Recenze: Splendor – diamantový život

splendor-01

Jejich lesk dodává mé duši klid. Před spaním se musím vždycky obklopit drahokamy. Vydávají zvláštní zvuk, který jen já mohu slyšet. Bzučení, které je pro mne pohádkou na dobrou noc. Ale každý kámen je jiný. Proto jsem zasvětil svůj život jejich hledání a zařekl jsem se, že jich nasbírám co nejvíc. Jsem lovec drahokamů.

Férově či ne. Na tom nezáleží. Jakýkoliv způsob, kterým se dostanete k blyštivému bohatství, je v pořádku. To nás naučí hra Splendor, jejímž autorem je Marc André. Ilustrace připravil Pascal Quidault. Jejich společné dílo zastřešila společnost Space Cowboys (a potažmo i Asmodée), což je francouzská firma. Ale na náš český trh se dostala hra zásluhou firmy ADC Blackfire, která připravila její kompletní lokalizaci.

Na krabici tak na všechny čeká právě ten zaujatý zlodějíček, který právě zkoumá svůj nejnovější blyštivý úlovek. Krabice není nějak extrémně velká, ale přesto v ní zůstane hodně prázdného místa. Ve výsledku na hráče totiž čeká hromada těžkých plastových žetonů (v šesti barvách), kartonové destičky šlechticů a především devadesát karet rozvoje. Každá má svoji nákupní cenu v surovinách (žetonech) a také hodnotu vítězných bodů, případně produkuje nějaké další materiály do zásoby.

splendor-05

Začátek partie předpokládá, že hráči vezmou tento balíček karet a rozdělí ho na tři části podle zadní strany. Tím dostanou úrovně karet rozvoje a z každého z nich vyloží do řad pod sebe čtyři karty. Nad tuto nabídku (celkem dvanácti karet) je třeba ještě umístit žetony s nabídkou šlechticů, kterých je pouze o jednoho víc, než hráčů v partii. Poblíž je třeba umístit také zásobu žetonů podle barvy, případně poníženou při nižším počtu účastníků.

Hráči nezačínají s žádným majetkem, ale to se brzy změní. Jako svoji první aktivitu v tahu může hráč vybrat zisk surovin. Na výběr pak má buď po jednom kusu od tří druhů, nebo se může specializovat a vzít si dva žetony stejné barvy. Tak si postupně hráči nastřádají dostatek zdrojů a budou moci využít i další z akcí.

K její první části ale dokonce žádné suroviny nejsou potřeba. Hráč si ve svém kole může rezervovat libovolnou kartu z nabídky a vzít si ji do ruky. K tomu navíc dostane jako odměnu žeton žolíka (zlaté barvy), kterým lze později nahradit libovolný zdroj. V ruce ale může hráč mít maximálně tři karty a musí je postavit. Jinak se jich zbavit jednoduše nelze.

splendor-07

A právě za toto postavení je třeba zaplatit. Všechny pořízené karty si pak hráči pokládají před sebe a jejich schopnosti jim mohou snižovat náklady na budoucí nákupy. Ve výsledku se ale všechno točí kolem vítězných bodů, které leží nejen v kartách rozvoje, ale především ve šlechticích. Ti mohou hráče navštívit, pokud jeho součet karet zdrojů odpovídá požadavkům dané osobnosti. Tento dílek se okamžitě přesunuje do vlastnictví hráče a přibližuje jej vítězství. Ve chvíli, kdy jeden ze soupeřů dokáže nastřádat patnáct bodů, stává se vítězem.

Vidíte sami, že Splendor je až překvapivě jednoduchou hrou. Jde v ní pouze a jen o nákup, který vám dláždí cestu k dalšímu bohatství. A o obchodování tu jde v první i poslední řadě. Hráči musí provádět optimální nákupy a ty jim přinesou další možnosti. S tím vším se nejlépe poperou děti, které umí už lépe počítat. Souhlasíme tak s doporučením na krabici, které znázorňuje číslovka 10+.

