tedy měli dobře rozmyslet, jestli jejich úkoly plnit. Motivace je ještě vyšší, protože okřídlené postavy se mohou přidat dokonce na stranu hráče jako silní spojenci (místo jednoho stávajícího hrdiny).

arcadia-quest-inferno-16

A zatímco příprava a sbalení hry začíná být díky novým komponentům stále pomalejší, první scénáře celkově působí rychlejším dojmem. To má velmi dobrý efekt, protože hráči si své hrdiny dříve vylepší a užijí si tak jednoho z lákadel kampaňového hraní. A s ohledem na konfliktnost je určitě hra lepší ve vyšších počtech hráčů, kde ve dvou se právě výrazněji projeví vítězství (a vylepšení) na konci scénáře.

Pokud sledujete příběh Arcadia Quest, pak jste si určitě všimli, že jsme ještě nezmínili nová menší rozšíření. To proto, že se jim budeme věnovat v samostatných (kratších) článcích v následujících dnech. Těšte se tedy nejen na mazlíčky, ale i na nové nepřátele – obrovské draky!

Hra zůstává velmi náhodná. Na tom se vůbec nic nemění. Kostky, monstra, všechno se řídí štěstím. Ale hráči bojují proti jiným lidem, takže šance tu vždy je. Samotné předměty působí velmi silně, což lze vnímat pozitivně i jako vliv, který by mohl zkazit zážitek. Nám nepřipadalo ovlivnění hry nasbíranými poklady tak zásadní, abychom za něj snižovali hodnocení.

arcadia-quest-inferno-04

Arcadia Quest: Inferno je parádní samostatně hratelnou verzí (ačkoliv jej lze vnímat hlavně jako rozšíření), které je zatím asi nejlepším boxem v řadě ze světa Arcadie. Nové prvky nenásilně a lehce rozšiřují možnosti konfliktů a přidávají nové figurky andělů. Téma bylo využité dostatečně a příběh je pěkný a zábavný. Dokonce i znovuhratelnost je velmi solidní, protože scénáře nejsou nikdy využité naplno. Arcadia Quest: Inferno je skvělým rozšířením parádní hry.

AutorThiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
VydavatelCMON Global Limited, Edge Entertainment, Spaghetti Western Games
(6 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Retrieval, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Scenario / Mission / Campaign Game, Square Grid, Variable Player Powers
RozšířeníArcadia Quest: Anvil & Valma, Arcadia Quest: Black Newt, Arcadia Quest: Chaos Dragon, Arcadia Quest: Fire Dragon, Arcadia Quest: Frost Dragon, Arcadia Quest: Hïlda, Arcadia Quest: Hoshi, Arcadia Quest: Inferno – Kickstarter Exclusives, Arcadia Quest: Inferno – Whole Lotta Lava, Arcadia Quest: Mamba & Rosh, Arcadia Quest: Nina, Arcadia Quest: Pet Pack 1, Arcadia Quest: Pet Pack 2, Arcadia Quest: Pets, Arcadia Quest: Pets – Cerby, Arcadia Quest: Pets – Chuck, Arcadia Quest: Poison Dragon, Arcadia Quest: Princess Pearl, Arcadia Quest: Riders, Arcadia Quest: Steady Slingshot Promo Pack, Arcadia Quest: Viola & Crash, Arcadia Quest: Yona & Kuruk, Cool Mini Or Not Promo Pack 2016, Starcadia Quest: Showdown
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Arcadia Quest, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis
Alternativní názvyArcadia Quest: Infierno

Arcadia Quest: Inferno je luxusním pokračováním dobrodružné ságy. Hráči mezi sebou bojují s hrdiny v novém prostředí pekla, do kterého vstupují i padlí andělé. Ti prosí o pomoc, a když ji nedostanou, povstanou z popela jako bájní fénixové msty. Hra je obohacena o nové konfliktní metody v podobě prokletí. Naopak na začátku je vše o honbě za výhodami z karet síry a pekelných zaříkadel. Arcadia Quest: Inferno opět vypadá krásně a výborně se i hraje.

+ novinky obohacují hru
+ nový příběh, který projdete vždy jen z části
+ super zábava