Recenze: Final Fantasy Trading Card Game – JRPG na stole

final-fantasy-tcg-24

„Poslouchejte můj příběh. Tohle může být naše poslední šance.“ [Tidus, FF X]

A těch příběhů bude hned několik, protože dnes se nám spojují všechny jedinečné a nezapomenutelné příběhy her Final Fantasy dohromady do jedné karetní hry, která nese název Final Fantasy Trading Card Game (TCG). Autorem hry je Mr. Kageyama, o ilustrace se postarali grafici původních her – Yoshitaka Amano a Tetsuya Nomura. Vydává ji držitel licence Square Enix a vyšla v roce 2016. V Evropě ji distribuuje Esdevium Games.

A protože se jedná o hru sběratelskou (TCG = trading card game), dostanou hráči svůj příděl karet v malé bělostné krabičce nadepsané Starter Set. Každá Final Fantasy hra má svou vlastní krabičku rozlišenou barevnou linií. Uprostřed čela balení je okénko, kterým hráči nahlédnou do nitra. Karty jsou ale dobře chráněné, protože jsou ukryté ještě uvnitř plastového blistru. Tam najdou padesát karet, rozkládací papírový plán a také list popisující pravidla.

final-fantasy-tcg-07

Do začátku si hráč může především vytvořit svůj vlastní balíček ze všech karet, které má v držení. Musí při tom dodržet pouze jedno pravidlo – žádná karta nesmí být v sadě zastoupena více než třikrát. Každý ze dvou soupeřů musí mít svůj balíček a svůj plán, který si položí před sebe a určené místo na něm obsadí zamíchanou dobírací hromádkou. Právě z ní si do začátku vezme pět horních karet.

Na začátku každého kola si hráč dobere nové dvě karty ze svého balíčku. Poté může vyložit po zaplacení ceny (alespoň jeden bod v elementu odpovídajícím vykládané kartě) novou postavu na bojiště. Bojovníci se dělí na útočné a podpůrné. A pak jsou tu summoni, což jsou obrovská magická stvoření hraničící s bohy. Jejich dovednosti mohou hráči také za akci v tuto chvíli využít pro efekt.

Jak získat potřebné zdroje? Mohou buď vyčerpat podpůrnou kartu za jeden bod krystalu, nebo zahodit (nevratně) kartu z ruky. Taková oběť přinese už rovnou dva body a to také v elementu, do něhož patří odhozená karta.

final-fantasy-tcg-04

Jenže v tu chvíli hráči využijí vrstvení efektů. Protivník může na vyložení takové příšery reagovat a to buď dalším summonem nebo použitím schopností z textu karty. Takový reakční balíček se pak vyhodnocuje od horní karty směrem dolů, takže odpověď přijde na řadu vždy jako první. Po provedení libovolného počtu akcí, které mu dovolily zdroje, může hráč konečně útočit na soupeřovu armádu.

Hráč na tahu si vybere jednu ze svých bojových postav a vyčerpá ji (nelze tedy použít postavu podruhé nebo naopak ihned poté, co byla zahraná). Protivník si vybere také svého vojáka, jehož úkolem bude útok blokovat. Oba hrdinové na sebe zaútočí současně a navzájem si udělí poškození. Pokud vyrovná nebo přesáhne množství životů, je tato postava zlomená a přesouvá se na odpovídající balíček. Útočit lze i ve skupině, pokud hrdinové patří do stejného elementu.

Jiné věci se dějí, pokud bránící hráč nepostavil do cesty útoku (protože nechtěl nebo nemohl) žádnou kartu. V takovém případě utrží zranění přímo hráč a to tak, že musí horní kartu svého dobíracího balíčku přesunout na hromádku poškození.

final-fantasy-tcg-05

Na konci kola může hráč ještě provádět v návaznosti na všechny bojové události další akce a ještě musí zahodit případné přebytečné karty tak, aby měl maximálně pět. Teprve poté se dostává na řadu další ze soupeřů, který si nejdříve zpět postaví všechny svoje postavy (lze je v kole všechny znovu použít), dobere dvě karty do ruky, a pak už pokračuje.

Zranění jsou jednou z cest, jak lze prohrát. Pokud hráč utrží sedm takových přímých zásahů, pak je okamžitě poražen. Prohra nastane i v případě, že si hráč potřebuje dobrat další kartu z hromádky, ale ta už je prázdná. V tu chvíli je vždy jasné, který z protivníků se stal vítězem.

