Recenze: Sherlock – týmová detektivní práce

sherlock-01

Záhadná úmrtí se dějí všude. Na palubě letadla, v lesíku po oslavě nebo ve studovně. A když jsou zavoláni detektivové, je jasné, že se viník nikdy dobrovolně nepřizná. Místo toho je potřeba vyhodnotit pečlivě všechny indicie a najít vraha.

A před podobné problémy hráče postaví také karetní série Sherlock, kterou si pro všechny milovníky dedukce připravila společnost Enigma Studio. Vytvořila pro tyto hry takzvaný Qsystem. A zálibu v detektivních hrách tak potvrdila společnost MindOK, která po vynikající Kronice zločinu přináší i malé karetní zážitky. A to hned tři: Poslední výzva, Prokletá soška a Smrt za zvuku ohňostrojů. Autory je vždy dvojice Josep Izquierdo a Marti Lucas, ilustrace si vzal na starost Alba Aragón.

V malé krabičce se vždy ukrývá sada nějakých třiceti karet, které si hráči zamíchají a připraví uprostřed stolu. Každý z účastníků pak dostane tři karty s indiciemi do začátku. Překvapivě důležitou roli tu ale hraje také list pravidel, který obsahuje nejen samotné herní principy, ale také zalepené řešení, a především úvodní příběh. Ten si hráči přečtou a mohou začít pátrat po vrahovi.

sherlock-10

Každý z účastníků se nyní podívá na tři karty, které drží v ruce. Ostatním z nich ale může sdělit pouze základní informace – buď ty natištěné na štítcích nebo podtržené v textu.

Ačkoliv se jedná o hru kooperativní, hráči se překvapivě na tahu střídají. Mají na výběr vždy ze dvou možných akcí. Buď kartu vyložit a tím její obsah zveřejnit všem kolegům v detektivní práci, nebo ji vyhodnotit jako nedůležitou slepou stopu a zahodit bez odhalení. Tím se obsah karty ztrácí z partie, takže hráči musí tento úkol velmi dobře zvažovat. Jakmile hru odehraje nebo zahodí, pak si novou dobere z balíčku.

Nelze se totiž zahazování karet vyhnout. Na hráče je totiž pravidly vyvíjený tlak, aby tato rozhodnutí sami za sebe dělali. Na konci partie, když jsou odehrané všechny karty, totiž je jako podmínka vítězství alespoň šest zahozených karet.

sherlock-03

Když jsou všechny karty odehrané, nastává čas na dedukci. Se všemi vyloženými kartami hráči mohou dělat, co chtějí, procházet, komentovat a organizovat informace. Teprve když se celý tým detektivů shodne na popisu toho, jak se celý příběh rozkouskovaný na kartách odehrál, mohou si své domněnky ověřit. K tomu slouží sada otázek, na které se odpovídá výběrem ze tří možností.

Celkem dostanou hráči dva body za každou správnou odpověď. Jenže hráči musí zodpovědně zahazovat falešné stopy, protože jejich výpis je také součástí vyhodnocení. A za každou takovou, kterou hráči neidentifikovali, tým ztratí jeden bod. Finální součet si pak detektivové porovnají sumu s tabulkou a určí, jak byli úspěšní.

Ten nejdůležitější dobrý pocit v každé detektivní partii Sherlocka je to, že se vám podaří dešifrovat celý příběh a to, jak se odehrál. Body a umístění v tabulce je vlastně tak trochu vedlejší. Celý tým pracuje jako jeden muž a stejně také slaví svoje úspěchy.

sherlock-08

Se zahazováním karet si hráči nemohou navzájem pomoci. V tomhle je každý sám za sebe, ačkoliv může tým diskutovat o veřejných informacích. Právě tato nutnost vyvážit oba přístupy dává hře unikátní nádech.

Jednotlivé informace jsou chytře rozdělené na karty a zaobalené do různých podob. Někdy se jedná o obrázek, jindy o strohý text nebo psaný dopis. Všechno to dohromady dává chytrou skládanku, kde nesmíte podcenit žádnou informaci. A právě tady je asi nejdůležitější zápor – stačí jeden špatný článek v týmu, jedna zahozená karta a může vám uniknout informace, bez které se nehnete dál.

Abyste se ale u hry dobře bavili, potřebujete mít v oblibě především analýzu textů a vytahování útržků informací. Hra vám s ničím nepomůže, takže pokud neumíte hledat v textech spojitosti, pak vás tahle krabička asi bavit nebude. Dejte tedy velký důraz svým očekáváním. Hry jsou to menší a jednorázové. Naštěstí s tím úzce souvisí i příznivá cena.

sherlock-09

Vzhledem k malému množství karet se dělí hra dle našich zkušeností na dvě fáze. Vykládání karet a poté vykládání karet. Tedy – nejdříve je hráči zahrají do odehrané hromádky a poté hráči analyzují jejich spojení. Na tuto druhou část není žádný časový limit a s pečlivými hráči se může její čas protáhnout. Přesto se většinou doba na jeden případ vejde do nějakých čtyřiceti minut. Detektivní práce se může zúčastnit i vyšší počet hráčů, což právě oceníte v druhé fázi, zatímco v té první se rozředí počet karet k dobrání a tedy i odpovědnost ležící na členech týmu.

Sherlock je sada krabiček s jednotlivými detektivními příběhy, které lze vyřešit pouze přísně detailní dedukcí. Ačkoliv se všechny točí kolem vražd, každý úkol nabízí jiný zážitek. Sherlock je kvalitní detektivní zábavou pro každého, kdo má rád hledání pravdy.

Sherlock už podle názvu nemůže být nic jiného, než pořádná pilná detektivní práce. Hra dává každému z členů týmu důležitou pozici a roli, kterou musí splnit. Druhá část partie už je společná a tam se budou hráči účastnit pouze společné dedukce. Potřebují k tomu ale mít správné karty z části první. Teprve tak mohou správně odhalit, jak se celý příběh odehrál a správně odpovědět na otázky. Sherlock je rájem pro čtenáře detektivek.

+ otázky skryté v pravidlech
+ v první části partie každý za sebe
+ společná dedukce