Recenze: Space Alert – Vzdálené horizonty – ukázkové rozšíření

Je sci-fi vaším šálkem čaje a kooperativní hry si dáváte k večeři? Pak jistě znáte Space Alert (recenze). Hru od Vládi Chvátila, která uchvátila (doslova) většinu hráčů po celém světě už v roce 2008, kdy ji vydala společnost Czech Games Edition. U nás vyšla nakonec hra pod hlavičkou firmy Albi.

Zaujala komplexním zážitkem, který podává z vesmírného dobrodružství. Podobně jako v Galaxy Truckeru od stejného autora se o spoustě věcí musíte rozhodovat v reálném čase. Nervozitu ještě podporuje běžící CD, na jehož stopách jsou uložené mise a počítačový hlas vám oznamuje blížící se nebezpečí nebo možnosti ke komunikaci.

Hráči se v základním Space Alertu dostali do role začátečníků, kteří mají za úkol prozkoumat neznámé končiny vesmíru. Zařízení, které mají na palubě, dokáže během deseti minut zmapovat celý okolní prostor a právě tak dlouho musí hrdinové se svojí lodí obstát. Velení totiž nikdy nemůže vědět, kam vás posílá a jaké nebezpečí tam na vás čeká, proto se připravte na útoky mimozemšťanů a nejrůznějších vesmírných stvoření.

Aby hráči v neznámém prostředí obstáli, je loď vybavena energetickými štíty a k obraně mohou využívat také laserové zbraně. Ale posádky je málo a zbraní a směrů, odkud se mohou přiřítit hrozby je spousta. Je tedy na hráčích, aby dokázali správně naplánovat pohyb každého člena posádky, aby zvládali obsluhovat všechny potřebné funkce. Právě na plánování mají však vždy omezený čas, protože nebezpečí se k lodi blíží závratnou rychlostí poháněné neznámými, téměř magickými zařízeními.

Už základní hra obsahovala dostatek materiálu a zábavy na to, aby vystačila i pilným hráčům na velmi dlouho. Nalezli jste tu jednodušší a obtížnější karty hrozeb, možnosti hrát v menším počtu posádky. Přesto se z některých spacealerťáků stali veteráni a právě pro ně je určené rozšíření Vzdálené horizonty, které představil autor Vláďa Chvátil na podzim na výstavě v německém Essenu.

Vzdálené horizonty pro český trh trošku zhubnuly, protože se vydavatelé z firmy Czech Games Edition (kteří zajišťují tentokrát i distribuci) rozhodli ji ochudit o krabici. Tím znatelně klesla výrobní i prodejní cena a rozšíření se stalo dostupnějším.

Hru tedy dostanete zabalenou v kompaktním obdélníku omotaném igelitovou fólií. S ohledem na to se počítá, že si celé rozšíření naskládáte do krabice od originální hry. Space Alert se do původní krabice s rozšířením vejde, ale je to vážně o fous a při každém balení hry budete muset komponenty pečlivě rovnat.

Všechen obsah je uzavřen do papírové obálky, na níž se dočtete, co všechno na vás uvnitř balení čeká. Přesto se může na první pohled zdát, že za svoje peníze nedostáváte příliš. Tedy alespoň co do rozměrů. Zdání ale klame a navíc je rozšíření zaměřené na kvalitu a trvanlivost, jak si za chvíli ukážeme.

Pravidelný výčet balení zahájíme novými kartonovými dílky, které umožní označit členy posádky viditelným odznakem jejich role, od kapitána, přes radistu až po energetického důstojníka. Hráči si je mohou rozdělit dle vlastního uvážení nebo dle rad uvedených v návodu. Spolu s nimi vylámete z kartonu také nové žetonky pro vnitřní ohrožení (16), žetony pro megaštíty a tucet žetonů na stopy.

Do hry si přidáte novou hromádku karet, mezi nimiž rozlišíte nejen nové hrozby bílé a žluté barvy, na niž jste zvyklí z původní hry, ale především děsivé červené. Ty přináší do vesmírných výprav opravdovou novou výzvu! Druhá část balíčku pak obsahuje devadesátku nových akčních karet. K čemu? Tyto akce jsou totiž dvojité! Pro hru s nimi slouží také nové CD s novými misemi, které na vás vypustí v rámci jedné zvukové stopy více hrozeb.

