Recenze: Rummikub nabízí nekonečnou zábavu s čísly

Že vesmír vznikl Velkým třeskem, je dnes již známá věc. Co se ale moc neví, je, kdo dal vesmíru řád. Tvoří ho nekonečný tmavý prostor, který je na některých místech ozařován galaxiemi se žhnoucími slunci. Černé díry vtahucí do sebe hmotu i čas. Záhady, na které se snaží přijít nejchytřejší lidé, žijící na naší životem obdarované planetě.

Celé obrovské universum se řídí prastarými zákony matematiky a fyziky. Všechno lze změnit, ale tento přísně logický řád ne. Je stálý, neovlivnitelný a neměnný, vymysleli ho totiž Rummikubové.

První vteřinu po velkém třesku si tyto bytosti z prachu a vakua uvědomily, že stojí na počátku něčeho velkého. Sami si ani pořádně nebyli jisti, co bude následovat, ale věděli, že pokud někdo nestanoví pravidla, kterými by se vesmír řídil, zanikl by zanedlouho následkem velkého chaosu. Proto vymysleli principy matematiky.

Sčítání, odčítání, násobení, dělení a nekonečné řady čísel se staly základním kamenem, který měl ovlivnit chod vesmíru. A tak se také stalo. Proto se musíme hluboce uklonit všem Rummikubům, kteří se podíleli na jeho vytvoření. Protože lidstvu, ať už je dokonalé sebevíc, se stále nepodařilo si tyto zákony podmanit a ovlivňovat. Na počest vědění těchto pradávných bytostí byla sestavena hra s čísly nesoucí jejich jméno – Rummikub.

Na českém trhu je doslova velká hromada her zabývající se tématikou písmen nebo slov. Když přijde malé dítě do první třídy, naučí se nejdříve číst, psát a počítat. Právě s posledním zmiňovaným souvisí matematika. Není zrovna příliš oblíbeným předmětem dětí, ať už je to na základní, střední, či vysoké škole, rádi se jí vždy vyhnou. Ale i ty největší odpůrce čísel dokáže Rummikub přesvědčit, že s počty dokáže být zábava.

Hra se ukrývá uvnitř modré krabice osázené čísly. Po otevření v ní najdete igelitový pytlík, a když jej roztrhnete, vysype se na vás 106 plastových žetonů s čísly. Při bližším pohledu zjistíte, že se jedná o čtyři barevné řady od jedné do třinácti (každé číslo se zde vyskytuje dvakrát) plus dva žolíky v podobě smajlíků k tomu. Žetony jsou vyrobeny z opravdu kvalitního tvrdého plastu, který bez újmy přežije i tvrdý pád na zem. Druhou a vlastně poslední součástí hry jsou stojánky na čísla. Do nich si můžete vyskládat dvě řady číslic po dvanácti. Stojánky si nejprve musíte podle návodu složit, ale není to nic těžkého a zvládne to každý.

Celá pravidla se nacházejí na jednom oboustranně barevně potisknutém papíru velikosti A4. To samo naznačuje, že hra má jednoduchý herní princip. Většina obsahu jsou totiž příklady s názornými obrázky pro snadnější pochopení jednotlivých situací.

Z pravidel se dozvíte následující: Nejprve si ze všech žetonů vytvoříte dobírací hromádku, z níž si každý z hráčů vezme do začátku čtrnáct kamenů. Ty si pak vyskládá do dvouposchoďového stojánku tak, aby na ně neviděli soupeři, a postupně je vykládá podle pravidel na stůl. Úkol je prostý – kdo se první zbaví všech čísel ve stojanu, ten se stává vítězem.

Ovšem čísel se není tak jednoduché zbavit, protože mají čtyři různé barvy. Pro první vyložení na stůl musí bodová hodnota kamenů přesáhnout třicet. Vyložit lze buď postupku ze stejné barvy, nebo kameny stejné hodnoty, ale různých barev (například pětka modrá, červená a černá). Minimální počet takto vyložených žetonů je tři. Pokud nemá hráč dostatek správných kamenů k vyložení, může si lízat další z dobírací hromádky. Jak již zde vidíte, princip je hodně podobný klasickým karetním žolíkům, což považujeme rozhodně spíše za klad.