Jediným konfliktem, který se ve hře odehrává, je možnost, že vám nějakou vytouženou kartu vyfouknou soupeři. To se může snadno stát, přesto že nabídka karet je neustále velmi široká. Díky tomu se ale hráči nenudí a variabilita hry je velmi dobrá. Karty přichází v jiných sestavách a hráči musí vždy najít tu správnou kombinaci. Protože je hra hodně solitérní, není zde žádný vliv počtu účastníků na celkový dojem. Hra je dobře škálovatelná a zábavná ve všech dostupných počtech.

splendor-11

Hráči tedy závodí o to, které karty do svých plánů se jim podaří ukořistit. Samozřejmě nabídku ovlivňuje i náhoda, která tak může některé strategie nakonec zvýhodnit. Ovšem právě tyto touhy současně znamenají, že si navzájem koukáte pod pokličku a snažíte se prokouknout, kdo by zrovna mohl mít zájem o jakou kartu.

Jednoduchá pravidla jsou také základním činitelem přístupnosti. Splendor je vynikající hrou pro začátečníky, jako vstupní brána do světa deskových her. V tom mu pomáhá i herní doba, která se s přehledem pohybuje kolem třiceti (až čtyřiceti) minut. Navíc jednotlivá kola jsou opravdu rychlá a čekání na tah tu rozhodně není problém.

V čem je tedy zádrhel? No někteří naši testeři si mírně stěžovali na chybějící téma. Hra je opravdu pouze o sbírání karet a jejich zužitkování pro další postup ve hře. Ovšem to není negativum, nad kterým by se nedalo přimhouřit oko. Atmosféra sice partii chybí, ale to samé neplatí o napětí a zábavě, kterou hra rozhodně produkuje.

splendor-13

Může za to také vynikající zpracování. Parádní plastové žetony si říkají o to, abyste je neustále převraceli v ruce jako zkušení pokeroví šampioni. Ovšem i ilustrace jednotlivých karet jsou vynikající a na hru se velmi pěkně dívá.

Splendor je tedy výtečnou hrou pro začátečníky a nenáročné hráče. Je to velké překvapení, protože v zásadě se jedná o suchou obchodní hru, která by neměla mít čím překvapit. Ale dokáže to. Zas a znovu. Funguje pěkně, je s ní zábava, ale umí také pořádně zatopit, když se vám nedaří a karty nejdou na ruku. Takové hry si najdou na náš stůl bez problémů cestu. No a Splendor je rozhodně jednou z nich.

AutorMarc André
IlustracePascal Quidault
VydavatelSpace Cowboys, Asterion Press, Belleville (Бельвіль), Board Game VN, Boardgame Space, Brain Games, Broadway Toys LTD, CoolPlay, Enigma (Bergsala Enigma), Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, HaKubia, Hobby Japan, JD Éditions, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lex Games, Lifestyle Boardgames Ltd, Morapiaf, NeoTroy Games, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games, Z-Man Games
(168 voters)
KategorieCard Game, Economic, Renaissance
MechanismyContracts, Open Drafting, Race, Set Collection
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2015, Brettspiel Adventskalender 2017, Splendor: 2019 Promo – Shen Wansan and Zhou Ying, Splendor: Cities of Splendor, Splendor: Cities of Splendor Promotional Tile, Splendor: Diane de Poitiers Promo Noble, Splendor: Dice Con 2019 Promo cards – Zhang Qian and Xiang Fei, Splendor: Dice Tower Promo Noble, Splendor: Guillaume Budé Promo Noble, Splendor: Jacques Cartier Promo Noble, Splendor: Nobles and Cities Promo, Splendor: Nobles Promo Tiles, Splendor: Nobles Promo Tiles, Splendor: Special Noble Patron Promo, Splendor: Thomas More Promo Noble
RodinaCategory: Dized Tutorial, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Splendor, Mechanism: Tableau Building, Misc: Watch It Played How To Videos
Alternativní názvyРозкіш, Роскошь, ספלנדור, جواهري, เกมค้าเพชร, 宝石の煌き, 璀璨宝石, 璀璨寶石, 스플렌더

Recenze: Splendor – diamantový život
Splendor je hra, která přes svoji jednoduchost a obyčejné téma má svoje kouzlo. Takové, které vás nutí se do světa diamantů vracet. A to přesto, že ve skutečnosti je vaším jediným cílem sběr zdrojů a nákup karet, které vám přinesou další suroviny, až nakonec dosáhnete kýženého počtu vítězných bodů. Nákupy jsou tím hlavním středobodem vesmíru této hry a možná také dobrou záminkou, jak ke hře přitáhnout méně zkušené hráče či hráčky. Přístupných a zábavných her není nikdy dost a Splendor mezi nimi rozhodně patří do první ligy.

+ široká nabídka
+ dobré ve všech počtech
+ výborná hra pro začátečníky a rodiny