Uvnitř najdete také neuvěřitelně rozsáhlou příručku pravidel, která má ve svém A5 formátu úctyhodných čtyřicet stran a je třeba smeknout před tím, kdo je sestavoval a korigoval, protože jsme v nich nenarazili na žádnou chybku.

Dlouhý návod totiž je potřeba, protože kromě všech již vyjmenovaných komponent se dočkáte ještě dalších dvou novinek. První z nich jsou specializace (20), které nahrazují hrdinské akce ze základní hry. Možná by se zdálo, že to je, jako by vám někdo vyměnil jablko za hrušku. Jenže ta hruška se ukáže být extrémně sladká ve chvíli, kdy spolu se specializacemi využijete také systém vylepšování postavy.

Ano, je to tak! Na začátku první partie si vytvoříte svoji vlastní postavu, které dáte jméno, a bude se zlepšovat v používání specializací na základě aktuální dosažené úrovně. Pro případ, že vaše postava na nějaké misi zahyne, jste si mohli svůj genom uložit do genetické banky, ze které bude naklonováno vaše nové já. Tedy pokud s klonováním souhlasíte a na vstupním certifikátu jej zaškrtnete.

A jaký vliv mají nová rozšíření na hru?

Začneme tím nejokatějším přídavkem, který využijete hned. Účelem nových bílých a žlutých hrozeb je totiž nejen zvariabilnit základní hru, ale také přidat do hry několik nových mechanismů, které vám zamotají hlavu. Potkáte se tak s letadlovou lodí, která vypouští stíhačky. Pokud nemáte venku svoje vlastní interceptory, počítejte s velkými problémy. Setkáte se i s likvidačními plazmovými zbraněmi. V případě, že je nevykryjete štíty, můžete už začít přemýšlet o klonování.

Mnohem větší legrace začne se vstupem žlutých ohrožení, které přináší do hry například fázování (loď se střídavě objevuje v naší realitě a zase z ní mizí a je zasažitelná jen ve správný okamžik) a megaštíty lépe chránící některé nepřátelské lodě. Obtížnost už zde znatelně stoupá, a pokud jste měli problémy se základní hrou, asi si zamícháním těchto kartiček přidáte nové vrásky na čelo. Naštěstí jich není tolik a v balíčku hrozeb se s trochou štěstí rozmělní.

A chcete opravdu znát ty červené? Dobře. Připravte se na nepřátele, kteří dokáží měnit trajektorie, po kterých se přibližují dřív, než je stačíte zaměřit, ale především dva ultimátní nepřátele. První z nich je hrozba přicházející ze všech trajektorií současně, druhá dokonce dokáže přivolat další hrozbu. Ne, neděláme si legraci, opravdu i vetřelci volají o posily. Jenže na rozdíl od vás, to jejich volání bude většinou vyslyšeno.

Červené hrozby si zpočátku dáte stranou a při pohledu na ně se vždy jen oklepete. S postupem času o nich budete přemýšlet a jednou, když přijde čas, je s odhodláním zamícháte do balíčku. No a pak… je zase odložíte zpátky, protože zjistíte, že na to nemáte nervy. A tak pořád dokola. A třeba jednou už v balíčku zůstanou, těžko říct.

Všeobecně nové kartičky hrozeb jsou vynikající věc, která už by sama o sobě ospravedlnila krabičku s titulem Vzdálené horizonty. Ale jak již víme, všechno to zdaleka není. Tak přicházejí v naší recenzi na přetřes kartičky dvojitých akcí. Pro někoho zpočátku vytvoří nezvladatelný chaos na hrací ploše, protože je budete hrát i s novým CD s misemi. Vaše výlety budou delší, protože provádíte skoky do vzdálenějších končin (odsud asi Vzdálené horizonty), a budete se muset poprat s větším množstvím nepřátel než v klasických misích.

O zkombinování kartiček dvojitých akcí s využitím červených hrozeb se vám nejspíš nebude zdát ani v nočních můrách, protože je to představa i na ně příliš děsivá. Ale samo o sobě je to sice chaos, ale ten pocit obrovské všemocnosti a představa rychlosti, s jakou váš hrdinný veterán mačká obslužná tlačítka na lodi, za to stojí.

