Recenze. Exit Úniková hra – Mrtvý muž v Orient Expressu

exit-orient-express-06

Probudil mne výkřik. V klidu jsem spal ve svém kupé a při tom kdesi jinde někdo bojoval o život. Kdo by si pomyslel, že tu s námi může cestovat někdo nebezpečný? Měla to být luxusní a klidná cesta na východ, která se ale změnila v noční můru. Teď sedíme všichni v jídelním voze a každý z nás je podezřelý. Já vím, že jsem nevinný, ale jak to dokázat ostatním?

Dospěl čas k pořádnému prověřování alibi. Uzavřený prostor jedoucího vlaku je jako dělaný pro prostředí únikové hry a právě proto si jej možná (i na motivy knižní klasiky) zvolili autoři Inka a Markus Brandovi, kteří ji znovu vyvinuli s podporou německé firmy KOSMOS. A na začátku roku 2019 se dostává i na český trh a to zásluhou společnosti Dino. Krabička nese jméno Mrtvý muž v Orient Expressu a zařazuje se z hlediska náročnosti mezi nejvyšší obtížnost „Specialista“.

Na víku hráči na vlastní oči nahlédnou do jednoho z prázdných kupé. Uvnitř na hráče čeká samozřejmě sada karet, které opět vytvoří zásobu rébusů, karet odpovědí a nápověd. Ty poslední jmenované se rozloží do malých balíčků podle symbolů. Nechybí ani dešifrovací kotouč, několik komponent z tvrdšího  papíru a zápisník detektiva Achilla Pussota. Novinkou jsou ale tří oboustranné (a zatím zalepené) obrázky kupé. Jsou zatím zavřené, dokud do nich hráči nezískají v průběhu partie přístup. Jedná se vždy o fotografie ze strany.

exit-orient-express-01

Zmíněný detektiv Achilles Pussot se beze stopy ztratil, když byl už vrahovi na stopě a nyní je na hráčích, aby jeho poznámky dešifrovali a navázali na jeho plány. A na začátku opět na hráče čeká několik stran poznámek, kterými se musí prohrabat a dešifrovat je. Vždy se ale mohou dobře soustředit na jednu hádanku. Na kartách a stránkách je dost dobře patrné, ke kterému z rébusů náleží. Tentokrát je (díky složeným obrázkům kupé) ale na zápisník kladen výrazně nižší důraz.

Každý hlavolam je označen symbolem, který pak lze najít i na dešifrovacím kotouči. A protože všechny tajemství jsou vždy zabezpečené trojmístným číselným kódem, musí hráči absolvovat řadu kreativních úkolů, které nakonec končí číslicemi. Jakmile už si tým myslí, že zná řešení, zadá jej do tří soustředných kružnic na dešifrovacím kotouči. Výsledkem je pak jedno další číslo v otevřeném okénku. Jeden z hráčů najde kartu s odpovědí se stejným číslem na zadní straně, otočí ji a dozví se, jestli je odpověď špatná. O správnosti stále nemůže být úplně jasno, protože hráč musí na této kartě ještě určit, jaký hlavolam řeší. Tato volba jej opět zavede na jinou kartu s číslicí a teprve ta rozhodne a případně odhalí hráčům pokračování příběhu.

exit-orient-express-04

Kromě zápisníku se ale před týmem postupně odkrývají také karty rébusů, které obvykle jsou nějakým způsobem součástí řešení nebo je jejich úkolem alespoň hráče správně navést. Zvykli jsme si u hry nebrát na lehkou váhu žádné slovo, které se někde ukrývá. Slovní hříčky nebo nápovědy jsou na denním pořádku a tady opět vynikne výborně zpracovaná lokalizace.

A je to tady zase. U všech Exitů už jsme si tak nějak zvykli, že budete muset ničit komponenty, psát po nich nebo stříhat. No a opět se na tomto rozhodnutí autorů nic nemění. Je jasné, že díky tomu mohou vytvořit řadu hádanek, které konkurence přinést nemůže. A originalita úkolů je jedno z největších lákadel této série.