Ta nejzábavnější část celé rummikubí hry se teprve chystá. Jakmile hráči vyloží na stůl první skupinky čísel, mohou totiž ve chvíli, kdy jsou na tahu, dokládat k jakékoliv libovolné skupině svoje čísla. Počet doložení v rámci jednoho tahu není omezen. Co ovšem dává hře zcela nový rozměr, je možnost přeskupovat naprosto libovolně všechna čísla na stole a nechat se vést pouze kombinatorickými schopnostmi. Jediné omezení zní, že na konci vašeho tahu musí všechny skupiny na stole vyhovovat pravidlům, tedy alespoň trojice, ať už stejných čísel či postupek.

Kdyby přece jen hráč měl velkou smůlu na přícházející čísla, pokud si nalízne žeton se smajlíkem – žolíka, může jím nahradit jakékoliv číslo. Při vyložení ho může naopak protihráč získat tím, že za něj položí do řady číslo, které zastupuje. Ovšem pozor, na konci hry v sobě žolík skrývá nebezpečí v podobě třiceti trestných bodů pro toho, komu zůstane ležet ve stojánku. Je tedy důležité jej vždy rychle a co nejvhodněji využít.

Tento princip ze hry dělá opravdovou lahůdku, která je přitom jednoduchá na pochopení i hraní. Jednotlivé hry jsou velice rychlé a proto se Rummikub hraje na několik kol s bodovým cílem. Vítěz kola získá body za součet kamenů, které soupeřům zbyly na stojáncích.

Celá hra je velmi dynamická a herní plocha se neustále proměňuje. Často dochází i k situacím, při nichž některá celá skupinka čísel zanikne a vznikne hned několik jiných. Od hráčů se tedy vyžaduje vysoká koncentrace a dobrý přehled o tom, co kde lze právě využít. Každé doložení má velký vliv na další hru. Přitom je vždy na hráči, jestli se rozhodne ještě kolo s vyložením počkat a riskovat, že mu některý ze soupeřů může jeho příležitost vyfouknout. Díky skutečnosti, že každé číslo je ve hře zastoupeno dvakrát, končí hra velmi často těsným vítězstvím, a je tak napínavá do poslední chvíle.

Stovky různých součástí ihned neznamenají kvalitní hru. To právě potvrzuje Rummikub svým jednoduchým principem, i tím, že se skládá „jen“ ze dvou komponent. Přinese vám zábavu bez složité přípravy před samotným hraním. A kdo ví, třeba si přes něj najdete i cestu k tak nudnému předmětu jako je matematika.

