Recenze: Memoarrr! – poklad není všechno

memoarrr-13

Já to tušil! Kapitán mi nedával ty mince jen tak zbůhdarma. Mám teď plnou truhlici, která váží jako dospělý slon. Táhnu ji za sebou a kdykoliv se otočím, nemůžu jinak a musím se podívat za sebe. Tam zuří peklo. Z úst sopky vylétají oblaka páry a spousta popílku. Ale i když se zrovna neohlížím, nedokážu ani na chvíli zapomenout. Příroda za mnou hřmí a dává mi najevo, že mám jen několik minut na únik.

Do podobné situace dostane všechny hráče novinka Memoarrr! Jedná se o hru, kterou vytvořil začínající designér Carlo Bortolini. A jeho výtvor už stačil zaujmout nejen původního vydavatele Edition Spielwiese, ale také českého distributora firmu MindOK. Jedná se o hru z roku 2017, která hrdě nese ilustrace, jejichž autorem je Pablo Fontagnier.

Úplně celá sopka se ukrývá v malé krabičce, na které vidíme všechna zvířátka, které hráč objeví při hledání cesty k přístavu. A v pozadí stoupá dým. Uvnitř je box plný karet. Těch je čtyřicet a mají všechny čtvercový rozměr.

memoarrr-04

Největší počet z nich zobrazuje lokace (25 karet) a právě z nich hráči vytvoří plán o rozměrech pět krát pět karet. Všechny zůstanou ležet obrázkem dýmu nahoru, takže není vidět kombinace zvířete a terénu, jež na dané kartě je. Poté tu kartu, která vyšla do středu, bez podívání odhodí a nahradí ji jiným balíčkem. Ležet tu budou zamíchané karty pokladů a na nich ještě karty sopky a to přesně o jednu méně, než je hráčů v partii. Každý z účastníků dostane jednu svoji přehledovou kartu.

Ještě před začátkem mohou hráči nakouknout na tři karty z řady, která leží před nimi. Potom už následuje první kolo partie, ve kterém soupeři vždy mohou odhalit jednu kartu na libovolném místě plánu. Právě v této činnosti se budou hráči střídat a jejich úkolem je navázat na obrázek, který objevil jejich předchůdce. Protože jsou jednotlivé lokace plánu vždy jedinečnou kombinací pěti terénů a pěti zvířat, potřebuje hráč najít shodu v jednom z těchto dvou prvků. Tím vytvořil propojení a je na dobré cestě směrem k lodi.

memoarrr-05

Jakmile někdo odhalí špatnou kartu, která se vůbec neshoduje, okamžitě si bere kartu sopky ze středu plánu a jeho účinkování v aktuálním kole končí. Hráči se tak střídají, ty objevené nechají ležet na místě obrázkem nahoru. Kolo skončí buď určením vítěze (všichni ostatní vypadnou) nebo odhalením všech karet ve správné posloupnosti.

Vítěz kola získá horní kartu pokladu, poté je třeba otočit všechny lokace zpět obrázkem dolů. Jejich pozice se nemění, takže tady musí hráči zapojit paměť. Poté následuje druhé, třetí až sedmé kolo, až jsou všechny odměny rozdané. Hráči si spočítají nastřádané drahokamy (jejichž počet se na jednotlivých pokladech liší) a ten, kdo jich má v kapse nejvíce, se stává vítězem.

Memoarrr! vypadá na první pohled hodně náhodně. Hráči prostě odhalují karty ze středu a snaží se najít obrázek, který je alespoň trochu podobný tomu, který navštívil hráč před nimi. To je ale vždy maximálně devět karet z více než dvaceti, takže šance tu je ani ne poloviční. Jenže to všechno platí pouze pro první kolo a i tam mají jednotliví hráči alespoň drobnou výhodu ve znalosti tří karet.

memoarrr-08

Důraz na paměť tu je naprosto zřejmý. Nic jiného vás nemůže dovézt bezpečně k vítězství. A právě proto je také hra skvělá pro rodiny a děti. Samozřejmě vzhledem k počtu obrázků a informací, které je třeba si zapamatovat, není hra úplně ideální pro ty nejmenší. Ale už od sedmého roku by děti mohly být solidním soupeřem i dospělému, protože si dokáží zapamatovat překvapivé množství karet.