Největší novinkou jsou obrázky kupé, které hráči postupně odhalují. Díky nim i kompletnímu vyznění příběhu si hráči opravdu připadají, jako že hledají pachatele na palubě vlaku. Při tom není jasně daný konec, který má vliv pouze na závěrečné hodnocení hvězdiček. A s devadesáti minutami se docela počítá. Ty nám tak akorát ve dvou hráčích (zkušených únikovkářích) stačilo. Hra nám ale i tak dala docela zabrat, především jeden úkol, který nám nepřipadal příliš zřejmý a logicky vydedukovatelný.

exit-orient-express-03

Ale hra není o hvězdičkách. Je především o zážitku. Právě proto jsou obsahem také karty nápovědy, které mají tři úrovně – nejdříve jen naznačí, poté opravdu napoví, a pokud se hráči vzdají, mohou se podívat přímo na řešení. Obecně to ale nedoporučujeme dělat, pokud nejste opravdu zoufalí, protože si tím pouze pokazíte celkový dojem.

Nová krabice Mrtvý muž v Orient Expressu je opravdu jedním z nejobtížnějších boxů, které si můžete v rámci této populární únikové série pořídit. A přinese vám zajímavé úkoly, které nejsou jen recykláty těch minulých, ale jsou zase nové a některé velmi originální. Exit: Úniková hra s podtitulem Mrtvý muž v Orient Expressu jsme si maximálně užili a je třeba tuto novou krabici srdečně doporučit každému náročnějšími hráči toužícímu po úniku.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceSilvia Christoph, Michaela Kienle, Sensit Communication GmbH, Claus Stephan, Franz Vohwinkel
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Brädspel.se, Brain Games, Devir, Dino Toys s. r. o., Galakta, Giochi Uniti, Group SNE, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Piatnik, Spilbræt.dk, Zvezda
Jazyková závislostUnplayable in another language
(7 voters)
KategorieDeduction, Murder/Mystery, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game, Deduction
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Category: Escape Room Games, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Exit: The Game, Theme: Orient Express
Alternativní názvyEXIT Mäng: Surnud mees Idaekspressis, EXiT Spēle: Mirušais Austrumu ekspresī, EXiT žaidimas: Numirėlis Rytų eksprese, EXIT 脱出:ザ・ゲーム オリエント急行の死者, EXIT 방 탈출 게임: 오리엔트 특급열차 살인사건, EXIT- Ο νεκρός του όριαν εξπρές, EXIT-КВЕСТ. Убийство в восточном экспрессе, EXIT: A játék – Rejtély az Orient expresszen, EXIT: Das Spiel – Der Tote im Orient-Express, EXIT: De dode in de Orient Express, Exit: El Juego – Muerte en el Orient Express, EXIT: Gra Tajemnic – Śmierć w Orient Expressie, EXIT: Le Jeu – Le Cadavre de l'Orient-Express, Exit: O Jogo – Morte no Expresso do Oriente, Exit: Omicidio sull'Orient Express, EXIT: The Game – Døden På Orientekspressen, Exit: The Game – Döden på Orientexpressen, Exit: Úniková hra – Mrtvý muž v Orient Expresu

Hry z řady Exit: Úniková hra máme rádi. To je zřejmé už z našich předchozích recenzí. A přesto je každá jiná a liší se i jejich kvality. Dobrou zprávou je, že Mrtvý muž z Orient Expresu se řadí mezi ty nejlepší. To platí především o nápadech a nových prvcích obrázků kupé. Průběh se nakonec také trochu liší, ale opět je vše především o zadávání kódů do dešifrovacího kotouče. Pokud vám tedy nevadí jednorázovost hry (ničíte kopmonenty), pak už může naše doporučení narušit pouze nejistota ohledně jednoho úkolu. I přes tyto výtky jsme si luštění Mrtvého muže z Orient Expresu užili a pro vás to bude platit také.

+ skvělé téma
+ atmosféra a průběh řešení
+ nápady