Recenze: Stezky slávy – pro absolventy školy hrdinů

Úspěšně jsme složili závěrečné zkoušky. Umíme střílet na terč, mečem přeseknout meloun a štítem zastavit padající kokos. Nezalekneme se noci, ani ohně. Ale tréninkové hřiště pod dohledem učitelů nás nemůže připravit na to, co nás čeká venku. Sevřeme pevně do ruky jílec meče, schováme své tělo za dřevěný štít a doufáme, že díky našim činům se o nás budou zpívat písně.

Začínající hrdinové jsou hlavními postavami nové deskové hry Stezky slávy, kterou vytvořil Romain Chastan pod hlavičkou francouzské firma Ankama. Aby hra lahodila oku, o to se postaral s velkým přehledem ilustrátor Miguel Coimbra. No a celý ten výsledek se nyní můžeme těšit v češtině díky společnosti REXhry.

Na víku větší krabice najdeme hrdinu malého vzrůstu, který si už rovnou vyšlápnul na draka sedícího na pořádném zlatém bohatství. Hráči by měli svoje výpravy lépe plánovat, aby hned na začátku neskončili se sežehnutou čupřinou. A na nové majitele krabice čeká nejdřív souboj s hromadou kartonových desek, ze kterých je třeba vycvakat spoustu žetonů a destiček. Základem všeho snažení je ale především plán dobrodružství se šesti nebo osmi pozicemi pro dílky dobrodružství.

Čtvercové destičky dobrodružství hráči rozdělí podle zadní strany na několik hromádek, každou pak samostatně zamíchají a z hromádky s číslem jedna odhalí jeden exemplář na každé volné pole na plánu. Spolu s nimi vedle plánu položí také odkládací destičku. Jednotliví účastníci budou psát svůj příběh, který odstartují s pomocí úvodní destičky. Ta současně představí jejich postavu, ať už to bude rytíř, skřet, elf nebo amazonka. Podle zvolené postavy získá každý z hráčů také balíček karet výběru a také prapor, pod kterým bude bojovat s monstry.

Na začátku každého kola mají hráči možnost vybrat si ze společné nabídky jeden dílek. Tajně si zvolí s pomocí svého balíčku karet a poté jeden po druhém od začínajícího hráče získají jednu destičku. Pokud se na někoho nedostane, protože ho některý ze soupeřů ve volbě stejného dílku předběhl, dostane druhou šanci na výběr z toho, co v nabídce zbylo.

Teprve poté, co každý má svůj úlovek, hráči pokračují dále a nyní musí za dílek zaplatit. Cenou mohou být libovolné suroviny dostupné ve hře a jejich kombinace. Některé zdroje lze nahradit jinými, ale především destičky v horní řadě mají cenu navýšenou. Může ale nastat i situace, kdy se někomu dostal do ruky dílek, jehož pořízení si nemůže (nebo nechce) dovolit. V takovém případě jej může prodat na odkládací balíček a přičíst si za to do svého jmění jeden zlaťák a jeden lektvar. K tomu ještě dostane žeton klíče.

Potom už konečně všichni, co si dílek poctivě zaplatili, mohou novou část svého hrdinského příběhu připojit ke svým stávajícím destičkám. Mohou tak napojovat dílky na svůj příběh do všech čtyř stran, ale vždy musí na sebe dílky navazovat – buď prázdnými stranami nebo trojúhelníkovými spojkami, nikdy ale nelze tyto dva druhy spojení kombinovat.

Za to, že hráč úspěšně zapíše nový dílek do své hrdinské kroniky, získá okamžitě odměnu, která je na něm vyobrazená. Správným přikládáním a chytrým kombinováním tak lze získávat suroviny, body boje nebo magie. Navíc jednotlivé trojúhelníkové spojky přidávají své vlastní podmínky a odměny, pokud je splněna jejich podmínka a přiložen správný sousední dílek. Při svém putování mohou hrdinové také narazit na truhly, které pak mohou i později odemknout s pomocí získaných klíčů a získat tak další odměnu.

Partie pokračuje dalšími koly, v nichž jsou stále na výběr nové a nové destičky pro osobní hrdinské příběhy, postupně se zvyšujícími se odměnami i cenou. Po rozebrání celé nabídky, což se stane v desátém kole, nastává konec partie. Hráči získají bonusové odměny za některé dílky i za množství jednotlivých surovin (vždy pouze ten nejbohatší). Celková suma bodů slávy je rozhodující a ten, kdo má těchto bodů nejvíce, může slavit vítězství.

Stezky slávy jsou hra vyprávějící o dobrodružství bez boje. Jedná se o tvorbu takového zápisníčku hrdiny, který je plný zapamatováníhodných činů. Jenže jako by hrdina hráče byl po ztrátě paměti a musí vše postupně rekonstruovat, ale střípky na sebe mohou navazovat jen specifickým způsobem. A čím lépe budou respektovat ty záblesky, které se vynořují, tím lépe.

