Recenze: HEROICA Nathuz – chladná a nebezpečná jeskyně z LEGA

Chlad jeskyně mi proniká až do morku kostí. Na každém kroku kape nějaká voda ze stropu. Teď sedím na osamoceném kameni v jakési menší průrvě a koukám do prostoru. Moje oči si už dávno na tmu zvykly, jsem tu již třetí den. A přesto jsem před chvílí zakopnul o jakýsi nastrčený krápník. Musel jsem si na chvíli sednout a odpočinout, protože všechen adrenalin se mi nahrnul po pádu do hlavy. A já potřebuji být klidný a vyrovnaný. Někde tam v temnotě totiž číhá … něco..

První po mně šli včera krvelační netopýři. Příšery s rudýma očima a velkýma zubama. Ne ty malí, co najdeme u nás v Evropě, ale s obrovskými křídly, které mají rozpětí jako dospělý muž. Poprvé jsem stihl zareagovat až poté, co jsem měl rozdrápanou kůži na hlavě. Sáhnul jsem k opasku pro nůž. Na meč u pasu nebyl čas.

Od té doby putuji tmou s čepelí v ruce. Používám meč zároveň jako svoji hůl ve chvílích, kdy se dostanu do tmy. Tedy, teprve tady jsem zjistil, že tma má několik úrovní. Nejlepší je ta šedá, skrz kterou je vidět. Jenže ta mne obklopovala pouze první den. Jakmile jsem sestoupil průrvou dolů, spatřil jsem ji už jen v některých světlejších výklencích. Teď mám kolem sebe tmu hnědou, přes kterou je vidět jen několik metrů dopředu. Největší strach však mám ze tmy inkoustové, která na mne číhá v zákoutích a září z děr naznačujících, že tu jsou ještě další chodby ležící pod mýma nohama. Na tmu jsem si zvykl, ale z téhle mám hrůzu. Může se v ní ukrývat cokoliv a já bych to neviděl. Žádné oči v jejím objetí nemohou vidět.

My se od odvážného bojovníka raději odpojíme. Jeho vyprávění se stává již příliš strašidelným, než abychom jej dále poslouchali. Místo toho vyjdeme radši znovu na denní světlo a v rukou potěžkáme hnědou krabici s nápisem HEROICA. I v této hře se totiž podíváme do jedné jeskyně, ale sami při tom nemusíme vůbec nikam. Jeskyně s názvem Nathuz přijde k nám.

Tohle prostředí si totiž vybrali autoři Bastiaan Brederode, Cephas Howard a Thomas Robert Van der Heiden za dějiště svojí třetí hry ze světa HEROICA. Thomas Robert Van der Heiden kromě herních principů přispěl do výsledků také kresbou, kterou spatříte na všech komponentách. Ilustrace jsou jednoduché, protože HEROICA patří do řady deskových her LEGO, které začaly okupovat české obchody před dvěma roky. A HEROICA je první sérií, která má společné prvky a umožňuje to, co LEGO umí nejlépe – propojit všechno do jednoho velkého celku. Ale to není dnes naším cílem, dnes tu máme jen krabici s názvem Nathuz, tak se na ni podívejme.

Je větší než její sestřička Zátoka Draida (recenze) a stejně velká, jako zelený Les Waldurk (recenze). V krabici samozřejmě získáte igelitové sáčky s LEGO dílky, z nichž je vašim úkolem sestavit celou jeskyni. Tedy vlastně její vnitřek. Podle názorného obrázkového návodu, který uvnitř objevíte, snadno poskládáte dílky tak, aby vytvořily těch sedm místností, které v celé jeskyni jsou. V každé z nich na dobrodruhy bude čekat nějaké překvapení či nebezpečí. A teprve v té největší na konci, pod sochou kamenného netopýra, stojí připravený a čekající temný pán Nathuzu. Tak alespoň praví pověst.

Ale zpět ke krabici. Uvnitř kromě dílků pro sestavení dobrodružství najdete také další součástky. Z nich vytvoříte tři hráčské destičky pro sledování jejich zdraví. Každý z hráčů má čtyři srdíčka (kalíšky), které vystihují jeho současný stav. Čím méně kalíšků má, tím je na tom hůře a jakmile přijde o všechny, musí odpočívat a nabrat znovu síly.

Dílků však stále neubývá, tak vám nezbude, než ty čtvercové naskládat na kostku. A hle, dostanete barevných šest stěn s čísly a obrázky. Ty vám pomohou v překonávání překážek, ale stejně tak vám mohou do cesty postavit nebezpečí.

Poslední stojánek nabízí místo pro zbraně. Je to vlastně takový malý obchůdek s vyzbrojením, které vám může pomoci. Jenže na to, abyste si mohli něco koupit, musíte nejdříve získat zlato ukryté uvnitř kamenného labyrintu.

