Recenze: Hook! – pirátská vybíjená

Hook - balení

Ještě když jsem byl suchozemským červem, vždycky jsem přemýšlel, co dělají námořníci na lodi, když nefouká vítr. Někteří neplavci povídali, že se určitě strašně nudí. Jenže piráti jsou pořádně divní patroni a jako takoví si našli zábavu i pro tyto chvíle. Jednoduše po sobě hází dělové koule. Při hře často dochází ke zraněním, ale to nevadí, protože zájemců o doplnění jejich řad je vždy dostatek.

A protože v posádce se zrovna uvolnilo místo po Marco Teubnerovi, autorovi nové deskové hry Hook!, můžeme na palubu nastoupit my. Když už známe jméno tvůrce, ještě potřebujeme vědět, která firma vlastně jeho dílo vydala. Je to společnost Pegasus Spiele a ilustracemi pověřila Dennise Lohausena. Jedná se o horkou novinku pro rok 2014.

Hook - připravená hra

Hra z prostředí pirátů připomíná krabicí jinou společnost. Je překvapivě vysoká, ale přitom zůstává malá v základních rozměrech. Naštěstí hloubka je zde opodstatněná a pod portrétem piráta s papouškem toužícím po svobodě se ukrývá hromada kartonových komponent. Jsou zde barevné destičky pro každého z mořeplavců, které v sobě mají vždy trojici odlišně rozložených otvorů po dělové kouli.

K barevným destičkám ale patří také pořádná várka karet cílů. Na devíti pozicích jsou po čtvercové kartičce rozeseti piráti, které tak snadno uvidíte skrz některý otvor v destičkách. Tyto otvory ale nejdříve musíme vyrobit vycvakáním černých dělových koulí, které budou ve hře tvořit zásahy.

Na začátku partie si každý z účastníků vybere jednoho piráta, kterým se stane a jeho kartu si položí před sebe. Najde na ní devět polí s čísly, které odpovídají počtu životů, jež každý hráč má, než je vyřazen. K tomu podle barvy oblečení obdrží hráči také tři karty děr a položí je hned vedle již zmíněné karty. Nyní je třeba zamíchat zbývající karty cílů a rozdělit je rovným dílem mezi všechny soupeře. Ve středu stolu pak už jen zbývá shromáždit všechny dělové koule a partie může začít.

Hook - rozehraná hra

V každém kole hráči na společný pokyn vezmou a odhalí horní kartu ze svého zásobníku cílů. Poté se všichni současně snaží najít pro jednu ze svých destiček tu nejvhodnější pozici tak, aby přes otvory byli vidět pokud možno jen soupeřící piráti. Na rozhodování ale není příliš času a hráči tak musí věřit především svému instinktu.

Destičky s otvory lze vždy přes obrázkové karty umisťovat pouze přesně. Každý z účastníků si pak sečte portréty piráta své barvy. Tento součet znamená, kolikrát byl zasažen a tolik žetonů dělových koulí musí umístit na svoji hráčskou kartu.

Kromě pirátů a námořníků se ale v otvorech mohou objevit i papoušci, láhev rumu, bomba nebo černý pirát. Každý z nich s sebou přináší speciální, ať už se jedná o vyléčení jednoho zásahu (jak jinak než rumem), zásah pro všechny (bomba) nebo možnost poškodit jednoho z protivníků.

Hook - rozehraná hra

Papoušci mají pak zcela jiný význam. Jsou to ohromní smíšci a při pohledu na skučící zasažené piráty teprve přiletí blíž. A v tu chvíli je mohou mořeplavci chytit. No a o tyhle opeřence jim jde v první řadě, protože co je kdo za piráta bez papouška? Jejich počet na získaných kartách rozhoduje v případě, že se hráči doberou až na dno svých balíčků karet. Může se ale stát, že dříve zůstane stát pouze jeden pirát. Ten se stává vítězem.

