Recenze: Ctrl – mějte pod kontrolou všechny rozměry

ctrl-01

Na louce za naší vesnicí se objevila kostka. Nikdo neví, odkud pochází ani co je uvnitř, ale všichni ji chtějí pro sebe. Na každé straně má spoustu otvorů a místní věří, že by se dobře vyjímala na zahradě, když ji proroste nějaký pěkný keř. Třeba škumpa. Ale mně to nedá. Co když všechny ty otvory a symetrie má nějaký smysl?

Kostka vypadá tajemně, ale ve skutečnosti je úplně obyčejná. Nejspíš vypadla jednomu z hráčů, kteří zatoužili po zábavě v deskové hře Ctrl. Hru vytvořil Julio E. Nazario a vyšla pod hlavičkou společnosti Pandasaurus Games v roce 2020. Po Evropě se ale šíří díky firmě Esdevium Games.

Jedná se o menší box, který je ale stále dostatečně rozměrný, aby se do něj vešla spousta plastových kostiček. A také jedna černá kostka s otvory, přesně jako v titulním příběhu. Na víku vidí hráči řadu barevných čtverečků. Každý z účastníků partie si vybere jednu barvu a dostane všech 22 kostek a k tomu ještě jednu velkou protáhlou plastovou vlajku. Jednotliví účastníci si poté připojí každý svoji kostičku do startovní pozice společné černé krychle. Jedná se o otvor, který je prostřední ve spodní řadě. Právě k této kostičce připojí hráči svoje vlajky.

ctrl-05

Hráči se v rámci partie střídají a dostanou šanci připojit hned tři kostičky. Nejdříve ale musí odpojit svoji vlajku, aby měli naprostou volnost.  Blokovat je budou ale vlajky protivníků a také stůl, protože kostku lze otáčet, ale nikdy zvedat ze stolu.

Aktivní stavitel si pak vybere místo, kde připojí svoji první kostičku k oblasti své barvy. S prvním dílkem má také absolutní volnost, ale potom si zvolí směr a s následujícími dvěma kostičkami musí pokračovat řadu na tuto stranu. Při tom ale bude se svými kameny obkružovat kostku a případné již připojené kostičky. Tím se kameny navzájem překrývají a vidět jsou na každé straně pouze ty nejvíce nahoře.

Poté už jen připojí svoji vlajku, a to na libovolné místo. Musí mít při tom na paměti, že právě tato dlouhá tyčinka má sílu zablokovat soupeře, kteří ji nemohou překročit. Jedinou jinou opravdovou zdí je deska podložky nebo stolu. Pokud by hráč zvolil směr, který nelze právě kvůli těmto blokům dodržet, nesmí si směr vybrat.

ctrl-03

Hráči připojují jednu kostičku za druhou až do chvíle, kdy jim zásoba dojde. V ten moment nastává čas bodování, v rámci něhož se hráči musí podívat na každou ze stran kostky a spočítat barevné puntíky, které je při přímém pohledu vidět. A ten, kdo má v součtu nejvíce kostek, které zůstaly viditelné, ten se stává vítězem.

Ctrl je zajímavou prostorovou abstraktní hrou, ve které se soupeři snaží překrýt kostičky druhých tak, aby nebyly vidět. Nejde o to, aby byly spojité. Propojení je důležité vždy pouze v tahu, kdy hráč musí připojovat a pokračovat v rovné linii. Ale potom už má každá kostičku svoji jasnou hodnotu a všechny jsou si rovny.

ctrl-08

Nápad je opravdu vtipný. Prostorové obehnání plastové kostky dalšími a dalšími kameny ji zvětšuje a větší obvod znamená, že hráč v jednom tahu nepokryje zdaleka tolik prostoru. Postupně se tak taktika vyvíjí, ale současně se také zvyšuje počet kostiček, a tedy i potenciálních startovních pozic proti začátku, kdy má jen jednu.

Hlavně ale pravidla hráčům umožňují vidět dopředu a plánovat tahy tak, aby se opravdu celá stavba odehrávala po jejich představ. Právě to je u tohoto typu her zásadní, protože od abstraktní zábavy se očekává, že bude celá pod kontrolou. Je jasné, že se navzájem soupeři ovlivňují, ale i tento poziční boj ke všemu patří.

Hra je výtečná ve dvou a to přesto, že se k tomu musíte naučit speciální úpravu pravidel Každý si totiž vezme pod kontrolu hned dvě barvy. Ale právě v tom podávání kostky sem a zpět je taktiky nejvíce. Ve více hráčích už do partie vstupuje více nekontrolovaných situací, jak se kostka příliš mění. Pozitivní zprávou je i herní doba, která pouze lehce přesahuje patnáct minut.

ctrl-09

Bohužel kde je hratelnost slibná, tam celkový dojem kazí zpracování. Dílky totiž mají tendenci vypadávat a nedržet pohromadě. A to je u takovéto hry, kde je celý mechanismus založen právě na jejich rozložení, naprosté K.O. kritérium.

Ctrl byste si mohli podle slibů i náznaku nápadu s chutí pořídit. Jenže pokud se dozvíte, že se při manipulaci s kostkou má tendenci celá stavba rozpadnout nebo v lepším případě stát nestabilní, tak si tímhle těžko budete chtít kazit den. A při tom by právě tohle mohla být výborná abstraktní hra, jenže takhle je Ctrl pouze průměrná.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJulio E. Nazario
VydavatelPandasaurus Games
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk7 and up
KategorieAbstract Strategy
MechanismyArea Majority / Influence, King of the Hill, Pieces as Map, Three Dimensional Movement
RodinaOrganizations: Game Designers of North Carolina

Více o hře.

Prozkoumávejte dál
Recenze: HEROICA Katakomby Ilrion