Recenze: Astronomy Fluxx – náhoda v kosmu

astronomy-fluxx-14

Spousta věcí ve vesmíru vypadá náhodně. Meteory padají, jak se jim zachce. Planety jsou zdánlivě rozházené po obloze bez nějaké logiky. Jenže za vším je schovaný systém, který všechno řídí. A přesto je třeba do tohoto světa vnést špetku nejistoty. A právě proto je tu Fluxx!

Poslední slovo minulého odstavce nedává ani malý prostor pro pochyby. Míří k nám nová varianta karetní hry Fluxx, která se tentokrát jmenuje Astronomy Fluxx. Vytvořil ji guru těchto her, Andrew Looney a pod záštitou svojí společnosti Looney Labs ji vydal v roce 2020. Na evropský trh se dostává hra zásluhou společnosti Esdevium Games. Hra sem zamířila ze Spojených států a zdobí ji i jméno agentury NASA, která pro jednotlivé karty poskytla obrázky. Otázka tedy zůstává pouze jedna: bude astronomicky zábavný?

Na víku malé černé krabičky vidíme Saturn a další planety, které za svými velkými kruhovými těly ukrývají sadu sta karet, které jsou nyní stylově celé černé. Díky tomu pěkně sedí do temnoty, která je tam nahoře a všude kolem.

astronomy-fluxx-04

Všechno to začíná tak, že hráči odhalí kartu základních pravidel a vyloží ji do středu. Zbývající balíček karet zamíchají a rozdají každému účastníkovi tři karty do začátku. Ty si drží ukryté v ruce a když na něj přijde řada, dobere si novou kartu z balíčku a poté jednu ze svých čtyř karet vyloží. Může jít o jednorázový překvapivý efekt (modré akční karty), ale mnohem pravděpodobnější je, že si karta na stole nějakou dobu poleží.

To proto, že se zde nachází takzvaní pašáci (keepers), které označuje zelená barva a hráči si je mohou jako jediné střádat před sebou, veřejně vyložené. Tyto posily jsou velmi důležité a v tomto případě mají podobu různých planet, měsíců nebo vesmírného vybavení. Uprostřed stolu totiž hráči budou vykládat a nahrazovat (obvykle může být pouze jedna aktivní) karty úkolů, které se vždy skládají ze dvou nebo tří obrázků, které mohou mít vyložené účastníci před sebou. A přesně o to jde, protože komu se podaří mít kompletní sadu pašáků požadovaných kartou úkolu, stává se vítězem.

Na cestě hráčům budou dělat ale společnost především neustálé změny. O ty se starají žluté karty, které po vyložení mají tendenci měnit základní pravidla partie. Mohou tak nastavit limit pro dosud neomezenou zásobu karet v ruce, umožnit hráčům dobírat více karet na začátku tahu nebo naopak je donutit více karet vyložit. Ať už je ale vývoj jakýkoliv, cíl je stále jeden a je jasný.

astronomy-fluxx-05

Podobně jako vesmír, i Astronomy Fluxx je místem neustálé změny. Hra, ve které se mění nejen karty ve vaší ruce nebo na stole, ale i samotná pravidla. A právě to je důvod, proč má tolik fanoušků i odpůrců. Hru totiž vlastně vůbec nemáte pod kontrolou, protože často máte na výběr pouze z omezeného počtu náhodně dobraných karet. Občas dojde i k situaci, kdy hráči musí zahrát a aktivovat všechny karty v ruce. Určit pak mohou pouze pořadí jejich vyhodnocení.

Náhoda je prostě středobodem této série, a je jedno, jestli hrajete Fluxx s podtitulem Star Trek nebo s tématem Zombie. Ve vesmíru nejsou žádní protivníci a nepřátelé s výjimkou všudypřítomného ledového vakua. Proto ani v této novince nejsou žádní strašáci, kteří jinak do Fluxxu patří a hráčům s jejich černými kartami brání ve vítězství.

Karty nabízí zase několik nápadů, které jsou tematicky spojené s vesmírem.  Zaujmou nová pravidla, která umožní třeba přesouvat planety do středu stolu (Central Axis) nebo jejich obíhání mezi hráči. Dokonce v nabídce může být teleskop, který umožňuje nahlédnout na karty, které nejsou na první pohled viditelné. Ale nejde jen o pravidla. Mezi kartami se ukrývá třeba i Supernova, která zničí všechny planety a vesmírná plavidla.

astronomy-fluxx-08

A pak tu je ještě jeden detail. V levém dolním rohu řady karet úkolů se nachází letopočet, který odpovídá k historickému datu dané události. To úzce souvisí s akční kartou Quiz Me!, která umožní hráčům ptát se na letopočet některé z karet v ruce. Tím do hry vstupuje poprvé i lehký vědomostní prvek.

Zajímavé jsou i úkoly, které tvoří například přistání na různých planetách naší soustavy. K tomu potřebujete jen to správné vesmírné těleso a k tomu loď. Ale potřebovat můžete třeba i rover, kometu nebo budete skládat Kuiperův pás.

Líbí se nám optimalizovaná příručka s pravidly, která je stále na rozkládacím listu. Zpracování je ale zajímavé především kvůli již zmiňovanému černému pozadí všech karet. Díky tomu hra vypadá na stole úplně jinak.

astronomy-fluxx-10

Série Fluxx našla konečně svůj domov a potřebovala k tomu krabičku jménem Astronomy Fluxx. Vesmír je přesně to místo, kam patří. Do místa, kde se neustále něco mění a nic není jisté. Místo plné záhad. Otevřenost a chaos jsou totiž hlavními stavebními prvky i této karetní hry. Načasování vydání této hry nemůže být lepší.

AutorAndrew Looney
VydavatelLooney Labs
Rok vydání2020
KategorieCard Game
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníFluxx Promo Cards, Solo Fluxx
RodinaGame: Fluxx, Space: Earth's Solar System

Pokud byste náhodou letěli na ISS, Měsíc, Mars nebo ještě dál a mohli si vzít jen jednu zábavu, pak vám Astronomy Fluxx rádi doporučíme, protože jen tak neomrzí. Hra ale nabízí i řadu drobných detailů a novinek, které souvisí skvěle s tématem. A nemluvíme jen o černém kabátu, ale třeba i o historických letopočtech na kartách, které vyjadřují úctu autora k dobývání kosmu. Astronomy Fluxx je lahůdkou s chaotickým pozlátkem.

+ vědomostní prvek
+ nové tematické karty
+ krásně černé karty