Recenze: Párty Alias Souboj generací

Za nás, to jsme si uměli hrát. Měli jsme lepší muziku, lepší jídlo a naše životy nijak nerušila snaha mít co nejlepší image na sociálních sítích. Fotografie jsme si mohli vystavit na zeď, ale jedině tu cihlovou. Tak nějak by určitě začali své porovnání starší ročníky, kteří pamatují osmdesátky nebo devadesátky už jako mladiství nebo dospělí. Ale tam, kde generace X vzpomíná, generace Y už má jen mlhavé záblesky a generace Z žije v úplně jiném světě.

A všechny tyto ročníky se nyní snaží poměřit nová hra Párty Alias Souboj generací, kterou připravil tým společnosti Albi. Jedná se o další přírůstek do řady her Alias, které původně vychází pod logem společnosti Tactic Games.

Už hra se hlásí k dělbě generací, ale na poloviny, s využitím modré a oranžové barvy. Uvnitř hráči najdou dva balíčky karet, modrý pro mladé a oranžový pro starší hráče. Všichni účastníci se podle věku rozdělí do dvou týmů a posadí se naproti sobě. Do středu na stůl položí herní plán, kterým se vine bodovací spirála. Oba týmy si vyberou své figurky a postaví je na políčko start.

Začíná tým mladých. Ve svém středu si zvolí toho, kdo bude vysvětlovat slova svým spoluhráčům, zatímco druhý tým bude sledovat a kontrolovat. Slovní zadání je určeno místem, na kterém figurka stojí a může se tedy jednat o jedničku, dvojku nebo trojku. Právě těmito hodnotami jsou označené také pojmy na kartách, ale ještě před jejich odhalením se musí tým domluvit, jestli si věří na těžší sadu slov nebo chce raději vybírat ze slov jednodušších. Na každé kartě je totiž pojmů šest, nahoře jsou ty jednodušší a pod nimi ty náročnější.

Jenže pokud hraje tým mladých, dobírá si pojmy z balíčku starších a naopak. Hráč vysvětlující pojem tedy nebude mít vůbec jednoduchou a záviděníhodnou pozici, protože se mu často stane, že bude popisovat spoluhráčům téma, o kterém vůbec nic neví. Na rozdíl od jiných her, ve kterých si nyní může říct beztrestně o další kartu, tady přeskočení i chyba znamená posun figurky o jedno políčko zpět.

Hráč má na vysvětlování čas, který mu odměřují přesýpací hodiny. Po uhodnutí může hráč, pokud mu ještě zbývá čas, odhalit další kartu v pořadí a pokračovat v popisování. Tak může tým uhodnout i více pojmů v jednom kole. Jakmile se přesype písek v hodinách, tak snaha týmu je u konce. Pokud v průběhu hádání některého slova čas vyprší, může o jeho kartu zabojovat druhý tým a má na to jeden pokus.

Za každý správný tip může tým posunout svoji figurku o jeden krok kupředu, za omyl nebo přeskočenou kartu naopak krok vzad. Na řadě je poté druhý tým. V rámci výměny se musí hráči v rámci týmu spravedlivě střídat a pokračují v hádání až do momentu, kdy se některému z týmů podaří s figurkou dorazit do cíle.

Párty alias Souboj generací je další přetahovanou o znalosti, ale tentokrát postaví hráče proti tématům, které nemají v malíčku. Přímo a cíleně jim položí otázky na témata, u kterých se očekává, že jim nebudou rozumět.

To proto, že časové nůžky mezi generacemi se rozevírají a to, co je pro dnešní mládež samozřejmostí, to řada dospělých nechápe nebo vůbec nezná. A naopak to, na co dospělí vzpomínají, o tom mládež nikdy neslyšela. Dobře zvolená témata hráče seznámí se slovy jako jsou Counter Strike, jojo, hejt, crocsy pro starší publikum a fracek, došek, Červený trpaslík, meotar či peřiňák pro mladší. Obě publika se v těch cizích slovech snadno ztratí.

Vysvětlovači musí používat vlastní slova a při tom se vyhýbat slovnímu základu celého spojení, které mají uvedené na kartě. Mohou se ale při tom chytře vyhýbat a používat svoji slovní zásobu tak, aby navedli spoluhráče ke správnému řešení co nejdříve. Někdy to ale prostě nejde, pokud nevíte, co slovo znamená. Přesto byste se měli alespoň pokusit tipnout, protože krok zpět je znát.

Týmy jsou vždy jen dva a ty se přetahují v závodě. Při tom se musí hráči opravdu snažit, ale nejtěžší role je v každém kole na vypravěči. Jeho role se ale pokaždé mění, což má za následek opravdu spravedlivé měření sil mezi generacemi. Každá se musí popasovat s pojmy, které jim vůbec nejsou vlastní a ti, kdo to dokážou lépe, ti budou na konci slavit.

Hra může být krátká i trochu delší, pokud se hráčům nedaří získávat body a spíše je třeba ztrácí. Ale obecně se dá počítat, že partie se pohybuje někde pod jednu hodinu, což může být hodně i tak akorát. Záleží samozřejmě na tom, jak dobře se bavíte a jak dobře se umíte uvolnit u lehkomyslné zábavy, jako je tato. Minimální počet hráčů jsou samozřejmě čtyři, ale ideální je, pokud v každém týmu jsou alespoň tři členové, tedy celkem šest účastníků.

Slova a jejich obtížnost ale nejsou úplně vyrovnaná. Při obrovském množství narazíte na karty, které jsou opravdu jednoduché a pak na další, u kterých se pořádně zapotíte. Jsou ale generace, které jsou tak někde uprostřed a jsou jim vlastní obě témata, proto doporučujeme dobře zvažovat rozdělení týmů. Někdy to není jednoduché a zvrhne se to na debatu mladý/starý. Ale čím větší věkové rozdíly mezi skupinami jsou, tím lépe.

Párty alias Souboj generací je zajímavým nápadem, který proti sobě postaví evidentní soupeře. A mezi ně postaví zeď slov, která jsou pro ně často úplnou záhadou. Vždy to ale způsobuje legrační momenty, především pak při zkoumání toho, co se nakonec nepodařilo uhodnout. Hra je zajímavá, protože figurky mohou jít nejen kupředu, ale i vzad. Párty alias Souboj generací je dobrá zábava do rodiny nebo na odlehčený víkendový večer s návštěvou.

Recenze: Párty Alias Souboj generací
Párty alias Souboj generací nabízí opět boj se slovy, ale při tom je zase trochu jiná. Nejenže proti sobě postaví mladé a zkušené členy domácnosti, ale navíc před ně položí těžké úkoly porozumět slovům, které jejich generace nepoužívá. Někdy to vyjde, jindy ne, ale obecně počítejte s delší herní dobou, kdy oceníte velkou variabilitu. Týmy se rychle střídají, ale dojít do cíle není nic jednoduchého. Párty alias Souboj generací je vědomostní hra, která se v rodině her Alias rozhodně neztratí.
+ hromada karet a zadání
+ můžete body i ztratit
+ zajímavé rozdělení do týmů