Recenze: Katedrála – stavba více generací

4.6

Váš dědeček byl u toho, když pokládali první stavební kámen. Můj táta pracoval na stavbě celý život a řada míst nese jeho podpis, kameny jsou nasáklé jeho potem. Teď je na mně, abych převzal rodinnou štafetu a dohlédnul na to, že katedrála Vasila Blaženého bude dokončena a bude vypadat tak skvěle, jak jen to je možné.

Stavba, kterou zadal car Ivan Hrozný na oslavu svých vítězství, je tématem deskové hry Katedrála. Tu vytvořila autorské dvojice Sheila Santos a Israel Cendrero. O jedinečné ilustrace se pod hlavičkou vydavatele Devir postarali Pedro Soto a Chema Román. Hru si ve Španělsku vyhlédnul malý český distributor BoardBros a přináší ji na český trh v kompletní lokalizaci.

Celá hra se ukrývá v nenápadně malé krabičce, která je po okraj naplněná. Abyste se na její obsah mohli podívat, musíte se nejdříve pokochat pohledem na jednoho ze stavitelských mistrů stojících před touto stavbou. Potom už se ale pustí do objevování obsahu. Vyloví nejdříve společný herní plán v podobě tržiště, které položí do středu stolu. Na jeho políčka po obvodu rozmístí žetony zdrojů a k nim přiřadí náhodně také kostky.

Do rohů plánu položí balíčky karet pro cechy. S pomocí karet plánů (určí tvar a počet karet, ale především samotný tvar katedrály) vytvoří pak nad plánem hráči nabídku karet katedrály a na ně ještě rozloží dílky vylepšení. Každý z hráčů dostane svoji dílnu, zaplní ji prapory a ozdobami. Ukazatel bodů ve své barvě pak položí na startovní políčko na obvodu plánu.

Hráči se jednoduše střídají na tahu, který vždy musí kompletně odehrát, než pustí k akci dalšího soupeře. Vždy si vybírá jednu ze tří akcí. V první řadě si může s pomocí svého praporu zamluvit jednu z dostupných karet katedrály. Hráči mohou na začátku vybírat pouze z karet spodní řady a postupně si zpřístupňují další. S takovým zamluvením ihned dostane také odměnu v podobě dílku vylepšení, který zde leží. Ten lze ihned zaplatit a začít využívat jeho výhodu nebo se jej vzdá a položí obrázkem dolů.

Tím hráč zahájí stavbu nějaké části katedrály. Právě v tu chvíli se mu otevře možnost k druhé akci (v příštích tazích) a tou je práce na katedrále. Ta odpovídá použití maximálně tří kusů materiálu ze své zásoby na desce právě na toto zamluvené a obsazené staveniště. Při tom má každá taková část katedrály požadované náklady. Po jejich dodání čeká na hráče odměna v podobě bodů uznání a rublů podle karty. Kartu samotnou si hráč nebere, pouze ji otočí na zadní stranu, která zobrazuje dokončenou část katedrály.

Současně tím vzniká soupeření, protože pokud se pod dokončenou částí nachází ve stejném sloupci ještě nějaké nedokončené, car tyto hráče potrestá. Ztratí body uznání právě podle počtu karet, které jsou dokončeny nad jejich nedokončenou částí.

Ale ani dokončená část katedrály ještě nedostane možnost si odpočinout od všech těch dělníků, kteří jí lezou po stěnách. Hráči sem mohou totiž vyslat své pracovníky, aby vše ještě zkrášlili s pomocí ozdob.

Aby to všechno mohli hráči provádět, potřebují mít k dispozici zdroje. Ty čekají na tržišti a hráči je získají s pomocí kostek. Hráč si může vybrat libovolnou z kostek na obvodu tržiště a posunout ji o tolik kroků do strany, kolik je její hodnota. A právě podle cílového políčka pak provede hráč akce. Při tom může správnou volbou kostky ještě změnit hodnotu a navýšit ji zaplacením rublů. To však pouze v případě, že jde o kostku bílou nebo o hráčovu barvu. S pomocí akcí tak hráč sebere žetony zdrojů z tržiště, aktivovat svůj dílek vylepšení nebo jednu ze dvou akcí z destiček skupiny, které k tržišti položili v rámci přípravy partie.

Souboj pokračuje do momentu, kdy jeden z hráčů dokončí stavbu šesté karty katedrály. Vítězem se ale nestane hráč, který konec spustí, místo toho dostane pouze tři body navíc. Poté všichni odehrají poslední tah a absolvují závěrečné bodování. Získají tak ještě body prestiže za materiál, stavby a dokončené části, ale také za ozdoby. Hráč s nejvyšším součtem všech bodů se stává vítězem.

Katedrála je hra velmi chytrá a přesně tak byste k ní měli i přistupovat. Po celou dobu musíte opravdu velmi pečlivě vážit každé rozhodnutí, protože jeden nevhodný krok může být cestou k prohře.

Ve hře je poměrně výrazný boj o převahu. Jak katedrála roste, začínají se měnit nároky a přání hráčů, protože potřebují dostavět nižší patra, aby nebyli penalizováni. Navíc celý bodovací systém je velmi dobře promyšlený, ale zůstává přehledný.

Ve středu celé partie je příjmový mechanismus, který je založený na rondelu využívajícím kostku. Jedná se tedy o výsečový princip, který je velmi netradičně ozvláštněný sadou kostek. Ty předepisují pohyb a zastavení, ale i to lze krásně ovlivnit. Po jejím použití ale kostku ihned přehodíte a tím vstupuje do hry mírný vliv náhody, který puntičkářům může připadat zbytečný. Je to ale také jediný černý puntík na celém zážitku.

Docela překvapí, jak je vůči obsahu a náplni hra jednoduchá a intuitivní. Navíc i celá partie plyne moc pěkně, nic ji výrazně nenarušuje a pauzy mezi jednotlivými tahy nejsou tak dlouhé, aby vás začaly nějak trápit.

Ačkoliv není příliš obměn mezi jednotlivými partiemi, přesto zůstává hra zajímavá i při opakovaném hraní. Může za to fakt, že stále prozkoumáváte své strategie, snažíte se najít a vylepšit své plány a smířit se s jiným novým tvarem katedrály.

Herní doba odpovídá náročnosti hry a hodina je spíš absolutní minimum, které se vám nepodaří dodržet. Na druhou stranu ale zase nevadí, jestli hrajete ve dvou nebo ve čtyřech, hra funguje pořád dobře.

Katedrála je malá krabicí, ale velká zážitkem a jedná se o jedno z nejlepších malých eur, které si můžete pořídit. Nemůže se asi měřit s těmi velkými komplexními hrami, ale na svém prostoru dělá vše správně a plní vaši hlavu spoustou přemýšlení. Katedrála je velmi povedená.

+ rondel
+ není nadbytečně dlouhé čekání mezi tahy
+ přehledné bodování