Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Na vlnách neznáma – piráti na obzoru!

Konečně se na chvíli mohu vyklonit z paluby a nechat tříšť, aby mi pokropila moji vrásčitou tvář. Nebudu ale odpočívat příliš dlouho. Už třicet let se plavím pod stejným kapitánem a nikdy jsme nebyli blíž splnění jeho snu. Jenže mám takový pocit, že v naší posádce je sabotér. Včera jsem se probudil a jedno z lan držících kormidlo bylo nařezané. Zdálo se mi, že jsem zahlédl mizící stín, ale žádné stopy jsem nenašel. Dnes v noci budu hlídat!

Plavit se budeme na moři i my, protože designérský tým Isaac Vega, J. Arthur Ellis a Mr. Bistro si pro nás připravili novou hru Na vlnách neznáma, která byla vyvinuta pod hlavičkou firma Plaid Hat Games. V češtině hru vydává kompletně lokalizovanou MindOK a navíc ke hře připravili i kompletní namluvení ve webové aplikaci.

Už samotná krabice s pirátskou lodí na vlnách je pořádně těžká, jako by obsahovala sama dobře utěsněný kus oceánu. Hráči si v rámci přípravy rozdělí role, kterých je celkem sedm. Je tedy velmi pravděpodobné, že někteří účastníci na sebe budou muset vzít hned několik povolání z nabídky oscilující od prvního důstojníka, přes kormidelníka a dělostřelce až po bocmana či pozorovatele. Vezmou si pak také figurku piráta, kostku a ukazatel věhlasu, k tomu ale také bílý osobní list, který zaplní jednotliví piráti svým rukopisem.

Ve středu stolu položí knihu lokací, kterou budou muset listovat a najít si konkrétní scénář. Hned vedle položí herní plán, což je mapa plná šestistranných políček. Ty zaplní lokacemi a figurkou lodi, ale k tomu nejdříve musí spustit webovou aplikaci, která jim předá pokyny pro tuto část přípravy. Stranou připraví také balíčky karet pokladů a příběhů a hromádky žetonů.

Pak už může začít samotná hra, kterou pomáhá řídit už zmiňovaná aplikace. Tu můžete mít spuštěnou na notebooku, tabletu nebo telefonu. V rámci scénáře spustí časomíru, která bude všem odměřovat stejným dílem čas pro naplánování akcí. Ty nejsou pevně dané pravidly, ale jsou předepsané konkrétní stranou knihy lokací.

Některé mohou mít omezený počet hráčů, jež je mohou využít, jiné zase někdo musí obsadit. Jsou podle toho jednoznačně označené ikonami, které doplňují symboly naznačující, co tato akce bude pro tým znamenat. Obecně by mělo ale jít o týmovou domluvu, protože by měli fungovat jako tým. Současně by ale neměli zapomínat na fakt, že jsou piráti a ti se s nikým nepaktují a jde jim především o jejich vlastní prospěch.

A přesto v téhle hře se všichni snaží především splnit sen svého kapitána. Jak se jim to daří se dozví po vypršení časomíry, když mohou postupně vyhodnotit zvolené akce. O pořadí vyhodnocení rozhoduje věhlas, který každého piráta provází.

V důsledku těchto momentů mohou hráči posouvat svoji loď, získat nějaký poklad nebo si vylepšit svoji postavu. Dovednosti si hráči značí na svém listu a čas od času narazí na symbol hvězdičky. Ten jim umožní si vyplňovat hvězdy v souhvězdích, které značí v součtu, jak moc opravdovým pirátem hráč je. A pouze, pokud se hvězdy rozsvítí až do těch nejzazších okrajů, mohou hráči plnit své unikátní události souhvězdí (políčka s vykřičníkem).

Dřív nebo později budou muset navíc své vylepšované dovednosti použít v rámci nějaké zkoušky. V tu chvíli se bude hodit každý box a případně vybavení z nalezených pokladů, protože jejich bonusy se přičítají k hodu dvanáctistěnnou kostkou. Svůj výsledek pak porovnají s tabulkou a podle toho získají nebo ztratí body.

Hráči musí sledovat stav trupu lodi a neméně důležité jsou i zásoby, protože piráti jsou cháska hladová. Možností, jak může celý tým prohrát, je spousta. Loď se může potopit (trup klesne na nulu), posádka se vzbouří (klesne morálka), nebo se může vyprázdnit balíček hrozeb. Hráči pak mohou vyhrát pouze tak, že dokáží splnit cíl scénáře. Vyhrávají ale pouze takoví hráči, kteří svoje souhvězdí zaplnili dostatečně, aby splnili alespoň čtyři jeho události. Tito piráti mohou slavit.

Na vlnách neznáma je hra, která nabízí ohromnou zábavu. Nedokáže odpovědět snad jen na jednu otázku – jak to, že piráti umí číst a psát? To je ale spíš myšleno jako úsměvná poznámka, protože na téhle hře se nehledají negativa snadno.

