Recenze: Duna Zrada – intriky na Arrakisu

Mohli jsme si myslet něco jiného. Mohli jsme tomu věřit. Ale ve vesmíru je spousta sil, které usilují o moc. Každý má své zájmy a prosazuje je pomalu, opatrně a potají. Nic jiného ani není možné, protože síly jsou příliš vyrovnané. I když na nás míří pistole Sardaukarů a Fremeni hrozí, že nás předhodí písečným červům, budeme přesto bojovat za budoucnost písečného světa. Jenže víme, že dříve nebo později přijde někdo, kdo poruší svůj slib a překlopí jazýček vah na jednu stranu.

Ve světě, kde každý krok je třeba zvážit, se objevuje Paul Atreides a my stojíme po jeho boku. Musíme předvídat a být těmi, kdo uvidí zradu ještě dřív, než se objeví. Právě lži a klamy jsou totiž ústředním motivem hry na motivy knihy Franka Herberta a především úspěšného filmu Dennise Villeneuva. Hra nese název Duna: Zrada a přináší ji Gale Force Nine jako malého kamaráda k velké Duně, na kterou se dočkáte recenze v následujících dnech. Obě přichází na český trh společně a přináší je v kompletní lokalizaci firma ADC Blackfire.

Krabička nabízí pohled na dvě z hlavních postav celého eposu, které jsou obklopeny davy dalších a v pozadí čeká další silueta. Všechno to vzbuzuje pocit intrik přesně tak, aby to odpovídalo náplni samotné partie. Hra je to jednoduchá a tomu odpovídá také malá krabička a její obsah. Hráči z nitra vyjmou bodovací desku, na které je jedna stupnice vedoucí zleva doprava a mířící od červených Harkonnenů k zeleným Atreidům. Tato stupnice dostane jeden kroužek, který bude ukazovat vývoj bodů v této přetahované. Nesmí chybět ani ukazatel kol.

Pak už začnou ale hrát prim karty. Ve středu stolu připraví nabídku tří karet akcí, které rozloží ze zamíchaného balíčku. Poté si hráči připraví karty rolí a vlastností a potají si je mezi sebe rozdělí, takže nikdo neví, kdo je kdo. K tomu každý z účastníků dostane dvě zaměřovací karty – jednu obrannou a jednu útočnou. Na závěr celého rozdělení všichni zavřou oči a jen a pouze baron Harkonnen je otevře a podívá se, kteří hráči se hlásí jako bojovníci za tento rod. Zůstane jediným, kdo má nějakou informaci o identitě ostatních.

Samotná partie má šest kol, která ale nejsou zdaleka stejné. Nejdříve se odehrají tři přípravná akční kola, během kterých si vždy postupně hráči nejdříve rozeberou karty ze středu stolu. Mohou provést jejich efekt, pokud se jedná o okamžitou schopnost. Základem je sbírání sil a informací, protože může dojít i k tomu, že se někteří hráči mohou podívat na kartu vlastností a tím zúžit možnosti identity.

Jakmile jsou odehrána tři kola, ve kterých si hráči naberou karty, pokračuje partie dvojicí zaměřovacích kol. K těm se vztahuje řada karet, které bylo možné získat v minulých kolech. Tato dvě kola jsou ale primárně o tom, aby hráči zvolili postupně karty útoku a obrany a položili na postavu některého soupeře. To vše dělají hráči podle toho, jaké informace a tušení mají o identitě ostatních účastníků partie.

K tomu také mají hráči v této fázi možnost manipulovat s žetony pečeti a assassina, kterými dále podpoří dopady svých voleb. Tím mohou získat body pro svůj rod nebo naopak odebrat odměny soupeřům.

Následuje velké finále, kterým je bitevní kolo. V tom dojde k odhalení identit i toho, co hráči naplánovali s pomocí svých akčních karet. Postupně se oba rody přetahují o body a posouvají jej vždy o krok svým směrem, když získají odměnu. Ta následuje za úspěšný útok, za žetony i pokud se mu povedlo někoho zmást a zahrál na jeho identitu špatnou kartu. Podle výsledku pak může vyhrát buď rod Harkonnenů nebo Atreidů, záleží pouze na tom, na které straně skončil svůj pohyb bodovací ukazatel.

Duna: Zrada je hra plná dedukce, ve které ale nikdy nemáte dostatek přesných informací. V prvních třech kolech sbíráte náznaky, ale musíte sledovat i chování hráčů a všechno doplnit špetkou štěstí. Pokud tedy počítáte rádi s jistotou, tak ta se vám nedostane.

Celá partie má zajímavý vývoj, protože kola nejsou stejná, ale postupně se stávají zajímavějšími a dynamičtějšími. A to až v takovém poměru, že úvodní trojice není tak docela zajímavá, protože je hlavně o sbírání karet a přípravě. Teprve potom se začnou dít věci, které vás začnou bavit. Přesto není radno první tři kola podceňovat, protože právě v nich si lze vše nachystat.

Všechno ale závisí od počtu hráčů. Podle nich je omezený výběr postav i tajných rolí, ale především jsou základem receptu různá tušení, dohady a tajnosti. A to všechno je daleko lepší s větším množstvím účastníků, protože členů obou rodů je víc a je pro všechny zúčastněné mnohem těžší se v tom zorientovat a rozhodnout se, na koho zaútočit.

Na rozdíl od podobných her se zrádcem tentokrát hra nedává nikomu na výběr. Všichni si musí vybrat mezi těmi, kdo sedí u stolu a zvolit jednoho, na koho zaútočí a jednoho, za koho se budou prát. A díky tomu přináší hra opravdu nevídanou úroveň napětí. A právě tato nejistota a zážitek z odhalování v závěrečné fázi je důvod, proč se budete ke hře stále rádi vracet.

A při tom všem si hra drží zcela pochopitelně velmi rychlý průběh, který nepřesáhne půl hodinu. Jedná se o opravdu rychlou zábavu, která bleskově plyne a po celou dobu je třeba mít oči na stopkách.

Duna: Zrada asi není hrou, která by vás zlákala na první pohled. Ale když ji poznáte, najdete v ní opravdovou zradu. To proto, že pod tmavým a nevýrazným designem s obrázky z nového filmu najdete zajímavou a napínavou hru, ve které jsou hráči rozdělení na dva týmy, ale nijak o tom nevědí. Duna: Zrada je originální, rychlá a napínavá hra.

Duna: Zrada je v podstatě karetní hrou, ale především je hrou skrytých rolí. Takových, které se do konce partie nepodaří odhalit, ale je třeba je alespoň trochu poodkrýt. Pouze tak může hráč na jednoho soupeře zaútočit a druhému uvěřit, že je na jeho straně. Indicií je málo a to může být snad také jediná výtka, protože jinak je Duna: Zrada opravdu plná napětí.
+ bez jistoty musíte zvolit, kdo je s vámi a kdo proti
+ na motivy skvělé knihy / filmu
+ skryté role