Jenže to není všechno, co je potřeba na cestě za výhrou zvládnout. Hráči totiž musí se svými znalostmi současně také pracovat. Je třeba volit takové cesty, které vás nezaženou do slepé uličky v některém z budoucích kol. Pouze takovým způsobem je možné vydržet až do konce.

Pokud by i pak bylo v základní verzi hry na vás příliš náhody, pravidla nabízí i zajímavé úpravy. Tou první je předem dané pořadí karet pokladů, takže v prvním kole o tolik nejde, zatímco v posledních kolech jsou ve hře vždy velmi hodnotné truhlice. Jenže pokud hráči vydrží až do konce kola, pak má některý z nich výhodu. Pouze jeden může kolo vyhrát a je to ten, kdo je ve chvíli vyprázdnění nabídky nejdále od tahu vítězem kola, protože na něj nezbude karta sopky.

memoarrr-10

A pak jsou tu ještě pravidla pro experty. Ty do toho celého mixu přidávají schopnosti zvířat, které lze využít ve chvíli, kdy úspěšně hráči provedou propojení. Díky tomu mohou hráči nahlédnout na jiné karty, vyměnit je s jinými nebo třeba zamknout některou lokaci pro dalšího soupeře. Tyto schopnosti dávají ještě více možností, jak ovlivnit průběh a dělají jej ještě konfliktnějším.

Celé se to moc dobře hraje a to bez výraznějšího ohledu na počet účastníků. Přesto platí, že pokud je soupeřů v partii více, bude zážitek lepší. Partie má jasně daných sedm kol a každá netrvá ani pět minut. Dohromady jsme tedy na nějakých dvaceti minutách.

Hra vyniká nejen zábavou, ale také elegantní grafikou. Celá hra vypadá opravdu pěkně, barevně, nechybí tam veselá zvířátka. Všechno tak dělá pro to, aby byla lákavá pro děti a rodiče. A přesně tak funguje.

memoarrr-12

Memoarrr! přináší velmi zajímavý nápad propojování karet, který klade absolutní důraz na paměť. Hráči musí mít přehled o spoustě karet, což ale také s velkou pravděpodobností přináší chyby. A kdyby k tomu náhodou nedocházelo, do hry ještě přijdou další taktické možnosti. Většina náhody mizí po prvním kole a díky všem těmto bodům je jasné, že Memoarrr! se řadí mezi ty nejlepší rodinné hry na českém trhu!

AutorCarlo Bortolini
IlustracePablo Fontagnier
VydavatelEdition Spielwiese, Act in games, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Cranio Creations, Game Harbor, Hobby Japan, Luma Games, Mandoo Games, MINDOK, Pegasus Spiele, SD Games, Stronghold Games, White Goblin Games
(5 voters)
KategorieAnimals, Card Game, Memory, Nautical, Pirates
MechanismyMemory, Modular Board, Variable Set-up
RozšířeníSuper Power
RodinaAnimals: Crabs, Animals: Octopuses, Animals: Penguins, Animals: Seals, Animals: Turtles, Books: Harry Potter, Theme: Pirates
Alternativní názvyDragon Ball Memoarrr!, MemoArrr!, Memoarrr! Harry Potter, Memoarrr!: Beach Edition, メモアァール!, 念念不忘, 메모아르!

Memoarrr! je zase po nějaké době rodinná hra na českém trhu, které nemůžeme vůbec nic vytknout. Všechno, co dělá, dělá chytře a dává hráčům prostor k předvedení paměti. Tím je velmi přístupná pro všechny, navíc velmi málo náhodná a krásně vypadající. Tahle hra prostě umí bavit, ale současně obsahuje i soupeření (hlavně s pomocí pokročilých pravidel). Memoarrr! nám udělalo radost, ačkoliv jsme to vůbec nečekali.

+ chytře využitý důraz na paměť
+ prakticky žádný vliv náhody
+ různé možnosti, jak hru upravovat