Recenze: Hues and Cues – padesát odstínů slov

hues-and-cues-11

Jak se dneska cítíš? Modře. Barvy dokáží popsat mnohem víc, než jen vzhled věcí kolem nás. Umí ukázat rozdíly, mohou nabídnout cestu k poznání i nepřekonatelnou překážku. Ale s barvami lze také soupeřit, pokud je dáte správně vedle sebe.

A hra Hues and Cues nabízí jedinečnou barevnou paletu. S nápadem přišel designér Scott Brady a pod hlavičkou firem The Op a USAOPOLY v roce 2020 spatřila světlo světa. Na evropský trh se nyní dostává zásluhou firmy Esdevium Games.

Středně velká krabice se svým zaměřením na barvy nijak netají, jen se ta barevná duha výrazně zmenšila, ale přechody jsou i tak elegantní. Uvnitř na hráče čeká obrovský herní plán, který má rozměry třicet krát šestnáct čtverečků. A ani jeden není stejný. Dohromady vytváří tento obdélník přechod prostupující všemi barvami. Tento plán hráči položí do středu stolu.

hues-and-cues-04

Každý hráč si vybere sadu figurek (ve tvaru kuželu) a zvolí si tak svoji závodní barvu. Jednu z těch tří postaví na bodovací stupnici. Vezmou všechny karty zadání, zamíchají je a vytvoří tak dobírací hromádku úkolů. Stranou pak připraví kartonovou bodovací ohrádku, která se skládá ze čtyř částí a vytvoří čtverec.

Ten nejbarevněji oblečený hráč začne partii a vezme na sebe roli zadavatele hádanky. Vezme si horní kartu z balíčku. Na každé takové kartě jsou čtyři možná zadání – souřadnice a čtvereček barvy. Tento odstín se tedy nachází někde v rámci celého obdélníku. Úkolem hráče je nyní říct ostatním jednoslovnou nápovědu, kterou by nejlépe popsal právě tuto barvu. Nesmí samozřejmě používat přímo jména barev, ukazovat na skutečné předměty, ale může zkusit barvu opsat jinými názvy nebo libovolnými objekty.

hues-and-cues-01

Potom dostanou všichni hráči šanci po směru hodinových ručiček označit figurkou svůj tip, tedy barevný čtvereček. Snaží se tak trefit tu barvu, kterou zadavatel slovem popisuje. Tento čas může hráč s kartou využít a pokusit se vymyslet dvouslovnou nápovědu, kterou řekne hráčům v druhé fázi, jakmile si všichni poprvé tipnou. Na základě nové informace mohou hráči umístit svoji druhou figurku.

Hráč v roli zadavatele potom odhalí barvu tak, že na plán umístí bodovací ohrádku. Ta má rozměry devíti čtverečků, takže v jejím středu bude správná odpověď a souřadnice zmíněná na kartě. A to je chvíle, kdy je třeba rozdat body. Hráč, který popisoval barvu, dostane jeden bod za každou figurku, která se nachází uvnitř bodovacího čtverce. Tipy ostatních mají hodnotu tří, dvou nebo jednoho bodu v závislosti na vzdálenosti od cílového bodu. Hráči si svoje skóre poznačí na šedivé stupnici, která se nachází v horní části plánu.

Následuje další kolo, ve kterém si kartu lízne další hráč v pořadí a ostatní zase tipují. Partie končí ve chvíli, kdy se všichni účastníci rovným dílem vystřídají dvakrát v hlavní roli napovídače. Vítězem je ten, kdo v součtu všech kol nastřádal nejvíce bodů.

hues-and-cues-06

Hues and Cues je strašně zajímavou party hrou, která ke klasickému tipování, hádání a popisování s pomocí fantazie dodává jedinečnou barevnou alternativu. Popsat konkrétní odstín dvěma slovy je těžké, ale najít jedno slovo, které naznačí přesnou souřadnici na šachovnici o několika stovkách pozic, to vám bude na začátku připadat prakticky nemožné!

