Recenze: Unlock! Escape Adventures

unlock-01

Je tolik míst, kde vás může někdo zavřít. Na dně oceánu, v oblacích, ale klidně i u vás doma. Každé takové malé vězení vždy nabízí nějaké problémy k řešení. Kde je klíč? Jak přistát? Mám dostatek kyslíku? Někdy jsou tyto otázky důležitější, jindy méně. Ale pokud chcete ven, většinou na ně musíte umět odpovědět.

A na takové myšlence jsou založeny všechny únikové hry, které si v současnosti získávají pozornost mnoha hravých lidí. Nechat se zamknout v místnosti, zE které se musíte dostat v časovém limitu. Co hráčům hrozí, pokud to nestihnout, se liší podle tématu. A všechny tyto hry poctivě nastudoval Cyril Demaegd, který vytvořil hru Unlock! Escape Adventures. Hru vydává společnost Space Cowboys a distribuci zajišťuje Esdevium Games. O ilustrace obsahu se podělili Pierre Santamaria, Legruth a Florian de Gesincourt. Do češtiny ji pak lokalizovala firma ADC Blackfire.

Celá krabice není zamčena na zámek, ale její víko je rozděleno třemi šikmými pruhy. Ty už naznačují tří díly, které nás čekají uvnitř. Jsou to tři scénáře a tedy tři balíčky karet každý v samostatné přihrádce s varováním, aby si hráči náhodou nezačali karty prohlížet. To by jim mohlo zbytečně prozradit některé z překvapení, které se na ně chystá.

unlock-08

Pravidla jsou velmi jednoduchá a tenká, protože se zabývají především jen vysvětlením několika základních principů a především typů karet. Hráči budou postupně procházet balíček, ale k tomu si nejdříve vždy musí přečíst horní kartu z daného dobrodružství. K zahájení budou ale potřebovat také telefon nebo tablet, na který nainstalují aplikaci zdarma. I zde vyberou stejné dobrodružství. Jakmile znají Hráči příběh, stisknou tlačítko start na obrazovce a otočí kartu jejich počáteční místnosti.

Tato karta je uvede do příběhu a vysvětlí jim, co se jim stalo. Pokaždé to bude trochu jiné, ale vždy budou uzavřeni v sérii několika místností. Před sebou budou mít vyloženu řadu karet, které našli v místnostech a jež musí logicky kombinovat. Trochu jim s tím pomůže barevné rozlišení, kde vždy je možné kombinovat pouze modrou a červenou kartu mezi sebou.

A jak hráči zjistí, jestli jejich řešení je správné? Sečtou číslice karet v levém horním rohu a pokusí se v balíčku najít kartu s odpovídajícím číslem. Pokud taková opravdu existuje, mohou si ji prohlédnout a dozvědět se, jestli to byl nápad dobrý nebo ne. Často se může jednat o tápání, které naopak účastníky stojí čas. Jako důsledek pak musí stisknout tlačítko penalizace v telefonní aplikaci (a ztratí tak obvykle tři minuty z celkové hodiny). Aplikace jinak pouze ukazuje a odečítá čas.

unlock-04

Hráči ale musí věnovat patřičný čas také průzkumu. Karty jim nedají všechna čísla a písmena kaRet k odhalení na zlatém podnose. Často jsou čísla velmi dobře ukrytá a hráči si musí dávat pozor, aby neztráceli čas kvůli zbytečnému přehlédnutí. Všechny karty jsou na jedno použití, což hráčům jasně naznačuje vždy následující karta, která ukazuje přeškrtnuté číslice.

Ovšem ne všechny karty jsou předměty, ale hráčům se do cesty postaví především různá zařízení a tady je teprve první moment, kde budou muset hráči předvést svoji invenci. Nejdříve musí správně zkoumat okolí, aby se dozvěděli podrobnější pokyny k použití přístroje. Ty nabízí obvykle řadu různých řešení, ale pouze některá z nich jsou správná. A právě jejich sečtením (z toho vyjde červená číslice) a přičtením k modrému opět zjIstí hodnotu další karty k odhalení. Ta na svém textu prozradí, co si pro hráče přístroj přichystal.

Spousta míst ale také vyžaduje zadání nějakého číselného kódu. A teď už do hry vstoupí mobilní aplikace, která nabízí místo pro jeho zadání. Když se hráči dohodnou na řešení, pokusí se jej naťukat a program jim řekne, co se stalo. V případě úspěchu zpřístupní novou kartu, jindy zase odečte čas.

unlock-03

Hráči se postupně probíjí příběhem a balíčkem karet kupředu. Celé to může skončit pouze dvěma způsoby – buď hráčům vyprší čas, telefon vydá nepříjemný zvuk a vše je ztraceno. Nebo hráči uspějí, zadají závěrečný kód a uniknou ze spárů svého věznitele.

Unlock! Escape Adventures je hra, která se snaží budovat atmosféru. Tým hráčů se má cítit v pasti. K tomu přispívá i lehký hudební podkres, který se po celou dobu řešení ozývá z reproduktoru mobilního zařízení. Celkově atmosféra není špatná, pokud si přiznáte, že pouze odhalujete karty. Je třeba vše číst a pořádně o tom v týmu diskutovat. Nejenže to pomůže hledání řešení, ale současně to také vylepší zážitek.