Final Fantasy TCG je čistokrevnou soubojovou karetní hrou. Těch je na trhu už dost a spousta velmi dobrých. Jaký by tedy měl důvod pořizovat si novou a ještě k tomu sběratelskou, která po vás bude chtít neustálé dokupování balíčků? No vlastně poslední věta je i odpovědí. Sběratelských her trochu ubylo a to napětí z otevírání balíčku je něco, co vám jiné hry nenahradí. Samozřejmě to má stinnou finanční stránku.

final-fantasy-tcg-16

Tahle novinka je ale v první řadě ohromnou zprávou pro všechny milovníky Final Fantasy her, které si svoji cestu v několika případech nalezly dokonce i na PC. Povětšinou ale kralují pouze konzolím a nabízí ohromné příběhy a zážitky pro milovníky RPG her. Je to vlastně takový samostatný obor nazývaný JRPG (japonské RPG). A jako taková má obrovskou základnu fanoušků, kteří si tuhle karetku určitě pořídí.

Naštěstí nebudou zklamaní, protože i z herního hlediska je Final Fantasy TCG povedená hra. Nepřináší sice nic světoborného, ale zaujme už počty bodů životů, které se počítají na tisíce. Jsou tu postavy i příšery z většiny známých dobrodružství, takže každý si tu najde ty svoje hrdiny či hrdinky.

Nákup a aktivace karet jsou závislé na osmičce elementů. Hráči musí mít základ podpůrných postav na plánu nebo mohou obětovat karty z ruky. Pouze tak se mohou posunout z místa. Speciální efekty, možnosti útočit přímo na soupeře nebo útoky nepřítele blokovat jsou fajn. Ale až štosování karet dovedností a summonů a možnost na ně reagovat dělá ze soubojů opravdovou lahůdku.

final-fantasy-tcg-18

Vždy se utkají pouze dva protivníci a jejich partie má jasně dané omezení. Jakmile dojde zásoba karet, je konec. Vítězí ten lepší. Hra není nějak extrémně závislá na náhodě, protože jde především o sestavení balíčku a teprve poté o to, jaké štěstí máte při zamíchání a dobírání karet do ruky. V samotné hře pak už náhoda není žádná.

Grafika na kartách je luxusní. Jedná se sice o kopie přímo z her, ale všechno to působí dobře a kompaktně. Potěší ale i správné rozložení herních hodnot a důležitých informací na kartách. Vše je jasné a jednoduché, včetně herních pravidel.

final-fantasy-tcg-19

Final Fantasy TCG je příjemnou a velmi konfrontační karetní hrou. Je jasně zaměřena na boj, který může probíhat několika způsoby. Jednotlivé postavy mají také speciální schopnosti a v nabídce jsou všechny ty důležité a nejzajímavější osobnosti z her. Final Fantasy TCG je solidní karetní duelovkou, kterou uvítají především fanoušci Final Fantasy her.

„Každý příběh musí mít konec.“ [Auron, FF X]

AutorMr. Kageyama
IlustraceYoshitaka Amano, Tetsuya Nomura
VydavatelHobby Japan, Last Level, Square Enix Co., Ltd.
Počet hráčů2 - 2
KategorieCard Game, Collectible Components, Fantasy, Video Game Theme
MechanismyHand Management, Variable Player Powers
RodinaCollectible: Collectible Card Games, Players: Two-Player Only Games, Theme: Anime / Manga, Video Game Theme: Final Fantasy

Final Fantasy TCG je parádním dárkem pro všechny, kteří milují světy Final Fantasy. Šance zažít nová dobrodružství se všemi známými tvářemi je super možností, kterou mnozí využijí. A nedostanou pouze naplácnutou licenci na nezajímavou hru. Celý průběh je zábavný, plný konfliktních a bojových situací. Hráči si nejdříve ale musí sestavit balíček karet podle svých představ. Aby ale byli konkurenceschopní, budou muset z peněženky vytáhnout více peněz, než by jim bylo milo. Final Fantasy TCG je výbornou zábavou přesně pro své publikum.

+ všechny důležité díly FF
+ vršení efektů (a jejich vyhodnocení opačným směrem)
+ jednotná grafika