Ačkoliv je ve hře obrovská spousta ikonek, na které si budete muset nějakou tu dobu zvykat, jedná se bez výrazných pochyb především o rodinnou hru. Zůstává extrémně jednoduchá na vysvětlení z hlediska průběhu, jen si hráči musí dávat pozor na jednotlivé bodovací kombinace. Musí si je umět pohlídat, a především propojit dílky tak, aby z toho vytěžili co nejvíce. Tím skýtá hra opravdu nepřeberné množství kombinací, návazností a možností, jak si ji opakovaně užívat.

Navíc přiložením na některé místo lze spáchat i pořádnou škodu, tedy vlastně spíš naopak bodovou hostinu. Destičky umí nabídnout chytrá komba, ačkoliv jsou ve výsledku jejich zisky pouze jednorázové. Ale spojování má svá pravidla a destička nikdy nejde připojit úplně všude, takže hráči musí přemýšlet pozičně.

Z toho pocitu, že všechno se děje hned po vyložení dílku, vystupují chytře truhly. Motivují hráče k zisku klíčů, kterými teprve je možné poklady, které už dříve objevili, odhalit a schovat do kapsy.

Hráči nemají vůbec jednoduchou situaci na začátku každého kola. Musí mezi nabídkou šesti (nebo osmi) destiček vybrat tu, která se jim hodí nejvíc. Ale současně musí myslet na to, že stejnou destičku mohou chtít i ostatní, takže nezbývá než hledat nějakou záložní možnost. Navíc ten, kdo si vybere destičku s nejnižším pořadovým číslem, ten se stane začínajícím hráčem pro příští kolo.

Výhoda prvního hráče je v kole naprosto jasná, protože první dva soupeři obvykle mají prakticky jistotu, že jim nikdo neukradne jejich vytouženou destičku. Čím více v pozadí jste, tím větší je šance, že někdo jiný bude mít zvolenou stejnou pozici.

Cílovému publiku odpovídá také herní doba, která nemá problém atakovat hranu pětačtyřiceti minut a často se dostanete třeba i ke třiceti minutám. To především v nižším počtu účastníků. Jen to nesmíte přehnat, protože ve dvou si hráči prostě vůbec nepřekáží a každý si staví to svoje. Destiček je s trojicí soupeřů stále méně, takže už je zase solidní šance, že se protivníci potkají ve svých volbách. Bojovat o nejlepší příběh ale může klidně i pět hráčů a pořád o vám to nebude připadat pomalé, především pokud se rozhodnete hrát umisťovací fázi současně.

Pro pokročilé hráče je navíc v krabici připravena ještě sada rozšiřujících dílků výprav, které dostanou jednotliví účastníci na začátku partie a mohou je přikládat ve svém tahu navíc k již získané destičce a to kdykoliv.

Když se nad tím trochu zamyslíte, můžete v propojování destiček zahlédnout náznak ohromně úspěšného Carcassonne. A dovolíme si tvrdit, že při zachování stejné komplexity jsou Stezky slávy zajímavější svojí náplní.

Zpracování je fantastické. Už samotné řešení balení a uložení hry by zasloužilo absolutní pochvalu, ale pak se posunete od úvodního obrázku k samotným destičkám a jejich ilustracím a dostanete na stole dobrodružství, ze kterého oči přecházejí. Je jasné, že se budou v těch barvičkách trochu ztrácet všechny ty ikony. Jejich přehled je dobře vypsaný na konci pravidel, takže nemusíte mít strach ani z těch úvodních partií, kdy se budete se hrou a jejími destičkami seznamovat. Na opakované hraní ale jsou Stezky slávy také skvělou volbou.

Stezky slávy jsou hra, která je ohromně přístupná a děti si ji okamžitě zamilují. Mají přesně ten nádech dobrodružství, ale zároveň dávají každému šanci k tomu se realizovat a vytvořit si něco unikátního přímo před sebou. Jediným problémem tak může být, že deset kol je trochu málo a máte pocit, že vše skončí v situaci, kdy byste ještě chtěli dále přikládat a vylepšovat. Místo toho je ale konec. I přes tuto drobnou výtku jsou Stezky slávy vynikající rodinnou zábavou, která umí zaujmout a ten zájem udržet.

Stezky slávy jsou krásnou hrou, která nechá hráče psát kroniku jednoho hrdiny. Toho jejich. Destičku za destičkou skládají k sobě a staví nejen příběh, ale také komba, které pak mohou přinášet víc a více zdrojů a bodů. Ačkoliv se v této hře vůbec nebojuje, přesto poráží nepřátele, nebo o tom spíš vyprávějí. Hra nabízí nádherné zpracování a příjemnou herní dobu, která je možná až příliš krátká. Ale díky skvěle nastavené přístupnosti a zajímavé náplni je lákadlem pro začátečníky i rodiny. Stezky slávy jsou hrdinskou kronikou, do které budete psát stále nové záznamy.
+ přemýšlení nad umístěním
+ napětí při výběru destiček
+ pěkná komba