Hook! je hrou, ve které se nemůžete spoléhat na plánování. Naopak musíte věřit intuici, protože často je třeba zvolit kartičku opravdu rychle. To ale neznamená, že by ve hře nebyla možná taktika. Dobře zvolená kombinace otvorů často stojí za to, aby se hráč využil svého postřehu a našel vhodnou pozici. Jenže každým zaváháním současně riskuje, že mu některý ze soupeřů dobré místečko vyfoukne.

A právě tady narazíte už brzy na problém. Všichni hráči totiž zjistí, že na rozhodování tu prostě není prostor a čas a je lepší to jednoduše risknout a kartu zahrát okamžitě. Proto většina kol vypadá tak, že hráči naslepo vyloží a překryjí jednu z karet a teprve poté hledají, co je vlastně potkalo. Díky tomu se do partie dostává výrazný vliv náhody, který určitě autor nezamýšlel.

Hook - rozehraná hra

Hráči v každém kole vykládají jiné kartičky. Při tom na výběr mají vždy hned ze tří rozložení děr, které lze ještě různě natáčet. Kombinací, jak otvory zahrát, je tedy nepočítaně. Právě proto si hra zachovává svěží pocit i po více partiích, je rychlá a napínavá. Na tom mají výraznou zásluhu také akční ikony, kterými se lze léčit nebo škodit ostatním. Ty dávají hráčům další zbraň, kterou lze ve správnou chvíli použít.

Mnoho hráčů odradí fakt, že kola se účastní všichni současně. Tyto hektické hry mají své příznivce a odpůrce. Ovšem co s sebou rozhodně přináší, je rychlost celé partie. Ta je v návaznosti na hraní karet bez čekání opravdu blesková a všemu vládne delší vyhodnocení. Současné hraní karet tu ale stále zůstává a najde se spousta hráčů, kteří hru z tohoto důvodu okamžitě odsoudí.

Hook - karty

Další překážkou, na kterou hráči v partii narazí, je vyřazování. Pokud někdo dostane dostatek zásahů, je prostě ze hry venku. Může po pirátsku nadávat, ale nebude mu to nic platné. Bude se muset koukat na ostatní, jak bojují. Jedinou útěchou tak je, že partie končí rychle a vyřazení přichází většinou spíš ke konci soupeření. Hra je škodolibá především ve vyšším počtu, ale množství účastníků nemá vliv na samotnou herní dobu.

Hra přichází s pěknou myšlenkou otvorů, kterou současně zpracovala velmi dobře. Někdy jsou ikony z úhlu hůř viditelné, ale to je pouze drobný nedostatek na jinak opravdu pěkném zpracování, včetně podařených pirátských ilustrací.

Hook! je hra veskrze průměrná a nevyniká ničím. Současně ale také není v ničem vyloženě špatná, prostě umí pobavit, pokud máte zrovna správnou náladu. Mnoho hráčů ji odmítne kvůli hektickým a chaotickým současným tahům. Hook! tak je spíš nenápadným přírůstkem, který si příliš hráčů asi nezvolí.

AutorMarco Teubner
IlustraceDennis Lohausen
VydavatelPegasus Spiele, Lacerta
Počet hráčů3 - 6
KategorieAnimals, Fighting, Party Game, Pirates, Real-time
MechanismyPlayer Elimination, Simultaneous Action Selection
RodinaAdmin: Better Description Needed!

Recenze: Hook! – pirátská vybíjená
Hook! nabízí zajímavou postřehovou zábavu z pirátského prostředí. Hráči se v roli pirátů snaží vyhýbat dělovým koulím, ale současně také vybíjí dobře mířenými ranami ostatní. Hra využívá pěkný mechanismus otvorů v destičkách, jejichž pokládáním hráči určují cíle svého hodu. Tyto karty cílů jsou odhaleny naráz a všichni se je snaží zaplnit ve stejný moment. Díky tomu vzniká ve hře příjemný chaos, ale váhat se tady nevyplatí. Proto hráči riskují, hrají karty naslepo a zcela tak kazí jinak potenciálně zajímavé taktické možnosti. Právě proto Hook! zůstane pouze mezi průměrnými hrami, které nijak nevyčnívají, ačkoliv to mohlo dopadnout lépe.

+ pěkný mechanismus děr
+ povedené zpracování
+ rychlá partie