Recenze: Meuterer – vzpoura na obchodní lodi

Meuterer - balení

Všude kolem jsou jen vlny tříštící se o trup. Nevěděl jsem, že mi bude na lodi tak špatně. Kapitán mne vyzvednul v dohodnutý čas v Kapském Městě. Mám s sebou cenný náklad a v podstatě bych si mohl celou loď koupit. Ale nikdo netuší, co se ukrývá v mém kufru. A ani to nikomu nemám v plánu ukazovat.

Posádka je nervózní. Plavčík nechce nic dělat a stále se mu něco nelíbí. O to horší je, že právě s tímto mužem sdílím kajutu. Musím tak každý večer poslouchat jeho stížnosti na kapitána a prvního důstojníka. Dnes ale mlčí a netrpělivě pokukuje po dveřích. Začínám mít podezření, že se něco chystá. Tady na širokém moři nemám kam utéct. Nakonec mne ale únava přemohla.

Probouzím se v noci a v kajutě jsem sám. Znovu uslyším nějakou dutou ránu, pravděpodobně zvuk, který mne probudil. A zase se nemohu zbavit špatného tušení. Zkontroluji, že kufr je na svém místě a opatrně vykouknu na chodbu. Nikdo tu není a teprve na palubě zjistím, že moje obavy byly správné. Ve chvíli, kdy vyjdu dveřmi, zrovna plavčík míří nožem na kapitána. První důstojník leží na zemi a vedle něj je kaluž krve. Ale kde je… Rána do hlavy mne připravila o vědomí. Vzpoura na naší obchodní lodi. Kdo by si to pomyslel? Moje poslední myšlenky patří kufru uloženému v rohu kajuty..

Meuterer - připravená hra

Tak třeba právě takto se může odehrát vzpoura a bitva o největší vliv na obchodní lodi, na kterou se nalodíte, pokud si pořídíte hru Meuterer. Její volný překlad v českých pravidlech dodávaných s ní je Vbouřenec. Marcel-André Casasola Merkle je německý autor her, který stojí právě za tímto unikátním projektem. Hru vydala v roce 2001 společnost Adlung Spiele a u nás dosud není příliš známá. Na českém trhu ji nabízí ve svém obchodě společnost Gameboard.

V první řadě je třeba zmínit, že Meuterer je čistě karetní hrou. A jako taková se ukrývá v opravdu poctivě malinké krabičce. Ta odpovídá rozměry pouze kartám a listu popisujícímu pravidla. Uvnitř není místo ani na trochu vzduchu k dýchání. Ještě že kapitán i první důstojník jsou jen nakreslení na kartách.

V krabičce pevně zavřené najdete 66 herních karet, které vám zprostředkují celý zážitek. Může se to zdát jako málo, ale to se teprve ukáže. Nás teď spíš zajímá konkrétní popis karet, které uvnitř leží. V první řadě je zde tucet karet ostrovů, kolem kterých může vaše loď kroužit. Každý z nich má také určené pouze některé konkrétní suroviny, jež u něj lze prodávat a počet vítězných bodů za prodej a za zakotvení u těchto ostrovů.

Meuterer - připravená hra

Právě zboží představuje největší dávku karet, celkem 37 obsahujících obrázky rubínu, soli, látky, vína a obilí. Do stejného balíčku ale patří také šest karet konfliktu, které budou při hře velice důležité. Pak se v balíčku nachází ještě pět karet rolí – kapitán, první důstojník, plavčík, vzbouřenec, obchodník a příručí. To je pět mužů, kteří se na lodi společně plaví a budou rozhodovat o jejím osudu, respektive vy budete rozhodovat jejich prostřednictvím.

Šest karet nápovědy je v němčině, takže vám na moc nebudou. Ale pořád nám zde zůstávají ještě dvě oboustranné karty pro kapitána s čísly od nuly do trojky a také další dvojice karet cílového ostrova (jedna pro kapitána a druhá pro vzbouřence) a také karta reprezentující samotnou loď. A to je, dámy a pánové, všechno. Tak hurá na palubu, dálky volají.

Na začátku partie nejdříve vytvoříte na stole souostroví. To znamená, že karty ostrova náhodně rozložíte do jednoho velkého kruhu. Kromě karty Vysočiny (Hochland) položíte všechny neaktivním obrázkem nahoru. U Vysočiny bude na začátku také kotvit vaše loď, kam tedy položíte její kartu.

Meuterer - připravená hra

Náhodně vyberete jednoho hráče, který bude kapitánem na začátku partie. Ten dostane dvě oboustranné karty s čísly od nuly do tří a položí si je před sebe. Všech pět karet rolí zamícháte a položíte do středu kruhu tvořeného ostrovy. Karty zboží zamícháte a každému z hráčů dáte pět z nich. Ostatní vytvoří dobírací balíček.

Zbylé dvě karty cílů zatím položte stranou vedle kruhu, budou třeba za chvíli. Musíte si také připravit tužku a papír, na něž budete zapisovat získané vítězné body pro všechny zúčastněné hráče.

