Recenze: Rada nad zlato – být nejchytřejší není všechno

Každý máme svého rádce. Člověka, na kterého se obrátíme, když něčemu nerozumíme nebo neznáme správnou odpověď. Jenže zatímco taková rada vám může někdy pomoci a zachránit krk, jindy se může jednat o zlomyslnou lež, která zcela převrátí vše, v co jste doufali. A přesně tak se to stalo mně. Dejte si dobrý pozor na to, komu věříte!

A právě taková pořádná hladina nedůvěry čeká na všechny milovníky party her v novince, která se jmenuje Rada nad zlato. Jedná se o hru, kterou vytvořil David Rozsíval pod hlavičkou společnosti Albi. O grafiku se postarali Martina Lásková a Jiří Trojánek, zatímco otázky si vzal na starost Pavel Černý.

Výsledkem je vyšší čtvercová krabice, na jejímž víku se zlaté paprsky rozbíhají do všech stran. Hráči uvnitř najdou kruhový herní plán, který má své místo ve středu stolu. Všechny karty s otázkami zůstanou položené pospolu v krabičkovém pořadači a rozdělené podle okruhů. Jednotliví hráči si vyberou každý svoji barvu, získají odpovídající žeton, ale také fixu a destičku na psaní. Vedle plánu zůstanou ležet nápisem dolů žetony okruhů, zlaťáky i žetony sil.

Na začátku partie se hráči rozdělí tajně do dvou týmů, oranžového a modrého. Z připravené sady karet si každý vylosuje jednu a tím potají zjistí, do jakého z týmu bude náležet. Některé karty obsahují slůvko veřejné a předepisují hráči, aby svoji příslušnost rovnou odhalil. Vždy ale zůstanou některé karty skryté zrakům ostatních, takže hráči nikdy neví úplně přesně, kdo je na jejich straně a kdo ne.

Partie se dělí na kola. Na začátku každého z nich položí na kruhový plán hráči náhodně tolik žetonů okruhů, kolik je hráčů a stejný počet žetonů sil k nim. Hráči se pak postupně střídají na tahu, kde si nejdřív zvolí jeden z dostupných okruhů otázky. Získají rovnou i žeton síly, který u této pozice aktuálně leží.

Poté už se jde s otázkou do akce, takže si aktivní hráč nejdříve zvolí protivníka ze všech dostupných hráčů. Při tom nijak nezáleží na tom, členem jakého týmu tento soupeř je, případně jestli je jeho role zatím tajná. Navíc nelze zvolit hráče, který už v kole odpovídal. Z krabičky náhodně vylosuje kartu z dané oblasti a tím získá na výběr ze tří otázek.

Jednu nahlas přečte, ale odpovídat budou zatím všichni ostatní kromě hráče, na kterého otázka směřuje. Ostatní u stolu se mu totiž budou snažit dát titulní radu nad zlato, ale současně se ho také mohou snažit zmást. Tady už vstupuje do hry příslušnost jednotlivých hráčů k týmům, které by se měli držet, ale pokud je jejich role tajná, současně se neprozradit. Napíšou tedy svoji radu, která by v ideálním světě byla správnou odpovědí, na destičku. Každý by měl napsat nějakou odpověď, i když třeba vůbec netuší, co je správně.

Tázaný hráč se pak může rozhodnout podle svých vědomostí nebo podle rad ostatních a odpovědět nahlas na otázku. Jednoduchou kontrolou proti druhé straně karty tazatel zjistí, jestli se jedná o správnou odpověď. Pokud ano, získá odpovídající jeden žeton zlaťáku.

Jakmile se všichni hráči vystřídají, kolo končí. Pokud jsou ještě k dispozici další žetony sil v zásobě, partie pokračuje. V opačném případě je konec. Hráči odhalí svoji příslušnost a v rámci týmů si posčítají své nastřádané zlaťáky. Ten z týmů, který má nejvíce zlaťáků, vítězí.

Rada nad zlato je semikooperativní znalostní hra, čímž vlastně vytváří zcela novou a dosud nevídanou kategorii. Spolupráci ve chvílích, kdy nevíte přesně, kdo je na vaší straně, se asi ještě nikomu nepodařilo propojit s vědomostní hrou. A protože u Albi má tento typ zábavy na růžích ustláno, kde jinde bychom se jí měli dočkat než v této herní stáji.

Protože role jsou rozdávané náhodně, jednou jsou veřejné, jindy zase skryté, zážitek z partie se pro každého hráče různí. No a to má také za následek příjemnou variabilitu mezi partiemi, protože pokaždé budete muset přemýšlet trochu jinak. Celkový pocit z tajností se liší hlavně podle toho, kolik hráčů se partie zúčastní a asi nikoho nepřekvapí, že vyšší počty jsou pro zážitek lepší.

V boxu je hromada karet, ale také spousta témat. To znamená, že pak jednotlivé okruhy zájmů nemají zase tolik otázek, ale pořád to je dostačující, protože role jednotlivých témat v partii jsou omezené počtem žetonů. Díky tomu a faktu, že na každé kartě je více otázek, se zásoba vědomostí k testování jen tak nevyčerpá.

Ve hře stále převažuje vědomostní prvek, protože pokud hráč sám zná odpověď, nemusí nijak brát ohled na nápovědy ostatních. Ale může jejich texty využít k tomu, aby se pokusil odhalit hráče, který je ve stejném týmu.

Do hry ale díky rozložení rolí může kromě modrého a oranžového týmu přijít také sólista a ten má tendenci vše zamotávat. Jeho počet bodů se násobí množstvím hráčů v týmu, takže by se měl svým výkonem přiblížit k jejich možnostem. 

Délka partie je předem určená počtem žetonů a nezávisí tak na počtu hráčů. Ti nijak negativně dobu neovlivní, jen se každý dostane k odpovídání méně často. Ale i tak se dostanete na čas někde kolem třičtvrtě hodiny.

Zpracování je dobré. Karty vám neprojdou rukou tolikrát, takže asi nevadí, že nemají tak důkladnou povrchovou úpravu. Potěší pořadník na karty, který vám umožní vše luxusně organizovat. Jenže jakmile využijete přiložené čtvercové pořadače k rozdělení karet podle zaměření, tak víko nedovřete.

Rada nad zlato je velmi zajímavou variantou na vědomostní hru, která na to jde trochu jinak a do celkové rovnice přidává skryté role. A to všechno je zkombinované tak vtipně, že vás bude bavit nejen to odhalování rolí a navazování partnerství, ale také odpovídání na záludné otázky. Odpovědi vám totiž poradí ostatní. Můžete jim ale věřit? Rada nad zlato je záludná a zábavná hra.

Recenze: Rada nad zlato – být nejchytřejší není všechno
Rada nad zlato je hra, která otestuje vaše vědomosti. Ještě předtím, než ale začnete odpovídat na otázky, rozdělíte se na dva týmy. Jenže ani jeden z účastníků nebude znát jejich přesné složení, protože je popsané náhodně rozdanými kartami. Hráči tak kromě vlastních znalostí musí řešit ještě svůj tým, protože jen tak mohou vyhrát. Rada nad zlato je originální, zábavná a zajímavá, plná dobrých témat.
Klady:
+ dobrá témata
+ zajímavá variabilita
+ zážitek se pro hráče liší podle role a startovní situace v partii
+ hledání členů týmu
Zápory:
= s krabičkou a pořadači nejde box zavřít
3.9
Prozkoumávejte dál
Recenze: Tesla vs Edison War of Currents – souboj století