Recenze: Dead Panic – někteří zombíci jsou rodinné typy

Dead Panic - balení

Lesy kolem naší chaloupky byly kdysi klidné a tiché. I teď se jimi zdánlivě ozývá jen šumění větru v korunách stromů. Jenže pak si uvědomíte, že necítíte žádný vánek na tváři. Vzduch je klidné, ale šustění pokračuje. Stočíte svůj pohled nedůvěřivě na les, který tu klidně stojí už desítky let. Co se to děje?

Odpověď přichází o několik vteřin později, když ze stínu vykročí první z nich. Maso visící z ramen, vykloubená noha a strašlivé skleněné oči. Ten pohled se vám ihned vryje do paměti. Touha zachránit se je silná, ale uvnitř chatky máte kamarády. Rozběhnete se zpět, že je varujete a v tom uvidíte, že příšery jsou všude kolem. Cítíte, jako by se kolem vás stahovala oprátka. O život ale budete bojovat!

Postavte se těm všem nemrtvým příšerám v nové deskové hře z dílny Fireside Games, autorů zábavného Castle Panicu (recenze) a legračních kostkových Bears! (recenze). Na mechanismech první zmíněné hry vznikla i tato nová krabice, jejímž autorem je znovu Justin De Witt. Hra nese název Dead Panic a název už jasně dává na vědomí, o čem to všechno bude.

Dead Panic - připravená hra

Krabice a její obsah vznikl v roce 2013 a už při pohledu na víko s vysušenou zombií se budete koukat na práci ilustrátora Victora Péreze Corbella. Uvnitř pak čeká spousta komponent, které dobře hlídají pravidla ve dvanáctistránkové brožuře společně s velkým a pevným skládacím herním plánem. Najdete na něm chatku obklopenou lesem a také dvěma kruhy – venkovní tvoří stromy, zatímco mezi chatkou a lesem leží otevřená mýtina.

Uvnitř na vás čekají kartonové komponenty reprezentované především osmičkou postav, ke kterým patří také malý žeton postavy a stojánek, se kterými se budou pohybovat po herním plánu. Jejich hlavní karta je ale oboustranná – na jedné straně vidíte svoji klasickou lidskou podobu, zatímco na druhé vás čeká nemrtvá inkarnace stejné osoby. Kartičky obsahují texty popisující možnosti hráče a místa pro pokládání žetonů zranění. Každý z hrdinů má navíc nějakou speciální dovednost.

Destičky ale nejsou samotné. Už původní Castle Panic si nás získal svými jednoduchými 3D prvky, které hernímu plánu umožňovaly vyniknout. Tady tak fungují zdi chatky, které zapřete do stojánků a na ně budete pokládat žetony prasklin, jak se nemrtví dobývají dovnitř. Několik malých žetonů doplňuje trojdílné puzzle rádia, které se budete snažit sestavit. Ke hře budete samozřejmě potřebovat také dva balíčky karet – obranné vybavení chatky a také události, které budou přivolávat nové nepřátele z lesa.

Dead Panic - rozehraná hra

Nejdůležitější jsou ale trojhranné dílky samotných nemrtvých. Celkem tu je 24 žetonů nemrtvých s různými počty životů na vrcholcích žetonu (aktuální hodnotu naznačuje natočení dílku směrem k chatce), dalších osmička může nahradit vaši postavu, pokud podlehne. Poslední tři lidé ve hře jsou jiní přeživší z lesa, kteří u sebe každý nesou jeden dílek rádia, a vy se je budete snažit od nich získat. Tyto žetony (s výjimkou infikovaných hrdinů) vložíte do plátěného pytlíku.

Tím už jsme vlastně začali přípravu partie, ke které položíme do středu stolu herní plán, vybereme postavy a obsadíme s nimi obrannou pozici uvnitř chatky. Nyní je třeba se ještě opevnit postavením všech šesti zdí (z každé strany bude hrdiny chránit jedna). Každý hráč si před sebe položí destičku zvolené postavy, někdo z účastníků zamíchá oba balíčky karet a položí všechny žetony někam na dosah.

Na začátku každého kola má každý z hráčů dva akční body, které může utratit libovolně za dostupné akce. Mezi ně patří nejen pohyb, ale také použití zbraně k útoku na zombie, prohledání chatky (= nalezení jedné karty vybavení), oprava zdi nebo skládání rádia.

Dead Panic - rozehraná hra

Hrdinové mohou na blížící se příšery střílet nebo se jim postavit v boji na blízko. Záleží pouze na hráčích, jaké zbraně z ruky použijí, ale jejich počet je omezený celkem na pět. Více současně nemůžete držet v ruce. Navíc střelecké zbraně mají omezený počet použití, který reprezentuje jejich natáčení aktuální hodnotou nahoru. Výstřel se počítá automaticky jako zásah a ubírá nepřátelům životy. To zaznamenáte jednoduše tak, že trojúhelník s útočníkem otočíte tak, aby k chatce ukazovala hodnota o jedna nižší.

Na konci kola dostanou hráči možnost bojovat s zombíky na stejné pozici ještě jednou a zdarma, bez využití akcí. Ale nejdříve je čas odhalit kartu události, která přinese do hry nové protivníky. Pozici na venkovním kruhu jim určíte hodem kostkou. Pak se všechny zombie posunou vpřed k nejbližšímu chutnému a šťavnatému cíli. Spolu s nimi se pohybují také přeživší, kteří mohou vstoupit do hry náhodným vylosováním místo příšer.

