Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Kostkové hry AMOS – nejen čeština a matematika

Učení Jana Amose Komenského „Škola hrou“ dodnes platí. Učitelé jej používají, aby děti lépe vstřebaly všechny ty informace, které se na ně hrnou a nezískaly negativní postoj k učení samotnému. Nejspíš právě jméno Jana Amose Komenského stálo vzorem při pojmenování série kostkových her, které jsou tématem dnešního článku.

Stejně jako zmiňovaný učitel národů i autor kostkových her se hlásí k české národnosti a jmenuje se Jiří Dvořák. Do matematické verze upravila hru Eva Farlíková. Ačkoliv přesný rok vzniku samotné myšlenky AMOSe není známý, je téměř jisté, že předlohou stál oblíbený písmenkový Scrabble, který má dlouhou a pohnutou historii. Distributorem všech her z této rodiny je firma Press Pygmalion z Českého Těšína.

Všechny hry AMOS jsou ukryté- v průhledném plastovém obalu, ve kterém najdete v obchodech obvykle zabalenou třeba menší elektroniku, takže víte předem, co kupujete. Na rozdíl od zmiňovaných lisovaných obalů je však tento řešen dobře, protože jej lze snadno otevřít bez nutnosti stříhání.

Z malé kapsičky uvnitř na vás vypadne dvanáct (v případě matematiky dokonce šestnáct) pěkných dřevěných kostek a také srolovaný plátěný pytlík, do kterého lze kostky uschovat před další partií. Na zadní straně obalu najdete jednu stručnou stránku se všemi důležitými pravidly.

Od této chvíle je všechno v podstatě jednoduché a intuitivní. Stačí vzít celý tucet kostek a hodit. Padnou vám nějaká písmena nebo čísla, které musíte sestavit do řad a sloupců tak, aby dávala smysl. V případě písmen tedy musíte pochopitelně tvořit slova, nejlépe v prvním pádu. Ovšem pravidla přímo doporučují, aby se hráči před partií dohodli, jaká slova budou uznána a jaká ne.

Naopak v případě kostek s čísly a znaménky je váš úkol zdánlivě obtížnější. Za pomoci znamének (plus, mínus, krát, děleno), rovnítka a znaménka menší/větší sestavit příklady. Na rozdíl od slovní zásoby tak tato varianta procvičí matematické dovednosti hráčů, ačkoliv pouze na úrovni malé násobilky.

V obou případech můžete na výtvory kolmo navazovat, a tak je využít pro vytvoření jiných. V případě dvojciferných čísel pak můžete navázat pouze na celé vytvořené číslo, tedy pokud budete mít příklad 28:2=14 a budete chtít využít ještě znovu 28 směrem dolů, musíte jej využít celé a ne pouze dvojku nebo osmičku. Samozřejmě vám však nic nebrání využít dvojku z dělitele nebo čtrnáctku za rovnítkem.

Bodový zisk v češtinářské variantě se rovná součtu hodnot za všechna slova. I ve hře AMOS se písmenka využitá ve dvou slovech počítají dvakrát. Navazování se tedy logicky vyplatí. Dejte si však pozor na kostky, které vám zbudou, protože za ty se body odečítají od celkového výkonu v kole.

V matematickém AMOSovi dostáváte body za využitá znaménka u sestavených příkladů, zatímco samotná čísla nijak bodově hodnocená nejsou. Hraní tak vyžaduje trochu jinou taktiku, ovšem i zde se vyplatí několikanásobné využívání některých kostek. Stejně jako v češtině dostanete za nevyužité kostky bodovou penalizaci, za nevyužitá čísla je to jeden bod, za znaménka pak hodnota, která je na nich uvedena.

Jednotlivé partie se samozřejmě hrají buď na předem stanovený počet kol, po která si hráči zapisují bodové zisky, nebo do chvíle, než dosáhnou nastaveného bodového cíle. V obou hrách si můžete k výsledku dopomoct využitím žolíků, které reprezentují strany kostek se smajlíkem. Takovým obrázkem můžete nahradit libovolné písmeno nebo číslo.

Ve hře není žádný časový limit, takže každý ze soupeřů se může v klidu zamyslet nad svými možnostmi. To má pochopitelně negativní vliv na plynulost partie, naštěstí ale kostek není tolik, aby nad nimi děti přemýšlely nějak neúnosně dlouho. Samozřejmě vám nic nebrání si nějaký limit zavést.