Hráči v každém kole postupují o hodnotu, kterou hodí na kostkách. Mohou se tedy posunout o jedno až tři políčka, nebo dokonce o čtyři, pokud jim padne symbol štítu. Ten je na jedné ze stran kostky. Díky magii štítu mohou také použít svoji speciální dovednost, která se liší u každého ze tří hrdinů: barbara, kouzelníka a zloděje.

Jakmile hráči dorazí k některému z nepřátel (tedy na sousední políčko), nastává okamžitě souboj. V něm buď uspěje příšera a hráč ztratí nějaké životy podle její síly, nebo hráč a může si příšeru umístit na svůj stojánek jako trofej. Ta má na konci hodnotu vítězných bodů.

Pokud hrdina ztratí všechny svoje čtyři červené kalíšky se životy, musí se na místě zdržet, odpočinout si a nasbírat sílu – pomocí hodů na kostce. Ostatní hráči se samozřejmě tím posunují blíže poražení pána golemů, který číhá v temnu kdesi hluboko v jeskyni.

Základní hra obsahuje také nějaké ty odměny v podobě tajemných truhel. Proti hráčům však celou dobu stojí dva druhy nepřátel – obří netopýři, kteří mají pouhý jeden život a strážci golemů, kteří mají sílu dva. Jejich údery tedy ubírají dva životy. A ve složitější úpravě pravidel musí také hráč zasáhnout je dvakrát, aby je porazil.

Hráč si může kdykoliv v průběhu hry zakoupit některou ze zbraní, jež mu pomohou v honbě za vítězstvím. Dodají mu totiž sílu a každá také nějakou tu svoji speciální dovednost. Je pouze na fantazii hráčů, jak si partii obohatí o další pravidla pro zbraně. Například se pro ně hráč musí vracet a osobně dojít do obchodu. Nebo lze prodloužit hru tak, že hlavního nepřítele lze zabít pouze tím a tím typem zbraně, ale pořídit jej lze až výměnou za dvě slabší. Ceny zbraní pak lze snadno odstupňovat podle jejich schopností.

Stejně jako ostatní hry z řady HEROICA nabízí i Nathuz variantu pravidel, v níž se jeden hráč postaví do čela příšer. A ten druhý (nebo více hráčů) se mu pokusí vzdorovat. V pravidlech najdete i doplňky, které ujasňují, jak může pán jeskyně svoje příšery posouvat a jak s nimi bojuje.

Mnohem zajímavější však je epická HEROICA, která sestává z několika misí. Zatímco základní partie je u konce poměrně rychle, pak více soubojů v různých složeních hracího plánu hru značně zvariabilňuje a dělá z ní větší zábavu. K tomu navíc hra přináší možnost si převádět získané poklady a vybavení mezi misemi a dokonce do hry zasahuje jakési povolávací žezlo, které má další schopnosti.

Jsme rádi, že na rozdíl od Draidy se dobrodružství v Nathuzu může zúčastnit i trojice malých dobrodruhů. Vrací se také šedivé zbraně, kterými se hrdinové na své cestě vybavují. Ty v té nejmenší hře ze série HEROICA chyběly.

Nathuz nám připadá o maličko lepší než Waldurk. Výbornou atmosféru celému příběhu dodávají postavičky netopýrů na průhledných stojáncích, kteří vypadají, jako by se vznášeli. A také místo, kde se ukrývá pán golemů je pozoruhodné, protože je opravdu ve tvaru velkého netopýra. Všechny tyhle detaily dělají z Nathuzu zatím nejlepší díl dobrodružství HEROICA.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorBastiaan Brederode, Cephas Howard, Thomas Robert Van der Heiden
IlustraceThomas Robert Van der Heiden
VydavatelLEGO
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 3
Herní doba15
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieAdventure, Dice, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Modular Board, Roll / Spin and Move
RozšířeníHeroica: Character Cards, Heroica: Ganrash, Heroica: Promo Cards
RodinaSeries: LEGO Games, Series: LEGO Heroica, Toys: LEGO
Alternativní názvyHeroica: die Höhlen von Nathuz, Heroica: Nathuz – Les Grottes Maudites, LEGO HEROICA: Nathuz

Více o hře.

Recenze: HEROICA Nathuz – chladná a nebezpečná jeskyně z LEGA
Klady:

+ snadno ji mohou hrát děti už od 6 let
+ hodně zbraní
+ schopnosti hráčů
+ více možností sestavení hry
+ možnost hrát hrdinové versus monstra
+ noví nepřátelé
+ epická HEROICA
+ žezlo
Zápory:

- stejné zbraně jako ve Waldurku
- stejní hrdinové jako ve Waldurku
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Walk the Plank – projděte se po prkně