Všichni zombíci a lidé se na konci tahu spolu utkají v boji na blízko, pokud stojí na stejné pozici na mapě. Pak partie pokračuje novým kolem.. Hráči se snaží celou dobu získat rádio, přivolat pomoc v podobě dodávky, do které mohou naskočit. Teprve když tam jsou všichni, stali se vítězi. Partie může skončit také špatně, pokud se ze všech účastníků stanou zombie.

Dead Panic - rozehraná hra

Dead Panic je další kooperativní hrou, která nám přináší téma s nemrtvými. Mnoho hráčů z toho může být už unaveno, zvlášť když tuto pozici teď zdárně ovládá figurkové Zombicide (recenze). Zdálo by se tak, že zde už není místo pro další hru s podobným tématem. Naštěstí Dead Panic se dostatečně odlišuje, aby vás i tak zaujalo.

Naopak tu nejvíc asi chybí variabilita herního plánu. Nedostanete žádné scénáře a vždy pouze jeden totožný úkol. Dříve by nám to asi stačilo, ale vzhledem k záplavě her s monstry lačnícími po mozcích už se nároky posunuly.

Naštěstí variabilita je zde vynahrazena jinými nápady, ale především hratelností, která zůstává zachovaná z líbivého Castle Panicu. Nemrtví se posouvají nezastavitelně k vašim pozicím v chatce, ale tentokrát ani jejich proražení zdí neznamená rovnou prohru. Jen přijdete o svůj cenný ukryt, ale bojovat můžete dál do doby, než budete pokousaní a stanou se z vás jen další hloupé příšery.

Dead Panic - hrdinové

Právě fakt, že hráči mohou v průběhu partie změnit strany a s tím se jim změní i vítězné podmínky, je tím největším a nejlepším zvratem. Žádné vyřazování hráčů, kteří pak musí čekat na dohrání partie. Tohle vítězství za špatnou stranu sice není v pravidlech zmíněné, ale samo se nabízí. Na zadní straně kartičky jsou dokonce čtyři místa pro speciální akce, ze kterých si vybíráte dvě. Můžete je současně použít jako počet životů, po kterých i vaše zombie padne bezhlavá k zemi.

To ale bude už těsně před koncem partie. Ta se oproti předchozí inkarnaci trochu protáhla a může trvat i devadesát minut. Ovšem Dead Panic jako takový už nelze příliš vnímat jako rodinnou zábavu, ačkoliv doporučení od třinácti let na krabici je asi přehnané. Pokud vám nevadí téma, pak ji zvládnou určitě i mladší děti. Karty událostí hru výborně vyvažují pro různé počty hráčů a přináší do partie vždy jiné počty příšer v závislosti na účastnících. Tím máte jistotu, že vždy máte šanci vyhrát.

Dead Panic - karty

Pravidla jsou jednoduchá, snad jen bojování s příšerami s sebou nese několik zádrhelů. Za všechno může snaha autorů zůstat s bojovým systémem při zemi. Ale přestože na jedné pozici se může nacházet více postaviček z obou táborů, může každá bytost útočit pouze jedenkrát a vybrat si cíl svého útoku. Tohle je snad jediné místo, kde jinak elegantní systém trochu skřípe.

Oproti původní hře Castle Panic přináší Dead Panic úplně jiný zážitek. Máte zde volnost pohybu se svojí postavou, zatímco ve fantasy verzi jste byli omezení pouze na roli obránců uvnitř hradních zdí. Tahle svoboda má pozitivní vliv a hra působí dohromady ještě lépe. Proměnil se celý systém boje, který je více kontaktní.

Dead Panic - žetony

Dead Panic je povedenou kooperativní hrou, která se znovu vrací do světa nemrtvých, jako už mnoho her před ní. Naštěstí si zachovává lehkost svého herního systému, kdy se na vás valí vlny nepřátel a vy se topíte ve snaze jejich nápor ustát. Právě tento tlak s novou svobodou pohybu a možností proměnit se v zombie je lákadlem, které ospravedlňuje pořízení této hry.

AutorJustin De Witt
IlustraceVíctor Pérez Corbella
VydavatelEdge Entertainment, Fireside Games
(5 voters)
KategorieZombies
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Hand Management, Variable Player Powers
RozšířeníDead Panic: Bullet Bookmark, Dead Panic: Laser Sight Promo Card
RodinaCategory: Tower Defense, Game: Castle Panic (Fireside Games)

Dead Panic zavře hráče do chaty obklopené lesem plným nemrtvých. Jejich cílem není nic jiného, než vaše maso a mozky, jenže vy se budete určitě bránit. Máte k dispozici zbraně schované uvnitř budovy, ale můžete vyrazit i ven a rozdat si to s příšerami osobně. Jen dávejte pozor, ať vás nepokoušou, protože pak se z vás může stát jeden z nich! Pravidla boje jsou trochu komplikovanější. Jinak má ale hra jednoduché mechanismy, které podporují atmosféru stahujících se mračen, jak se k vám postavičky monster blíží stále víc. V lese čekají různé druhy protivníků, které se od sebe liší v rychlosti pohybu i síle. Jedinou cestou z této šlamastyky je rádio, které musíte získat a přivolat si pomoc. Svobody pohybu tak dozajista využijete. Dead Panic tak nakonec zůstává dobrou hrou, která připomíná dobrý béčkový horror.

+ můžete se změnit v nemrtvého
+ jednoduchý mechanismus
+ napětí stahujících se protivníků