Recenze: Pot Pourri – hrnec na tisíc způsobů

Vezměte všechno, co máte doma, nasypte to do jednoho hrnce a nechte vařit. Připomíná vám to způsob, jakým si představujete, že vzniká většina jídel? Recept na ty vaše nejoblíbenější jídla? Pak bych vás asi neoznačil za gurmána!

A je na čase své představy o jídle zcela změnit a překopat. To všechno pro nás a další milovníky jídla udělá desková hra Pot Pourri, kterou vytvořila dvojice Ananda Stimm a Florian Mayerhofer. Hru vydává včetně českých pravidel společnost Piatnik.

Na víku čtvercové krabice, rozměry trochu menší, než jsme zvyklí, vidíme všech pět kuchařů. Každý zastupuje jednu kuchyni světa. A uvnitř jako první najdete společnou výkladní desku s nabídkou pěti vyhlášených jídel. Ty přinesou ještě větší odměnu, než byste na začátku čekali. Právě sem hráči položí náhodně zamíchaných pět destiček a jakmile si zvolí barvu, tak také svůj ukazatel bodů – dřevěný žeton hvězdy. Ve středu stolu musí zůstat také tři hrnce, z nichž jeden překryjí hráči pokličkou.

Výběr barvy rozhodne pro každého také o jeho postavě a barvě zástěny, která má ve vnitřní straně dvě kapsy na karty. Hráči zamíchají karty přísad, každý dostanou po dvou a vezmou si je do ruky. Další čtyři zůstanou ležet otevřeně ve společné nabídce. Teprve potom jsou rozdány hned tři recepty na hráče a každý si může z nich vybrat dvě, které si ponechá a vloží do kapsiček tak, aby je viděl a měl na očích pouze on.

Hráči se střídají po směru hodinových ručiček a vždy musí provést jednu akci. Na výběr mají hned ze tří možností. A protože základem každého pokrmu jsou přísady, může si hráč vybrat dva exempláře z veřejné nabídky čtyř ingrediencí. Za cenu odhození jedné karty z ruky lze celou společnou nabídku vyměnit za nově odhalené karty. Limit na karty v ruce při tom není.

Může snadno nastat situace, že hráč není spokojený se svými recepty. Může si vzít dva nové z hromádky a libovolně je prohodit se svými stávajícími jídly. Pokud mu ale štěstí nepřeje, může si i po dobrání ponechat původní pokrmy. Každý pří tom předepisuje identitu přísad a jejich počet, který musí být v hrnci, aby bylo jídlo zdárně uvařeno.

Poslední a hlavní možností akce v tahu je využití přísad. Jednu nebo dvě karty z ruky může přiložit do odkrytého hrnce, na kterém není poklička. Všechny jsou stejně velké a vejde se do nich šest přísad. Po přidání nových karet musí ještě přesunout pokličku z její aktuální pozice na některý ze dvou zbývajících hrnců.

Jakmile je některá nádoba na vaření naplněna, je na čase ihned podávat pokrm. Ten, kdo jídlo dokončí, musí výsledek vaření vydávat za jedno z jídel, na které má recept. Přísady požadované receptem porovná s těmi v hrnci a dostane nějaký ten bodík, pokud se tedy shodují alespoň dva. Jinak vyjde ze snažení bez odměny. Za ty se může posunout svojí hvězdičkou po stupnici, tedy po gurmánském žebříčku, vpřed. Kartu s receptem si nechá před sebou jako důkaz, že jídlo dodal. K vyhodnocení se mohou přidat postupně i další hráči a také si jej obodovat.