Ale mise není jen jediná. Určitě se necháte vyslat do vesmíru znovu, protože dobrodružství je vaším denním chlebem. Proč jinak byste se nechali zapsat do takhle bláznivého programu? V tuto chvíli na řadu přicházejí specializace, díky nimž můžete zvládat neuvěřitelné činy. Nebudeme prozrazovat jaké a necháme je jako překvapení, ale řekneme vám, že specializace má tři úrovně. Zatímco první vám může připadat jako slabý odvar, jakmile začnete zkušenostmi postupovat, získáte nové karty, které umožní hrát namísto obyčejných úkonů neuvěřitelná komba.

Ke všemu samozřejmě budete potřebovat systém zkušeností a odměn, které vás pravděpodobně učiní závislými na Space Alertu. Možnost vylepšovat svoji postavu mezi misemi a dostávat odměny za takzvané zvláštní zážitky. Zkušenosti za misi získáváte podle skóre mise, které si spočítáte podle základních pravidel. Za splnění neobvyklého zážitku dostanete nějaké bodíky do svého zkušenostního aršíku navíc (podle čísla u zážitku), stejně jako za dokončení celé kampaně (několik misí). Tvrďácká postava, která nesouhlasí s klonováním, roste v úrovních rychleji (nezaškrtává všechna políčka na řádku).

Při postupu na novou úroveň, tedy pokud má hráč zaškrtaná všechna políčka v předchozím řádku, může si zvolit novou nebo vylepšit stávající specializaci (až při určité úrovni postavy). Těch může tedy hrdina ovládat i několik, z nichž má na výběr před letem na misi. Navíc v misi může být každá specializace zastoupena pouze jedenkrát.

Celkově se dá zkušenostní systém označit za to nejlepší, co v rozšíření najdete. Je úplně jiné vracet se ke hře a k vlastní postavě, která má již nějakou historii a s níž sdílíte společné zážitky. Vývoj je skvěle vyřešen a motivuje hráče k dalším a dalším partiím v honbě za novými specializacemi, které pomohou celému týmu. Propojení systému se speciálními zážitky a propojení misí do kampaní je už pak jen třešničkou na dortu, kterou ocení především zkušení hráči.

Grafika je přehledná jako v původní hře, všechny kartičky rozšíření jsou snadno rozeznatelné a můžete je tak vytřídit pro hru se začátečníky nebo v případě představování rozšíření novému publiku.

Už dříve se mezi fanoušky rozmohla touha po nejrůznějších vylepšeních jejich oblibené hry. Právě proto jsme již dříve publikovali články, které se těmito zdarma stáhnutelnými rozšířeními zabývají: Ke stažení: Space Alert – část první a Ke stažení: Space Alert – část druhá.

Co se týče provedení, nedočkaví hráči, kteří si zakoupili první verzi hry, se dočkali nemilého překvapení v podobě špatně natištěných zadních stran karet. CGE se k problému postavili čelem, okamžitě vytisknuli opravenou řadu a rozeslali ji všem postiženým hráčům na vlastní náklady. Poznamenáváme si velké plus pro jejich zákaznický servis.

Na Vzdálených horizontech se nám kromě bláznivé obtížnosti některých částí nepodařilo nalézt žádné negativum. Řadí se tak po bok skvělého rozšíření Nové hrozby pro kooperativní Pandemic k nejlepším rozšířením, které jsme měli možnost ochutnat. Pokud vlastníte Space Alert a máte poslední pětistovku v kapse, jděte do toho, jídlo nebudete potřebovat, protože vám ho vynahradí dobrodružství!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorVlaada Chvátil
IlustraceMilan Vavroň
VydavatelCzech Games Edition, Heidelberger Spieleverlag, HomoLudicus, IELLO, REXhry, Rio Grande Games
Rok vydání2010
Počet hráčů1 - 5
Herní doba30
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(11 voters)
KategorieElectronic, Expansion for Base-game, Fighting, Real-time, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyAction Queue, Area Movement, Cooperative Game, Hand Management, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníSpace Alert
RodinaAdmin: Better Description Needed!
Alternativní názvySpace Alert: La nouvelle frontière, Space Alert: La Nueva Frontera, Space Alert: Unendliche Weiten, Space Alert: Vzdálené Horizonty

Více o hře.

Recenze: Space Alert – Vzdálené horizonty – ukázkové rozšíření
Klady:

+ obrovské množství obtížností
+ nové principy nepřátel
+ vývoj postavy
+ možnost specializací postav
+ kartičky dvojitých postav
+ nové CD s misemi
+ bonus v podobě placek
+ možnost se nechat klonovat
Zápory:
žádné nejsou
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Monopoly – bohatý strýček z Ameriky