AutorEphraim Hertzano
IlustraceMicha Hertzano, Michael Rüttinger, Sławek Wiechowski
Vydavatel(Unknown), Alga, Aquamarine Games (COMPUDID), Arxon, Bello Games New York, Inc., BGA Plus, Bookmark Verlag, Brain Games Germany, Brio AB, Broadway Toys LTD, Cadaco, Cardinal, Carlit, Casper, Cayro, The Games, CBS Electronics, Clementoni, Coneways, Crown & Andrews Ltd., Dal Negro, danspil, Desyllas Games, Dujardin, Enigma (Bergsala Enigma), Espenlaub, F.X. Schmid, Falomir Juegos, Fame Products, Feelindigo, Fjarðarfell, Fortuna Games, Fun Connection, Game Design, Goliath Games, Grow Jogos e Brinquedos, H. I. T. INDUSTRIES, LTD., Hansa Toy Co., Hasbro, HEMA, Hertzano Ltd., Ideal, Intelli, IRWIN Games, Joker, Jumbo, Kaissa Chess & Games, Kärnan, Kawada, Co. Ltd, Kingstone International, Kod Kod, Korea Boardgames, Lamda Limited, Lastentuotetukku KY, Lemada Light Industries, Lifestyle Boardgames Ltd, Lifetime Educational Games, M & G Pacific Toys, Inc, Mar Lúdico, Masudaya Corp, MB Jeux, MB Juegos, Nordic Games GmbH, Noris Spiele, One Moment Games, Orangutan Games, Otto Maier Verlag, Parker Brothers, Pavilion, Peri Spiele, Perner Produktions GmbH, Piatnik, Playtoy Industries, Pressman Toy Corp., Ravensburger, Schmidt International, Schmidt Spiele, Selchow & Righter, Selecta Spel en Hobby, Shelbud Products Corp., Spear's Games, Spin Master Ltd., Sterling Games, Studio100, Tactic, TM Toys, TOMA Sp. z o.o., Tomy, Toy Club, Waddingtons, Weico Produkte GmbH, Western Publishing Company, Wood Expressions, Yangxin Industrial Company Limited, 놀이속의세상
Rok vydání1977
(47 voters)
KategorieAbstract Strategy, Card Game, Children's Game, Number
MechanismySet Collection, Tile Placement
RozšířeníOriginal Rummikub Ergänzungs-Set für 5 und 6 Spieler
RodinaGame: Rummikub, Traditional Card Games: Rummy, Card Games: Draw and Discard, Card Games: Exchange, Card Games: Shedding / Stops, Components: Traditional Playing Cards, Series: Senior (Cadaco), Series: Unser Lieblingsspiel (Georg Appl / Espenlaub)
Alternativní názvyChallenge Rummy, Classic Rummy, Deluxe Rummikub, Deluxe Rummy-O, Digital Game, Disney Rummikub, Family Rummy, Gin Rummi Qube, Het Huis Anubis: Ris Ras +, Mini Rummy, Mini-Rummy, Miniature Rummikub, My Rummy, My Rummy Travel, Original Rummikub, The Original Rummikub, The Original Rummikub Classic, The Original Rummikub Intro, Het originele Rummikub, Pocket Rummikub, Rack Rummy, Reise Rummikub, Reise Rummy, Rommi, Rum-E-Go, Rumi K, Rumi-K, Rummi Clasic, The Rummi Game, Rummi-Q, Rummika, Rummikid, Rummiking, Rummikub 3w1, Rummikub Classique, Rummikub Club, Rummikub Kompakt, Rummikub MINI, Rummikub Mundo: 經典版, Rummikub Onyx, Rummikub Pocket, Rummikub Select, Rummikub Travel, Rummikub Voyage, Rummikub With a Twist, Rummikub XXL, Rummikub: Infinity, Rummikub: le rami des chiffres, Rummy, Rummy Champion, Rummy De Luxe, Rummy Exclusiv, Rummy Joke, Rummy Junior, Rummy King, Rummy mit Spielsteinen, Rummy Profesional, Rummy Squares, Rummy-Club, Rummy-Cue, Rummy-Gin, Rummy-Jack, Rummy-O, Rummy-O II, Rummy-Tyle, Rummybrix, Rumy, Rumypok, Super Rummy, Super X-age Rummy, Top-Rummy, Tournament Rummikub, Travel Rummy, Руммикуб, Руммикуб. Без границ, Руммикуб. Без границ (мини), Руммікуб, רומיקוב, รัมมี่คิวบ์, ラミィキューブ, 拉密:豪华版, 루미큐브 보이저, 루미큐브 클래식, 루미큐브 클래식 미니

Rummikub je výborná a jednoduchá zábava založená na principu žolíků. Tentokrát sestavujete skupinky z žetonů místo karet, ale přitom vám pomáhají stojánky. U hry se výborně pobaví všichni bez ohledu na věk a nezaujme snad jen náročnější hráče nebo ty, kteří nemají čísla příliš v oblibě. Jinak je ale Rummikub velice povedená zábava na jakýkoliv rodinný stůl..

+ nenáročná zábava
+ kvalitní zpracování
+ originalita