Dvanáct (respektive šestnáct) kostek je rozumná hranice, která nabízí velice pěknou variabilitu jednotlivých tahů, a zároveň ještě děti zvládnou těchto dvanáct kostek udržet v dlaních, aby s nimi mohly hodit. V opačném případě budete pro míchání muset využít nějaký kelímek.

Zatímco písmenková varianta je něco, co tu již několikrát bylo, matematická na první pohled zaujme. Čísla se tvoří trochu jinak než slova, stačí k sobě přiložit dvě kostky a najednou máte zcela nové číslo. Možností kombinací je tak mnoho. K vytvoření příkladu potřebujete trochu větší představivost než v češtině a musíte navíc počítat.

Samozřejmě výsledek tahu je hodně závislý na náhodě. Větší vliv má štěstí na partii hry Čeština v kostce, protože k vytvoření funkčního matematického příkladu máte větší pravděpodobnost a více kombinací. A není to dáno jen počtem kostek, ale tím, že v češtině dávají smysl jen některá slova, zatímco v matematice každé celé číslo.

České hře AMOS v nedávné době vyrostla konkurence ve hrách od firem Hasbro (Scrabble Scramble) a Pexi (Mistr slova), které se však zaměřují pouze na úzkou oblast českého jazyka. Právě v šířce záběru totiž AMOS vyniká nejvíce, protože jak už napovídá nadpis dnešního článku, nenabídne na kostkách pouze češtinu a matematiku.

Díky dalším sadám můžete sestavovat slova v angličtině i němčině, a pokud by se vám písmenka zdála na dřevěných kostkách příliš malá, může si koupit AMOS Čeština v kostce Maxi. Ta obsahuje opravdu velké kostky, jejichž popisky nebude mít problém přečíst ani vaše babička.

Samostatný odstavec pak věnujeme takzvaným věšteckým kostkám AMOS. Hra trochu klame svým názvem, protože ve skutečnosti rozvíjí vypravěčské umění. Staví tak kostky do pozice pouhé části zábavy, protože ta hlavní legrace začíná, jakmile začne některý z účastníků komentovat samotný výsledek. Kostky obsahují různé symboly, které mají své skryté významy, z nichž pak vypravěč příběh sestaví.

Děti tak mají hned dva zážitky v jednom – mohou vyčíst z kostek budoucnost, ale mohou si také pěkně popovídat. Devět kostek po šesti stranách dává vysoký počet kombinací (asi padesát tisíc), takže žádná věštba nebude stejná. Pro zapomnětlivé obsahuje hra také kartičku pro nápovědu, kde najdete vždy rychle význam všech symbolů.

Všechny zmíněné hry vynikají nejen zpracováním, ale především příjemnou cenou. Pořídíte je totiž pod hranici dvou set korun (s výjimkou Maxi verze), takže za zlomek klasického Scrabble se stojánky a všemi těmi vychytávkami, které nabízí.

Balení umožňuje hned dvě varianty skladování. Jednodušší je již zmíněné sesypání všech komponent do přiloženého pytlíčku, do kterého se vejdou po přeložení i pravidla. Získáte tak malý balíček, který je snadno kamkoliv přenosný.

Díky zavíracímu plastový obal, ve kterém jste hru zakoupili, se naskýtá ještě možnost vrátit kostky i pytlík na jejich původní místa. Jedná se o pracnější variantu, která však může někomu připadat lepší.

Obě hry bez rozdílu výborně trénují v dětech jejich slovní zásobu nebo matematické dovednosti a přitom zůstávají jednoduché a příjemně zábavné. Za lákavou cenu se jedná o dobrou investici, protože AMOSe si s sebou rádi vezmete i někam na cesty. V batohu totiž nezabere téměř žádné místo. A kostkám na prostředí nezáleží, budou vám dělat stejně naschvály a padat tak, abyste získali co nejméně bodů, ať budete ve vlaku, na louce a nebo v obýváku. Je jen na vás, abyste je zkrotili!

Recenze: Kostkové hry AMOS – nejen čeština a matematika
Klady:

+ cena
+ dřevěné kostky
+ výukový efekt
+ originální (matematika)
+ i další varianty AMOSe
+ pytlík k přenášení
+ malý rozměr
+ variabilní
Zápory:

- skládání písmen už tu bylo (čeština)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Zoo Who? – nakrmte všechna zvířátka