Protože se jedná ve své podstatě o jednoduchou karetní hru, je nyní už všechno připraveno k partii. Ta se skládá rovnou z neuvěřitelných deseti fází, které vás mohou na první pohled vyděsit. Všechny jsou ale jednoduché a navzájem na sebe navazují, jak si hned názorně ukážeme.

Meuterer - připravená hra

Každé kolo začíná tím, že se aktuální kapitán rozhodne, jak moc chce v tomto úřadu zůstat. Vybere si tedy kartu s číslem nula až čtyři, což slouží jako odměna pro důstojníka za jeho věrnost (tedy za to, že si někdo postavu důstojníka v tomto kole vybere za svou). Hodnotu vítězných bodů musí později v kole kapitán zaplatit ze svého (= odečíst si body) a je pouze na něm, kolik jich je ochoten obětovat za větší šanci udržení se na kapitánském můstku. Jaké z této pozice plynou výhody, si povíme za chvilku.

Poté, co kapitán oznámí a položí kartu s hodnotou viditelně před sebe, začíná nejdůležitější fáze. Tou je nabídka zboží. Počínaje kapitánem mohou hráči nabízet karty zboží, které chtějí později v kole prodat a získat za ně body. Aktivní ostrov může být jeden nebo dva – do poptávky zahrnete i ostrov, ze kterého loď připlula.

Střídají se ve vykládání vždy po jedné kartě. Suroviny z ruky lze ale prodávat pouze takové, které přijímá ostrov, u nějž loď kotví. S výjimkou Vysočiny a Pirátského hnízda mají všechny ostrovy stanoveny pouze některé suroviny. Hráči však v rámci strategie mohou hrát i zboží, které nelze prodat. Nakonec dostane šanci k prodeji pouze hráč, který má od daného zboží nejvíce karet. Ale to už trochu předbíháme.

Meuterer - karty

Mezi důležitá rozhodnutí ale také patří chvíle, kdy fázi nabídky opustíte. Ve chvíli, kdy se vzdáte vykládání dalších karet, můžete si totiž vybrat roli pro toto kolo. Ale jen z těch rolí, které ještě zbyly. Čím dřív tedy skončíte, tím lépe na tom můžete být. Na výběr jsou v každém kole všechny pozice kromě kapitána, který je obsazený. Pochopitelně tak zůstanou některé nevyužité.

Když prodejní fázi ukončuje kapitán, nevybírá si identitu, ale místo toho určí ostrov, kde loď zakotví příště. Za každou nevyužitou kartu, která kapitánovi zbyla v ruce, se loď posune o jeden ostrov po směru hodinových ručiček.

A jakmile si každý rozebere jednu z nich, nastává čas na odhalení identity. Všichni tedy ukážou, kterou postavu si vybrali. Jestli si někdo vybrat vzbouřence, musí teď určit pro změnu svůj cíl cesty. Opět tak učiní podle karet zboží v ruce a po směru hodinových ručiček. Sem přiloží svoji kartu cíle se zkříženými šavlemi.

Meuterer - karty

Pak může nastat vzpoura. A to opět v případě, že je v tomto kole ve hře vzbouřenec. V takové situaci nyní je třeba určit, jestli vzpoura byla úspěšná. Jako odpověď na pokus o převrat na lodi mohou hráči postupně hrát karty konfliktu, které se počítají podle jejich role – kapitán a lodní důstojník jsou na stejné straně proti vzbouřenci a nespokojenému plavčíkovi. Jedině obchodník a příručí se souboje vůbec neúčastní a ani z něj nemohou profitovat. Strana s větší silou vítězí, v případě remízy je přesto převrat úspěšný.

Hráči si nyní mezi sebe rozdělí vítězné body. Pokud se podařilo vzpouru potlačit (nebo k žádné nedošlo), dostane kapitán vítězné body za zakotvení u svého cílového ostrova. Navíc důstojník dostane jeden bod plus jakýkoliv, který nabídnul kapitán. V opačném případě získá za svůj cíl cesty body vzbouřenec a plavčík dostane jednoduše dva vítězné body. Navíc se vzbouřenec stává novým kapitánem.

Odměnu dostanou nyní hráči i za prodej zboží. Ale pouze ten, který nabídnul požadovaného zboží nejvíc. V případě remízy se body dělí podle návodu na konkrétní kartě ostrova. Jediný obchodník pak může i v případě nerozhodného stavu dosáhnout na maximální zisk.

Meuterer - připravená hra

Tím máme za sebou hlavní fáze hry. Nyní je třeba přesunout loď k novému ostrovu. Ten, z něhož jste připluli, zůstává ještě i v tomto kole vhodný k prodeji, ale musíte zneaktivnit starý ostrov z předchozího kola. Odhodíte všechny karty prodaného zboží a bez rozdílu si doberou zpět do pěti karet v ruce. Příručí jako jediný může využít své schopnosti a vybírat z více karet ty, které si nechá.

