Recenze: Narcos Desková hra – zemědělcem v Jižní Americe

narcos-01

Nikdy bych nečekal, že můžu získat dotace. A přece se tak stalo. Od ministerstva zemědělství nám přistálo hned několik milionů na výzkum a vývoj produktů. Nejsem si jistý, jestli páni úředníci tuší, jakou plodinu tu pěstujeme. Není to kukuřice, řepka ani brambory. Všechno se tu točí kolem nenápadných lístků, ze kterých po náročném procesu vznikne magický bílý prášek.

Je to už několik let, co společnost Netflix představila skvělý seriál z drogového prostředí jménem Narcos. V roce 2018 si ji vyhlédla společnost CMON a připravila stolní variantu stejného jména, tedy Narcos: Desková hra. Za jejím vznikem stojí dvojice Fel Barros a Renato Silva Sasdelli, ilustrace vytvořili Karl Kopinski a Henning Ludvigsen. Výbornou zprávou pro české hráče a fanoušky seriálu ale je především fakt, že firma ADC Blackfire ji vydává v češtině.

Už na víku nemůžeme potkat nikoho jiného než tu největší osobnost, tedy El Patróna. Titulní role narkobarona a nejslavnějšího kolumbijce všech dob, Pabla Escobara, ale čeká pouze na jednoho hráče. Zbytek si na začátku partie mezi sebe rozdělí role tajných služeb, které se jej budou snažit dopadnout.

narcos-10

Jakmile mají hráči jasno, kdo bude stát na které straně zákona, mohou si všichni rozebrat svoje komponenty. Padouch dostane svoji akční desku, zaplní ji sadou sicarios a k nim náležící karty vytvoří dobírací hromádku (pět si dobere do ruky). Do začátku dostane základní jmění, ale na stupnicích slávy a příjmu zatím označí nulu. Druhá strana má vždy počet čtyř různých frakcí (po dvou figurkách), které si hráči mezi sebe rozdělí.

Na závěr ještě patrón dostane tři náhodné úkoly, které si položí před sebe. Především ale obě strany zvolí umístění svých figurek – frakce na straně zákona veřejně položí figurky, zatímco El Patrón si místo vybere tajně a zapíše jej do svého bločku.

Celá hra se skládá z řady fází a každá z nich obsahuje celkem osm tahů – jeden pro každou frakci a mezi nimi vždy po jednom tahu Pablo Escobara. Ještě předtím ale právě padouch ke svým jednotlivým sicariům přiřadí dle svých představ žetony obrany a to tajně číslicemi dolů.

narcos-03

Právě El Patrón pak začíná kolo také svým prvním tahem. Nejdříve může využít své dolary a přesunout jednoho z sicariů po mapě. Na začátku ale žádného nemá. Naštěstí každé kolo má hráč povinnost jednoho zahrát. První umístění ale je spíš výhodou pro stranu protivníků, protože tak dostanou nápovědu o poloze padoucha.

Sicaria lze totiž umístit vždy pouze v nějakém okruhu kolem jejich velkého bosse a tato vzdálenost je veřejná. Ihned s umístěním má ale Pablo také možnost provést jednu akci a postavit laboratoř, ovládnout město, zničit blokádu nepřátel nebo využít speciálních schopností některé z postav. Právě farmy jsou důležité pro tvorbu kostiček kokainu, které pak sicariové při pohybu s sebou přenáší.

Poté nastává čas pro ochránce zákona, kteří se pokusí zúročit své nově nabyté znalosti. Hráč na řadě může posouvat svoje postavy po mapě a také s nimi provádět akce. Těmi má šanci likvidovat majetek vytvořený El Patrónem, tedy laboratoře nebo ovládnutí. Naopak může vytvářet blokády, ale především útočit na sicaria. Sílu útoku určí kartou, jejíž hodnota pro úspěch musí být stejná nebo vyšší než obrana přiřazená na začátku kola. V takovém případě je sicario zajat, ale vrátit se do hry může už v příštím tahu.

narcos-13

Místo toho může hráč použít jednu z akčních karet a prozkoumat své okolí. Tím opět získá více informací o pozici Pablo Escobara a opět se přiblíží přesnému určení úkrytu. K výběru akce se používají vždy karty, které zůstávají na desce akcí ležet a tím až do konce kola tuto možnost blokují. Hráči tedy musí velmi dobře zvažovat, kdy kterou akci využijí. Na konci kola laboratoře produkují kostičky drog, ty přepravené sicarii na letiště jsou odeslané do USA a Patrón za ně dostane příjem. Přeživší sicariové mu přinesou také slávu.