Jediným problémem tak je fakt, že samotná kola jsou nakonec přece jen opravdu dlouhá, protože samotné vyhodnocení akcí prostě trvá. Zahrnuje spoustu čtení, nějaké házení kostkou a k tomu ještě diskuzi a rozhodování. Ačkoliv by se obvykle měli účastnit dohody všichni, často je to nechané pouze na aktivním hráči. Nezapomínejte, že nakonec hraje každý tak trochu za sebe, protože jen ti nejsprávnější piráti mohou nakonec být mezi vítězi.

Hráči ale prohrávají spolu, kdykoliv se jim něco nepovede. Rozdělení rolí a ukazatelů mezi jednotlivé účastníky je skvělá volba, každý má nějaký prvek, o který se musí starat. Alespoň něco, čím se může zabavit, když bude čekat na ostatní.

Zajímavým prvkem hry je intuice. O čem to mluvíme? Pravidla totiž nabádají hráče, aby si před první volbou nečetli pravidla jednotlivých akcí a volili pouze podle jejich názvu a ikon. Tím se výrazně urychluje celý průběh, který u podobných knižních her zpomaluje právě čtení nových listů a pravidel. Tentokrát se tomu autoři velmi chytře vyhnuli a hráčům tak nabízí novou výzvu. Ono se často i v doprovodných textech k akcím toho moc nedočtete. Jedná se o odkazy na záznamy. Za čtení těchto textů je zodpovědná doprovodná aplikace, ať už se hráči rozhodnou si příběh číst sami nebo si jej nechat přednést od dabérů.

Ale těch detailů v průběhu je spousta. Mohli bychom mluvit o střelbě z děl, čtení příběhových karet nebo zakopávání karet pokladů. A pak je tu společná mapa pro loď, o které jsme vůbec nemluvili a kde hráči musí manévrovat se svojí společnou lodí. Prostě námořnická hra se vším všudy.

Protože jednotlivé scénáře mohou dosáhnout opravdu délky až čtyř hodin, mají hráči v rámci partie možnost si její průběh v předem daný moment uložit. K tomu je připravený skvěle lodní deník, do kterého lze zapsat aktuální stav hry. S opravdu extrémní délkou počítejte hlavně s vyššími počty hráčů, kde se projeví už zmiňované délky tahů.

Každá postava je jedinečná, alespoň v rámci balíčku osobních listů. Ty je možné stáhnout a dotisknout. Nejde ale o jedinečnost pouze ve jméně a jiném souhvězdí. Každý z pirátů má ale také svůj příběh a svoje vlastní konce. Ty si hráči čtou na začátku i na konci a tím dodávají celému příběhu ten závěrečný bod atmosféry.

Ostatně právě pirátské téma a jeho detaily jsou tím, co posouvá tuto hru mílovými kroky vpřed. A tak si například každý při vymýšlení jména svého piráta může pomoci kostkou a tabulkou na zadní straně pravidel, kde je velký počet zábavných kombinací. Obecně ale hra dokáže vyprávět opravdové pirátské příběhy, které jsou plné všech těch známých klišé.  Z hlediska znovuhratelnosti je pak v krabici dostatek náplně, abyste se jen tak nenudili.

Určitě se nejedná o hru, která by byla přístupná malým hráčům nebo dětem. Děje se toho v ní opravdu hodně a k tomu navíc je partie opravdu dlouhá. Proto reálně si pirátské dobrodružství užijí spíš dospělí nebo mládež kolem 12 let a výše. Na vlnách neznáma je hra, která nás nadchnula. Příběhových zážitků, ve kterých ovládáte loď zase tolik není. O to zábavnější je fakt, že už druhá kooperativní hra s mořským tématem přistála v portfoliu stejného českého distributora. Že by v jejich řadách byl nějaký skrytý pirát? O to více bychom jim měli poděkovat, protože podobně jako skvělé Příběhy pirátů, i Na vlnách neznáma nabízí famózní zábavu.

Recenze: Na vlnách neznáma – piráti na obzoru!
Na vlnách neznáma je splněným snem pro všechny milovníky mořeplavby, pirátů a lodí, protože nabízí všechno, po čem by mohli toužit. Je tu dobrodružství, napětí a špetka soupeření. Všechno v luxusním kabátě a s parádním vyprávěním. Prostě úplně ideální hra na dlouhá zimní odpoledne, kdy právě oceníte délku jednotlivých scénářů a necháte se naplno pohltit zpěněným mořem. Na vlnách neznáma je trefa do černého, které nebudete litovat.
Klady:
+ atmosféra
+ hra vypráví příběh
+ český dabing
+ dostatek scénářů
+ volba akcí
+ role pro jednotlivé účastníky
+ možnost uložené rozehrané hry
+ spousta zajímavých možností
+ příběhy jednotlivých pirátů
Zápory:
= dlouhé tahy
4.9
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kouzelné čtení Encyklopedie pro školáky