Recenze: Play Gold – ještě větší hvězda Internetu

play-gold-01

Stříbrné YouTube tlačítko už mi visí na zdi dávno. Už je okoukané. Připadá mi, že už je to strašně dlouho, co jsem ho získal. Od té doby mám pocit, že jsem se nikam neposunul. Je na čase natočit nějaké zlomové video, které počet mých odběratelů zdvojnásobí a přinese mi to vytoužené zlato, které je vyhrazené jen pro elitu!

Už podruhé jsme zvaní za obrazovku, do světa velkých, malých i rodících se hvězd. YouTube je fenoménem, takže se není co divit, že se dočkal i svojí deskové hry. Úspěch měla už původní hra, na kterou teď navazuje pokračování s názvem Play! Staň se hvězdou Internetu Gold. Hru původně vytvořila společnost World of Online, s. r. o. a o její finální cestu na pulty obchodů se postarala firma MindOK. Pod texty a příběhy na kartách je podepsaný Matěj Masařík a ilustrace vyrobila Tereza Kovandová.

play-gold-07

Krabice je černá, ale popsaná zlatými a červenými ilustracemi. Uvnitř menší krabice leží herní plán, který si hráči rozloží na stůl mezi sebe. Vyberou si barvu a získají tak dvě figurky, jednu postaví na počítadlo fanoušků a druhou na políčko start kruhové trasy. Aby všichni měli přehled, položí si před sebe jednotliví účastníci také jeden žeton, který jejich barvu bude připomínat. Hráči si pak rozeberou také jednu náhodnou kartu profilu, která mu poskytne jednorázovou výhodu. Schopnost však není tajná a všichni o ní vědí. Všechny obsažené karty pak rozdělí na tři hromádky, každou z nich samostatně zamíchají a umístí na připravená pole na plánu.

Hráč na tahu hodí kostkou, která počtem puntíků určí, o kolik políček se má pohnout figurka. Cílový obdélník může mít různé barvy, a právě podle nich se bude odlišovat náplň tahu. Základem všeho jsou výzvy, které jsou populární i v reálu. Na hráče na kartě z červeného políčka může čekat veřejná challenge, o kterou se ihned pokusí nebo tajná, kterou si ponechá položenou před sebou, a může splnit i později. Má na to ale čas pouze do okamžiku, než jeho figurka projde políčkem start. Závisí tedy hodně na štěstí a na tom, kde si hráč takovou kartu dobere. Jakmile čas vyprší, došla sledujícím trpělivost a výzvu už vidět nechtějí.

play-gold-03

Další na pořadí jsou místa žluté barvy. Její text musí ihned přečíst. Obvykle to bude rovnou znamenat také jejich vyhodnocení. Jedná se vlastně o takový vliv náhody, ať už přidá hráči jeden hod kostkou nebo jeho postup naopak na kolo zastaví. Jindy ale přináší výhodu svému držiteli, který ji může položit před sebe a počkat na správný okamžik k jejímu použití. Například se tak může pokusit splnit veřejnou výzvu, ve které některý protivník uspět nedokázal.

V nabídce jsou ale také políčka zelená. V takovou chvíli ale kartu z hromádky nebere ten, kdo je na tahu. Přečte ji totiž jeho soused, který u uvedeného příběhu musí uhodnout jeho pravdivost. Zisk přinese hráči okamžitě cenných padesát tisíc fanoušků. Špatná odpověď má opačný dopad – stejný počet odběratelů získají všichni ostatní.

play-gold-08

Na okruhu jsou pak ještě další dvě políčka. Jedním z nich je ban, který znamená ztrátu celého následujícího tahu. Místo točení nových videí musí hráč řešit zprovoznění svého kanálu poté, co jej někdo nahlásil. Jindy na políčku se symbolem opakování může aktivní hráč házet ještě jednou a tím se posunout blíž k políčku start. Za jeho protnutí totiž dostanou YouTubeři cenu za vytrvalost – dalších padesát tisíc odběratelů.

Je to tedy hra schopností, vědomostí i štěstí, která se točí kolo za kolem až do momentu, kdy některý z účastníků nastřádá jeden milion odběratelů. Taková hráč se stává vítězem.

Play! Staň se hvězdou Internetu je logicky hrou zaměřenou na hráče, kteří se denně pohybují ve světě největšího zdroje videí. YouTube je samozřejmě obrovským fenoménem, ale už v úvodníku pravidel se nezapomíná ani třeba na Twitter nebo TikTok. Sociální sítě obecně dělají z neznámých osob hvězdy a přesně o tom logicky sní i všechny děti.

play-gold-10

Hře dle očekávání vládne náhoda. Je v házení kostkou i dobírání karet. Ale kromě toho jsou některé karty, které od účastníků vyžadují i správné časování. A pak jsou tu úkoly, které musí plnit. Může jít o obyčejnou pantomimu, ale třeba i nějaké schopnosti. Ty veřejné jsou obvykle větší zábavou, protože si je užijí i ostatní.

Hru provází také sada QR kódů, které podle autorů tematicky zapadají do hry. Jsou součástí zelených karet, kde dokumentují správnou odpověď. A rozšiřují zážitek i o špetku digitálna, které sice do partie až tolik nepatří, ale menší hráče zaujme.

Ve hře je překvapivé množství textu. O to lepší zprávou je, že v něm nenajdete žádné chyby ani nesmysly. Karty mají pěkně divoký design, který se mladšímu publiku líbí. Partie jsou rychlé, protože fanoušci přibývají ať chcete nebo ne. A čím víc účastníků, tím více legrace.

play-gold-13

Nejlákavější je ale nakonec stejně ten samotný souboj o fanoušky. Způsobů, jak navyšovat základnu je dost a většinou se rekrutují z jednotlivých karet. Ale jde také o rychlost běhu s figurkou. Prostě každá činnost směřuje k větší základně. Hra je variabilní, protože karet je uvnitř opravdu dost. Řadu z nich oceníte pouze, když se objeví poprvé, protože později už budete znát jejich řešení. Ale tak je to i s jinými vědomostními hrami. Naštěstí tu zůstávají ostatní kategorie karet, které jsou znovuhratelné.

Play! Staň se hvězdou Internetu Gold nenabízí nic navíc oproti původní variantě. Pouze víc všeho, co už jsme jednou viděli. To znamená, že by hráčům vlastně stačily nové karty, nepotřebovali by druhý plán a figurky. Ale díky jejich zahrnutí jsou oba boxy samostatně hratelné, což není na škodu. Publikum ale zůstává stejné. Play! Staň se hvězdou Internetu Gold pobaví fanoušky YouTube, kteří nesledují své idoly v realitě, ale na webu.

Recenze: Velbloudí dostihy – hrbatí sprinteři letí do cíle