Recenze: Double Donkey – oslí dvojníci

3.8

Už když se narodili, byli od ouška až po kopýtko k nerozeznání. Každý flíček, každý chloupek, všechno to bylo jako byste se dívali do zrcadla. Tenkrát nás ale vůbec nenapadlo, jak toho budou moci využívat, až budou dospělí. Teď se mohou navzájem krýt a nikdo se nedozví, kdo vlastně sežral tu hlávku salátu ze zahrádky.

Za oslíky vyrazíme na návštěvu společně s hrou Double Donkey, kterou si pro nás připravil Michael Modler. Jedná se o novinku, která k nám míří pod křídly značky Piatnik a to v kompletní české lokalizaci.

Na víku malé krabičky vidíme rozesmáté oslíky, kteří nás zvou dovnitř. Tam objevíme sadu šesti různobarevných kostek a k tomu také hromádku více než padesáti karet. Doprostřed hráči položí kartu se slámou a s portrétem největšího osla. Zbytek karet vytvoří hromádku, ze které pak rozdají hráči po deseti exemplářích každému účastníkovi partie. Hráči si je položí před sebe jako balíček, ze kterého si doberou tři karty do ruky.

Hráč na tahu si vezme šest kostek, hodí s nimi a podle výsledku si jednu vybere. Prozatím si ji nenechá, ale položí ji do středu herní plochy na kartu slámy. Postupně i další hráči hodí zbývajícími kostkami a jednu odloží, a to až do chvíle, kdy zbude pouze jedna kostka. Ale přiložit na slámu lze pouze kostku s takovou hodnotou, která se tam dosud nenachází.

Poté si každý z účastníků vybere jednu až tři karty z ruky, které položí před sebe, zatím hodnotou dolů, aby ji nikdo neznal. Až když mají všichni vybráno, odhalí svoji volbu a současně se mohou pustit do počítání. To proto, že barvy viditelné na kartách přinesou hráči tolik bodů, kolik ukazuje kostka stejné barvy. Tyto body si ale hráč nikam neznačí, ale všichni si svoje sumy porovnají. Hráč se zahranou kartou nejvyšší hodnoty (obvykle součet dvou oslů) získá kartu největšího osla ze středu herní plochy a stane se tak začínajícím hráčem pro příští kolo. Především ho ale potká jedna nemilá skutečnost – zahrané karty nesmí zahodit.

To začne tak, že si hráči doberou každý tolik karet, aby měli v ruce znovu tři. Postupně projdou celý balíček, ale to není konec. Cílem všech hráčů je zbavit se všech karet, které má ve své hromádce rozdané na startu partie. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, slaví vítězství.

Double Donkey je hra, ve které se nemusíte stydět za to, že jste osel. Kostkami hráči určí, jak budou v kterém kole bodované barvy. To je právě chvíle, kdy mohou ovlivnit svůj úspěch. V ruce mají totiž nějaké číslice oslů, které plánují zahrát.

Je to rozhodující moment a také ten nejzajímavější prvek celé partie. Poté už si hráči pouze sečtou své body a určí, kdo je osel největší. Při tom se ale také zbavují karet, což jen nakonec ten jejich hlavní cíl. A kdo je v něm nejúspěšnější, ten vítězí.

Zajímavý moment v partii přináší také karty s rozzlobenými osly. Jejich zahrání totiž způsobí, že hodnota na kostce se převrátí. Hráči otočí kostku na číslici na její protější straně a tím mohou zcela zamíchat a ovlivnit celý výsledek kola.

Jinak je ale hra velmi jednoduchá a rychlá, protože hráči nejdříve jeden po druhém hodí kostkami a poté už jen vykládají a sčítají. Vše je tak otázkou dvaceti minut. Ačkoliv má hra grafiku legračně koncipovanou, vzhledem k počtářským nárokům je lepší do ní zapojit až děti kolem sedmého roku věku. Double Donkey je hra počítací, kostková a jednoduchá. Jaké karty máte v ruce rozhodne náhoda, stejně jako za vás vyřeší i výběr číslic. Je tedy pouze na hráčích, jak vnímají vliv štěstí na svůj úspěch či neúspěch. V opačném případě totiž hra umí pobavit. Jen tak trochu počítejte s tím, že právě vy můžete být ten největší osel.

Recenze: Double Donkey – oslí dvojníci
+ legrační grafika
+ herní doba