Při snažení se ale tým může čas od času zaseknout a tady přijde znovu chvíle aplikace. Ke každé kartě je možné zobrazit nápovědu, pokud už opravdu nevíte, co dál. Tady nepřijde žádná penalizace ani trest. Vliv to má pouze na závěrečné hodnocení, kde je tým ohodnocen pomocí pěti hvězdiček. Výpočet úspěšnosti závisí nejen na potřebném času, ale právě na počtu nápověd a také případných penalizací.

unlock-12

Velkou pochvalu si zaslouží vysvětlení celého herního principu. Stačí využít přiložených deset karet tutoriálu, které vám všechny základní mechanismy naprosto jasně předvedou. O to lépe se pak vstupuje do prvního ostrého příběhu. Ještě před ním ale doporučujeme zahrát krátký scénář stažitelný zdarma – The Elite. Díky němu vám přejdou především použití strojů trochu do krve a užijete si mnohem více trojici ostrých příběhů.

Samotný průběh jednotlivých dobrodružství je po většinu času logický. O to víc nás zklamal závěr druhého, jinak skvělého animovaného příběhu. Jeho řešení nám zkazilo Celkový dojem z hodinového snažení. První příběh je mírně slabší. Třetí dobrodružství pak je naznačením možností, které se v tomto formátu ukrývají a posouvá zážitek o kapku dál.

Bohužel vzhledem k omezené znovuhratelnosti se dost špatně testuje vliv počtu hráčů na celkový dojem. Obecně však je jasné, že vyšší počet hráčů dělá hru jednodušší. Ve dvou je to naopak větší výzva a o to více potěší, pokud uspějete. Na druhou stranu, čím více hráčů si krabici užije, tím lépe investované prostředky to jsou.  Hra určitě opět vzbudí emoce ohledně poměru ceny versus zážitek, který není nijak závratný. Ovšem rozhodně za své peníze dostanete zajímavá dobrodružství, na něž budete rádi vzpomínat.

unlock-10

Zcela pochopitelně se zde nabízí porovnání s T.I.M.E. Stories. A tady určitě z hlediska zážitku vedou hrátky s časem a opakovaným návratem do minulosti. Unlock! totiž prohrává nejen v poměru zábavy za peníze (tři hodiny proti nějakým pěti u T.I.M.E. Stories). To ve prospěch novinky hovoří zase variabilita dobrodružství a rovnou tři v základní krabici. Jenže současně tuto krabici už znovu nepoužijete a budete potřebovat kompletně nový obsah. Jmenovat se bude Unlock! 2 a už je podle všech informací vyjde každým dnem (anglicky).

Unlock! Escape Adventures je velmi zajímavým počinem. Při odhlédnutí od příběhu a hádanek se jedná pouze o listování mezi kartami, ale to Hráči příliš nevnímají. Není na to totiž čas. Každá vteřina je drahá při hledání cesty, jak utéct z uzavřené místnosti a případně splnit i nějaké další úkoly. Celkově je Unlock! Escape Adventures dobrou alternativou k reálným únikovým hrám. Sice se jim atmosférou rovnat nemůže, ale i tak to je zábava.

AutorAlice Carroll, Thomas Cauët, Cyril Demaegd
IlustraceFlorian de Gesincourt, Arnaud Demaegd, Legruth, Pierre Santamaria
VydavatelSpace Cowboys, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Asterion Press, Gém Klub Kft., JD Éditions, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lifestyle Boardgames Ltd, Meanbook Games, Morapiaf, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games
Herní doba75
(15 voters)
KategorieCard Game, Puzzle
MechanismyCooperative Game, Elapsed Real Time Ending, Scenario / Mission / Campaign Game, Storytelling
RodinaCategory: Escape Room Games, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Misc: Limited Replayability, Series: Unlock! (Space Cowboys)
Alternativní názvyUnlock! Evadează!, Unlock!: Szabadulós kalandok, Unlock!: Úniková dobrodružství, Unlock!: Wielka ucieczka, Unlock!: Περιπέτειες Απόδρασης, Unlock!: ผจญภัยปริศนา ห้องปิดตาย, Квест-коллекция, アンロック!, 大搜查!, 언락

Recenze: Unlock! Escape Adventures
Unlock! Escape Adventures je velmi zajímavým počinem, který od stolu tak trochu konkuruje únikovým hrám. Ale nabízí pouze karty a za nimi teprve příběh. Hráči s fantazií si partii užijí a dostanou pokaždé nové dobrodružství. Ty jsou v krabici celkem tři a jsou dostatečně jiné. Bohužel ne všechny jsou výborné (to první je trochu slabší), ale celkem jsou opravdu zábavné. Aplikace dostupná ke hře je dobrá a celkový dojem ze hry je pozitivní. Pokud vám tedy nevadí utratit jednorázovou sumu za krabici, kterou pak pošlete dál, a máte rádi spolupráci pod časovým tlakem, pak vás Unlock! Escape Adventures určitě zaujme.

+ tři dobrodružství, různorodá témata
+ přiložený tutoriál
+ napětí