Barevná přirovnání mají v partii neuvěřitelně dobrou tendenci vzbuzovat mezi hráči diskuze a debaty. To je totiž moment, kdy se projeví subjektivní vnímání barev, které nemáme vrozené. Pojmenovávat se je učíme až v dětství a každý je vnímáme trochu jinak. Proto ve hře, kde je mezi čtverečky opravdu jen nepatrný rozdíl v sytosti nebo odstínu je tohle základem vítězství nebo prohry.

Partie má zajímavý vývoj. Už v rámci prvního hádání totiž je důležité pořadí, ve kterém hráči tipují. Proto je vše spravedlivé a tah postupuje pěkně popořadě, takže každé kolo má výhodu někdo jiný. Jenže před druhou fází tipování už je na plánu docela těsno a není snadné se rozhodnout, jak ještě vytěžit další body. Někdy to je ale naopak, když napoprvé vůbec nevíte, jakou barvu byste měli tipovat, pak se možná trefíte napodruhé s kuželem úplně jinde.

hues-and-cues-07

Na internetu jsme se dočetli moc pěknou variantu pro děti. Ty si mohou místo náhodného losování vybrat puntík na plánu a popsat ten. Samozřejmě jej ostatním neprozrazují, ale mají naprostou volnost volby, čímž se hra přiblíží i rodinnému hraní. Místo osmi až deseti let se vám tímto způsobem podaří posunout cílový věk až k šesti letům. A to je opravdu nevídané, protože samotná hra je opravdu originální a jiná než vše ostatní pro tyto malé hráče.

Hráči se v plnění svých úkolů postupně zlepšují, jak se učí jeden od druhého nápady, ale především se učí poznávat nuance mezi všemi těmi barvami. O další důvod víc, proč byste si tuto novinku měli chtít zahrát se svými dětmi.

hues-and-cues-09

Ačkoliv je vlastně možností zadání stejný počet jako puntíků, tedy obrovská spousta, nakonec se nápovědy začnou opakovat. Proto je dobré trochu měnit herní skupiny, což je na druhou stranu docela podstata party hry.

Základem úspěchu u párty hry jsou jednoduchá pravidla. A tuhle krabici naučíte kohokoliv během jedné minuty, což z ní dělá opravdu krále přívětivosti. Díky tomu je skvělá, ať už ji vytáhnete na začátku party nebo na její oživení kdykoliv v průběhu.

Počet kol je docela velký, ale ony jsou opravdu krátká, takže dohromady se bez problémů vejdete do třiceti minut, které krabice udává. Zajímavý je ale počet hráčů, protože kuželů pro účastníky je tu opravdu dostatek. Zúčastnit tipovačky se může až deset soupeřů, což pak znamená, že kolem cílového místa je docela narváno. Role napovídače je najednou oblíbená, protože zisk nějakých bodů je prakticky zaručen.

hues-and-cues-10

Hues and Cues je hra, která nás velmi překvapila. Nabízí totiž velmi originální způsob, jak vyzkoušet svůj cit pro barvy a slovní zásobu. A celé to umí velmi solidně zabavit, ale především rozpoutat zábavu. A to je přesně to, co byste od party hry očekávali. Právě proto se nám Hues and Cues tolik líbí.

AutorScott Brady
VydavatelThe Op Games, CMON Global Limited, Lanlalen
Rok vydání2020
Počet hráčů3 - 10
(4 voters)
KategorieDeduction, Party Game
MechanismyCommunication Limits, Deduction, Score-and-Reset Game, Targeted Clues, Turn Order: Progressive
RodinaMechanism: Give a Clue / Get a Clue, Misc: LongPack Games

Hues and Cues je hra plná barvitých zážitků. Jedná se o zábavu, která vyžaduje dobrý odhad a správné oko. Hráči musí chytře kombinovat slova a dojmy z předmětů s jejich vzhledem tak, aby podle toho byli ostatní schopní barvu poznat. Při tom se jedná stále o party zábavu, která je jednoduchá a rychlá. Hues and Cues plní vše, co byste od party hry mohli očekávat.

+ originalita
+ dvě kola tipování
+ nabídne témata k hovoru