Pak pokračuje další hráč na tahu a postupně vaří účastníci jedno jídlo za druhým. Jakmile jeden z hráčů dokázal uvařit šestý recept, nastává konec partie. Nyní všichni dostanou bonusové body za jídla z konkrétních kuchyní, které jsou odlišené barevně. Počet karet daného typu vynásobí hvězdičkami na společném bodovacím plánu a dostanou tak poslední postrčení ve snaze dostat se co nejdále. Ten, kdo získal v celkovém součtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

Pot Pourri je hrou, která zachutná všem. Má totiž nádherné předpoklady. Tím hlavním je samozřejmě téma, protože jídlo je blízké všem. A jako bonus je tu přítomná i brožura s opravdovými názvy jídel, takže můžete kromě čtení názvu otestovat i chuťové buňky. A porovnat ingredience popsané na kartách s těmi skutečnými. Hra se tím propojuje krásně s realitou a dává hráčům neustále něco, o čem mohou diskutovat.

Ale nezůstává pozadu ani herně. Skládání přísad v hrncích je společným dílem. Nikdy nebudete mít ingredience pod svojí kontrolou, ale je třeba snažit se, aby jich bylo co nejvíce. To proto, že jakmile je hrnec odstaven z plotny, každý dostane šanci jeden svůj recept obodovat. Někdy se vyplatí počkat na jiný hrnec, jindy je lepší vzít zavděk s nižším počtem a pustit se raději do plnění nového úkolu.

Je třeba ale zdůraznit, že je hra zaměřena hlavně na začátečníky. Ať už zpracováním nebo přístupností, protože pravidly je hra opět extrémně jednoduchá. Jenže když je tak lákavá, hlavně zpracováním. Krásné brožurky s kapsičkami pro každého hráče, velký hrnec na přikrývání jednoho z pokrmů a k tomu všemu rozmáchlé, téměř pixarovské, ilustrace. Doporučený věk osmi let lze tak i o rok snížit.

Herní doba je rozumná pro tuhle rodinnou a dětskou zábavu. Zvládnete ji za nějakých čtyřicet minut, což je dostatečný čas na to, aby hráčům pod rukami vznikla spousta jídel. Ono na výběr jich je opravdu hodně a díky tomu je partie zajímavá i při opakovaném hraní. Nebudete se nudit. Mohou za ti o ingredience, kterých je také pořádná hromada.

Trochu nepříjemné je samozřejmě to, že i když každý vaříte své jídlo, málokdy to dopadne správně. To může někoho trochu demotivovat, ale právě o tom celá partie je. Jak zklamat zákazníky co nejméně. To vynikne samozřejmě ve větším počtu, kde je vše krapet lepší.

Celou partii ještě narušuje jedna drobná možnost taktizování. Poslední hráč na stupnici dostane v některých chvílích partie možnost přehodit destičky kuchyní u bodovacích hvězd, čímž si může pokusit vylepšit svůj výkon a uškodit ostatním. Jedná se o pravidla, která nemusíte použít, pokud byste chtěli spravedlivý souboj. Pokud ale chcete, aby hráči měli možnost dotáhnout se, když se jim nedaří, pak je toto pravidlo super.

Pot Pourri je hra, na kterou se vám budou sbíhat sliny. Nebáli bychom se ji dokonce přirovnat jejím významem pro hráče začátečníky k obrovskému hitu Jízdenky, prosím. Sice nemá vláčky, ale místo spojování měst tu vaříte jídla. Téma stejně přístupné rodinám a dětem. Ačkoliv je z velké části závislá na náhodě, hráči mají dostatečnou porci kontroly. Díky tomu máme pocit, že Pot Pourri se v rodinách vrací na stůl snad s každým jídlem.

Pot Pourri je hitem pro začátečníky. Kdo nemá příliš zkušeností s hrami, ocení jednoduchost a přístupnost. Ti, kteří už nějaké to hraní mají za sebou, uvidí podobnost s jinými hrami ve sbírání sad karet. Přesto jim ale může hra učarovat svým tématem a provedením. Objevování jídel a snaha o minimalizaci ztrát v receptech, které vám ukradnou soupeři. Rychlá hra pro začínající školáky, rodiče, ale i pro milovníky jídel. Pot Pourri je výborná rodinná hra, pokud hledáte odlehčenou zábavu s výborným zpracováním.
+ téma a recepty
+ jednoduchost pravidel
+ kapsičky na recepty