Ale ani první úspěšné využití akce Zajetí Patróna ještě neznamená vítězství. Padouch se naopak může zdarma posunout a vyklouznout policii. Teprve pokud jej hráči odhalí podruhé a opět uspějí v jeho zajetí, mohou začít slavit vítězství. Jestliže ale El Patrón dříve splní všechny tři své vylosované úkoly, pak je právě on tím, kdo vyhrává. Totéž se stane, i když padouch dosáhne maximální hodnoty slávy (20).

narcos-21

Není o tom pochyb ani na chvíli. Narcos je hrou se skrytým pohybem, jenže tahle krabice k celému mechanismu přistupuje jinak a po svém. Na rozdíl od klasických, dnes už prakticky ohraných, honiček tu na nás čeká mnohem větší napětí a neustále se stahující smyčka kolem El Patróna. To proto, že jeho postava po většinu partie zůstává na jednom místě a jeho soupeři tedy nehoní myš. Hledají skvěle ukrytého chameleona.

Hra je jedinečná především svojí atmosférou. Ta je hutná od začátku do konce. Možná i proto, že je založena na reálném základu, ale především nabízí opravdu zajímavě zpracované téma. Pablo musí šetřit finance, protože ty jediné mu mohou zachránit krk, když už opravdu o něco jde. Pouze s pomocí peněz se totiž může přesouvat. Jenže do té doby už mohou mít zástupci zákona kolem něj připravené blokády. Jedná se tedy o neustálý boj mezi sicarii a policií.

narcos-18

Do hry zasahují výrazně také speciální schopnosti postav. Jejich správné načasování může být tím důležitým jazýčkem na vahách, který rozhodne o vítězné straně partie. O to důležitější jsou, když vezmeme v potaz, že detektivové mohou každé akční políčko použít jen jedenkrát za čtyři tahy!

Variabilita je také na vysoké úrovni a mohou za ni karty. Jejich nabídka je široká, takže například každou partii má Pablo úplně jiné vítězné podmínky. A tím se mění celkový prožitek ze hry, takže se k ní budete rádi vracet.

narcos-24

Bohužel, pokud po třech kolech není splněná ani jedna z vítězných podmínek (a to se opravdu může stát), pak hra pokračuje. A tady už se náboj a napětí pomalu vytrácí, protože hra už trvá prostě a jednoduše příliš dlouho.

Z hlediska počtu hráčů je zážitek jasně o tom, že se odehrává bitva jeden proti všem. Na jedné straně na hráče čeká stres z dopadení. Každá drobná chybička a zbytečný náznak se tu počítá, a nic se neodpouští. Naopak spolupráce v týmu má také svoji váhu, protože hráči se mohou domlouvat, která frakce přijde kdy na řadu. A samozřejmě nechybí ani debaty o pozici El Patróna. Hra je vynikající ve dvou, třech i vyšších počtech. Jen počítejte s obecně delší herní dobou blížící se dvěma hodinám.

narcos-27

Narcos je hra, která má opravdu silné téma. Nejenže se jeden z hráčů převleče do kůže jednoho z největších padouchů minulého století, ale navíc bude opravdu vyrábět kokain a transportovat jej pryč ze země. Při tom vydělává peníze a snaží se utéct spravedlnosti. No může být něco napínavějšího? O moc lépe to udělat nejde a Narcos to dokazuje.

AutorFel Barros, Renato Silva Sasdelli
IlustraceKarl Kopinski, Henning Ludvigsen
VydavatelCMON Global Limited, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, CrowD Games, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Portal Games
Rok vydání2018
Herní doba100
Minimální věk18 and up
KategorieDeduction, Mafia, Movies / TV / Radio theme
MechanismyHidden Movement, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Secret Unit Deployment, Team-Based Game, Variable Player Powers
RodinaComponents: Miniatures, Country: Colombia, Mechanism: Hidden Movement, Players: One versus Many, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyNarcos: A Társasjáték, Narcos: Desková hra, Narcos: El juego de tablero, Narcos: Gra Planszowa, Narcos: Il Gioco da Tavolo, Narcos: Jocul de societate, Narcos: Le Jeu de Plateau, Нарко

Narcos je hra, která hodnocením nedělá žádnou ostudu vysoce hodnocenému seriálu. Jedná se o parádní dárek pro každého, kdo má rád příběh Pablo Escobara. Ale i pokud se vám zatím televizní seriál vyhýbal, máte jinou motivaci: Narcos je totiž hlavně vynikající hra, která funguje i nezávisle. Nabízí skvělé téma i napětí, jen může zůstat na stole o kapku déle, než by bylo vhodné. To je ale také jediná drobná výtka, která nemůže změnit nic na skutečnosti, že Narcos je vynikající zábava.

+ skvělé téma
+ hutná atmosféra
+ chytře upravený mechanismus