Role hráčů putují zpět doprostřed, kde se o ně za chvíli strhne nový boj. Partie pak končí po osmém nebo devátém kole (záleží na počtu hráčů). Hráči si sečtou vítězné body a ten s nejvyšším skóre se stává vítězem.

Meuterer pro nás představovalo jako malá karetní hra obrovské překvapení. Řadí se totiž do kategorie nekompromisních soupeřivých her, ve kterých si jdou po celou dobu hráči po krku. Díky neustále se měnícím rolím je každé kolo úplně jiné. Hráči se musí adaptovat, aliance se přesunují a nikdo nehraje s nikým, ale jen a jen na svůj zisk.

Meuterer - karty

Samozřejmě vaše rozhodnutí každé kolo ovlivňují karty v ruce. Pokud nemáte správné zboží, můžete se pokusit připravit na další kolo odhozením nevhodných karet v průběhu fáze obchodu, ale přitom získat výhodnou roli pro případnou vzpouru. Nebo se třeba stát kapitánem.

Největším lákadlem je na hře právě ohromná variabilita toho, jak lze získávat vítězné body. Můžete se stát kapitánem a jezdit po ostrovech, podporovat jej jako důstojník, nebo naopak neustále vyvolávat vzpoury. Každá role, která je ve hře přítomná, má svoji výraznou výhodu a občas ji využijete.

Důležité ale je, že v žádném kole nebudou ve hře všechny postavy. I v maximálním počtu čtyř hráčů je jeden kapitánem a tři ostatní hráči si mezi sebe rozdělují celkem pět rolí. Dvě tedy vždy zůstanou ležet ladem. A tady vstupuje do partie čtení úmyslů hráčů, odhadování a risk. Navíc je těžké se rozhodnout, jestli ještě vykládat zboží a mít šanci ho prodat, nebo už skončit a raději si vzít výhodnější kartu postavy..

Meuterer - karty

Meuterer poskytuje zážitek, který budete u jiných her těžko hledat. Takovýchto vyvážených a zajímavě konfliktních her totiž je opravdu velmi málo. Jsou vzácné. O to větší překvapení je, že na nás něco podobného vyskočilo z tak malé a nenápadné krabičky.

Hra navíc ještě obsahuje pirátskou variantu, ke které využijete ještě dvě zbývající karty. Pokud kolem vás propluje tato loď se zkříženými hnátami, připraví vás o všechny právě vyložené karty zboží. Prostě na palubu vyskáčou poďobaní a šklebící se piráti a překazí vám rozjednaný obchod. Všechno si zabaví pro sebe a s veselým vískáním zase odplují.

Co říci závěrem? Je obrovská škoda, že Meuterer je u nás tak málo známá hra. Zasloužila by si mnohem víc pozornosti, než se jí dostává. Čas se na ní vůbec nepodepsal a ani zpracování vás vůbec nezklame. Pokud hledáte nějakou jednoduchou, rozměrově malou a přitom opravdu krvelačnou hru, pak je Meuterer perfektním kandidátem. Přináší ohromnou dávku konfliktů, napětí a vyrovnaných soubojů až do poslední plavby. Napněte plachty a pozor na dýky v lanoví!

Hru k recenzi věnovala společnost Gameboard. Děkujeme..

AutorMarcel-André Casasola Merkle
IlustraceMarcel-André Casasola Merkle
VydavatelAdlung-Spiele
Rok vydání2000
Počet hráčů3 - 4
(35 voters)
KategorieCard Game, Fighting, Nautical, Pirates
MechanismyHand Management, Modular Board, Open Drafting, Point to Point Movement
RodinaTheme: Colonial, Theme: Pirates

Meuterer je karetní hra, která je mnohem pokročilejší a složitější, než vypadá na první pohled. A velmi rychle si ji oblíbíte díky zajímavému hernímu systému. Hráči se ujmou rolí námořníků a budou si je v rámci kol vyměňovat ve snaze utrhnout pro sebe co nejvíce vítězných bodů. Loď cestuje pod velením kapitána kolem jedné skupinky ostrovů. Hráči mají vždy možnost prodat zboží z karet, které drží v ruce. Jenže každé kolo současně hrozí také nebezpečí vzpoury, v níž se hráči rozhodnout účastnit na jedné nebo druhé straně podle toho, kterou z rolí si pro dané kolo vyberou. Jenže postavy se vybírají už mnohem dříve, než vůbec víte, že k nějaké vzpouře dojde. Výběr ale může být také omezený podle toho, kolik zboží chcete prodat. Vítězné body lze získávat oběma způsoby, takže je pouze na vás, jak dokážete obě varianty vyvážit ve svůj prospěch. Pokud vzpoura uspěje, dostanou body vzbouřenci, v opačném případě hráči, kteří se postavili na kapitánovu stranu. Podle výsledku se také vybere cíl cesty pro příští kolo a tím i zboží, které půjde prodávat. Meuterer je vynikající hra, která má překvapivou hloubku a nabízí perfektní konfliktní zážitky pro všechny.

+ překvapivě promyšlená karetní hra
+ pirátské rozšíření v balení
+ obchodování se zbožím na konkrétních ostrovech